Тема: Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси.
Мета: ознайомити учнів із різноманіттям життя на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій; розвивати вміння аналізу та синтезу інформації, здатність знаходити спільні ознаки в різних об’єктів; виховувати розуміння єдності людини і природи та бережливе ставлення до всього живого.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань учнів:
- Що вивчає біологія?
- Які властивості характерні для живих організмів?
- Чи здатні рослини до руху? Наведіть приклади.
- Чому обмін речовин вважають необхідною умовою існування живих організмів?
- Що таке подразливість? Наведіть приклади подразливості у рослин і тварин.
- Що таке розмноження? Яке значення має розмноження організмів для існування життя на Землі?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Світ живих організмів відзначається великою різноманітністю і налічує за сучасними даними понад 2 млн.видів живих істот.
На ці питання ми постараємося дати відповідь, вивчивши тему сьогоднішнього уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Різноманітність живих організмів на планеті(розповідь):
Нині відомо понад 100 тисяч видів грибів, 500 тисяч видів рослин і понад 1,5 млн. видів тварин. Клітини їх мають ядро, тому і входять до групи надцарство ядерних організмів – Еукаріоти. Бактерій відомо десь 30 тис.видів. В їхніх клітинах відсутнє ядро, тому їх називають Прокаріоти.
Крім клітинних існують і неклітинні форми життя – віруси. Вони не виявляють ознак життя поза межами організму хазяїна, але, проникнувши в нього, починають рости і розмножуватися.
3. Порівняльна характеристика царств живих організмів(робота з таблицею, підручником, зошитом):
|
4. Поняття про віруси(розповідь, демонстрація):
Особливістю вірусів є те, що вони не мають клітинної будови та розвиваються тільки всередині клітин живих організмів, оселяючись у них. Поза клітинами віруси переходять у кристалічний стан, що сприяє їх збереженню. Найдрібніші віруси, наприклад збудник ящуру, за розмірами є ненабагато більшими, ніж молекули яєчного білка, проте трапляються й такі віруси (наприклад збудник віспи), які можна побачити у світловий мікроскоп.
Запитання до учнів:
— Як ви вважаєте, якими шляхами вірус може потрапити до організму тварини, людини чи рослини?
Очікувані відповіді учнів:
Основні шляхи потрапляння вірусу до організму людини чи тварини:
• з їжею;
• через кров;
• через дихальні шляхи;
• через шкіру.
Основні шляхи потрапляння вірусу до організму рослини:
• через пошкоджені покриви;
• через переносника (наприклад комаху).
5. Середовища існування організмів(бесіда з елементами розповіді, демонстрація):
Нікому не є таємницею, що на кожному клаптику Землі хтось живе. Живі організми населяють досить різноманітні середовища і живуть у різних умовах:
Середовище існування організмів – частина природи, яка оточує живі організми, з якою вони взаємодіють:
- водне – ставки, озера, річки, моря;
- наземне – ліси, степи, долини, пагорби, пустелі, луки, гори, болота;
- підземне – грунт;
- організми – паразити.
6. Значення живих організмів(бесіда):
Кожен живий організм чи групи організмів мають певне значення на планеті, яке може бути не лише корисним, а й шкідливим чи нейтральним.
- Як ви це розумієте?
Наприклад, у залежності від використання рослини діляться на:
1.Їстівні та кормові: хлібні злаки, овочеві, бобові, олійні, плодоягідні, цукрові, кормові трави.
2.Технічні рослини: прядильні (льон, бавовник, кенаф); дубильні (дуб, ялина, верба); ефіроолійні для фармацевтичної, кондитерської, парфумерної промисловості та миловарення (коріандр, тмин, аніс, роза, лаванда; каучукові (ваточник, кендир); красильні (дуб, барбарис, береза, бузина, плаун, спориш).
3.Лікарські рослини.
4.Дерев’янисті, з яких використовують деревину.
5.Декоративні.
V. Узагальнення, систематизація знань і вмінь учнів.
Бесіда «Ти мені — я тобі» (учні по черзі задають питання один одному по темі даного уроку).
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання: опрацювати § 3;
скласти кросворд.