Даний урок допоможе відпрацювати алгоритм прийняття колективних рішень, сформувати поняття компромісного рішення в економіці, активізувати навички дискусії та публічного виступу при вивченні теми «Альтернативна вартість».
(урок – рольова гра)
Мета: відпрацювати алгоритм прийняття колективних рішень, сформувати поняття компромісного рішення в економіці, активізувати навики дискусії та публічного виступу.
Обладнання: заготовки компромісних таблиць.
-------------------------------------- Хід уроку -----------------------------------------
1. Розминка
Прийняття компромісних рішень базується на економічних поняттях: «обмеженість ресурсів», «компромісний вибір», «альтернативна вартість». Ефективність опитування залежить від вірно підібраних запитань. В цьому випадку повинні спрацювати два дидактичних принципи:
• «злітання» (питання ведуть учні від простого до складного, від репрезентації до творчого мислення, від знань до аналізу);
• «відступ» ( одне й теж питання повинно мати декілька форм від теоретичного до популярного, для того щоб будь-який учень зміг «взяти» його на своєму рівні).
Можна, звичайно, заради економії часу запитати визначення необхідних для початку уроку понять, але в мисленні економічність і ефективність не одне й те ж…
• Що таке альтернативна вартість?
• Як приймати економічні рішення?
• Які способи прийняття економічних рішень ви знаєте?
а) Поновити документ
Таблиця вибору
…
… Критерії |
Вартість |
Естетика |
Довговічність |
Всього |
Квіти |
__ |
… |
__ |
1 бал |
Цукерки |
+ |
+ |
… |
2 бали |
б) Алгоритм дій.
Таблиця колективного рішення
… Рішення |
Квіти |
Цукерки |
Іра |
І місце |
… місце |
Таня |
ІІ місце |
І місце |
Оксана |
І місце |
ІІ місце |
Всього |
… бали |
5 балів |
Вчитель ділить клас на робочі групи по 4 – 6 чоловік. Кожна група організовує простір для ділового спілкування.
Лідери груп всліпу вибирають рольове завдання. Це назви фракцій, які вони будуть представляти.
Варіанти можуть бути наступні:
• учні – депутати;
• екологи –депутати;
• лікарі – депутати;
• депутати – безробітні;
• бізнесмени – депутати;
• вчителі – депутати.
Для входження учнів в роль їм пропонується обрати лозунг для своєї фракції. В якості розминки сусідні групи повинні здогадатися назву фракції лише по лозунгу. Після знайомства всі готові до змістовної гри.
Вчитель. Шановні панове депутати! Вимушений повідомити вам найнеприємніше новину. В зв`язку з фінансовою скрутою в країні, стрибком долара, інфляцією і міжнародною напругою міській бюджет на 2010 рік буде скорочений наполовину. Нагадую, що ми збиралися потратити 800 000 умовних одиниць на 4 важливих для міста проекти.
• Не секрет, що важливою проблемою міста стала наркоманія.
• Екологічна обстановка в місті потребує паркової зони на березі річки
• Будівництво заводу по переробці побутових відходів.
• Гімназія з поглибленим вивченням іноземних мов.
В легенду гри краще включати проблеми, актуальні безпосередньо для вашого міста, району, області. Це наповнює гру конкретним, а не абстрактним змістом.
Таблицю ситуації можна вивісити на дошці або роздати на столи фракцій.
Таблиця ситуацій
№ |
Програма |
Проблема |
Загальна вартість |
Вартість по статтям |
1. |
Організація наркологічного центру * будівництво приміщення * функціонування служби |
Наркоманія |
200 000 |
100 00 100 00 |
2. |
Будівництво садово-паркової зони * закладка парку * обслуговування |
Екологія |
50 000 |
40 000 10 000 |
3. |
Будівництво заводу по переробці побутових відходів: * будівництво заводу * функціонування |
Економічний прибуток |
300 000 |
200 000 100 000 |
4. |
Відкриття гімназії: * ремонт * функціонування |
Освіта |
250 000 |
150 000 100 000 |
|
Разом |
|
800 000 |
|
Після виступу вчителя-мера фракції організовують обговорення всередині груп. Задача очевидна і важка: вибрати пріоритети. Наприклад, фракція безробітних зробила такий вибір.
Їхній вибір цілком аргументований: а) розвивати промисловість з метою створення додаткових робочих місць; б) створити наркологічний центр, тому що безробітні можуть потрапити в групу ризику.
Проте, вибір і пріоритети можуть бути іншими. Вчитель не повинен коректувати дітей, тому важливий сам процес вибору, а не його результат.
Таблиця
№ |
Програма |
Проблема |
Загальна вартість |
Вартість по статтям |
1. |
Організація наркологічного центру * будівництво приміщення * функціонування служби |
Наркоманія |
100 000 |
100 00 0 |
2. |
Будівництво садово-паркової зони * закладка парку * обслуговування |
Екологія |
0 |
0 0 |
3. |
Будівництво заводу по переробці побутових відходів: * будівництво заводу * функціонування |
Економічний прибуток |
300 000 |
200 000 100 000 |
4. |
Відкриття гімназії: * ремонт * функціонування |
Освіта |
0 |
0 0 |
|
Разом |
|
400 000 |
|
Після прийняття групових рішень організуються публічні обговорення. Представники кожної фракції виступають по регламенту і аргументовано відстоюють свою точку зору. Суперечку веде вчитель-мер, ознайомлюючи дітей з правилами цивілізованої дискусії. В загальну таблицю заносяться пріоритети.
Таблиця
Рішення Фракція |
Наркологічний центр |
Парк |
Завод |
Ліцей |
Безробітні |
2-ге місце |
3-тє місце |
1-ше місце |
4-те місце |
Підприємці |
3-тє місце |
4-те місце |
1-ше місце |
2-ге місце |
Вчителі |
2-ге місце |
3-те місце |
4-те місце |
1-ше місце |
Лікарі |
1-ше місце |
3-тє місце |
4-те місце |
2-ге місце |
Разом |
1-ше місце |
4-те місце |
3-тє місце |
2-ге місце |