Тема: Романтизм в образотворчому мистецтві. Білокрилі вітрильники на морських просторах.
Практичне завдання уроку: малювання уявного, живописного морського пейзажу в якому передано романтичну атмосферу морської стихії.
Мета уроку: Формувати в учнів ключові компетентності: вміння вчитись: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, самостійно виконувати практичне завдання, здійснювати самоконтроль; загальнокультурну: роль мистецтва у житті, засвоєння художньої картини світу; спілкуватися державною мовою: розвиток позитивного ставлення до рідної мови, визнання її ролі у власному та культурному збагаченні.
Предметної (образотворчої) компетентності : художньо-технологічна: аналізувати та інтерпретувати художні твори, здатність до практичної творчості живописними художніми матеріалами; художньо-творча: спроможність генерувати ідеї, фантазувати з метою створення власних, оригінальних творів.
Навчальна: Навчити розуміти твори мистецтва створені майстрами різних часів і народів. Закріпити знання учнів про передавання глибини простору на площині за допомогою лінійної перспективи та кольору;
Розвивальна: Розвивати комбінаторні здібності, навички та вміння передавати простір, освітлення, визначати тон; продовжувати формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати співвідношення кольорів. Формувати образне, логічне, просторове мислення.
Виховна: Виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу, стимулювати розвиток допитливості.
Обладнання: репродукції картин І. Айвазовського, дитячі роботи.
Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, гумка, акварель, пензлі, палітра, ємність для води, серветки для витирання рук і пензлів.
Основні поняття: «пейзаж» «повітряна перспектива», «лінійна перспектива».
Тип: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь
Бесіда за питаннями
ІIІ. Вступна бесіда
Для митців-романтиків природа була особливою цінністю, її вільна і нескорена стихія заворожувала, збігалася з людськими пристрастями, викликала поклоніння. Отже, в образотворчому мистецтві улюбленим жанром стає пейзаж, у якому художні образи природи віддзеркалюють складні людські переживання, мрії. У романтичних пейзажах зображували схід і захід сонця, таємничі ліси, захмарене небо з райдугою, морські бурі, гірські неприступні скелі, місячні ночі, водоспади та руїни.
ІV. Сприймання творів
Ми познайомимося із творчістю одного романтика, чи не найвідомішого у світі художника Івана Айвазовського творчість якого повязана з морем. Він народився 29 липня 1817 в Криму, у Феодосії, у вірменській родині. Перші роки Айвазовського пройшли в бідності в результаті розорення батька. Але все, ж йому вдалося вступити до гімназії Сімферополя. Захоплення живописом привело його в стіни Академії мистецтв Петербурга, в якій він навчався у визнаних майстрів. Після закінчення Академії багато подорожував по Європі. У Феодосії Айвазовський збудував будинок та майстерню, влаштовував виставки, грошові надходження від яких передавав на добродійні цілі, 1880 заснував картинну галерею. Художник помер 2 травня 1900 у Феодосії, у віці 82 років. Він залишив рідному місту в дар свій будинок-галерею та 125 картин. З шести тисяч художніх творів митця більшість — марини.
Захід сонця в Ялті І. Айвазовський
-Про що написана картина? - Що найголовніше в картині? (Виділити композиційний центр, колір, побудову, розміщення). - Що зображено навколо головного у творі? - Як із головним поєднано деталі? - Що саме красивого показав своїм твором художник? - Про що думається, згадується, коли дивишся на цю картину? - Який настрій створює картина? - Що ви уявляєте, коли чуєте слова «Захід сонця»? - Чи сподобалась картина? Прийом «входження в картину» Уяви себе героєм картини. - Що відчуваєте, чуєте? - Що хвилює вас?
Дев’ятий вал І. Айвазовський
- Як би ви назвали картину, чому саме так? - Порівняйте з авторською назвою. - Що змальовує художник на полотні? - Які емоції та почуття викликає у вас це живописне полотно? - Що допомагає художнику так впливати на глядача? - Які поєднання барв у морському пейзажі вам подобаються найбільше? Чому?
V. Оголошення теми та мети уроку
Отже сьогодні ми будемо працювати в пейзажному жанрі. Ви навчитеся створювати живописний морський пейзаж в якому спробуєте передати романтичну атмосферу морської стихії.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу Творче завдання Вчитель поетапно демонструє виконання морського пейзажу: неба, моря, хвиль, корабля, берега, гір.
Індивідуальна робота за творчим завданням
Учитель допомагає учням правильно виконати композицію та виправити помилки, надає індивідуальну допомогу.
VІІ. Підбиття підсумків
Обговорення учнівських робіт
Після завершення роботи відбувається обговорення учнівських малюнків.
Із малюнків діти створюють виставку.
Запитання до підсумку уроку.
- З творчістю якого художника ми сьогодні познайомилися? (І. Айвазовський)
- В якому стилі працював художник? (романтизм)
- З яким жанром мистецтва ми сьогодні працювали? (пейзаж)
- Які закони ви використовували під час створення своєї картини? (повітряна і лінійна перспектива)
- Що вони допомагають передати на площині? (глибину і простір картини)
VІІІ. Домашнє завдання
Удома учні за потреби завершують роботу над деталями малюнка.
Спостерігають за кольоровою гамою сходу і заходу сонця в природі.