Урок№18 Дата____________
Тема: ТКР№1. З теми «Лексикологія» (різнорівневі завдання)
Мета: навчальна: узагальнити знання учнів з теми; розвивальна: розвивати вміння самостійно працювати, знаходити правильні рішення; письмово пояснювати; удосконалювати навички грамотно писати, увагу, логічне та критичне мислення;
виховна: виховувати повагу до мови.
Хід уроку:
Організаційний момент
Оголошення теми і мети уроку
Основний зміст
Пояснення вчителя щодо виконання роботи
Самостійне виконання завдань учнями
Варіант 1
Початковий та середній рівень (6 балів за всі правильні відповіді)
1. Позначте рядок, у якому всі прикметники вжиті в переносному значенні:
А солодкий сон, солодка цукерка, гіркий полин, гіркий смак;
Б білий сніг, білий голуб, біла заздрість, білі скроні;
В гострий погляд, добре серце, тепле слово, солодкий спів;
Г теплий одяг, гострий ніж, гостре слово, тверда рука.
2. Позначте рядок, у якому вказані слова становлять синонімічний ряд:
А височина, вершина, високий, височінь;
Б мовчазний, безмовний, неговіркий, небалакучий;
В слово, словник, словотвір, словниковий;
Г мовити, говорити, кричати, слухати.
3. Позначте пару слів, що є антонімами:
А велетень, гігант;
Б мужній, сміливий;
В велетень, силач;
Г велетень, карлик.
4. Позначте рядок, у якому словосполучення є омонімами:
А крило літака — крило лелеки;
Б моторний хлопець — моторний цех;
В палаючий степ — палаюче сонце;
Г радісний погляд — сумний настрій.
5. Позначте рядок, у якому всі вказані слова є багатозначними:
А абрикос, балет, голос, доля;
Б азбука, бігти, говорити, дивуватися;
В голова, дружина, міст, пілот;
Г артист, кипіти, важкий, гарячий.
6. Укажіть рядок, у якому всі слова є паронімами
А ефектний – ефективний, ясний – темний
Б адрес – адреса, роздумувати – мислити
В голосний – голосовий, пам’ятка – пам’ятник,
Г досвідчений – освічений, добрий – злий,
Достатній рівень (3 бали)
7. Запишіть в одну колонку слова, вжиті в прямому значенні, в іншу – в переносному.
Тепле літо, тепле слово, теплий кожух; дитя сміялося, сміялося сонце; залізний цвях, залізний характер; полетіли думки, полетіли птахи.
Високий рівень (3 бали)
8. Складіть два речення зі словом гарячий так, щоб у першому реченні це слово було в прямому значенні, а в другому –у переносному.
Варіант 2
Початковий та середній рівень (6 балів за всі правильні відповіді)
1. Укажіть рядок, у якому слова ужиті тільки в прямому значенні:
А Усміхнене сонце, ляпає язиком, гострий погляд;
Б рожевий шовк, водити за руку, краяти серце;
В усміхнені діти, холодне повітря, дзвонити по телефону;
Г квашена капуста, паперовий літачок, м’який характер.
2. Укажіть рядок, у якому всі слова є синонімами:
А Лагідний, дивний, сумирний;
Б безмежний, безкрайній, безконечний;
В дбайливий, старанний, жагучий;
Г цікавий, привабливий, привітний.
3. Укажіть рядок, у якому всі антонімічні пари дібрано правильно:
А Сухий — мокрий, знайти — загубити, тямовитий — розумний;
Б гіркий — солодкий, балакучий — мовчазний, старанний — недбалий;
В боязливий — безстрашний, сумний — здоровий, замерзлий — розталий;
Г заснути — прокинутись, добро — підлість, відкрити — закрити.
4. Позначте рядок, у якому всі вказані слова є багатозначними:
А азбука, бігти, говорити, дивуватися;
Б абрикос, балет, голос, доля;
В артист, кипіти, важкий, гарячий.
Г голова, дружина, міст, пілот;
5. Укажіть рядок, у якому всі слова є паронімами
А голосний – голосовий, пам’ятка – пам’ятник,
Б ефектний – ефективний, ясний – темний
В досвідчений – освічений, добрий – злий,
Г адрес – адреса, роздумувати – мислити
6. Позначте пару слів, що є антонімами:
А велетень, гігант;
Б мужній, сміливий;
В велетень, силач;
Г велетень, карлик.
Достатній рівень (3 бали)
7. Запишіть слова, вжиті в прямому значенні, в одну колонку, у переносному - в іншу.
Гостра суперечка, гостра стріла, гострий розум, гострий меч; золота монета, золота осінь, золотий годинник, золотий чемпіон; пробіг вітерець пробіг спортсмен.
Високий рівень (3 бали)
8. Складіть два речення зі словом холодний так, щоб у першому реченні це слово було в прямому значенні, а в другому –у переносному.
Підсумок.
Здача зошитів
Відповіді на питання учнів
Домашнє завдання. Повторити матеріал (усно)