Урок "Роль префіксів у словах"

Про матеріал
Урок призначено для учнів 3 класу (для шкіл з російською мовою навчання) за підручником Хорошковська, Охота, 2013 р.
Перегляд файлу

Урок української мови в 3 класі

(для шкіл з російською мовою навчання)

Тема. Спостерігаємо за роллю префіксів, утворюємо споріднені слова за їх допомогою

Мета: ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією, з найуживанішими префіксами; формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів; ознайомити з літературною вимовою та написанням слів з префіксами роз-, без-, розвивати вміння аналізувати, зіставляти, узагальнювати, орфографічну пильність, увагу до літературного слова; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати доброзичливість, бажання співпрацювати, працелюбність.

Обладнання: картки зі словами, зображення лисиці, вовка, ведмедя, Незнайка.

Хід роботи

І. Організаційний момент

  1. Привітання

Сьогодні урок у нас незвичайний

До нас завітали гості бажані,

Вони посміхаються щиро до нас

А ми привітаємо дружньо їх враз!

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Каліграфічна хвилинка

Зошити свої ми відкриваємо

І під нахилом тримаємо.

Сидимо рівно, не нахиляємось,

А я погляну, як ви стараєтесь.

  • Запишіть число та вид роботи. Прочитайте слова на дошці.

Мово рідна! Яка твоя сила, звуки рідні твої золоті…

  • Про що ці слова?
  • Яка наша мова? Запишіть.

Мова (яка?) мелодійна, барвінкова, солов’їна, милозвучна, рідна, гарна.

  1. Виконання практичних завдань
  1. Записати слово Батьківщина у фонетичній транскрипції, з’ясувати кількість букв та звуків.
  2. Слово Україна поділити на склади, визначити наголошений.
  3. Слово рідна розібрати за будовою.
  1. Фронтальне опитування
  • Як називається змінна частина слова?
  • Як називаємо незмінну частину слова?
  • Які значущі частинки входять до основи слова?
  • Як їх позначаємо?
  • Що таке споріднені або спільнокореневі слова? Наприклад.
  • Які чергування голосних у корені слова ви знаєте? Наприклад.
  • Які чергування приголосних? Наведіть приклад.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вивчали ми будову слова.

Було закінчення, основа.

У слові корінь виділяли.

Споріднені слова шукали.

Сьогодні префікс до нас в гості

В кашкетику своїм спішить.

Щоб знали ви як утворити,

Щоб перевірить і навчить.

  • Сьогодні на уроці ми з вами будемо вивчати префікси у словах, утворювати нові слова за допомогою префіксів.

ІV. Робота над темою уроку

  1. Ознайомлення з теоретичним матеріалом
  1. Робота в групах

Учні об’єднуються в три групи по 4. До малюнків із зображенням тварин кріпляться відповідні дієслова.

  • Лисиця (що робила?) бігла, заєць (що робив?) чеберяв, ведмідь (що робив?) шукав.
  • Користуючись словником, поясніть значення слова.
  • Незнайко отримав під кашкетика частинку слова по- і завдання утворити нові слова. Та Незнайко не вміє цього зробити. Допоможемо йому? (бігла – побігла, чеберяв – почеберяв, шукав – пошукав). Запишіть ці пари слів.
  • Який висновок можемо зробити?
  • За допомогою якої частинки ми утворили нові слова? (за допомогою префікса)
  • Де стоїть префікс у слові? (перед коренем)
  • Як позначається префікс? Позначте його в утворених словах.
  1. Робота за підручником (с.91, впр. 206)
  • Прочитайте слова. Що означає кожне з них?
  • Чи можна назвати ці слова спільнокореневими?
  • За допомогою якої частинки слова вони утворені?
  • Спишіть подані слова. Позначте префікс.
  • Отже, в українській мові, як і в російській, префікси стоять на початку основи й надають словам нового значення.
  1. Первинне закріплення матеріалу
  1. Поміркуй! (с. 92, впр. 207)
  • В українській мові існують префікси роз- та без-, у яких завжди пишемо літеру з.
  • Прочитайте слова впр.207. Утворіть від них спільнокореневі за допомогою префікса без-. Як змінилося значення слів?
  • Як називаються слова, протилежні за значенням?
  • Запишіть утворені пари слів. Позначте префікс.
  1. Гра «Естафета»
  • Нові слова поповнюють наш словниковий запас. Щоб наше мовлення було барвистим, ми використовуємо синоніми та антоніми.
  • Спробуємо утворити антоніми за допомогою префіксів.

(Учитель утворює першу пару і передає естафету учневі, учень утворює свою пару і передає наступному і т.д.)

Вхід – вихід, влетів – вилетів, заніс – виніс, зачинити – відчинити, закопати – відкопати, класти – покласти, йти – прийти.

  1. Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки вбоки

І зроби чотири кроки.

Руки вище підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд!

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра «Заміна» (с. 92, впр. 208)

- Кожне словосполучення замініть одним словом. Запишіть. Позначте префікс.

Сказати «добрий день» - привітатися,

Сказати «до побачення» - попрощатися,

Лити воду на квіти – поливати,

Сказати «дякую» - подякувати,

Зняти з себе одяг – роздягтися,

Зняти взуття – роззутися.

2.Робота в групах

- Об’єднайтеся у групи. Утворіть за допомогою префіксів нові слова.

Бігти, їхати, летіти.

3.Проблемне завдання

  • Запишіть слова, виділіть у них корінь, префікс. З’ясуйте, чи однакове значення мають слова, чому змінювалося значення слова.

Читати, перечитати, вичитати, зачитати, прочитати, дочитати.

  • Чому префікс називають значущою частиною слова? ( утворює слова з новим значенням)

VІ. Підсумок уроку

  • Що ми сьогодні на уроці вивчали?
  • Навіщо потрібен префікс? Яку роботу він виконує?
  • Чим нам допомагає префікс?
  • Де він стоїть у словах?

VІІ. Домашнє завдання

С. 92, впр. 210.

 

 

 

docx
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
1287
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку