Урок "Родові закінчення прикметників"

Про матеріал

Вступ. Критичне мислення нині один з модних трендів в освіті. Про те, що його розвиток є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу, йдеться й у Концепції нової української школи. Тому що радікальні зміни, які відбуваються у сучасному освітньому середовищі акцентують увагу на необхідності виховання особистості мислячої, самостійної, творчої.

Уміння працювати з інформацією упродовж життя:здобувати її, переробляти,застосовувати для індивідуального розвитку і самовдосконалення, передавати її в результаті – уміння спілкуватися – повинно стати невід'ємною рисою життя людей ххI століття.

Мета і завдання. З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини: аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел; бачити проблеми, ставити запитання; висувати гіпотези та оцінювати альтернативи; робити свідомий вибір, приймати рішення та обгрунтувати його.

Цим мисленнєвим операціям можна і необхідно навчати, а далі – вдосконалювати їх, тренувати, як, наприклад, тренують м'язи спортсмени чи техніку гри – музиканти. І саме школа є ідеальним середовищем для цього.

Аби формувати критичне мислення як соціальне, слід залучати учнів до обговорення і відстоювання своїх думок в інтерактивному спілкуванні з однокласниками.

То який він – урок за стратегією критичного мислення?

Технологія проведення уроку з розвитку критичного мислення залежить від його предметного наповнення і дидактичних завдань, від типу уроку (це набуття нових знань чи формування умінь), від власне навчального предмету. Та загалом такий урок традиційно складається з трьох основних частин: вступної, основної та підсумкової.

Перегляд файлу

 

1

 

Тема: Родові закінчення прикметників. Розрізнення роду і числа прикметників у сполученні з іменником.

Мета: формувати вміння учнів визначати рід і число прикметників за родом зв’язаного з ним іменника та за характерним закінченням; удосконалення вміння аналізувати, самостійно робити висновок, класифікувати і групувати вивчений матеріал; удосконалювати навички взаємодіяти з іншими учасниками навчальної діяльності; сприяти формуванню толерантної поведінки; виховувати самостійність, уважність, спостережливість.

Обладнання: картки для гронування, відеоілюстрації, папір А4, словники, мелодія для релаксації.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Хід уроку

I.Вступ (виклик) (актуалізувати опорні знання, бо на основі них отримуємо нові знання)

1. Розминка (в колі – комплімент один одному) (психологічний клімат)

- Слова, якої частини мови ми вживали?

2.Мотивація навчальної діяльності.

  • Навіщо нам вивчати українську мову?
  • Які очікування у вас від сьогоднішнього уроку?

3.Актуалізація опорних знань.

  • Над якою темою ми працюємо протягом останніх уроків?
  • Для чого нам потрібно це знати?
  • Давайте складемо гронування, що знаємо про прикметник.

Прикметник

                 частина мови           ознака предмета          питання

            синоніми        антоніми           пряме і переносне значення

                        відмінюється за родамияя, числами

               - Зробіть висновок.

              - Що нового ви б хотіли дізнатися на цьому уроці?

Знаю

Хочу дізнатися

Взнав

 

 

 

II. Основна частина (Усвідомлення змісту, осмислення)

    1. Хвилинка письма юар-код)

      Біла ворона – людина, що відрізняється чимось від інших.

  • Поясніть фразеологізм. Введіть його в речення.
  • Назвіть прикметники.
  • Які завдання можно виконати з цим словом?(припущення дітей)                      
  • Підберіть: синоніми (показ відеоілюстрацій, що виготовляють з мармару, робота із словником синонімів – 2учні, візуалізація), форми слова, спільнокореневі, антоніми.

(письмово, з коментуванням біля дошки)

  •  Який висновок можна зробити?
  • На які питання відповідають прикметники чоловічого, жіночого, середнього родів?
  • Визначте рід, число даних прикметників, опираючись на іменники.

2.Оголошення теми і мети уроку. (оголошують учні під керівництвом вчителя)

3.Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

1) Зєднайте.

Чудовий                                                                      чарівне

Щаслива                        ч. р.                                      турботливий

Сісіднє                            ж. р.                                    прекрасна

Художній                       с. р.                                      літн

Рання                                                                           порожні

-  Зробіть висновок. Додайте свої приклади. (робота в парі)

 Релаксація (що уявили, коли слухали мелодію?)

        4.  Робота в групах (мыны-проект) (папірА4, маркери) (по частинах мови)- метод «Прес»

- Визначте родові закінчення прикметників, покажіть за допомогою схеми. Докажіть, чому?

 1група – чоловічого роду;

2група – жіночого роду;

3група – середнього роду;(виступи капітанів)

-Один з прикметників введіть у речення (письмово).

-Поставте дані прикметники у множині. Зробіть висновок.

5. Поширте речення прикметниками (в парі)

Настав ранок. Під ногами рипить сніжок. Дерева стоять у шубках і шапках. Порушують спокій синички і горобчики. Вони ласують насінням, які насипали їм школярі. (презентація робіт. Бесіда про турботливе ставлення пташок узимку)

6.Робота з деформованими реченнями (письмово).(стратегія порушена послідовність)

З, трава, добрий, погана,буде, не, сіна.

Великий, праця, краща, маленький, за, праця, безділля.

-Поясніть прислівя. Які ще прислівя про працю ви знаєте? Де їх можна використати?

-Знання якого матеріалу допомогли правильно скласти речення?

-Як можна визначити рід прикметників?

7.Творча робота (в групах) за вибором дітей

  • Де можна зустріти прикметники?

1гр. – допомогти хлопчикові описати мяч, який він хоче купити (намалювати );

2гр. – допомогти дівчинці описати ляльку, про яку вона мріє (намалювати);

3гр. – допомогти дітям описати мяку іграшку, яку вони хочуть купити у подарунок.

  • Яка частина мови прийшла вам на допомогу.
  • Презентуйте свої роботи.

III.Рефлексія.1.Заповнення таблиці.

  • Які труднощі виникли? 
  • Якими знаннями ви б хотіли поділитися із своїми однолітками?
  • Чи справдилися ваші очікування?

2.Гра «Коресподент-респодент». (тонкі і товсті запитання)

3.Стратегія «Рюкзак» (які знання я візьму, що є найважливішим для мене)

4.Самооцінка (за допомогою шкали)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок. Використовуючи стратегії критичного мислення можна забезпечити умови для повноцінного розвитку особистості.

Щоб зацікавити учнів роботою на уроці, необхідно подбати про гармонійне поєднання його мотиваційного, змістовного та розвивального компонентів. Зміст має привабити дітей чимось незвіданим, сприяти розвивальним, дидактичним цілям. Дитина має зрозуміти значущість навчального матеріалу. Невичерпним матеріалом для занять є саме життя. Кожна складова уроку допомагає створити образ, який змушує дітей уявляти, фантазувати, спонукає до активної мовленнєвої діяльності.

Багато цікавих вправ, які допомагають розвинути мову і збагатити словниковий запас. Варто тільки звернути постійну увагу на такий вид роботи, і це обовязково принесе свої плоди. Хоч не відразу, але через певний проміжок часу мова учнів стає значно багатшою, емоційною, вони смиливіше починають висловлювати свої думки і почуття.

Oсoбливo хoчеться підкpеслити, щo впpoвaдження технoлoгії ТPКМ не вимaгaє дoдaткoвих умoв. Єдинa умoвa – це бaжaння вчителя пpaцювaти твopчo, пo-сучaснoму. Стратегії критичного мислення можна використовувати на будь-яких уроках і на будь-яких етапах уроку.

Використані джерела і посилання. Нечаєва Л., Гоцуляк Д., видавництво «Підручники і посібники» -  Тернопіль 2009 ст.79

Л. В.Божик. Українська мова 4клас (За підручником М. С. Вашуленка, С. Г. Дубовик, О.І. Мельничайко. Видавнича група «Основа» 2017

 http://nus.org.ua/articles/krytychne-myslennya-2/,

https://super.urok-ua.com/strategiyi-kritichnogo-mislennya/

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
14 січня 2019
Переглядів
2435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку