Урок " Я у світі " для третього класу. Знайомить учнів із поняттями: "рід", "родина", "родовідне дерево". Мета - виховувати повагу та шанобливе ставлення до всіх членів родини.
Тема. Роль сім'ї в моєму житті. Мій родовід
Мета. З’ясувати значення понять "рід", "родина"; вчити учнів складати родовідне дерево; сформувати модель моральних відносин у сім'ї, розвивати уміння будувати висловлювання; виховувати шанобливе ставлення до рідних, здійснювати морально-духовне виховання.
Обладнання: олівці,аркуш А4, зошит, квітка, метелики.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
II. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.Розгадування ребусу.
- Діти, розгадайте ребус і ви дізнаєтесь тему нашого уроку. (Сім’я)
- Що таке сім’я?
- Які прислів'я ви знаєте про сім'ю? ( Вся сім’я разом, так і душа на місці. Для чого клад, коли у сім’ї лад.)
2.Очікування від уроку. (На дошці прикріплено зображення квітки. У кожної дитини малюнок метелика.)
- На своїх метеликах напишіть свої очікування від уроку. Та розмістіть метеликів навколо квітки.
IІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда
- 15 травня в усьому світі відзначається День сім’ї. Це свято є свідченням розуміння міжнародним співтовариством важливості ролі сім’ї в житті суспільства. Саме з неї починається наше майбутнє. Саме сім’я виховує з дитини відповідального члена людської спільноти. Саме сім’я є першоджерелом людської гідності й честі. Саме сім’я формує почуття спільності, співучасті, доброзичливості й мудрості.
– У кожного з нас є найдорожчі нам люди. Хто це? Так, тато, мама, братик, сестричка – це сім’я.
– Назвіть своє прізвище, ім’я, по батькові. Яка у вас сім’я? Як звати маму, тата, сестричку, братика, бабусю, дідуся?
2.Хвилинка фантазії.
Щоб оцінити роль сім’ї в нашому житті спробуємо уявити себе на безлюдному острові в океані. Як би ми почувалися там самі? Складіть невеличке оповідання.
Зачитування оповідань.
- Ми з вами всі – український народ, який складається з родин малих і великих, дружніх і працьовитих. Як могутня річка бере силу із маленьких джерел, так і наша українська держава збагачується маленькими сім’ями. І якщо ми хочемо, щоб річка була повноводною, щоб велика родина наша українська була красивою і щасливою, то вивчайте свій родовід, шануйте і любіть свою родину.
3. Продовження бесіди.
– Чи знаєте ви, що означає слово рід? Рід – це багато-багато поколінь. Це кілька родин від давніх часів і до сьогоднішніх днів. Що ж таке родина? Родина – це група людей або рідня, що складається з батьків, дітей, онуків і близьких родичів. Якщо ви прослідкуєте шлях від себе до ваших прабабусь і прадідів, то побачите свій родовід. (Робота за таблицею «Мій родовід»)
4. Створення родового дерева. (Листя – то ми, діти, гілки – тато і мама, стовбур – дідусь і бабуся, корені – прадіди.)
Учні демонструють та презентують своє родовідне дерево.
5. Фізкультхвилинка.
6.Бесіда. Сімейні обов’язки.
- Родинний затишок у сім’ї не виникає сам. Він створюється завдяки постійній наполегливій праці членів сім’ї. У кожного є те, що він повинен робити задля добробуту сім’ї – це його обов’язки. У кожної людини є свої обов’язки. Їх обсяг залежить від її можливостей. У сім’ї звичайно найбільше обов’язків мають дорослі. Вони працюють, виховують дітей, купують продукти, готують їжу тощо. Цей перелік може бути дуже довгим. У кожній сім’ї існує розподіл обов’язків між її членами. Свої обов’язки мають також діти.
Запитання.
7. Гра: «Конвеєр»
Учні на аркуші паперу записують один з обов’язків, які вони виконують вдома. Ряд який швидше закінчить, зупиняє роботу конвеєра.
8.Гра: «Пантоніма».
Учень показує один з обов’язків любого члена родини, а клас відгадує.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Опрацювання казки.
Болгарська народна казка «Казка про бочку».
Помираючи, старий батько покликав своїх п’ятьох синів і сказав:
Сини не відривали очей від свого батька. Старий оглянув їх і почав розповідати:
Ось і розтлумачте мені цю казку!
Задумалися п’ятеро братів, але ніхто з них не зміг розгадати батькову казку. Тоді старий батько похитав головою і сказав:
- Молоді ви ще, тому й не догадливі. Я розтлумачу вам її сенс: ліс з великими деревами, які тягнуться до неба, - це наша держава. Бочка – це сім’я, клепки – це ми, обручі – злагода, а мед – радість і щасливе життя. Поки у сім’ї мир і злагода, життя буде щасливим. Дім, у якому немає злагоди, - пропащий дім. Бережіть обручі, діти мої!
Старший син нахилився, поцілував руку старого батька і відповів:
Запитання:
Кілька тисячоліть тому на кам’яних таблицях, які отримав пророк Мойсей на горі Сінай, були висічені слова: «Шануй батька свого і матір свою, щоб добре тобі було, та щоб довголітній ти був на землі».
Родина – це не тільки рідні, родичі, це і наш клас, школа і весь український народ.
Берегти свій рід – наш обов’язок.
VI. Підсумок уроку.
Урок учитель закінчує словами В.О.Сухомлинського: "Бути хорошою людиною, принести щастя матері й батькові, не допускати, щоб старість їх стала горем, – нехай все це стане бажанням всього твого життя"