Предмет: Я досліджую світ
Клас: 3
Тема: Родинний бюджет
Мета: Сформувати в учнів уміння аналізувати родинний бюджет, доходи і витрати родини, продовжувати сприяти формуванню економічної грамотності. Виховувати в учнів усвідомлення значення раціонального споживання для власного здоров’я, розвивати економічне мислення.
Обладнання і матеріали:
Очікувані результати: після уроку учні зможуть
ХІД УРОКУ
Привітання «Сонце у долонях».
Слово вчителя: «Підніміть до сонечка свої долоньки і заплющте оченята. Уявіть, що зараз на ваших долоньках ніжне, тепле, лагідне сонечко. Своїми промінчиками воно гріє ваші долоньки. Відкрийте очі. Торкніться своєю долонькою сусіда та поділіться своїм теплом».
Запропонуйте учням взятися за руки і промовити разом: «Доброго ранку всім!».
Програма «Як почуває себе ненька Україна?» в прямому ефірі
Зворотний зв’язок із минулим заняттям.
Попросіть учнів по черзі назвати своє ім’я та продовжити фразу: «З минулого уроку мені найбільше запам’яталося…». Вислухайте відповіді, підсумуйте сказане: «Ми говорили про наші потреби й бажання, вивчали, які послуги і товари є корисними, досліджували їх вартість»
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вправа «Асоціативний кущ»: БЮДЖЕТ
(відповіді дітей)
Слово вчителя: «Назва "бюджет" походить від французького слова, яке у перекладі означає "шкіряний гаманець". А у перекладі з англійської „грошова сумка". Ось про неї ми сьогодні будемо говорити.
ІІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Тема уроку: «Родинний бюджет».
На уроці ми спробуємо зрозуміти, що ж таке бюджет і чому батьки не виконують всі наші забаганки.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Запропонуйте учням прочитати текст і розглянути малюнки у підручнику
Запитання для обговорення:
• Що таке доходи родини? (зароблені членами родини гроші, наприклад, зарплата і пенсія)
• Що таке витрати родини? (гроші, які члени родини витрачають на оплату товарів і послуг)
• Які витрати родини є постійними? (продукти харчування, комунальні послуги, транспорт, побутова хімія та ін.)
Слово вчителя: Витрати є постійними та додатковими. Від додаткових витрат можна частково відмовитися, наприклад, менше витратити грошей на розваги, щоб пізніше зробити дорогу покупку
Запропонуйте учням порухатись під музику, повторюючи рухи за вчителем.
Запитання для обговорення:
• Які витрати згадувалися у мультфільмі? (продукти харчування, взуття, одяг, комунальні послуги, транспорт, похід до кіно чи парку розваг, книги)
• На що відкладали гроші герої мультфільму? (новий телевізор та відпочинок біля моря)
• Які доходи вашої сім’ї?
• Які потреби задовольняють доходи?
• Чи завжди сімейний гаманець залишається наповненим?
• Чому батьки не завжди купують те, що ви хочете? (у родини є більш необхідні витрати)
• Що таке кишенькові гроші? (певна сума грошей, яку батьки час від часу дають дитині і які вона може витрачати або відкладати самостійно)
• Де родина може зберігати заощаджені гроші? (У банку)
На магнітній дошці розміщені 2 плакати:
Учням роздаються картки із зазначенням таких понятійних категорій:
- спадок - виграш у лотерею
- комунальні послуги - лікування
- відпочинок - одяг, взуття
- доходи від домашнього господарства - навчання
- першочергові потреби - стипендія
- новий автомобіль - пенсія
- державна допомога - субсидія
- заробітна плата
Завдання: розмістіть отримані карточки на відповідних плакатах (діти прикріплюють отримані карточки на відповідних плакатах).
V. Практична робота.
1. Робота в групах на картках
Слово вчителя: Зараз я пропоную поділитися на 2 групи, кожній групі я пропоную скласти поради для економічних людей , використовуючи слова з довідки.
1 група.
Слова для довідки: (газову, чистою, швидше, місцеве)
2 група.
Слова для довідки: (електроприлади, замазати, утеплені, грошей)
2. Вправа «Мікрофон»
Слово вчителя: Діти, уявіть ситуацію. Є 2 родини, які складаються з 3-х чоловік (мама, тато, дитина)і вони отримали певні кошти ( заробітну плату, соціальну допомогу на дитину). Пройшов певний час. Місяць ще не закінчився, а грошей в одній із родин вже немає. Подумайте і скажіть, чому в одній із родин гроші закінчилися раніше. (Відповіді дітей)
Проблемне питання: Як родина може заощадити гроші? ( Відповіді дітей)
VІ. Закріплення знань учнів
«Хочеш щось купити – зазирни у гаманець»
«Гроші з неба не падають»
«Хто працює – той не бідує»
Хочеш щось купити – зазирни у гаманець
VІІ. Підсумок уроку (зворотний зв’язок, рефлексія, релаксація)
Запропонуйте учням по черзі поділитися враженнями від цього уроку, мімікою зобразити на обличчі свій настрій на даний час.
Слово вчителя: Ми сьогодні багато говорили про гроші. Але де б ви не були, пам’ятайте це прислів’я – за гроші честі не купиш. Бо безчестя гірше смерті.
За гроші можна все купити:
Продукти, одяг і взуття,
Прикраси, іграшки, цукерки,
Все, що потрібно для життя.
Не можна лише совісті купити
І честі й гідності, і вічного життя!