1
Виконала
Катюха Анна
Анатоліївна
Інтегрований урок навчання грамоти та образотворчого мистецтва
1 клас, І семестр
Тема. Читання. Робота з дитячою книжкою. Різнобарвна осінь
Образотворче мистецтво. Багатство фарб у природі. Малювання композиції «Золота осінь»
Мета:
читання: формувати поняття «вірш»; збагачувати словниковий запас учнів; учити школярів слухати, відтворювати прочитане; розвивати творчу уяву, монологічне мовлення; виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу, дбайливе ставлення до природи;
образотворче мистецтво: ознайомити учнів із колірною гамою осені на прикладі пейзажного живопису; формувати сприйняття багатства кольору навколишнього середовища й творах мистецтва; формувати естетичні смаки; прищеплювати діям прагнення постійно відкривати нове навколо себе; розвивати образне мислення, вміння висловлювати власні почуття та естетичні переживання від сприйняття прекрасного; вчити помічати багатство кольору в навколишньому світі; виховувати любов до рідного краю.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: інтегрований урок.
Обладнання: репродукції картин (П. Левченко «Золота осінь», І. Шишкін «Парк у Павловську», І. Левітан «Золота осінь» і т. д.); магнітофон; касети із записами музичних творів (П. І. Чайковський «Жовтень» із фортепіанного циклу «Пори року», М. Карасьов «Падає листя»); саморобні книжки «Різнобарвна осінь» для кожної дитини та вчителя; альбом-посібник за вибором учителя.
Матеріали та інструменти: гуашові фарби, пензлі, палітра, ганчірка, паличка для змішування фарби (або щетинний пензель).
ХІД УРОКУ I. Організаційний момент 1. Перевірка готовності учнів до уроку. Дзвоник всім нам дав наказ: До роботи швидше, клас. 2. Привітання.
II. Мотивація пізнавальної діяльності учнів Завітала осінь до нас в Україну. Одягла в червоне намисто калину. Українська осінь — це пишні жоржини, айстри різнобарвні, горішки ліщини, буряки цукрові, кукурудза стигла, гарбузи медові, різнії повидла, варення, соління, гриби в маринаді... Тобі, щедра осене, всі у нас раді: і білочка в лісі, і в садочку квіти, і горобчик в полі, і дорослі й діти. III. Повідомлення теми та мети уроку (Учитель вислуховує відповіді дітей та повідомляє тему та мету уроку.) IV. Організація вивчення нового матеріалу 1. Експрес-опитування «Продовжте речення».
2. Розповідь учителя про колірну гаму осені (на прикладі пейзажного живопису) з елементами роботи над віршованими творами. Вночі, коли всі сплять, осінь бере свої фарби, пензлі і йде малювати. Тільки малює вона не на папері, не на полотні, а на листі дерев, на травах і квітах, на небі. — А які фарби має осінь? Відкрийте саморобні книжечки «Різнобарвна осінь» (С. 5). (Книжечки «Різнобарвна осінь» складаються з 10-12 сторінок, на яких надруковані вірші українських поетів про осінь — золоту та пізню. Ці твори, що добирає вчитель, мають на меті розкрити школярам багатство кольору навколишнього середовища, розвивати образне мислення, виховувати любов до рідного краю та відповідати віковим особливостям учнів початкової ланки. Книжечки виготовляють батьки або діти 4-го класу на уроці трудового навчання за темою «Палітурні роботи. Виготовлення книжки»).
— Самостійно прочитайте вірш та скажіть, що малювала осінь у вересні, а що — у жовтні. Вересень зеленим Осінь залишила, Бо в траві високій Пензля загубила. Аж у жовтні осінь Пензлика знайшла Й малювати фарбами Скрізь розпочала. Золотим й червоним Змалювала гай, Річку — темно-сірим Й синім небокрай. Ще милує око Листячко зелене Та пожовклі липи, В позолоті клени. Вже птахів гуртує В небі чиста просінь, І врожай в комори Вносить щедра осінь. (Віра Успенська) Діти після самостійного читання розказують, що осінь почала малювати тільки у жовтні, тому, що під час прогулянки вереснем загубила пензля. У жовтні осінь золотим і червоним розфарбувала гай, річку й небо — темно-синім, жовтим — липи. Учитель звертає увагу школярів на вирази «золотим змалювала гай», «в позолоті клени». —Чому осінь називають золотою? Роздивіться репродукції картин «Золота осінь» художників П. Левченко і І. Левітана. Що об'єднує ці репродукції? (Назва, використання фарб однакової колірної гами) —Усі дерева, навіть кущі прикрасила осінь по-своєму, по-осінньому: кого в жовте вбрання, кого в яскраво-червоне... Тільки сосни та ялини не знала як прикрасити. Адже на гілках цих дерев не листя, а голки, їх і не розмалюєш. Нехай як були літом, так і залишаться темно-зеленими. І від цього ще яскравішим, ще пишно убраним зробився ліс у своєму строкатому осінньому уборі. Знайдіть у книжці вірш «Жовтень» Наталії Забіли. На якій сторінці він надрукований? Скільки строф має вірш? Чому саме таке друкування по 4 рядки полегшує читання поетичного твору? Підготуйтеся до читання методом «За ведучим». Довідка для вчителя Метод «За ведучим» найчастіше використовується на уроках читання. Один з учнів виразно та правильно читає вголос, а діти намагаються встигнути за ведучим — читати та стежити. ЖОВТЕНЬ Подивись: на видноколі Мов змінилися ліси. Хто це їх у жовтий колір Так барвисто прикрасив? Ось край річки — жовті клени І берези золоті, Ялинки лише зелені Залишились в самоті. І пишаються дерева Золотим своїм вбранням: — Це якийсь маляр, напевно, Догодити хоче нам. А маляр цей — місяць Жовтень: У відерцях чарівних Жовту фарбу перебовтав І розбризкує по них. (Наталя Забіла) Хвилинка відпочинку — Сядьте зручно. Заплющить очі. Послухайте чарівну п'єсу П. І. Чайковського «Жовтень» із фортепіанного циклу «Пори року» та уявіть картинку, описану Наталією Забілою. (Звучить запис п'єси П. І. Чайковського «Жовтень» із фортепіанного циклу «Пори року». Діти розказують про картини природи, які вони уявили під час слухання музики.) — Чи можна цим трьом творам мистецтва (вірш, музика, картина) дати одну назву? Чому? Яку? Можна ще раз повернутися до репродукції картин П. Левченко та І. Левітана або показати репродукції картин І. Шишкіна «Парк у Павловську», Б. Щербакова «Осінь» тощо. Використання інтерактивної технології метод «Прес». (Метод «Прес» надає дітям можливість сформулювати аргументи або( висловити свою думку, коли виникають суперечливі питання і потрібно зайняти та чітко аргументувати визначену позицію з проблеми або дискусійного питання (у стислій формі.) Висловлювання учнів повинно мати чітку структуру та етапи.
— Згодна з вами. Образотворче мистецтво, музика, поезія мають багато спільного, адже вони за допомогою барв, форм, звуків, слів віддзеркалюють наші почуття, світогляд, ставлення до навколишнього світу. Фізкультхвилинка — Уявіть, що ви всі — дерева. Покажіть рухами:
V. Творча діяльність учнів
Під час виконання роботи педагог стежить за розташуванням та розміром дерев на малюнках учнів, нагадує про правила користування фарбами, змішування їх на палітрі, індивідуально допомагає учням. VI. Підсумки уроку
КЛЕНОВІ ЛИСТКИ Осінь, осінь... Лист жовтіє. З неба часом дощик сіє. Червонисте, золотисте Опадає з кленів листя. Діти ті листки збирають, У книжки їх закладають. Наче човники, рікою Їх пускають за водою. З них плетуть вінки барвисті — Червонясті, золотисті. (Іванна Блажкевич) Осінь на узліссі Фарби розбавляла, Пензликом легенько Листя фарбувала. Вже руда ліщина, Пожовтіли клени, В пурпурі осіннім Тільки дуб зелений. Утішає ясен:
— Не сумуй за літом! (Зоя Федоровська) ОСІНЬ Коли вона загляне в сад — Наллється. соком виноград, І різні яблука ренет Солодкі стануть, наче мед; Коли огляне баштани — Надмуться гордо кавуни І запишається в хустках Товста капуста на грядках; Як помандрує по гаях З чарівним пензлем у руках — Все розмалює на путі, Берези стануть золоті! І ми її уклінно просим: — Заходь у гості, мила осінь! (Інна Кульська)
|
|
Додаток
Для своєї роботи взяла Осінь найяскравіші фарби і, насамперед, вирушила з ними до лісу. Там і взялася за свою картинку.
Берези і клени вкрила Осінь лимонною жовтизною. А листя осик розрум'янила, наче стиглі яблука. Став осичняк весь яскраво-червоним, весь, як вогонь, горить.
Забрела Осінь на лісову галявину. Стоїть посеред неї сторічний дуб — богатир, стоїть густим листям потрушує.
«Могутнього богатиря потрібно б у мідну ковану броню одягнути». Так ось і обрядила старого.
Дивиться, а неподалік, з боку галявини, густі, розлогі липи зібралися гуртком, віти додолу схилили. Їм найбільш пасуватиме важкий убір із золотої парчі.»
(Георгій Скребіцький)
Намалюю осінь. Лист опав не зовсім.
Ліс багряний, золотистий.
Кущ калини урочистий,
А на ньому пишні грона —
Стиглі ягоди червоні.
В небі понад лісом лине
Ключ далекий журавлиний.
Грибники із лісу йдуть,
Повні кошики несуть!
(Валентина Бутрім)