Урок "Роль І.Франка в розвитку драматургії й театру («Украдене щастя»)"

Про матеріал
Матеріал може бути використаний під час проведення уроку української літератури в 10 класі з блоку "Титан духу і думки".
Перегляд файлу

Історія восьма

Роль І.Франка в розвитку драматургії й театру («Украдене щастя»)

 

Основне «прокляте питання»: хто винен всьому тому?

Іван Франко

Вітаю, дорогий учню! Сподіваюся ти встиг ознайомитися з моєю драмою «Украдена щастя», щоб сьогодні разом поговорити про її історію створення, проблематику, тему, ідею, образну систему, композицію; висловити судження про проблему вибору людини у вирішальній ситуації. Тоді будь уважним, замислюйся над кожним словом, спостерігай, аналізуй та роби висновки.  А я тим часом почну свою восьму історію. 

imageДля початку пропоную тобі пригадати основні відомості про драму як рід літератури,  її основні жанри і види, основні поняття занотуй.

Щоб полегшити твої пошуки матеріалу,  пропоную перейти за посиланням:  https://ukrlit.net/info/100them/6.html .

Одного разу у листі до А. Кримського я напишу: «Драма — моя стародавня страсть». І це чистісінька правда. Бурхливе захоплення драматургією і театром, пережите в юності, переросло в глибоку усвідомлену турботу про створення національного репертуару для українського театру.  

Писати п'єси я почав дуже рано, ще в гімназії. Крім драми «Три князі на один престол», яку ставив студентський гурток Львівського університету, в юнацькі роки  написав ще польською мовою п'єсу «Югурта», драму «Месть яничара». А ще залишив недописаними кілька драматичних творів: «Ромул і Рем», «Славой і Хрудош». Також перекладав драматургію іноземних авторів.

Паралельно з написанням і перекладанням п'єс багато працюю над історією та теорією драматургії й театру, часто виступаю у періодиці зі статтями в цій галузі. Найвідоміша з них — «Русько-український театр». Провідною думкою цих публікацій було обстоювання театру як школи життя і правдивості, повноти і щирості зображення дійсності в драматичному творі. Цих теоретичних засад я дотримувався і у власних п'єсах. У зрілому віці пишу комедію «Рябина» про становище галицьких селян-бідняків, драму «Учитель» з життя народних педагогів, драму-казку «Сон князя Святослава», романтичну драму «Кам'яна душа», комедії «Майстер Чирняк» (про долю ремісника) і «Жаби» (не збереглась). 

У своїх драмах порушую проблеми, які хвилюють сучасників. Уважаю, що під час сценічного втілення п'єс глядач має перейматися високими ідеалами, а театр повинен стати справжньою «школою життя». 

З-поміж усіх драматичних творів особливої уваги заслуговує «Украдене щастя»,  в якому гостро стоїть «основне «прокляте питання»: хто винен всьому тому?»

imageПам’ятаю, як у 1891 р. у Львові було оголошено конкурс на кращу п'єсу. На цей конкурс я і подав свій твір під назвою «Жандарм»,

але члени журі, у якому переважали народовці, категорично відхилили п'єсу як аморальну. Аморальність її вони вбачали в нібито приниженні   цісарської поліції.

Через два роки я знову подаю свою п'єсу на конкурс, але в ній уже немає найгостріших сцен конфлікту працелюбного селянина з поліцаєм, і називається вона тепер «Украдене щастя». На цей раз твір проходить за конкурсом, щоправда, здобуває тільки третю премію, а не першу, на яку заслуговує.

Ще під час відвідин Лолина я залучив свою кохану — Ольгу — до збирання фольклору. Рошкевич  ще до одруження зі мною мріяла підготувати книжку з місцевими народними весільними піснями. Долучилась до цієї роботи і сестра Ольги. Вона записала «Пісню про шандаря», що й лягло в основу драми «Украдене щастя». Ця співанка-хроніка, створена, очевидно, за гарячими слідами сімейної трагедії, вражає й сьогодні. У ній прозоро натякається на зраду чоловіка, але сцени вбивства шандаря з ревнощів немає.

Ольга Рошкевич пропонувала мені відкраяти своє щастя, коли вийшла за нелюба. Слова коханої я вклав у вуста Михайла Гурмана, бо вважав, що так вони звучать природніше, ніж виголошені жінкою.

imageУ листопаді 1893 року п'єсу поставили на сцені львівського театру

«Руська бесіда». Я також був на прем’єрному показі. Незважаючи

на те, що драма йшла в зміненому, скаліченому варіанті, мені було присвоєно почесний титул талановитого драматурга, справжнього майстра. Про те, що п’єса вдалася свідчили бурхливі оплески глядачів. У пресі з’явилися схвальні відгуки  про драму. «Кур’єр львівський» відзначав: «Ми сміливо можемо твердити , що в українській драматичній літературі вона («Украдене щастя») посяде визначне місце. Про це можна судити з того прийому, який вона мала серед громадськості…».

 У Києві перша постановка відбулася в 1904 році. Роль Миколи грав І. Карпенко-Карий, шандаря – М. Садовський, Анни – Л. Ліницька.

«Украдене щастя» продовжить сценічне життя і  по-новому заграє  в 1932-1933 роках  на сцені Харківського театру Революції під художнім керівництвом Марка Терещенка;  в 1940 та 1956 роках на сцені Київського театру імені І. Франка;  в 1972 році,  а до цього в 1922, 1923, 1940, 1949 роках, на сцені Львівського академічного театру імені Марії Заньковецької;  у 2016 році   на сцені Київського театру «Золоті ворота».  

imageУяви, що в твоєму місті проходить конкурс театральних афіш. 

Підготуй афішу вистави «Украдене щастя». 

Попрацюймо з твором.

imageТи вже пригадав жанри і види драматичних творів, тому можеш пояснити, чому «Украдене щастя» соціально-психологічна драма. 

(Свої пояснення надішли в чат.)

У творі я представив панорамну картину галицький селян кінця XIX століття  на прикладі однієї селянської трагедії (тема твору), прагнучи захистити  загальнолюдські цінності, відкрити глибини людського духу простої жінки; засудити антигуманний світ  з його соціальною нерівністю, нівелюванням духовної особи і ламання її долі (ідея твору)

Ідейний зміст п'єси допомагає розкрити цитата з «Царя Едіпа» Софокла: «Ти сліпий на очі, на вуха і розум». Кожен з героїв твору обкрадений долею і у своєму прагненні будь-якою ціною здобути щастя уподібнюється сліпому Едіпу, доля над яким насміялась.

Розгортаючи сюжет,  намагався порушити чимало проблемних питань, зокрема

ü  право людини на кохання і щастя;

ü  антигуманність суспільства;

ü  індивідуальна свобода особи і патріархальна мораль;

ü  влада людини над людиною;

ü  влада чоловіка над жінкою;

ü  недотримання присяги і зрада…

imageПропоную тобі відшукати інші проблеми, порушені у драмі

«Украдене щастя».

ü 

ü 

ü 

ü 

Продовжуємо.  Хотілося б поговорити про головних персонажів драми, які утворюють так званий «любовний трикутник».  Вони безталанні і діють мстиво й жорстоко. Попри світле начало в душі,  перебувають у фатальному колі, поза своєю волею чинять зло, завдають страждань коханим. Анна, Микола, Михайло постійно перебувають  у конфлікті з самими собою та навколишніми.  

imageКим же насправді були головні герої драми, спробуємо розібратися,  «зайнявши позицію». 

1.   «Анна — зрадниця чи жінка-страдниця, яка бореться за своє щастя».

2.   «Микола — найвищий добряк чи знедолена, окрадена людина».

3.   « Михайло — злочинець чи жертва суспільного ладу».

Я  почну з Анни. Зауважу, що попри її відверту зраду чоловіку, я не вважаю її зрадницею. Анна – жінка-страдниця. Селянка з багатої родини, дружина наймита,яку «продали» заміж рідні брати, щоб не ділити спадок. На формування характеру героїні вплинули соціальні умови часу, патріархальний устрій сільського життя, шлюб з нелюбом.  Анна здатна на сильні почуття, сильна характером, але через бажання справжнього жіночого щастя піддається впливу Михайла. Образ змінюється протягом п’єси. Сором’язлива, тиха жінка перетворюється на бунтарку.  У «любовному трикутнику» вона – об’єкт кохання двох чоловіків. Анна – жертва соціальних умов часу і спроби вкрасти щастя за рахунок страждань свого чоловіка.  У трагедії « винне нещасливе улагодження наших родинних обставин, котре насилує любов і серце жінки і через те скривлює їх, зводить на манівці».

А як уважаєш ти? 

(Свої відповіді щодо кожного персонажа  надішли в чат.)

imageНелегко довелось моїм героям, але так складалося тогочасне життя… Друже, а над чим ти замислився під час уроку? 

Який урок виніс із твору «Украдене щастя»?

Чи може крадене щастя бути справжнім? (Обговори це питання в чаті.)

image 

Перевір здобуті знання, виконавши текст. 

 

Час корисно відпочити 

За бажанням переглянь  виставу Київського обласного музичного

академічного театру імені П. К. Саксаганського «Украдене щастя» ; фільм «Украдене щастя» режисера Юрія Ткаченка (частина 1, частина 2).

До наступної зустрічі! 

pdf
Додано
20 листопада 2022
Переглядів
572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку