Урок "Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси."

Про матеріал
Дає змогу ознайомити учнів із різноманіттям життя на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій; розвиває вміння аналізу та синтезу інформації.
Перегляд файлу

Тема: Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси.

Мета: ознайомити учнів із різноманіттям життя на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій; розвивати вміння аналізу та синтезу інформації, здатність знаходити спільні ознаки в різних об’єктів; виховувати розуміння єдності людини і природи та бережливе ставлення до всього живого.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань учнів:

- Що вивчає біологія?

- Які властивості характерні для живих організмів?

- Чи здатні рослини до руху? Наведіть приклади.

- Чому обмін речовин вважають необхідною умовою існування живих організмів?

- Що таке подразливість? Наведіть приклади подразливості у рослин і тварин.

- Що таке розмноження? Яке значення має розмноження організмів для існування життя на Землі?

III. Мотивація навчальної діяльності.

Світ живих організмів відзначається великою різноманітністю і налічує за сучасними даними понад 2 млн.видів живих істот.

  • Як розібратися в цьому розмаїтті живих істот?
  • Чим вони відрізняються одні від одних?

На ці питання ми постараємося дати відповідь, вивчивши тему сьогоднішнього уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Різноманітність живих організмів на планеті(розповідь):

Нині відомо понад 100 тисяч видів грибів, 500 тисяч видів рослин і понад 1,5 млн. видів тварин. Клітини їх мають ядро, тому і входять до групи надцарство ядерних організмів – Еукаріоти. Бактерій відомо десь 30 тис.видів. В їхніх клітинах відсутнє ядро, тому їх називають Прокаріоти.

Крім клітинних існують і неклітинні форми життя – віруси. Вони не виявляють ознак життя поза межами організму хазяїна, але, проникнувши в нього, починають рости і розмножуватися. 

3. Порівняльна характеристика царств живих організмів(робота з таблицею, підручником, зошитом):

Царство

Які організми

належать

Особливості будови й життєдіяльності

Віруси

Віруси

Неклітинна форма життя. Можуть розмножуватися тільки в клітинах інших організмів

Дроб’янки

Бактерії, ціанобактерії

У клітинах немає ядра. Відрізняються значним різноманіттям біохімічних процесів у клітинах

Гриби

Гриби

У клітинах є ядра. Необхідні для життя речовини поглинають з навколишнього середовища через поверхню тіла. Потрібні для організму сполуки синтезують за рахунок готових органічних речовин

Рослини

Водорості, вищі

спорові рослини, насінні рослини

У клітинах є ядра. Потрібні для організму сполуки синтезують з неорганічних речовин, використовуючи енергію світла

Тварини

Найпростіші,

безхребетні тварини, хребетні тварини

У клітинах є ядра. Необхідні для життя речовини поглинають з навколишнього середовища через поверхню тіла. Потрібні для організму сполуки синтезують за рахунок готових органічних речовин

4. Поняття про віруси(розповідь, демонстрація):

Особливістю вірусів є те, що вони не мають клітинної будови та розвиваються тільки всередині клітин живих організмів, оселяючись у них. Поза клітинами віруси переходять у кристалічний стан, що сприяє їх збереженню. Найдрібніші віруси, наприклад збудник ящуру, за розмірами є ненабагато більшими, ніж молекули яєчного білка, проте трапляються й такі віруси (наприклад збудник віспи), які можна побачити у світловий мікроскоп.

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, якими шляхами вірус може потрапити до організму тварини, людини чи рослини?

Очікувані відповіді учнів:

Основні шляхи потрапляння вірусу до організму людини чи тварини:

 з їжею;

 через кров;

 через дихальні шляхи;

 через шкіру.

Основні шляхи потрапляння вірусу до організму рослини:

 через пошкоджені покриви;

 через переносника (наприклад комаху).

5. Середовища існування організмів(бесіда з елементами розповіді, демонстрація):

Нікому не є таємницею, що на кожному клаптику Землі хтось живе. Живі організми населяють досить різноманітні середовища і живуть у різних умовах:

  • Де мешкають живі організми?
  • Наведіть приклади організмів, які живуть в наземно-повітряному середовищі.
  • Які водні організми вам відомі?
  • Які організми мешкають в грунті?
  • Які живі істоти за середовище існування обрали інші організми?

Середовище існування організмів – частина природи, яка оточує живі організми, з якою вони взаємодіють:

- водне – ставки, озера, річки, моря;

- наземне – ліси, степи, долини, пагорби, пустелі, луки, гори, болота;

- підземне – грунт;

- організми – паразити.

6. Значення живих організмів(бесіда):

Кожен живий організм чи групи організмів мають певне значення на планеті, яке може бути не лише корисним, а й шкідливим чи нейтральним.

- Як ви це розумієте?

Наприклад, у залежності від використання рослини діляться на:

1.Їстівні та кормові: хлібні злаки, овочеві, бобові, олійні, плодоягідні, цукрові, кормові трави.

2.Технічні рослини: прядильні (льон, бавовник, кенаф); дубильні (дуб, ялина, верба); ефіроолійні для фармацевтичної, кондитерської, парфумерної промисловості та миловарення (коріандр, тмин, аніс, роза, лаванда; каучукові (ваточник, кендир); красильні (дуб, барбарис, береза, бузина, плаун, спориш).

3.Лікарські рослини.

4.Дерев’янисті, з яких використовують деревину.

5.Декоративні.

V. Узагальнення, систематизація знань і вмінь учнів.

Бесіда «Ти мені — я тобі» (учні по черзі задають питання один одному по темі даного уроку).

VІ. Підведення підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання: опрацювати § 3;  

                                          скласти кросворд.

 

docx
Додано
6 жовтня 2021
Переглядів
438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку