Урок "Різновиди односкладних речень"

Про матеріал
Поглибити знання учнів про будову простих речень, знати, що таке односкладні речення, їхні різновиди; вміти знаходити такі речення в текстах, використовувати їх в усному та писемному мовленні; розвивати вміння аналізувати ці речення у висловлюваннях, моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; сприяти естетичному розвитку особистості восьмикласників.
10-ДЗ на наст урок.jpg
11.jpg
4-графічний диктант.jpg
6-впр 157.jpg
7-Діалог.jpg
Антисуржик.jpg
Апостроф.jpg
Перегляд файлу

КВЕСТ

Односкладні речення

На одному з конкурсів знавців географії  ви перемогли, і як нагороду маєте отримати екскурсійну поїздку до Швейцарії. Залишилося ще одне завдання: виконати своєрідним чином швейцарську мелодію. Щоб дізнатися, яку ж, вам треба пройти КВЕСТ.  Бажаю успіху!

 

  Завдання №1.

  Випишіть односкладне речення.

А- Неосвічений король – це коронований осел.

Б- Бережи білу монету на чорний день.

В- Один голос – це ще не народ.

Г- Всі дороги ведуть до Рима.

Д- Зітхання не замінить старання.

  5-та буква від кінця вашого речення

наступне завдання у правій шухляді старого стола;

якщо там хтось сидить, то тихо й чемно попросіть, щоб пропустили вас.

 

 

 

  Завдання №2.

  Випишіть означено-особове речення.

А- Сивіють не від роботи, а від турботи.

Б- Лінивому завжди бракує часу.

В- Семеро одного не ждуть.

Г- Для добрих друзів відчиняю дім.

Д- Незграбі кожна сапа мозолі наб’є.

  5-та буква вашого речення

наступне завдання у першій ячейці наших меблів;

якщо там хтось сидить, то тихо й чемно попросіть, щоб пропустили вас.

 

 

 

  Завдання №3.

  Випишіть неозначено-особове речення.

А- У небі темні, похмурі хмари.

Б- Вас попросили зайти в їдальню.

В- Нужда й бабусю змусить крутитися.

Г- Добрий слуга більше вартий, ніж поганий ґазда.

Д- Щастя легше знайти, ніж зберегти.

  6-та буква від кінця вашого речення

наступне завдання за великим лимоном;

якщо там хтось сидить, то тихо й чемно попросіть, щоб пропустили вас.

  

  Завдання №4.

  Випишіть безособове речення.

А- Добрий капітан і проти вітру попливе.

Б- Зустрічний вітер гартує чоловіка.

В- Не треба вчити рибу плавати.

Г- Честі в аптеці не купиш.

Д- Слава приносить добро і зло.

  6-та буква від кінця вашого речення

(наступне завдання на підвіконнику біля вчителя).

 

 

 

 

  

  Завдання №5.

  Випишіть називне речення.

А- Без наказу керманича вітрил не піднімають..

Б- Довгий яр, весь білою черемхою залитий.

В- Усі прислів’я з досвіду народились.

Г- Часу за гроші не купиш.

Д- Швидшого за думку нічого нема.

  12-та буква вашого речення.

 

З букв складіть слово і випишіть його значення.

Якщо перед словником хтось сидить, то тихо й чемно попросіть, щоб пропустили вас.

 

 

 

 

Перегляд файлу

А Н Т И С У Р Ж И К

Знайдіть у кожному реченні помилки й виправте їх.

 

  1.  Давайте запишіть строчку одиниць, а потім по два нуля.
  2.  Вася! Славік! Не стійте на сквозняку.
  3.  Відкрийте у класі вікно.
  4. Поставте книжку на парту і розкрийте її.
  5. Саме важно при вашій хворобі соблюдати режим.
  6. Пожар легше попередити чим погасити.
  7. Нашій вчительці подарили самі кращі квіти.    


Схема  синтаксичного  розбору  речення:

1-підкреслити  чл.речення.  2-надписати ч.м.  3-характ.реч.:

  • за метою висловлювання,
  • за інтонацією,
  • просте – складне, 
  • односкл. – двоскл.,
  • пошир. – непошир.,
  • ускл. – неускл.,
  • (повне – неповне).

 

 Із балачок хліба не спечеш.

 Доброго музиканта по грі видно.

 Люби друга свого з вадами його.

 Не треба вчити орла літати.


Із болгарського гумору

 

 –Пані, дайте мені, будь ласка, дванадцять яєць від чорної курки, – просить покупець.

 Продавщиця, зназавши плечима, мовила:

 –Якщо їх впізнаєте, то виберіть.

 Габровець вибрав найбільші яйця.

 

  Куди поспішаєш? – запитує габровця знайомий.

 –На пошту, поки не зачинили.

 –Посилаєш листа?

 –Ні, треба набрати чорнила в авторучку.


 

Випишіть слова:

1 – без апострофа    2- з апострофом         

 

Пр..ядиво, вістр..я, зв..язок, озбро..єння, вд..ячність, квадриль..йон, черв..як, очеретяно-торф..яний, р..яст, зна..йомство, лижв..ярня, пір..я, ойканн..я, арф..яр.

Виписати  значення підкресленого слова

(хто перший зробить завдання).

Ключ: з других букв – односкладне речення. Яке?


https://goo.gl/forms/6VnoL6SxDIlTGAmB2 

посилання на гул-форму

 

 

Односкл реч - ребус.jpg
Перегляд файлу

План-конспект

уроку української мови за темою:

„Різновиди односкладних речень”

 

Мета уроку: поглибити знання учнів про будову простих речень, знати, що таке односкладні речення, їхні різновиди; вміти знаходити такі речення в текстах, використовувати їх в усному та писемному мовленні; розвивати вміння аналізувати ці речення у висловлюваннях, моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; сприяти естетичному розвитку  особистості восьмикласників.

 

Обладнання: підручник - О.В.Заболотний „Українська мова 8 клас”; збірники прислів’їв та приказок різних народів; комп’ютер і ноутбуки, проектор, екран; відеозапис пісні „Червона рута” – роздруковані слова пісні; дидактичний матеріал: антисуржик, діалог, завдання із ключем; схема синтаксичного робору речення, ребуси, презентація „Односкладні речення”.

 

Тип уроку:  комбінований – систематизація вивченого (методика використання різних форм і методів для вивчення односкладних речень).

 

ХІД  УРОКУ

Вступне слово

 Ледь не на кожному уроці стараюся розказати вам, показати, навчити, що мова наша – дуже складний організм, і належить вона до однієї з найрозвиненіших. Ми звикли з дитинства до речень, у яких є підмет і присудок – й такі речення на уроках для нас найбільш прийнятні. Але  насправді все набагато складніше. І ось сьогодні ми ще раз із вами в цьому переконаємося.

 

І. Перевірка виченого матеріалу й актуалізація опорних знань.

 Яку ж тему ми вивчали на попередньому уроці?

 Інд. – Синтаксичний розбір – на дошці з картки.

Запишіть речення,

зробіть його повний синтаксичний розбір:

члени речення,

частини мови,

характеристика речення: за метою висл., за інтон., просте-скл., односкл. –двоскл., (односкл. – оз-ос, неон-ос, уз-ос, безос, наз), пошир.-непошир., ускл.-неускл.

 Мені порекомендували влітку вступати в наш педагогічний коледж.

Актуалізація опорних знань:

  • Які речення називаються односкладними?
  • Скільки  видів є односкладних речень? – Назвіть їх.
  • Як розпізнати:

означено-особове, неозначено-особове, узагальнено-особове, безособове, називне?

  • Чого не повинно бути у називному реченні?
  • Якщо дієслово закінчується на -но, -то, – який це вид?
  • Де має бути означення в називному реченні?

 

 Наскільки добре ви зрозуміли цей матеріал, побачимо, прослухавши домашнє завдання: читаєте речення, кажете його вид – і чому саме таке   односкладне.

 

 Оголошення теми й мети уроку (на екрані).

 

1. Словниковий диктант (фронтально)

 Випишіть слова:

1 – без апострофа          2- з апострофом        

Пр..ядиво, вістр..я, зв..язок, озбро..єння, вд..ячність, квадриль..йон, черв..як, очеретяно-торф..яний, р..яст, зна..йомство, лижв..ярня, пір..я, ойканн..я, арф..яр.

Виписати  значення підкресленого слова

(хто перший зробить завдання).

  Ключ: з других букв – односкладне речення. Яке?

 

Інд.   1. КВЕСТ (група із двох учнів)

 2. Створити невелику презентацію для вивчення  односкладних речень – два учні.

 

2. Графічний диктант:  О-ос, Н-ос, У-ос, Б-ос, Наз, Дво.

 

 1.Під лежачий камінь вода не тече.

 2.Не брудни криниці, бо схочеш водиці.

 3.Прекрасна пора золотої осені.

 4.Повідомляють про незначне похолодання.

 5.Люблю, ліси, зелений ваш привіт.

6.Уже зимою пахне надворі.

 

Наприклад: 1- б-ос, 2- н-ос… і т.д.

 

 

1- дво,   2-  у-ос,   3-  наз,   4-  н-ос,   5-  о-ос,   6-  б-ос.

 

3. Робота із підручникомс.74  впр.157

 

4. Записати текст, пояснити розділові знаки, назвати односкладні речення, їх вид.

 –Пані, дайте мені, будь ласка, дванадцять яєць від чорної курки, – просить покупець.

 Продавщиця, зназавши плечима, мовила:

 –Якщо їх впізнаєте, то виберіть.

 Габровець вибрав найбільші яйця.

 

 

5. Музична пауза – „Червона рута” (роздати слова).

 Чи є в пісні  односкладні речення?

 

Чи виконали уже КВЕСТ,     відеоролик - ЙОДЛЬ

чи зробили презентацію? 

 

Інд. – за картинкою скласти кілька односкладних речень

  або невеличкий текст.

6. Раз ми торкнулися мистецтва, то звернімося й до літератури. Зараз вивчаємо „Давню казку” Лесі Українки. Подивімося ж, чи використовує поетеса такі речення в поемі. Отже, – фрагмент, який ви вивчали напам’ять. Прочитаймо.

 Назвіть односкладні речення, їх вид.

 

 7. Антисуржик.    1 ряд – 1,2,3 речення – який вид односкладних?

                                         2 ряд – 4,5,6 речення – який вид односкладних?

                                         7 речення – усно, хто зробить своє завдання.

 

  1.  Давайте запишіть строчку одиниць, а потім по два нуля.
  2.  Вася! Славік! Не стійте на сквозняку.
  3.  Відкрийте у класі вікно.
  4. Поставте книжку на парту і розкрийте її.
  5. Саме важно при вашій хворобі соблюдати режим.
  6. Пожар легше попередити чим погасити.
  7. Нашій вчительці подарили самі кращі квіти.   

 

 

 

8. Ребус.

 

Перевірити речення за картинкою.

 

9. Виписати із збірників прислів’їв по два односкладні речення.

 

Увага! Залишити час для самооцінювання.

 

Підведення підсумків уроку 

 

самооцінювання  

(розв’язати тестові завдання у Гугл-формі).

 

Відповіді:

 

1-3,    2-4,    3-4,   4-3,   5-1,    6-2,    7-4,    8-3,  

 

9. 1-г, 2-в, 3-а, 4-б.                 Оцінка - ?

 

 

Отже, ми закріпили з вами знання про односкладне речення, розглянули їхню різноманітність, побачили, що вони досить активно використовуються як в усному, так і в писемному мовленні.

 Що ж – вивчаймо нашу мову, збагачуймося самі і примножуймо її багатство.

 

 

Домашнє завдання:

так як у підручнику всі вправи ми вже виконали, то д/з ось таке:

 Із Євангелії від Луки виписати різні односкладні речення.

 Інд. Ввести у текст про користування Інтернетом різні односкладні речення – два учні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Синт розбір.jpg
Тема - ребус.jpg
Перегляд файлу

 Червона рута  1970 р.

Автор слів і музики – Володимир Івасюк (1949-1980)

 

Пов’язане зображення 

Пов’язане зображенняТи признайся мені,
Звідки в тебе ті чари,
Я без тебе всі дні
У полоні печалі.
Може, десь у лісах
Ти чар-зілля шукала,
Сонце-руту знайшла
І мене зчарувала?

Приспів:
Червону руту
Не шукай вечорами, -
Ти у мене єдина,
Тільки ти, повір.
Бо твоя врода -
То є чистая вода,
То є бистрая вода
З синіх гір.

Бачу я тебе в снах,
У дібровах зелених,
По забутих стежках
Ти приходиш до мене.
І не треба нести
Мені квітку надії,
Бо давно уже ти
Увійшла в мої мрії.

 

Приспів:


Червона рута  1970 р.

Автор слів і музики – Володимир Івасюк (1949-1980)

 

Пов’язане зображення 

Пов’язане зображенняТи признайся мені,
Звідки в тебе ті чари,
Я без тебе всі дні
У полоні печалі.
Може, десь у лісах
Ти чар-зілля шукала,
Сонце-руту знайшла
І мене зчарувала?

Приспів:
Червону руту
Не шукай вечорами, -
Ти у мене єдина,
Тільки ти, повір.
Бо твоя врода -
То є чистая вода,
То є бистрая вода
З синіх гір.

Бачу я тебе в снах,
У дібровах зелених,
По забутих стежках
Ти приходиш до мене.
І не треба нести
Мені квітку надії,
Бо давно уже ти
Увійшла в мої мрії.

 

Приспів:

 

дз впр 159.jpg
опис за картиною - однскл реч 2.jpg
zip
Додав(-ла)
Костюк Василь
Додано
7 травня 2020
Переглядів
903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку