Урок "Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених зворотами"

Про матеріал
Урок розроблено з метою узагальнення та систематизації знань учнів про вживання зворотів (порівняльного, дієприслівникового, дієприкметникового) у простому реченні; з метою формування в учнів навичок застосування теоретичних знань на практиці.
Перегляд файлу

1

 

Тема: Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених зворотами

Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань

Мета: Узагальнити й систематизувати знання учнів про вживання зворотів (порівняльного, дієприслівникового, дієприкметникового) у простому реченні; формувати в учнів навички застосування теоретичних знань на практиці; формувати ціннісне ставлення до української мови як державної мови України

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал: картки, тести

Хід уроку:

І. Організаційний момент. Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Виконання вправи (завдання на картках):

Записати речення, розташувати в них розділові знаки, підкреслити граматичні основи:

Бджола - відома трудівниця. Правдою дружити - щастя заслужити. Наше завдання - здобувати знання. Два плюс два-чотири. Поезія - це діло совісне.

ІІІ. Основна частина уроку (сприйняття навчального матеріалу)

Слово вчителя

Порівняльний зворот це сполучення слів, яким через порівняння, здебільшого образно, характеризується певна дія, стан будь-кого чи будь-чого. Порівняльний зворот починається сполучником як, мов, немов, наче, неначе, ніби.

Найчастіше порівняльний зворот виступає обставиною, характеризуючи дію (стан, процес) порівнянням її з іншою дією.

Учні записують приклади простих речень з порівняльним зворотом, аналізуючи речення:

Стоїш тут маленький, як бадилина у полі. (Речення просте, односкладне з одним головним членом речення присудком (що робиш?) стоїш, ускладнене порівняльним зворотом: як бадилинка у полі).

Самота, як біль зубів, почина ссать йому серце. (Речення просте, двоскладне, має підмет (що?) самота і присудок (що робить?) почина ссать, ускладнене порівняльним зворотом: як біль зубів).

Високий ватаг, наче дух полонини, обходить з вогнем стоїще. (Речення просте, двоскладне, має підмет (хто?) ватаг і присудок (що робить?) обходить, ускладнене порівняльним зворотом: наче дух полонини).

Дієприслівник разом із залежним від нього словом — це дієприслівниковий зворот, що у реченні виступає відокремленою обставиною.

І, не думавши довго, ударив її в лице. (Речення просте, односкладне з присудком (що зробив?) ударив, ускладнене дієприслівниковим зворотом: не думавши довго).

Дієприкметник разом із залежним від нього словом — це дієприкметниковий зворот, що у реченні може виступати відокремленим означенням.

Дієприкметниковий зворот, що стоїть після означуваного слова, виділяється комами.

Він вже стояв на ній, на сій високій луці, вкритій густою травою. (Речення просте, двоскладне (граматична основа (хто?) він (що робив?) стояв, ускладнене відокремленим означенням: на сій високій луці, а ще дієприкметниковим зворотом: вкритій густою травою).

Не раз, прокинувшись уночі, серед ворожої тиші, він тремтів, сповнений жахом. (Речення просте, двоскладне (хто?) він (що робив?) тремтів, ускладнене:

відокремленою обставиною, що виражена дієприслівниковим зворотом: прокинувшись уночі;

відокремленим означенням, що відноситься до особового займенника (він) і виражене дієприкметниковим зворотом: сповнений жахом).

 

ІV. Закріплення знань, вмінь і навичок учнів

1.Тренувальні вправи

Замініть, де це можливо, складнопідрядні речення простими реченнями з дієприкметниковими зворотами. Перебудовані речення запишіть, поставте й поясніть розділові знаки (біля дошки):

По дорозі йшли дівчата, вони співали чудові українські пісні. Коли я виконаю домашнє завдання, то зможу трохи погуляти. Коли я прочитав роман В.Барки «Жовтий князь», я замислився над багатостраждальною долею українського народу. Тільки я добіжав до фінішу, як пішов дощ.

  1. Тести

Головні члени речення

 

  1. Установи відповідність

1. Підмет, виражений іменником  

А. Споминів листя осіннє

2.Підмет, виражений займенником   я під ногами топчу.

2. Підмет, в з         Б. Згадує листя минуле          шумом пожовклим своїм

3. Підмет, виражений словосполученням В. Тисячі зір задивилися в      душу мою.

             Г. Жити – значить                                                                                                                   приносити радість людям.

4. Підмет, виражений інфінітивом            Д. Ні! Це сон.

     

  1.  Складеного дієслівного присудка немає в реченні.

А. Не треба думати мізерно.

Б. Чи ж я тебе примушую кохати?

В. Будем іти  ми з тобою тоді в ніжному вітрі до рання.

Г. І хочу до болю упасти на коліна, молитись на зорі ясні.

 

3.Установи відповідність між іменною частиною складеного іменного присудка і способом її вираження.

1. Іменник     А. А ти – це ти.

2. Прикметник    Б. Відступник я.

3. Числівник     В. Така хистка тепер моя хода.

4. Особовий займенник             Г. Є щось в мені так наче не  моє.

       Д. Я не один.

 

4.Установіть відповідність між типом присудка і прикладом.

1. Складений дієслівний присудок  А. Я хочу серцем Всесвіт                                                                                                     обійняти.

2. Простий дієслівний    Б. Порожній степ і тиша                                                                                                     до небес.

3. Складений іменний    В. Хмари були сірими,                                                                                                      тривожними.

4. Складений іменний з нульовою  Г. Двори якісь похмурі,                                                                                                     непривітні.

   звязкою      Д. Місяць над рікою в                                                                                                      темному просторі

       розлива на гори і на                                                                                                      верби сон.

 

5.Складений іменний присудок є у реченні.

А. Що я хочу спитать у цієї сумної кравчині?

Б. Весна така спокійна, тиха.

В. Вгорі невідомі дороги.

Г. Плакучі верби сплакали у воду гірку пилюку одболілих літ.

 

6.Складений дієслівний присудок є у реченні.

А. Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені.

Б. Він ще не встиг збагнути, в чому річ.

В. Любить людей мене навчила мати.

Г. Україно, ти моя молитво, ти моя розпуко вікова.

 

Прочитай текст і виконай завдання до нього.

  1. Русалки  водяні дівчата, мальовничі образи народної уяви. 2. Хоч і привабливі були ті істоти, про те небезпечні. 3. У народі вірили: хто здибає русалку, не зможе вирватися живим. 4. Вона залоскоче.

 

7.Орфографічну помилку допущено у слові

А. Водяні

Б. Привабливі

В. Про те

Г. Вірили

Д. Помилки немає

 

8.Тире слід поставити у реченні

А.Першому

Б. Другому

В. Третьому

Г. Четвертому

 

9.Складений іменний присудок є у реченні

А. Першому та другому

Б.Другому та третьому

В. Третьому та першому

Г. Четвертому та другому

 

10.Складений дієслівний присудок є у реченні

А.Першому

Б. Другому

В. Третьому

Г. Четвертому

 

11.Непоширеним є речення

А. Перше

Б.Друге

В. Третє

Г. Четверте

 

 

V. Підсумки уроку

VІ. Д/з – знати правила, які розглядалися на уроці, виконати Вправу № 275 (підручник Українська мова. 11 клас (рівень стандарту), О.Заболотний).

docx
Додано
16 січня 2020
Переглядів
2090
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку