Урок розпочинає новий розділ «Сучасна література для дітей». Його мета - познайомити учнів з відомостями про життя та творчість англійського письменника Р.Дала; розвивати навички читання, переказу твору, аналізу художнього образу, логічне мислення; формувати навички здорового способу життя, комунікативну компетентність. До обладнання входить презентація.
Шахтарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Великоновосілківської районної ради
Донецької області
Учитель образотворчого мистецтва
Акимова Олена Олександрівна
2018 рік
Тема уроку. Тематичний натюрморт
Мета: навчальна: познайомити учнів з різноманіттям зображення світу речей в мистецтві; розширити знання учнів про жанр натюрморту, про особливості його композиційного рішення; вчити складати натюрморти продовжувати формувати навички щодо роботи з фарбами, уміння аналізувати природні форми; поглиблювати знання учнів про лінію симетрії, етюд, композицію, світло, тінь, півтінь;
розвиваюча: розвивати уяву, пам'ять, творче мислення; навички працювати за зразком; асоціативне гнучке образне мислення; уважність у плануванні практичних дій щодо змісту практичної роботи;
виховна: виховувати естетичну сприйнятливість, естетичний смак; інтерес до художнього бачення краси оточуючого світу;
Обладнання: репродукції картин, малюнки - приклади композиційного розташування предметів у натюрморті, малюнки натюрмортів, картки із зображенням предметів, схеми "Поетапність виконання натюрморту ", «Основи композиції».
Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, гумка, фарби, пензлі, ємність для води, серветки, палітра.
Тип уроку: комбінований урок.
Інтеграція: історія України.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Сьогоднішній урок хочеться почати з чудових рядків, що кличуть до завзятості, працьовитості, радості життя, творчості. Нехай вони стануть і вашим девізом:
Не можеш - навчайся,
Не знаєш - дізнайся,
Пробуй, шукай, здійснюй, досягай.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Повторення поняття «натюрморт» (загадка).
Якщо бачиш на картині
Чашку кави на столі,
Або воду у графині,
Чи троянду в кришталі,
Чи велику жовту диню,
Чи конвалії малі,
Вазу, яблуко чи торт,
Знай усі ці речі разом,
Називають... (натюрморт).
2. Інтерактивна гра «Живий натюрморт»: три учні отримають картки із зображенням будь-яких предметів; нікому не показуючи і не називаючи, учень описує предмет за допомогою слів і пантоміми; потім троє складають натюрморт, займаючи своє місце. Клас відгадує за описом зображення . (Додаток №1)
3. Повторення поняття «композиція» (система правил і прийомів розташування частин картини в єдине ціле, вміння точно розмістити зображення на аркуші).
Інтерактивна гра «Склади композицію із силуетів» (учень складає композицію з представлених предметів-силуетів різної форми). (Додаток№2)
Робота зі схемою «Основи композиції»( роздатковий матеріал – додаток №3)
III. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя. Подивіться на ці репродукції картин.
- Що об'єднує предмети, які складають ці натюрморти? (Одна тема)
Віллєм де Портер. Натюрморт зі зброєю і прапорами
О.Вилкова. Натюрморт зі свічкою і старою іконою
О.Михайлов. Натюрморт з глобусом
Ян Давідс де Хем. Натюрморт із черепом
В. Дроніцин. Натюрморт зі скрипкою. Фото
Натюрморт з пензлями. Фото
2. Слово вчителя. Сьогодні на уроці ви познайомитеся з одним з найкрасивіших жанрів образотворчого мистецтва - тематичним натюрмортом, дізнаєтеся про особливості його композиційного рішення, виконаєте творчу роботу фарбами .
ІV. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя. Тема - поняття, що стосується загального змісту художнього твору. Воно пояснює, якому колу явищ присвячує митець свій твір (тема сніданків, кухонна тема, мисливські трофеї, сільська тема, розкішні квіти тощо)
Послідовність і правила роботи над натюрмортом.
Щоб робота над натюрмортом була по-справжньому цікавою і корисною, натюрморт повинен бути добре складений і правильно поставлений. А це початок творчості. Тут вже проявляється смак і композиційне чуття художника.
Набір предметів не може бути випадковим, їх повинно щось об'єднувати, ріднити, в них повинна бути закладена певна ідея, тема. Наприклад, предмети праці, рослини, плоди або страви, старовинні чи побутові речі і т. д.
Постановка натюрморту.
Якщо розглядати предмети занадто далеко один від одного в композицію може увійти порожнеча, якщо занадто зближувати - натюрморт може вийти занадто важким, громіздким. Однакові предмети, розташовані по одній лінії, створять враження нудної одноманітності. Добре коли чергуються світлі і темні предмети, важкі і більше витончені формою.
Натюрморт повинен мати композиційний центр - предмет або найбільший, або найяскравіший, або найбільш виразний. Але композиційний центр не обов'язково повинен збігатися з центром геометричним.
Предмети повинні бути згруповані так, щоб вже нічого не хотілося прибрати, пересунути або додати.
Велику роль в натюрморті грає фон. Поміщений впритул за натюрмортом фон не дозволяє погляду розсіюватися, йти від постановки.
Вільний, легкий передній план. Найбільш важкі, великі предмети повинні знаходитися десь ззаду; легші - перед нами, а найперший план повинен бути зовсім вільним, відкритим.
V. Практична робота
Слово вчителя. Запорізька Січ… Суспільно-політична та військово-адміністративна організація українського козацтва, що склалася наприкінці ХV ст. — першій половині XVI ст. за дніпровими порогами у районі острова Хортиця. Виникнення Запорозької Січі було зумовлене колонізацією Середнього Придніпров’я феодалами Великого князівства Литовського, Руського, посиленням феодально-кріпосницького та національного гніту і пробудженням самосвідомості українського народу. Згадайте , діти, з уроків історії відомості про українське козацтво. (Розповідь учнів)
Отже, козацтво – це джерело патріотизму.
Пропоную вам створити особливий тематичний натюрморт – «Козацький натюрморт».
Смичек І. 2006
Сучков О. Натюрморт із сідлом і зброєю
Старовинна козацька зброя
Які предмети ви виберете для розкриття теми? Що кожен із предметів буде символізувати? Яка колірна гама й колорит краще підкреслять тему натюрморту?
Вам допоможе особливий «Козацький словник» (Додаток №4)
План роботи:
• Порівняйте і спробуйте відтворити різницю відтінків різних частин натюрморту.
Робота із схемою "Поетапність виконання натюрморту " (роздатковий матеріал – додаток №5)
Малювання натюрморту (контроль правильності виконання прийомів роботи; надання допомоги учням, які відчувають труднощі).
VI. Рефлексія
Усвідомлення учнями того нового, що вони дізналися і чого навчилися на уроці.
Домашнє завдання: підібрати ілюстративний матеріал на тему «Натюрморт у різних видах мистецтва.
Додаток №1
Додаток №2
Додаток №3
Додаток №4
«Козацький словник»
Бандура
Класичний (діатонічний) та сучасний (діатонічний або хроматичний) український національний струнно-щипковий музичний інструмент з родини арф, гусель та псалтиріонів. Музикант, граючи на старосвітський чи сучасній бандурі, не притискує струн на грифі, а, подібно до арфи, щипком пальців (лівої руки тощо) у потрібний момент видобуває звук певної струни.
Булава
Вид холодної зброї, що виникла у найдавніші часи й мала форму палиці, на одному з кінців якої була закріплена головка у формі кулі, восьмигранника, шестигранника та ін. Руків’я булави виготовлялося найчастіше з дерева, рідше-з металу, а головка-з металу, або каменю. Один із клейнодів у реєстровому козацькому війську, на Запорізькій Січі та в Гетьманщині, що був ознакою влади гетьмана (кошового отамана)
Герб козацький
Військо Запорозьке мало свій герб. На ньому починаючи з кінця 16 століття був зображений козак у шапці з шаблею при боці і рушницею на лівому плечі. Цей герб був на печатках, прапорах гетьманів України. В добу козацько-гетьманської держави мали герби і вживали їх на своїх печатках численні козацькі старшинські роди.
Жупан
Старовинний український і польський верхній чоловічий одяг заможного населення, переважно із сірого або синього сукна. У XVII —XVIII ст. частина святкового костюма заможної козацької старшини, шляхти та міщан, пізніше набув поширення серед селян.
Зброя козаків
Зі зброї у вжитку запорізьких козаків були гармати, рушниці, пістолети, списи, шаблі, келепи, стріли, сагайдаки, якірці, кинджали, ножі, панцери. Яків Собеський на початку XVII ст. каже, що багато хто з козаків не користувався шаблями, але рушниці були у всіх. У тому ж столітті про зброю козаків пише Боплан: за його словами, у запорожців були у вжитку фальконети, ядра, порох, пищалі й шаблі; вирушаючи в похід, кожен козак брав одну шаблю, дві пищалі, шість фунтів пороху, причому важкі боєприпаси складав у човен, а легкі залишав при собі. В тому ж XVII ст. про зброю запорізьких козаків згадує літопис Самовидця: за його словами, у запорожців були у вжитку самопали, шаблі, списи, стріли й обухи, тобто келепи чи бойові молотки. В середині XVIII ст. про зброю запорізьких козаків пише Мишецький, вказуючи, що у запорізькому війську, як у старого, так і у малого була вогниста зброя, рушниці або флінги, пістолети, холодна зброя — списи й шаблі, а порох і свинець купували в Польщі й Україні — свій хоч і робили, але він не відзначався доброю якістю. Більшість цієї зброї козаки здобували у поляків, росіян і особливо у татар і турків. Головна маса пороху спочатку йшла від польського уряду, а згодом, після переходу запорізьких козаків у підданство російського царя, з Москви.
Каламар
Письмова приналежність (письменницький інструмент), приладдя для зберігання чорнил (звідси інша назва — чорнильниця) і вмочування в нього пишучого предмета (найчастіше пера) під час писання; в Україні особливого поширення набув у козацькі часи. У козацьких канцеляріях чорнильниці-каламари мали найрізноманітніші форми й були, як правило, мистецькими витворами народних умільців. Виготовлялися вони з металу (бронза, срібло), скла або кераміки. Козацькі каламари були стаціонарними і похідними. Серед перших — комбінації з кількох з’єднаних невеликих посудин для чорнила різного кольору зі спільною кришечкою. Серед других — посудини зі звуженим горлечком і вушками для підв’язування до пояса та комбінації з футляра для пер і спеціальні відділення для чорнильниці. Щоб чорнило не виливалося й не висохло, каламар мав кришечку або затичку. Козацький каламар вважався одним із козацьких клейнодів, символом влади військового писаря (зокрема, Генерального писаря), що під час ради займав місце поряд з іншими старшинами.
Клейноди
Символи влади військової старшини (від німецького слова Кlіеіnоd — дорогоцінність). До клейнодів належали: корогва (прапор), бунчук, булава та її різновиди: тростина (палиця) та пірнач, каламар, литаври та печатка.
Кобза
Старовинний український струнно-щипковий музичний інструмент. На кобзі грають, притискуючи пальцями струни на грифі в поєднанні з щипком відкритих струн на корпусі. У 80-х роках XVI століття в Україні кобзу витіснила бандура.
Хоругва (корогва)
Військовий прапор, військовий клейнод в Україні 15-18 століття , символ влади гетьмана України, кошового отамана Запорозької Січі, полковника, сотника. Походження — очевидно, від праслов’янського korggy — прапор. Має вигляд полотнища (переважно прямокутного) з держаком-корогвищем, інколи з навершям у вигляді хреста або кулі. На полотнищах різноманітного забарвлення зображувалися Ісус Христос, святі, геральдичні символи. Корогва Запорозької Січі найчастіше мала червоний колір, білий хрест посередині та сонце, місяць, зірки в кутах. Різнобарвні корогви полків і сотень мали відповідні геральдичні зображення, часто пов’язані з гербами міст.
Додаток №5
Поетапність виконання натюрморту