Конспект уроку за темою « Роберт Льюїс Стівенсон «Балада про вересовий трунок» складено за новою програмою із зарубіжної літератури для 7 класу з використанням різних форм і методів роботи з учнями на уроці.
Вірний ідеї національної незалежності, Стівенсон уславлює подвиг непримиренної боротьби з іноземними загарбниками, показуючи незламний дух представників маленького племені. Піктів знищили, але приборкати, підкорити їх загарбникам не вдалося.
Відбудеться під час уроку подальше знайомство з письменником, короткий огляд життя і творчості, захоплення письменника. Особливо цікавими стануть поетичні думки щодо життєвого кредо. Доречною є розповідь про історичну основу балади.
Працюючи на уроці, учні підтвердили думку, що балада Р. Л. Стівенсона уславила подвиг в непримиренній боротьбі з іноземними загарбниками.
Безперечно, що цей твір (як і інші подібні твори зарубіжної літератури) не може не залишити після читання певних вражень. І є абсолютно зрозумілим, чому вони різні. А об'єднує їх одне – віра в мужність і духовну силу людини, любов до рідного краю. Це і було розкрито колективною роботою на уроці.
Тема: Роберт Льюїс Стівенсон (1850 -1894). «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син — король, свобода — рабство). Утвердження духовної сили піктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей.
Мета: поглибити знання учнів про творчий та життєвий шлях Р.Л.Стівенсона; розкрити зв'язок балади «Балади про вересовий трунок» з фольклорною традицією; вчити аналізувати баладу, розкривати її основну думку, характеризувати образну систему твору; розвивати навички виразного читання та аналізу тексту, вміння використовувати «фонові знання»; формувати комунікативну компетентність учнів; виховувати почуття патріотизму, внутрішньої незалежності, гордості за батьківщину, любові до рідного краю; вчити цінувати свободу і незалежність.
Обладнання: портрет Р.Л.Стівенсона, виставка книг письменника, географічна карта світу, глобус, малюнки вересу, схема, кросворд.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організація класу.
Прийом «Фантастична добавка»
Шотландія … Її краса вражає кожного живими бескидами із вічнозеленими соснами, кремезними дубами, мальовничими озерами …. На цій чудовій землі жив вільнолюбивий народ – пікти. І саме цей край дав світові багато відомих людей. Серед них і відомий письменник Р.Л.Стівенсон.
ІІ. Робота над темою уроку.
Повідомлення біографів. Відомий прозаїк і поет народився у заможній сім’ї. Доля обділила його здоров’ям. Прикутий хворобою до ліжка, Стівенсон радів гарній книжці. Хоч би куди не закинула доля поета, він завжди пам’ятав своє шотландське коріння.
Стівенсон прожив коротке життя, але намагався зробити його цікавим і насиченим. Писав чудові вірші, їздив верхи, плавав на човні, складав молитви для місцевих жителів.
Повідомлення істориків. Пікти – найдавніший з відомих народів, що населяли Шотландію. У шотландському фольклорі пікти часто постають темношкірою расою, невеликими на зріст.
У V ст. в Шотландію з Ірландії прийшли завойовники – скоти, а з півдня – англосакси. До ІХ ст., після тривалих воєн, вони знищили або підкорили собі піктів, і ті припинили своє існування як окремий народ.
Повідомлення дослідників. Вересовий ель (пиво), поза сумнівом, - найстаріша пивоварна спадщина Шотландії. Історія готування вересового трунку має стародавню традицію. Під час археологічних розкопок на шотландському острові Рум були виявлені черепки епохи неоліту, датовані приблизно 2 000 років до н.е., на яких були знайдені сліди пінного напою, що містять верес. Набагато пізніше, приблизно 100 років до н.е., було відомо, що кельти готували відвар із квітів вересу і меду, але найбагатша спадщина з виготовлення вересового елю стосується часів, коли Шотландія називалася Країною пиктів.
Верес – вічнозелений низький кущ з дрібним і численним листям і лілово-рожевими квітами.
Трунок – напій.
Зараз вам доведеться подолати перешкоду, розгадавши кросворд
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
Заповнити схему
ІІІ. Застосування вивченого на уроці
3. Вічнозелена рослина з лілово-рожевими квітами. (Верес)
4. Давнє поселення Шотландії. (Пікти)
5. Напій, що варили пікти. (Вересовий трунок)
6. Напій із вересу був міцніший за … (Вино)
7. Люди, що варили напій. (Броварі)
8. Що помре разом із останнім піктом ? (Таїна вересового трунку)
9. Збірка, до якої ввійшла балада «Вересовий трунок». («Балади»)
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
|
Р |
|
|
||||||||||||||||||
|
У |
|
|
|||||||||||||||||||
|
Н |
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
|
К |
|
|
||||||||||||||||||
IV. Підсумок уроку. «Коло думок»
* Оцінювання навчальних досягнень учнів. Мотивація оцінок.
У. Домашнє завдання: 1) скласти цитатний план балади.
2) написати твір – роздум «Свобода – найцінніше для людини».