8 жовтня о 18:00Вебінар: Самоосвіта та підвищення кваліфікації вчителів: огляд важливих документів

Урок. "Я - доблесний Дон Кіхот Ламанчський - заступник ображених і гноблених". Мандри Дон Кіхота в пошуках справедливості

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури. 8 клас Тема. "Я - доблесний Дон Кіхот Ламанчський - заступник ображених і гноблених". Мандри Дон Кіхота в пошуках справедливості
Перегляд файлу

Урок із зарубіжної літератури. 8 клас

Тема. «Я – доблесний Дон Кіхот Ламанчський – заступник ображених і гноблених». Мандри Дон Кіхота в пошуках справедливості

Мета: допомогти учням зрозуміти суперечливий образ Дон Кіхота, розвивати навички характеристики літературного героя, дослідницько-пошукової роботи; формувати вміння учнів цілісно сприймати твори, добирати цитати, арґументувати свої судження; виховувати толерантне ставлення до людей із різними життєвими позиціями.

Обладнання: текст роману М. де Сервантеса Сааведри в перекладі М.Лукаша; ілюстрації до роману С. Г. Бродського.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та розвитку на їхній основі умінь і навичок.

                                                                     «…я рицар із Ламанчі, відомститель

                                                                                        за всяку кривду і сваволю»

                                                                                      М. де Сервантес Сааведра

 

                                                    Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності

1. Вступне слово вчителя

  – Трагікомічність образу Дон Кіхота відображає давно усвідомлену людством надзвичайну складність проти пануючого в суспільстві зла. Той, хто зважився самотужки вступити у боротьбу з несправедливістю, підступністю, насильством, може сам стати жертвою, опинитися чи в смішному, чи в трагічному становищі.

      Створений М. де Сервантесом Сааведрою образ відважного рицаря увібрав у себе багатовіковий досвід людства та яскраво відобразив вічну істину, що залишається такою і для інших поколінь, які сперечалися щодо того, хто ж такий Дон Кіхот – мрійник? дивак? мудрий безумець? шляхетна людина?.. Чи виглядає він кумедним у своїх наївних спробах жити згідно зі своїми ідеалами в реальному жорстокому світі?

      На сьогоднішньому уроці ми спробуємо знайти відповіді на ці непрості запитання.

 

2. Інтерактивна вправа «Займи позицію»

 

Дон Кіхот

1. Мрійник.

2. Дивак.

3. Мудрий безумець.

4. Шляхетна людина.

 

3. Робота з епіграфом

 

  • Які ваші перші враження від Дон Кіхота, що виникли після ознайомлення з епіграфом?
  • Як розуміє герой ідеал лицаря?

 

II. Повідомлення теми й мети уроку

 

III. Робота над темою уроку

 

1. Виразне читання учителем вірша І. Франка «Дон Кіхот»

 

2. Бесіда

  • Яким постає перед нами Дон Кіхот спочатку?
  • Яку мету переслідує герой?
  • Що для нього найважливіше в рицарських пригодах?

 

3. Переказ епізодів роману, у яких розповідається про подвиги Дон Кіхота, супроводжуваний демонстрацією ілюстрації С. Г. Бродського

    (Звернути увагу на епізоди – посвята в лицарі, рятування хлопчика-пастушка Андреса, бій з вітряками, зустріч із «військом» баранів, напад на жалобну процесію, звільнення каторжан, пригоди із левами).

 

4. Коментар учнів-«мистецтвознавців» до ілюстрації С. Г. Бродського

   (Учні повідомляють про деякі факти із життя ілюстратора роману

    М. де Сервантеса Сааведри С. Бродського та створені ним упродовж 1969-1973 рр. малюнки «Дон Кіхот», «Мрії про справедливе врядування», «Серенада Дон Кіхота», «Санчо Панса», «Туга».)

 

5. Евристична бесіда за запитаннями

  • Яким постає перед читачем головний герой?
  • У чому причина невдач Дон Кіхота?
  • Які ідеали об’єднують усі подвиги Дон Кіхота?
  • Чому його не розуміють? А чи розумієте ви його вчинки та його світ?

6. Проблемне запитання

 

  • Чому люди «благають небо покарати й знищити його милість з усіма рицарями, які будь-коли  народилися на світ»?

 

7. Коментар учителя

 

   – Дон Кіхот готовий на будь-які випробування. У своїх безглуздих учинках він виявляє своєрідну велич духу, присвячуючи власне життя меті знищення зла, і намагається знищити його там, де воно є або лише ввижається. Він упевнений у тому, що здатен «випрямити кривду», захистити страдників. Та результати самовідданих учинків героя завжди негативні, своїм втручанням він ускладнює становище тих, кого захищає, і часто страждає сам. Люди просто не розуміють Дон Кіхота.

 

8. Характеристика образу Дон Кіхота

   (з використанням цитатного матеріалу)

 

9. Повторне звернення до епіграфа

 

10. Повторне виконання вправи «Займи позицію»

    (арґументація учнями свого вибору)

 

IV. Рефлексія. Підсумки уроку

 

1. Інтерактивний прийом «Мікрофон»

 

  • Чи заслуговує Дон Кіхот на співчуття?
  • Чи розуміє герой, що його подвиги та бажання «випрямити кривду» несумісні з реальною дійсністю?
  • Чи розуміє Дон Кіхот абсурдність ситуацій, у яких він опинився?

 

2. Підсумкове слово вчителя

 

   Сьогодні на уроці ви висловлювали й арґументували свої думки щодо багатоплановості та складності образу Дон Кіхота. Герой засуджує і себе за нерозуміння світу, і світ, що не зрозумів його щирих намірів. Та своїми людськими достоїнствами й ідеалами Дон Кіхот стоїть вище жорстокої дійсності. Подвиг полягає вже в тому, що, знаючи про свою самотність, він продовжує боротися за ідею Добра.

 

V. Домашнє завдання

 

1. Скласти сенкан до образу Дон Кіхота.

2. Дібрати цитатний матеріал для характеристики образу Санчо Панси.

    Індивідуальні випереджувальні завдання:

  • для учнів-«літературознавців» – підготувати повідомлення на тему «Дослідники творчості Сервантеса про Дон Кіхота та Санчо Пансу як дві сторони єдиної людської свідомості»;
  • для учнів-«мистецтвознавців» – прокоментувати ілюстрації до образів Дон Кіхота та Санчо Панси.

 

docx
Додано
24 липня
Переглядів
94
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку