Урок із зарубіжної літератури. 8 клас
Тема. Роман Міґеля де Сервантеса Сааведри «Дон Кіхот» – пародія на рицарські романи і трагікомічний епос іспанського життя
Мета: формувати вміння учнів цілісно сприймати художні твори, зосередивши увагу на особливостях Пізнього Відродження в Іспанії, з’ясувати особливості лицарських романів, поняття «пародія», довести, що роман Сервантеса містить ознаки пародії; розвивати навики дослідницької і пошукової роботи.
Обладнання: портрет М. де Сервантеса Сааведри, таблиця Елвермана, ілюстрації Савви Бродського.
Тип уроку: комбінований; проблемний урок з елементами дослідницької роботи та дискусії.
У донкіхотстві нам слід було б визнати
високе начало самопожертви,
тільки підмічене з комічного боку.
І. Тургенєв
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів
Методика взаємозапитань
Повторення відомостей із біографії Сервантеса за допомогою таблиці.
II. Повідомлення теми й мети уроку
Робота з епіграфом
III. Робота над темою уроку
1. Вступне слово вчителя
– Рицарські романи давали змогу забути про існуючу несправедливість, згадати про гордий іспанський дух. Та з часом цей жанр роману виродився. Автор «Дон Кіхота» запевняв читачів, що ставить перед собою завдання підірвати авторитет поширених у народі рицарських книг.
Відповісти на це запитання зможемо, ознайомившись зі змістом твору.
2. Словникова робота
Рицарський роман – один з основних жанрів середньовічної куртуазної (рицарської) літератури. Виник у період розквіту рицарства у Франції в середині XII ст. Герой – рицар благородний, відважний, здійснює подвиги заради власної слави і возвеличення дами серця.
3. Індивідуальна дослідницька робота
Завдання. Знайти в тексті епізоди, що засвідчують комічне наслідування.
4. Робота з цитатним матеріалом
5. Повідомлення учнів-«дослідників» за випереджувальним завданням
6. Бесіда
7. Заповнення таблиці Елвермана
за проблемними запитаннями
Так |
Проблема |
Ні |
|
Чи правильним є твердження про те, що роман М. де Сервантеса Сааведри «Дон Кіхот» – це лише пародія на ли- царські романи?
|
|
8. Підсумкове слово вчителя
Ідейний зміст твору виходить далеко за межі задуму автора пародіювати лицарський роман. Настрої, поводження, учинки новоявленого лицаря різко контрастують з обставинами, у яких він діє.
Як і в лицарському романі, головна мета героя – захищати скривджених. Але з перших же кроків виявляється його неспроможність виконати благородний намір. Героя показано в постійній взаємодії зі світом, хиби якого він вирішив виправити, змушуючи насильників, визискувачів, злодіїв діяти справедливо. Очевидна неможливість здійснення такої мети призводить до непорозумінь. Таким чином, поряд із запрограмованим комізмом виникають ознаки трагізму створюваної картини.
9. Підсумкова бесіда
IV. Рефлексія. Підсумки уроку
1. Повторне звернення до епіграфів
2. Заключне слово вчителя
– Сервантес розумів, що дійсність не сумісна з лицарським благородством і честю. Адже і сам він постраждав у житті через свою цілеспрямованість, чесність, талановитість. Полон, в’язниця, бідність… Такі випробування випали на його долю. Усесвітня слава і визнання чекали на Сервантеса аж у XIX ст. (приблизно через 300 років після смерті). Доля і справді не завжди проводить межу між трагічним і комічним.
V. Домашнє завдання
Прочитати роман Сервантеса «Дон Кіхот», підготувати розповідь про подвиги Дон Кіхота, дібрати цитатний матеріал для характеристики героя.
Індивідуальне випереджувальне завдання