Урок "Робота над помилками ,допущеними в письмовому переказі. Тренувальні вправи.розділові знаки в безсполучниковому складному реченні.

Про матеріал

Конспект уроку з української мови у 9 класі на тему "Робота над помилками ,допущеними в письмовому переказі. Тренувальні вправи.розділові знаки в безсполучниковому складному реченні.

Перегляд файлу

Конспект уроку

Тема: Робота над помилками ,допущеними в письмовому переказі. Тренувальні вправи.розділові знаки в безсполучниковому складному реченні.

Мета: удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення;

 розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання;

виховувати на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу моральну культуру дев’ятикласників.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.

 

 ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

Робота над помилками, допущеними в письмовому переказі.

ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку

 ІІІ. Актуалізація теоретичних положень з розділу «Безсполучникове складне речення»

 Мовознавча вікторина

Дати відповіді на запитання:

1. Які ознаки характерні безсполучниковим складним реченням?

2. Які смислові відношення можуть виражати безсполучникові складні речення?

3. Сформулювати правила постановки коми, крапки з комою в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.

4. Сформулювати правила вживання двокрапки в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.

5. Сформулювати правила постановки тире в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.

6. Чи є взаємозалежність між інтонацією і розділовими знаками в безсполучниковому складному реченні?

7. Яка стилістична функція безсполучникових складних речень?

 

 

 ІV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок

 

 

 1.Пунктуаційний практикум (самоперевірка)

Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні.

Прислів’я і приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть «Посієш вчасно збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.

 

Перевірити написане з ключем.

Ключ. Прислів’я і приказки — стислі крилаті вислови: у них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини: її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні стосунки, побут тощо. Люди кажуть: «Посієш вчасно — збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш: тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.

Знайти безсполучникові складні речення. Зробити синтаксичний розбір їх.

 

2.  Виконання тестових завдань (взаємоперевірка)

1. У безсполучниковому складному реченні Сон ніжний землю обійма за плечі я чую неньки колискову (Г. Радеька) між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.

2. У безсполучниковому складному реченні Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає (Л. Таран-Пономаренко) між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.

3. Правильну схему речення Ми цінуємо барвінок за його «лікарську допомогу» з нього виготовляють ліки від дуже важких хвороб (розділові знаки вилучено) зазначено.
А [ ], [ ]. одночасність
Б [ ]: [пояснення].
В [умова] — [ ].
Г [ ]: [причина].

4. Уживається двокрапка між частинами безсполучникового складного речення.
А Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка (М. Коцюбинський).
Б Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря (Нар. творчість).
В Упаде мороз на яблуневий цвіт тоді залишимося без врожаю (Нар. творчість).
Г Вкотре переконуєшся скільки таємниць приховує в собі мова (І. Вихованець).

 

 

5. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).

1 А Сталось диво тоді камінець засіяв і промінням ясним всіх людей здивував. В. Самійленко

Б Мову зневажили корінь всиха. Л. Гнатюк

В Буде сонце в зеніті квітнуть Буде небо, як цвіт, голубіть. Г. Шепітько

Г Тебе ніколи, рідне слово, Не забував я ти мені Звучало, щире і чудове, В мої ясні і в чорні дні… В. Тарноградський

Д І мріється з маленького дитяти З літами виросте палкий співець. С. Черкасенко

Е Не полишай хоч ти мене ніколи Без тебе, рідне слово, пропаду. О. Завгородній

 

 1 [умова] — [ ].

2 [ ]: [причина].

3 [ ]: [пояснення].

4 [ ], [ ].
одночасність

5 [ ]; [ ].
одночасність

 

 

 

 6. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).

А Звичайно, все за рік не відновити Пошкоджено чимало поколінь. Є. Ссааві

Б Збирай, як діамант, ті слова Твого народу в них душа жива. С. Черкасенко

В Літає радість щастя світе Дзвенять пташки в садах рясних Сміються знову трави, квіти… Олександр Олесь

Г Минули навіки дні чорних негод
Живе Україна! Олександр Олесь

Д Усе збагнуть нічого не збагнуть

В тобі, велика українська мово. В. Галата

Е Ти у степах, наче воля, складалась В казці, в житті, у легенді і пісні, Скрізь ти, велика, дзвеніла, кохалась… І. Цитович

 

1 [ ], [ ], [ ].
одночасність

2 [ ] — [наслідок].

3 [ ]: [пояснення].

4 [ ] — [ ].
з іставлення

5 [ ]: [причина].

6 [ ]; [ ].
одночасність

 

 

 

 

 

 

 

3.  Антисуржик

Складіть і запишіть безсполучникові складні речення з висловами правого стовпчика

Закривати очі                                                                                  

 

Закривати підручник                                                                       

 

Закривати вікно

 

Закривати двері

 

 

 

Закритий простір

 

Закривати світло                                                                                                                          

 Заплющувати очі                                                              

                                                                                                                                Згортати підручник

                                                                                                                              Зачиняти вікно

                                                                                                                            Зачиняти двері

                                                                                                                          Замикати двері (на ключ)

                                                                                                                                Замкнений простір

                                                                                                                                    Затуляти світло

 

 

 

Творче  завдання

Ураховуючи типи смислового зв’язку між частинами, зазначеними в дужках, доповнити початки речень так, щоб утворилися безсполучникові складні речення. Пояснити вживання розділових знаків.

Мова наша є таємницею… (доповнення). Дивуєшся дорогоцінності мови нашої… (пояснення). Простежимо коріння української мови… (умова). Людина створила мову… (протиставлення). Святі слова (рідна мама і рідний тато, рідна земля і рідна Україна, рідна мова і рідна школа) тримають нас на світі… (причина). Отже, найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова… (причина).

 

V. Підсумок уроку

 Вправа «Незакінчене речення»

 Я навчився…

Найважчим на уроці було…

Найцікавішим на уроці було…

VІ. Домашнє завдання

 

 

 

 

Виконання тестових завдань.

1.  У безсполучниковому складному реченні Над лісами, підпливаючи стекою, тремтіло підлиняле блакиттю небо в ньому танули тонкі крижини білих хмарин (М.Стельмах) потрібно поставити

А. Кому.

Б. Крапку з комою.

В. Двокрапку.

Г. Тире.

2.  Правильна схема речення Нізвідки й непахло грозою і небо і ліси мали дрімливий перепочинок літа (М.Стельмах) (розділові знаки вилучено)

А. [    ],[     ].

    одночасність

Б. [    ]: [доповнення].

В. [    ] - [наслідок].

Г.  [    ]: [причина].

 3.Двокрапку треба вжити між частинами безсполучникового складного

      речення

      А. У підсинену провулкову білосніжність поступово вливається рожеве світло широкої вулиці скоро скінчиться провулок.

      Б. Переселяв я рій так розкопавши джмелине гніздо, перекладав джмелині стільники разом із мохом у невеличкий дерев'яний ящик і ставив його на місці розкопаного гнізда.

      В. Побілів і потеплішав пісок з кущів спала роса.

      Г. Цокотять у траві коники пахне гарячим полем (З тв. О.Аврамчука).

4.  Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).

1. [     ] - [наслідок].

2. [     ], [     ].

    одночасність

3. [     ]: [доповнення].

4. [     ], [     ].

    послідовність

А. З посадки вискочили в чисте поле віття акації замигтіло їм настояною тишею червоної
пшениці рожевих гречок і золотозубих  соняшників.
Б. Опустилися на землю хуртовини прийшла дівчині біда,

В. З маревом далеких років лісник стає на човен зриває лілею і враз застигає далеко-далеко на заході обізвався глухий грім.

Г. По крапельці дрімотно зростають тіні по крапельці дрімотно скапує час (3 тв. М.Стельмаха).

 

Пунктуаційний практикум (самоперевірка)

 Запишіть текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Поясніть вживання розділових знаків  у простому і складному реченні.

Вітер з гаєм розмовляє шепче з осокою    пливе човен по Дунаю один за водою Літа орел літа сизий попід небесами гуля Максим гуля батько степами – лісами У неділю вранці–рано поле крилося туманом у тумані на могилі як тополя похилилась молодиця молодая Ген стогне завірюха котить верне полем стоїть Катря серед поля дала сльозам волю У гаю  гаю вітру не має місяць високо зіроньки сяють

(З тв. Т.Шевченка)

 

Творче  завдання

Ураховуючи типи смислового зв’язку між частинами, зазначеними в дужках, доповнити початки речень так, щоб утворилися безсполучникові складні речення. Пояснити вживання розділових знаків.

Мова наша є таємницею… (доповнення). Дивуєшся дорогоцінності мови нашої… (пояснення). Простежимо коріння української мови… (умова). Людина створила мову… (протиставлення). Святі слова (рідна мама і рідний тато, рідна земля і рідна Україна, рідна мова і рідна школа) тримають нас на світі… (причина). Отже, найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова… (причина).

 

1.Пунктуаційний практикум (самоперевірка)

Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні.

Прислів’я і приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть «Посієш вчасно збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.

 Перевірити написане з ключем.

Ключ. Прислів’я і приказки — стислі крилаті вислови: у них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини: її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні стосунки, побут тощо. Люди кажуть: «Посієш вчасно — збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш: тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.

Знайти безсполучникові складні речення. Зробити синтаксичний розбір їх.

 

 

 

3.  Антисуржик

Складіть і запишіть безсполучникові складні речення з висловами правого стовпчика

Закривати очі                                                                                  

 

Закривати підручник                                                                       

 

Закривати вікно

 

Закривати двері

 

 

 

Закритий простір

 

Закривати світло                                                                                                                          

 Заплющувати очі                                                              

                                                                                                                                Згортати підручник

                                                                                                                              Зачиняти вікно

                                                                                                                            Зачиняти двері

                                                                                                                          Замикати двері (на ключ)

                                                                                                                                Замкнений простір

                                                                                                                                    Затуляти світло

 

 

2.  Виконання тестових завдань (взаємоперевірка)

1. У безсполучниковому складному реченні Сон ніжний землю обійма за плечі я чую неньки колискову (Г. Радеька) між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.

2. У безсполучниковому складному реченні Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає (Л. Таран-Пономаренко) між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.

3. Правильну схему речення Ми цінуємо барвінок за його «лікарську допомогу» з нього виготовляють ліки від дуже важких хвороб (розділові знаки вилучено) зазначено.
А [ ], [ ]. одночасність
Б [ ]: [пояснення].
В [умова] — [ ].
Г [ ]: [причина].

4. Уживається двокрапка між частинами безсполучникового складного речення.
А Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка (М. Коцюбинський).
Б Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря (Нар. творчість).
В Упаде мороз на яблуневий цвіт тоді залишимося без врожаю (Нар. творчість).
Г Вкотре переконуєшся скільки таємниць приховує в собі мова (І. Вихованець).

 

 

 

5. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).

1 А Сталось диво тоді камінець засіяв і промінням ясним всіх людей здивував. В. Самійленко

Б Мову зневажили корінь всиха. Л. Гнатюк

В Буде сонце в зеніті квітнуть Буде небо, як цвіт, голубіть. Г. Шепітько

Г Тебе ніколи, рідне слово, Не забував я ти мені Звучало, щире і чудове, В мої ясні і в чорні дні… В. Тарноградський

Д І мріється з маленького дитяти З літами виросте палкий співець. С. Черкасенко

Е Не полишай хоч ти мене ніколи Без тебе, рідне слово, пропаду. О. Завгородній

 

 1 [умова] — [ ].

2 [ ]: [причина].

3 [ ]: [пояснення].

4 [ ], [ ].
одночасність

5 [ ]; [ ].
одночасність

 

 

 

 6. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).

А Звичайно, все за рік не відновити Пошкоджено чимало поколінь. Є. Ссааві

Б Збирай, як діамант, ті слова Твого народу в них душа жива. С. Черкасенко

В Літає радість щастя світе Дзвенять пташки в садах рясних Сміються знову трави, квіти… Олександр Олесь

Г Минули навіки дні чорних негод
Живе Україна! Олександр Олесь

Д Усе збагнуть нічого не збагнуть

В тобі, велика українська мово. В. Галата

Е Ти у степах, наче воля, складалась В казці, в житті, у легенді і пісні, Скрізь ти, велика, дзвеніла, кохалась… І. Цитович

 

1 [ ], [ ], [ ].
одночасність

2 [ ] — [наслідок].

3 [ ]: [пояснення].

4 [ ] — [ ].
з іставлення

5 [ ]: [причина].

6 [ ]; [ ].
одночасність

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
14 березня 2018
Переглядів
8428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку