Відкритий урок з української мови у 8 класі на тему: "Звертання. Поширені і непоширені звертання. Розділові знаки при звертанні."

Про матеріал
Мета: - Навчальна: удосконалити з учнями поняття про звертання, їх виражальні можливості, навчити розрізняти поширені і непоширені звертання; правильно розставляти розділові знаки, залежно від позиції розташування звертання в реченні; - Розвивальна: розвивати вміння правильно інтонувати речення зі звертаннями та вміло застосовувати їх в різних стилях мовлення; - Виховна: виховувати повагу до рідних, оточуючих, з якими спілкуються; прищеплювати культурно-естетичні смаки.
Перегляд файлу

1

 

Відкритий  урок  з  української   мови   у  8 класі

Звертання. Поширені і непоширені звертання.

Розділові знаки при звертанні.

Мета: 

     Навчальна: удосконалити з учнями поняття про звертання, їх виражальні можливості, навчити розрізняти поширені і непоширені звертання; правильно розставляти розділові знаки, залежно від позиції розташування звертання в реченні;

     Розвивальна: розвивати вміння правильно інтонувати речення зі звертаннями та вміло застосовувати їх в різних стилях мовлення;

   Виховна: виховувати повагу до рідних, оточуючих, з якими спілкуються; прищеплювати культурно-естетичні смаки.

Тип уроку: урок вивчення і засвоєння знань. Урок творчого спілкування.

Обладнання:   аромалампа, мультимедія, технологічні, рефлексивні картки, картки-опори, кольорові картки з диференційованими  завданнями, жетони-смайлики.

Девіз уроку : «Скільки є в нас, любі дітки, для звертання ніжних слів!»

Епіграф уроку:  

 «Пригорнись до мене, слово,

      Коли щира ллється мова,

Відвернись від мене, слово,

   Коли думка, як полова.»

Х і д    у р о к у

І.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

З’ясування  емоційного стану школярів.

Вчитель. Доброго дня, діти! Вітаючись кожного дня, ми промовляємо: «Здрастуйте!», «Доброго здоров’я!». Таким чином ми бажаємо одне одному здоров’я.  Ще з давнини люди казали: «Де здоров’я, там і краса», а сучасний еталон краси – здорова людина, що вибирає здоровий спосіб життя. Емоційний стан людини також впливає на здоров’я, тому дуже важливо знати, що вона відчуває у тій чи іншій ситуації.

     За допомогою рефлексивних карток, спробуйте передати свій настрій протягом уроку. Слайд 2(Вчитель інструктує учнів щодо роботи з рефлексивними картками. Див. додаток  № 1)

Аромотерапія.

Вчитель. Ви вже, мабуть, відчули, що повітря у вашому класі насичене ароматом лимону.  Слайд 3

Японські психологи рекомендують насичувати повітря у робочих приміщеннях ароматами квітів і плодів. Установлено, що пахощі лимона підвищують працездатність, зменшують сонливість, а також кількість помилок під час роботи.

Бажаю вам успіхів на уроці!

Вчитель: А винагородою за активність, наполегливість, творчість на уроці  стануть різнокольорові жетони, які ви отримаєте в кінці уроку.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ. Слайд 4

 Вчитель. Щоб міцне здоров’я мати,

                  Треба його не псувати,

                  Берегти серйозно дуже,

                  Знай про це і ти, мій друже!

 

Питання:

  • Якими словами завершено ці рядки? (Словами – звертаннями «мій друже»).
  • З якою метою автор звертається до вас? (Щоб ми прислухалися до його слів, берегли своє здоров’я).

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1. Вчитель.

  • Пригадайте, скільки відмінків має іменник?

Відповідь: іменник має сім відмінків.

 

  • Назвіть відмінки іменників.

Відповідь: називний, родовий, давальний, знахідний, орудний, місцевий, кличний.

 

  • В яких випадках вживається кличний відмінок у нашому мовленні?

Відповідь: кличний відмінок вживаємо тоді, коли хочемо привернути увагу того, до кого звертаємося.

 

  • Запишіть в зошити приклади іменників кличного відмінку однини, звертаючись до своїх рідних.(називають записані приклади)

Відповідь:  мамо, тату, брате, сестро, діду, бабусю.

 

  • Які закінчення мають звертання в кличному відмінку?

Відповідь: Іменники кличного відмінку однини мають закінчення – у, - ю, -е, -о.

2. Гра  «ЧАРІВНА  СКРИНЯ»   Слайд 5

Іменники поставте у формі кличного відмінку й запишіть у три колонки: 1) із закінченням –е; 2) із закінченням –у, -ю; 3) із закінченням –о.

Сестриця, чайка, вовк, Уляна,вчитель, охоронниця, жінка, Андрій, їжак, дядько, хлопець, Інна.  (завдання  з  ключем)

З перших букв написаних іменників прочитаєте пропущені слова у вислові давньоримського байкаря Федра «…     не бачимо, …а помічаємо відразу».

 

  • Як ви вважаєте, чи можна за допомогою слів-звертань виразити свої почуття до людини?

Відповідь: за допомогою слів-звертань можна виразити повагу, любов.

 

  • За допомогою яких суфіксів звертання набувають доброзичливого, пестливого значення?

Відповідь: за допомогою суфіксів –очк, -ечк, -ичк, -еньк, -ик.

  • Відеоролик «Прекрасні звертання» Надії  Красоткіни.

3. Гра «ЛАСКАВІ ЗВЕРТАННЯ».

Метод «Мяч».

(Учитель кидає в руки учнів мяч і промовляє слово, учень утворює слова із суфіксом пестливості та ставить їх у кличному відмінку)

Тато, сестра,бабуся, доня, хлопець, мама, брат, дівчина.

ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Вчитель. Звертання відіграє важливу роль у нашому повсякденному мовленні, без нього було б важко спілкуватися. Погодьтеся, що встановлення контакту з людиною передусім залежить від того, як ми до неї звернемося.

Прочитайте, будь-ласка, звертання, які перед вами: Слайд 6

                                        Зінаїдо!

                                        Валерію!

                                        Евеліно!

                                        Ростиславе!

                                        Таїсіє!

                                        Андрію!

                                        Наталю!

                                        Назаре!

                                        Ярославо!

Пам’ятайте! Ніщо так не тішить  вухо  людини,   як  її  власне  ім’я!!!!!!!

 

- Якими частинами мови зазвичай виражаються звертання?

Відповідь. Звертання зазвичай виражаються іменниками власних і загальних назв.

1. Метод «РОЗУМОВИЙ ШТУРМ» Слайд 7

Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.

* Діти не повинні відповідати образою на образу.

* Школярі дотримуються правил дорожнього руху.

* Люди оберігають навколишнє середовище.

* Восьмикласники цікавляться новинами художньої літератури.

* Учні старанно готуються до уроків.

Вчитель. 

- Прочитайте епіграф  та девіз уроку, виділяючи звертання відповідною інтонацією. (на дошці)        

- Проведіть спостереження, які з наведених звертань ми віднесемо до непоширених, поширених?

Відповідь. До непоширених належать звертання «слово», бо складається з одного слова. До поширених належить звертання «любі дітки», бо складається з двох слів.

2.  ЛІНГВІСТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ (робота в групах)   Слайд 8

    Вчитель. Випишіть:

  •                   І група: речення з непоширеними звертаннями;
  • ІІ група: речення з поширеними звертаннями.

1. Мамо рідненька, прийми мої привітання.

2. Відроджуйся і роз­квітай, рідна мово.

3. Друже, розпочнімо гарну працю.

4. Будьте уваж­ними, сини мої, один до одного.

5. Сестро моя, давай заспіваємо.

6. Рідна мово моя, ти – як хвиля Дніпрова!

7. Не цурайтесь мови, люди, рідного джерельця.

8. На тобі, Боже, що мені не гоже.

 

 - Якими  розділовими знаками ми виділяємо звертання?

Відповідь. Якщо звертання не виділяється окличною інтонацією, ставимо коми.

3. ХВИЛИНКА ВІДПОЧИНКУ. Слайд 9

Вчитель: Ви втомилися. Тож я пропоную трішки відпочити.

---------------------------------------------------------

Відкрийте очі. Подаруйте посмішку один одному. Продовжуймо працювати!

РЕФЛЕКСІЯ.

Визначення емоційного настрою дітей  (робота з рефлексивними картками)

Вчитель.

  • Чи змінився ваш настрій на даний момент? Позначте в рефлексивних картках свій емоційний стан.

4.  Творче конструювання Слайд 10

Записати речення так, щоб воно відповідало поданим схемам.

* Сергій не втрачав віри в себе і не піддавався розпачу.

ЗВ, ………… .

………… ЗВ!.

........, ЗВ, ……… .

…………, ЗВ.

5. Гра «ЛІНГВІСТИЧНИЙ БАСКЕТБОЛ» Слайд 11

Вчитель. Здорова  дитина – це радість для батьків, а в майбутньому – повноцінний громадянин суспільства. Щоб бути здоровим, необхідно займатися спортом.

  • Які види спорту ви знаєте?

Відповідь. Футбол, плавання, бокс, теніс, хокей, гімнастика, волейбол, атлетика.

  • Пропоную спробувати себе в грі під назвою «Лінгвістичний баскетбол»

Методичний коментар. Вчитель задає питання, а учні пишуть в зошитах номер заданого питання, позначаючи відповіді «так» або «ні» . Після виконання завдання, учні визначають кількість влучних попадань, за допомогою слайда №7…        

(Самоперевірка). Слайд 12

  1. Чи поширюються звертання? ( Так).
  2. Звертання виділяємо на письмі лапками? (Ні).
  3. Звертання називає того, до кого звертаються? (Так) .
  4. Звертання може бути членом речення? (Ні).
  5. Найчастіше звертання може бути виражене займенником? ( Ні ).
  6. Звертання завжди стоїть на початку речення? ( Ні ).
  7. Звертання використовується в науковому стилі? ( Ні ).
  8. Усередині речення звертання виділяємо з обох боків комами? ( Так ).
  9. При звертанні може бути знак оклику? (Так).
  10. Чи може вживатися звертання в множині? (Так ).
  11. Основне значення звертання смислове? ( Так ).
  12. Слова  о, ой, теж належать до звертання? ( Ні ).

6. «СМІХОВА ТЕРАПІЯ». Слайд 13

Вчитель. Діти, якщо хочете бути здоровими, смійтеся частіше. Сміхова терапія допомагає зміцнити імунні функції організму.

Диктант -  завдання.

Із прослуханих текстів виписати звертання.  Визначити звертання за будовою, якою частиною мови вони виражені.

*            *              *

- Ало! Швидка? Моя дитина проковтнула авторучку!

- Зараз виїжджаємо.

- Лікарю, а що мені робити до вашого прибуття?

- Пишіть, жіночко, поки олівцем…

*            *              *

Догадлива дитина

  • Мамо! Чи Ви знаєте, яка в нас оказія була? У діжку з квасом миша впала.
  • Ох, Боже мій! Чи ж ти її витяг?
  • Еге! Буду я витягати! Щоб вона мене вкусила? Я піймав кота і вкинув у діжку, щоб він мишу з’їв!

*           *               *

По щирості

Батько дає своєму синові бублика та й каже:

  • На, Васильку, та поділися з Івасиком по щирості.
  • Як це по щирості? – питає Василько.
  • А так, синку, - каже батько, - як переломиш бублика, то й дай більшу частину Івасикові, а собі залиш меншу. Ото й зветься  - «по щирості дати».
  • Е- е – е ! – каже Василько, - то дайте, тату, бублика Івасеві: нехай він ділить «по щирості».

Вчитель:

- В якому стилі вживаються подані звертання?

Відповідь. У розмовному стилі.

- Як називається така форма розмови?

Відповідь. Діалогом.

7. Метод  «МІКРОФОН» Слайд 14

  • Хтось з вас знає  вірші зі звертаннями?

1. Верни до мене, пам’яте моя!

Нехай на серце ляже ваготою

Моя земля з рахманною журбою,

Хай сходить співом  горло солов’я

В гаю нічному.

(В. Стус)

2. Сценка «Розмова з мамою»

Розкажи мені, мамо, про вишні...

 їх було так багато в саду?

— Були, синку, морози невтішні,

А вони кого хочеш зведуть.

— Розкажіть мені, мамо, про зорі,

Чи такими були і колись?

А той, сину, хто виріс у горі,

Не часто на зорі дививсь.

Розкажіть мені, мамо, про долю,

Чи людині підвладна вона?

Наша доля, мій сину, як море,

Той пливе лиш, хто має човна.

Розкажіть мені, мамо, про роки,

Чи спливають повільно вони?

— Роки, сину, помітні... допоки...

Матерів пам'ятають сини.

3. Мамо, мамо, нене прехороша,

Як загляну в очі я твої –

Затихає вмить страшна пороша

І піснями линуть солов’ї.

Мамо, мамо, ніжна моя нене,

Усмішка твоя – як сонце те,

...Квіти квітнуть, листячко зелене, -

Яке щастя! Все навкруг цвіте!

4. П. Чубинський «Гімн України»

РЕФЛЕКСІЯ.

Вчитель. Чи змінився  ваш настрій на кінець уроку. Позначте у рефлексивних картках свої емоції.

Палітра вражень від уроку Слайд 15

  • Мені найбільше сподобалося…
  • Я навчився / навчилася… 
  • Найбільше вразило…
  • Цікаво було дізнатися… 
  • Тепер я вмію…                                                                   
  • Хочу подякувати…                                                  

V. ОЦІНЮВАННЯ Слайд 16

Вчитель: Хто здоровий - той не плаче,

                  Жде його в житті удача.

                  Ви всі добре працювали

                  Маєте такі ось бали

Методична ремарка. Вчитель роздає дітям жетони, виготовлені із різнокольорового картону. На лицьовій стороні позначено кількість балів, на зворотній – побажання учням. Наприклад: 10 балів – Так тримай! Успіхів досягай!, 11-12 балів – Молодець! Успіху ти досягнув. Про звертання все збагнув. 7-9 балів – Наполегливо іди , досягнеш і ти мети. 4-6 балів – Не сумуй! Над собою попрацюй!

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ   Слайд 17          

Картки «З»: 1-3.

(Диференційовані завдання).    (на  кольорових картках)

Середній рівень.

    Перепишіть прислів’я. Подані в дужках іменники поставте у формі кличного відмінка. Розставте розділові знаки.

       Зразок: ( Дитина) пам’ятай, що чистота і здоров’я – рідні сестри.

                     Дитино, пам’ятай, що чистота і здоров’я – рідні сестри.

1. Гроші ( син ) добувати легко, здоров’я – важко.

2. (Людина) здоров’я в твоїх руках.

3. (Мій друг) радій життю.

4. Хто (доня) ніхто не хворів, здоров’я не цінує.

5. Пам’ятай ( земляк ) хто здоровий, той і молодий.

6. Краще дихати свіжим повітрям ( тато), ніж пити ліки.

Достатній рівень.

   Введіть звертання з довідки у прислів’я. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Зробіть так, щоб звертання стояли в різних позиціях: на початку, в середині і в кінці речення.

1. В підметеній хаті добре спати.

2. Знай, хто в чистому одязі, тому і поваги більше.

3. Руки миють не після обіду.

4. Кожна рослина тягнеться до сонця.

5. Багато ходити – довго жити.

6. Без діла слабіє сила.

Довідка: сестра, хлопець, дитина, мама, бабуся, онучка.

Високий рівень.

      Складіть і запишіть речення, щоб подані слова були в них:

- підметами;

- звертаннями.

Зразок: Сергій любить солодке ,а це дуже шкодить здоров’ю.

             Сергію, вживай частіше фрукти.

Довідка: Петро, дівчина, люди, друг.

 

Вчитель: Дорогі мої учні! Я також звертаюсь до вас: будьте добрими, уважними синами і доньками. Проявляйте любов і вдячність до тих, хто вам дав життя і  зігріває своєю турботою. Пам’ятайте: батькам дороге добре слово дітей, шанування їхньої батьківської турботи.

 

Додаток № 1

РЕФЛЕКСИВНА  КАРТКА

учня(ці) 8-____класу

прізвище, ім’я учня ________________________________

Етапи  

         уроку

Емоційний стан

 

  радість

  смуток

   страх

розчарування

здивування

Початок

 

 

 

 

 

Середина

 

 

 

 

 

Закінчення

 

 

 

 

 

Позначкою (+) позначте свій настрій.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Ковальчук Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тряпіцина Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Бойко Катерина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 травня 2020
Переглядів
7605
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку