Конспект уроку з української мови у 9 класі на тему "Робота над помилками ,допущеними в письмовому переказі. Тренувальні вправи.розділові знаки в безсполучниковому складному реченні.
Конспект уроку
Тема: Робота над помилками ,допущеними в письмовому переказі. Тренувальні вправи.розділові знаки в безсполучниковому складному реченні.
Мета: удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення;
розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання;
виховувати на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу моральну культуру дев’ятикласників.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Робота над помилками, допущеними в письмовому переказі.
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Актуалізація теоретичних положень з розділу «Безсполучникове складне речення»
Мовознавча вікторина
Дати відповіді на запитання:
1. Які ознаки характерні безсполучниковим складним реченням?
2. Які смислові відношення можуть виражати безсполучникові складні речення?
3. Сформулювати правила постановки коми, крапки з комою в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.
4. Сформулювати правила вживання двокрапки в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.
5. Сформулювати правила постановки тире в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.
6. Чи є взаємозалежність між інтонацією і розділовими знаками в безсполучниковому складному реченні?
7. Яка стилістична функція безсполучникових складних речень?
ІV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок
1.Пунктуаційний практикум (самоперевірка)
Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні.
Прислів’я і приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть «Посієш вчасно збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.
Перевірити написане з ключем.
Ключ. Прислів’я і приказки — стислі крилаті вислови: у них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини: її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні стосунки, побут тощо. Люди кажуть: «Посієш вчасно — збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш: тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.
Знайти безсполучникові складні речення. Зробити синтаксичний розбір їх.
2. Виконання тестових завдань (взаємоперевірка)
1. У безсполучниковому складному реченні Сон ніжний землю обійма за плечі я чую неньки колискову (Г. Радеька) між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.
2. У безсполучниковому складному реченні Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає (Л. Таран-Пономаренко) між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.
3. Правильну схему речення Ми цінуємо барвінок за його «лікарську допомогу» з нього виготовляють ліки від дуже важких хвороб (розділові знаки вилучено) зазначено.
А [ ], [ ]. одночасність
Б [ ]: [пояснення].
В [умова] — [ ].
Г [ ]: [причина].
4. Уживається двокрапка між частинами безсполучникового складного речення.
А Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка (М. Коцюбинський).
Б Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря (Нар. творчість).
В Упаде мороз на яблуневий цвіт тоді залишимося без врожаю (Нар. творчість).
Г Вкотре переконуєшся скільки таємниць приховує в собі мова (І. Вихованець).
5. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
1 А Сталось диво тоді камінець засіяв і промінням ясним всіх людей здивував. В. Самійленко Б Мову зневажили корінь всиха. Л. Гнатюк В Буде сонце в зеніті квітнуть Буде небо, як цвіт, голубіть. Г. Шепітько Г Тебе ніколи, рідне слово, Не забував я ти мені Звучало, щире і чудове, В мої ясні і в чорні дні… В. Тарноградський Д І мріється з маленького дитяти З літами виросте палкий співець. С. Черкасенко Е Не полишай хоч ти мене ніколи Без тебе, рідне слово, пропаду. О. Завгородній
|
1 [умова] — [ ]. 2 [ ]: [причина]. 3 [ ]: [пояснення].
4 [ ], [ ].
5 [ ]; [ ].
|
6. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
А Звичайно, все за рік не відновити Пошкоджено чимало поколінь. Є. Ссааві Б Збирай, як діамант, ті слова Твого народу в них душа жива. С. Черкасенко В Літає радість щастя світе Дзвенять пташки в садах рясних Сміються знову трави, квіти… Олександр Олесь
Г Минули навіки дні чорних негод Д Усе збагнуть нічого не збагнуть В тобі, велика українська мово. В. Галата Е Ти у степах, наче воля, складалась В казці, в житті, у легенді і пісні, Скрізь ти, велика, дзвеніла, кохалась… І. Цитович
|
1 [ ], [ ], [ ]. 2 [ ] — [наслідок]. 3 [ ]: [пояснення].
4 [ ] — [ ]. 5 [ ]: [причина].
6 [ ]; [ ].
|
3. Антисуржик
Складіть і запишіть безсполучникові складні речення з висловами правого стовпчика
Закривати очі
Закривати підручник
Закривати вікно
Закривати двері
Закритий простір
Закривати світло |
Заплющувати очі Згортати підручник Зачиняти вікно Зачиняти двері Замикати двері (на ключ) Замкнений простір Затуляти світло
|
Творче завдання
Ураховуючи типи смислового зв’язку між частинами, зазначеними в дужках, доповнити початки речень так, щоб утворилися безсполучникові складні речення. Пояснити вживання розділових знаків.
Мова наша є таємницею… (доповнення). Дивуєшся дорогоцінності мови нашої… (пояснення). Простежимо коріння української мови… (умова). Людина створила мову… (протиставлення). Святі слова (рідна мама і рідний тато, рідна земля і рідна Україна, рідна мова і рідна школа) тримають нас на світі… (причина). Отже, найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова… (причина).
V. Підсумок уроку
Вправа «Незакінчене речення»
Я навчився…
Найважчим на уроці було…
Найцікавішим на уроці було…
VІ. Домашнє завдання
Виконання тестових завдань.
1. У безсполучниковому складному реченні Над лісами, підпливаючи стекою, тремтіло підлиняле блакиттю небо в ньому танули тонкі крижини білих хмарин (М.Стельмах) потрібно поставити
А. Кому.
Б. Крапку з комою.
В. Двокрапку.
Г. Тире.
2. Правильна схема речення Нізвідки й непахло грозою і небо і ліси мали дрімливий перепочинок літа (М.Стельмах) (розділові знаки вилучено)
А. [ ],[ ].
одночасність
Б. [ ]: [доповнення].
В. [ ] - [наслідок].
Г. [ ]: [причина].
3.Двокрапку треба вжити між частинами безсполучникового складного
речення
А. У підсинену провулкову білосніжність поступово вливається рожеве світло широкої вулиці скоро скінчиться провулок.
Б. Переселяв я рій так розкопавши джмелине гніздо, перекладав джмелині стільники разом із мохом у невеличкий дерев'яний ящик і ставив його на місці розкопаного гнізда.
В. Побілів і потеплішав пісок з кущів спала роса.
Г. Цокотять у траві коники пахне гарячим полем (З тв. О.Аврамчука).
4. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
1. [ ] - [наслідок]. 2. [ ], [ ]. одночасність 3. [ ]: [доповнення]. 4. [ ], [ ]. послідовність |
А. З посадки вискочили в чисте поле віття акації замигтіло їм настояною тишею червоної В. З маревом далеких років лісник стає на човен зриває лілею і враз застигає далеко-далеко на заході обізвався глухий грім. Г. По крапельці дрімотно зростають тіні по крапельці дрімотно скапує час (3 тв. М.Стельмаха). |
Пунктуаційний практикум (самоперевірка)
• Запишіть текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Поясніть вживання розділових знаків у простому і складному реченні.
Вітер з гаєм розмовляє шепче з осокою пливе човен по Дунаю один за водою Літа орел літа сизий попід небесами гуля Максим гуля батько степами – лісами У неділю вранці–рано поле крилося туманом у тумані на могилі як тополя похилилась молодиця молодая Ген стогне завірюха котить верне полем стоїть Катря серед поля дала сльозам волю У гаю гаю вітру не має місяць високо зіроньки сяють
(З тв. Т.Шевченка)
Творче завдання
Ураховуючи типи смислового зв’язку між частинами, зазначеними в дужках, доповнити початки речень так, щоб утворилися безсполучникові складні речення. Пояснити вживання розділових знаків.
Мова наша є таємницею… (доповнення). Дивуєшся дорогоцінності мови нашої… (пояснення). Простежимо коріння української мови… (умова). Людина створила мову… (протиставлення). Святі слова (рідна мама і рідний тато, рідна земля і рідна Україна, рідна мова і рідна школа) тримають нас на світі… (причина). Отже, найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова… (причина).
1.Пунктуаційний практикум (самоперевірка)
Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні.
Прислів’я і приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть «Посієш вчасно збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.
Перевірити написане з ключем.
Ключ. Прислів’я і приказки — стислі крилаті вислови: у них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини: її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні стосунки, побут тощо. Люди кажуть: «Посієш вчасно — збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш: тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.
Знайти безсполучникові складні речення. Зробити синтаксичний розбір їх.
3. Антисуржик
Складіть і запишіть безсполучникові складні речення з висловами правого стовпчика
Закривати очі
Закривати підручник
Закривати вікно
Закривати двері
Закритий простір
Закривати світло |
Заплющувати очі Згортати підручник Зачиняти вікно Зачиняти двері Замикати двері (на ключ) Замкнений простір Затуляти світло
|
2. Виконання тестових завдань (взаємоперевірка)
1. У безсполучниковому складному реченні Сон ніжний землю обійма за плечі я чую неньки колискову (Г. Радеька) між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.
2. У безсполучниковому складному реченні Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає (Л. Таран-Пономаренко) між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.
3. Правильну схему речення Ми цінуємо барвінок за його «лікарську допомогу» з нього виготовляють ліки від дуже важких хвороб (розділові знаки вилучено) зазначено.
А [ ], [ ]. одночасність
Б [ ]: [пояснення].
В [умова] — [ ].
Г [ ]: [причина].
4. Уживається двокрапка між частинами безсполучникового складного речення.
А Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка (М. Коцюбинський).
Б Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря (Нар. творчість).
В Упаде мороз на яблуневий цвіт тоді залишимося без врожаю (Нар. творчість).
Г Вкотре переконуєшся скільки таємниць приховує в собі мова (І. Вихованець).
5. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
1 А Сталось диво тоді камінець засіяв і промінням ясним всіх людей здивував. В. Самійленко Б Мову зневажили корінь всиха. Л. Гнатюк В Буде сонце в зеніті квітнуть Буде небо, як цвіт, голубіть. Г. Шепітько Г Тебе ніколи, рідне слово, Не забував я ти мені Звучало, щире і чудове, В мої ясні і в чорні дні… В. Тарноградський Д І мріється з маленького дитяти З літами виросте палкий співець. С. Черкасенко Е Не полишай хоч ти мене ніколи Без тебе, рідне слово, пропаду. О. Завгородній
|
1 [умова] — [ ]. 2 [ ]: [причина]. 3 [ ]: [пояснення].
4 [ ], [ ].
5 [ ]; [ ].
|
6. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
А Звичайно, все за рік не відновити Пошкоджено чимало поколінь. Є. Ссааві Б Збирай, як діамант, ті слова Твого народу в них душа жива. С. Черкасенко В Літає радість щастя світе Дзвенять пташки в садах рясних Сміються знову трави, квіти… Олександр Олесь
Г Минули навіки дні чорних негод Д Усе збагнуть нічого не збагнуть В тобі, велика українська мово. В. Галата Е Ти у степах, наче воля, складалась В казці, в житті, у легенді і пісні, Скрізь ти, велика, дзвеніла, кохалась… І. Цитович
|
1 [ ], [ ], [ ]. 2 [ ] — [наслідок]. 3 [ ]: [пояснення].
4 [ ] — [ ]. 5 [ ]: [причина].
6 [ ]; [ ].
|