1
Тема : Розмаїття мотивів у поетичній творчості Ліни Костенко. Аналіз поезій Слайд 1
Мета : допомогти студентам пізнати розмаїтий світ поезії Ліни Костенко, особливості її поетичної мови, у якій поєднується високий інтелект, жіноче серце, поетичний темперамент; розвивати навички ідейно - художнього аналізу поезій; виховувати високі духовні ідеали.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Вид уроку: урок – роздум
Обладнання: конспект, слайдові презентації, роздатковий матеріал, портрет Ліни Костенко, виставка поетичних та прозових творів
ХІД ЗАНЯТТЯ
Слайд 2
Поезія - це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі.
Ліна Костенко
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Поетична хвилинка Слайд 3
Доля
Наснився мені чудернацький базар:
Під небом у чистому полі,
Для різних людей, для щедрих і скнар,
продавалися різні Долі.
Одні були царівен не гірш,
а другі - як бідні Міньйони.
Хто купляв собі Долю за гріш,
А хто - і за мільйони.
Дехто щастям своїм платив.
Дехто платив сумлінням.
Дехто - золотом золотим.
А дехто - вельми сумнівним.
Долі – ворожки, тасуючи дні,
До покупців горнулись.
Долі самі набивались мені.
І тільки одна відвернулась.
Я глянула їй в обличчя ясне,
Душею покликала очі…
-Ти все одно не візьмеш мене,-
Сказала вона неохоче.
-А може візьму?
-Ти собі затям, - сказала вона суворо,
- За мене треба платити життям,
А я принесу тобі горе.
-То хто ж ти така? Як твоє ім’я?
Чи варта такої плати?
- Поезія - рідна сестра моя.
А правда людська - наша мати.
І я її прийняла, як закон.
І диво велике сталось:
Минула ніч. І скінчився сон.
А доля мені зосталась.
Я вибрала долю собі сама.
І що зі мною не станеться,-
У мене жодних претензій нема
до Долі – моєї обраниці
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
1. Вступне слово вчителя
«Чоловічий розум, жіноче серце, а до того ще й нестримний темперамент - це поезія Ліни Костенко, - так характеризує творчий стиль поетеси літературознавець Галина Гордасевич. Отож нам належить пізнати художній світ авторки, глибину проблем, поставлених у творах поетеси, для якої «долання висоти стало нормою».
Сьогодні ми познайомимося з життєвим та творчим шляхом письменниці, відчинимо двері у дивовижний яскравий світ художнього слова видатного українського Митця Ліни Костенко.
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя. Життєвий та творчий шлях письменниці Слайд 4
Ліна Василівна Костенко народилася 19 березня 1930р. в містечку Ржищеві на Київщині в родині вчителів. Згодом родина перебралася до Києва, де майбутня поетеса закінчила середню школу.
Після закінчення середньої школи молода поетеса навчається в Київському педінституті, а згодом — у Московському літературному інституті ім. О. М. Горького. Ліна Костенко була однією з перших і найпримітніших у плеяді молодих українських поетів, що виступили на рубежі 50—60-х років.
Збірки її віршів «Проміння землі» (1957) та «Вітрила» (1958) викликали інтерес читача й критики.
Книги Л. Костенко «Над берегами вічної ріки» (1977), «Маруся Чурай» (1979), «Неповторність» (1980) стали небуденними явищами сучасної української поезії, явищами, які помітно впливають на весь її дальший розвиток, а книга «Мандрівки серця», що вийшла в 1961р., не тільки закріпила успіх, а й засвідчила справжню творчу зрілість поетеси, поставила її ім'я серед визначних майстрів української поезії.
Творчий розвиток Ліни Костенко — поетеси гострої думки і палкого темпераменту — не був позбавлений ускладнюючих моментів. Обмеження свободи творчої думки, різні «опали» в часи застою призвели до того, що досить тривалий час вірші Л. Костенко практично не потрапляли до друку. Та саме в ті роки поетеса, незважаючи ні на що, посилено працювала, крім ліричних жанрів, над своїм найвидатнішим досьогодні твором — романом у віршах «Маруся Чурай», за який вона в 1987p. була удостоєна Державної премії імені Т. Г. Шевченка.
Перу поетеси належать також збірка поезій «Сад нетанучих скульптур» (1987) та збірка віршів для дітей «Бузиновий цар» (1987).
Живе та працює Ліна Костенко в Києві
На нинішньому поетичному олімпі України серед інших майстрів слова вже кілька десятиліть живе Ліна Костенко як «нерозгадане чудо», «голос народу». Маючи воістину Божий дар слова, Ліна Василівна є ще лицарем честі, взірцем громадянської мужності. Таким поетом може пишатися будь - який народ світу , бо він є спадкоємцем кращих традицій не лише своєї нації, а й усього людства.
Вслухайтесь у слово поета, серцем доторкніться його чар, вдумайтесь у його глибокий зміст - і вам відкриється багато таємниць, життєвих і поетичних. Девізом нашої розмови нехай стануть слова: «Бувають , може, й кращі голоси, але такого другого немає!»
2. Мозковий штурм
- Назвіть роди літератури? ( епос, лірика, драма)
- Що таке лірика? (Лі́рика (грец. lyrikós — лірний; твір, виконаний під акомпанемент ліри) — один із трьох, нарівні з епосом та драмою, родів художньої літератури та мистецтва, в якому у формі естетизованих переживань осмислюється сутність людського буття.)
2. Розмаїття лірики Ліни Костенко
Здається, немає в літературі таких тем чи проблем, яких би поетеса не торкнулася прямо чи опосередковано. Це теми історичної пам’яті й екології, осмислення героїчного минулого і призначення митця , кохання і зради
«Мотиви лірики Ліни Костенко» Слайд 5
а) мотив пам 'яті або відлуння війни в сьогоденні («Пастораль 20 сторіччя», );
б) філософська заглибленість у сутність проблем життя, ( «Життя іде і все без коректур», «Вже почалось , мабуть, майбутнє»).
в) Служіння митця народові ( «Не треба думати мізерно»)
г) інтимна лірика («Світлий сонет», « Ти пам’ятаєш, ти прийшов із пристані» , «Моя любове, я перед тобою»)
3. Аналіз поезії «Пастораль ХХ сторіччя» Слайд 6
Пастораллю 20 століття назвала Ліна Костенко свій глибокозмістовний твір, який своїм змістом різко контрастує, не йде ні в які аналоги зі стародавніми ідиліями. Там життя , поезія, кохання, а тут смерть - смерть страхітлива, жахлива.
3.1. Словникова робота. Слайд 7
Пастораль – це вид європейської літератури, в якій оспівувалося село, його безтурботне життя, розкішна природа та людина на лоні цієї природи.
Аріадна - дочка критського царя Міноса, яка допомогла Тесею вийти з лабіринту Мінотавра, подарувавши клубок ниток.
Аргонавти - герої, які здійснили далекий морський похід на кораблі «Арго» в Колхіду по золоте руно. У переносному значенні - мандрівники в незвідане, дослідники.
3.2 . Виразне читання поезії студентом
- Яке враження справив вірш на вас?
-Як ти гадаєш, умовна чи реальна ситуація зображена у вірші? (Реальна подія)
-Що знайшли на полі хлопчики-пастушки і які були їхні подальші дії?
(Хлопчики –пастушки знайшли на полі гранату і почали її розбирати)
-Чи переживає цю трагедію природа? Як про це написано у вірші?
(Так. Переживає. «Навіть сонце упало ниць»)
Тема : Страшне відлуння війни та визначення людського життя найвищою цінністю
Ідея: заклик – будувате таке суспільство, в якому життя людини буде найвищою цінністю.
«Пастораль ХХ сторіччя» Цей твір стоїть окремим островом у великому архіпелагу творів на історичну тематику. Тут мотив пам’яті проходить червоною ниткою через весь твір, через кожний рядок, кожне слово, кожну емоцію.
4. Аналіз поезії «Життя іде і все без коректур» Слайд 8
Авторка також тривожиться за майбутнє — як зберегти природу, як достукатися до серця людини, збудити її відповідальність за все суще на землі.
У розумінні Ліни Костенко, смисл людського життя полягає в тому, щоб «зробити щось, лишити по собі».
4.1. Словникова робота Слайд 9
Коректура – виправлення
Маркіза Помпадур- Жа́нна-Антуане́тта Пуассо́н, маркіза де Помпаду́р фаворитка французького короля Людовика XV. Мала великий вплив на короля, визначала політику країни впродовж майже двадцяти років. Відома, як прихильниця просвітництва,
4. 2 . Виразне читання поезії студентом Слайд 10
Життя іде і все без коректур.
І час летить, не стишує галопу.
Давно нема маркізи Помпадур,
і ми живем уже після потопу.
Не знаю я, що буде після нас,
в які природа убереться шати.
Єдиний, хто не втомлюється, — час.
А ми живі, нам треба поспішати.
Зробити щось, лишити по собі,
а ми, нічого, — пройдемо, як тіні,
щоб тільки неба очі голубі
цю землю завжди бачили в цвітінні.
Щоб ці ліси не вимерли, як тур,
щоб ці слова не вичахли, як руди.
Життя іде і все без коректур,
і як напишеш, так уже і буде.
Але не бійся прикрого рядка.
Прозрінь не бійся, бо вони як ліки.
Не бійся правди, хоч яка гірка,
не бійся смутків, хоч вони як ріки.
Людині бійся душу ошукать,
бо в цьому схибиш — то уже навіки.
4.3. Мозковий штурм
- Назвіть ключові образи твору.
- До кого звертається поетеса?
- До чого закликає?
- Яке призначення людини на землі?
- Сформулюйте головну думку вірша.
Тема: Цінність часу і життя.
Ідея: Необхідно постійно слідкувати за тим, як ти живеш, адже виправити помилки людина вже не встигне.
5. Аналіз поезії « Вже почалось, мабуть, майбутнє Слайд 11
У Ліни Костенко немає плакатних патріотичних віршів, немає гасел, вона не часто навіть вживає слово «Україна». А проте своїм підтекстом майже кожна поезія цієї авторки є високодуховною і патріотичною. Категорія духовності виключно широка, і кожен митець по-своєму її трактує. Для Ліни Костенко духовність людини нероздільно пов'язана з її патріотизмом. Яскравим зразком поезії, що ілюструє цю думку, є вірш «Вже почалось, мабуть, майбутнє...».
Ця поезія - зразок медитативної лірики.
-Що таке медитація?
Теорія літератури.
Медитація - форма філософської лірики, в якій поет висловлює свої роздуми над проблема - ми людського буття.
(Студенти записують визначення в зошити.)
5.1. Словникова робота Слайд 12
Фронда - громадсько-політичний рух проти абсолютизму у Франції в XVII ст.; похідним від нього є значення непринципової, несерйозної опозиції.
Жіронда - політична партія часів Французької буржуазної революції кінця XVIII ст., що, представляючи інтереси великої торговельно-промислової палати, перейшла на бік контрреволюції. Переносно - партія, що схиляється до угоди з контрреволюцією.
Ерзац – неякісний замінник
5.2. Виразне читання поезії студентом Слайд 13
Вже почалось, мабуть, майбутнє.
Оце, либонь, вже почалось…
Не забувайте незабутнє,
воно вже інеєм взялось!
І не знецінюйте коштовне,
не загубіться у юрбі.
Не проміняйте неповторне
на сто ерзаців у собі!
Минають фронди і жіронди,
минає славне і гучне.
Шукайте посмішку Джоконди,
вона ніколи не мине.
Любіть травинку, і тваринку,
і сонце завтрашнього дня,
вечірню в попелі жаринку,
шляхетну інохідь коня.
Згадайте в поспіху вагона,
в невідворотності зникань,
як рафаелівська Мадонна
у вічі дивиться вікам!
В епоху спорту і синтетики
людей велика ряснота.
Нехай тендітні пальці етики
торкнуть вам серце і вуста.
5.3. Мозковий штурм
- Чому вірш має таку назву?
- Що, на вашу думку, головне, а що другорядне в житті?
- Які непроминущі цінності пропонує брати з собою в майбутнє поетеса?
- Якою назвою їх можна об'єднати?
- Що ви ще додали б до цього «списку»?
Тема: Майбутнє починається кожної миті
Ідея: Авторка показує миттєвість між минулим і майбутнім. Поетеса окреслює систему духовних цінностей, які варто брати з собою в майбутнє з безперервного потоку днів, що минають.
- Визначте в тексті ключове слово. Обґрунтуйте свій вибір. ( Любіть)
Оскільки справді ключовим у цьому вірші є слово «любіть», воно має стати вашим найважливішим життєвим компасом. Любіть світ довкола себе - він прекрасний у великому і в малому. Через любов лежить найкоротший шлях до пізнання.
6. Аналіз поезії «Не треба думати мізерно»
Поетеса не уявляє себе поза інтересами народу. У цьому поетичне кредо Ліни Костенко
6.1. Виразне читання поезії студентом Слайд 14
Не треба думати мізерно...
Безсмертя є ще де-не-де...
Хтось перевіяний, як зерно,
У ґрунт поезії впаде.
Митцю не треба нагород,
Його судьба нагородила,
Коли в людини є народ,
Тоді вона уже людина.
6.3. Мозковий штурм
-Визначте тему поезії?
-Визначте ідею?
Тема: Призначення митця в суспільстві.
Ідея: Поки люди мають потрібність у творчості, поет безсмертний.
7. Аналіз поезії «Світлий сонет»
Любов для Ліни Костенко — почуття світле. Недарма поезія, в якій ідеться про закоханість сімнадцятирічної дівчинки, названа "Світлим сонетом."
-Що таке сонет?
Теорія літератури.
Соне́т (італ. sonetto — звучати) — ліричний вірш, що складається з чотирнадцяти рядків п’ятистопного або шестистопного ямбу, власне, двох чотиривіршів (катрени) з перехресним римуванням та двох тривіршів (терцети)
7.1. Виразне читання поезії студентом Слайд 15
Як пощастило дівчинці в сімнадцять,
в сімнадцять гарних, неповторних літ!
Ти не дивись, що дівчинка сумна ця.
Вона ридає, але все .як слід.
Вона росте ще, завтра буде вишенька.
Але печаль приходить завчасу.
Це ще не сльози - це квітуча вишенька,
що на світанку струшує росу.
Вона в житті зіткнулась з неприємністю:
хлопчина їй не відповів взаємністю.
І то чому: бо любить іншу дівчину,
а вірність має душу неподільчиву.
Ти не дивись, що дівчинка сумна ця.
Як пощастило дівчинці в сімнадцять!
7.2. Мозковий штурм
1. Чому поезія називається саме так?
2. Поетеса використала у вірші обрамлення. Як ви гадаєте, з якою метою?
3. Як ставиться авторка до сімнадцятирічної героїні поезії?
4. Чи дорікає поетеса "хлопчині", що не відповів взаємністю?
5. Чи може нерозділене кохання принести людині щастя?
6. Розкрийте головну думку поезії.
7. Визначте теми і ідею?
Тема: Перше кохання.
Ідея: почуття кохання, навіть нерозділеного , це велике щастя.
8. Аналіз поезії «Ти пам’ятаєш, ти прийшов із пристані…» Слайд 16
Коли людина закохана навколо неї оживає природа, співаєть птахи…
8.1. Виразне читання поезії студентом
Ти пам’ятаєш, ти прийшов із пристані.
Такі сади були тоді розхристані.
І вся в гірляндах, як індійська жриця,
весна ряхтіла в іскорках роси.
Плакучі верби не могли журиться,
такі були у іволг голоси!
А під вікном цвіли у нас троянди.
Не вистачало трішечки доби.
А по дашку прозорої веранди
ходили то дощі, то голуби...
8.2. Мозковий штурм
-На перший погляд здається, що про кохання тут не сказано жодного слова. Але це поверхове враження. Насправді ж тут кожне слово промовляє про любов. Навіть не промовляє, а кричить, шаленіє- дведіть цю думку
-З чим поетеса порівнює « настрій» природи? З настроєм ліричної героїні.
Тема: сила почуття кохання
Ідея: Відображення кохання на фізичному стані природи.
9. Аналіз поезії «Моя любове! Я перед тобою»
Духовне підґрунтя інтимної лірики, розуміння любові як самодостатньої субстанції, що надихає, окрилює, сповнює душу творчою вітаїстичною енергією, засвідчене у вірші "Моя любове! Я перед тобою" і втілене в поетичні конструкції, що своєю формою й змістом нагадують молитву, іноді замовляння чи заклинання, а в цілому поезія сприймається як своєрідний гімн любові.
9.1. Виразне читання поезії студентом Слайд 17
Моя любове! Я перед тобою.
Бери мене в свої блаженні сни.
Лиш не зроби слухняною рабою,
не ошукай і крил не обітни!
Не допусти, щоб світ зійшовся клином,
і не присни, для чого я живу.
Даруй мені над шляхом тополиним
важкого сонця древню булаву.
Не дай мені заплутатись в дрібницях,
не розміняй на спотички доріг,
бо кості перевернуться в гробницях
гірких і гордих прадідів моїх.
І в них було кохання, як у мене,
і від любові тьмарився їм світ.
І їх жінки хапали за стремена,
та що поробиш,- тільки до воріт.
А там, а там... Жорстокий клекіт бою
і дзвін мечів до третьої весни...
Моя любове! Я перед тобою.
Бери мене в свої блаженні сни
9.2. Мозковий штурм
-Визначіть ліричного героя?
-Як ви розумієте слова «Лиш не зроби слухняною рабою,
не ошукай і крил не обітни! »
-Визначте тему і ідею.
10. Бесіда
-Які ж мотиви переважають в творчості поетеси?
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
1. Творча робота
Впізнай поезію
Дата:___________________________________________
Курс___________________________________________
Прізвище, ім' я___________________________________
Впізнай та запиши назву поезії та її автора
1. Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину___________________________________
2. Були руки і ноги в соняшника,
Було тіло — шорстке і зелене.__________________________________________
3. Пекла баба Корупчиха пироги з калиною,
Мені і досі світ без неї темний._________________________________________
4. Людині бійся душу ошукать,
бо в цьому схибиш - то уже навіки.______________________________________
5. Вечір був. І цвіли під вікнами мальви.
Попід руки держала отих матерів рідня.__________________________________
6. Нехай тендітні пальці етики
Торкнуть вам серце і вуста_____________________________________________
7. А під вікном цвіли у нас троянди.
Не вистачало трішечки доби.___________________________________________
8. Вона прийшла, заквітчана і мила,
І руки лагідно до мене простягла…______________________________________
9. Коли б я міг забуть убоге рідне поле,
За шмат ції землі мені б усе дали...______________________________________
10. Вона в житті зіткнулась з неприємістю:
хлопчина їй не відповів взаємністю.____________________________________
Написати твір –мініатюру на тему:
« Художнє осмислення загальнолюдських цінностей у творчості Ліни Костенко»
V. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
Ліна Костенко – визначна постать в українській культурі. Великий творчий набуток поетеси важко переоцінити. В курсовій роботі ми будемо розглядати тільки три провідні мотиви з неї. Адже в творах Ліни Костенко дуже багато мотивів, які варті уваги дослідників.
Творчість Ліни Костенко впливає на читача, формує свідомість, потяг до прекрасного. В ній майстерно переплітається історизм та сучасність, любов та цивілізація. В її творах ми бачимо звертання безпосередньо до читача, яке іноді буває закликом до дій, наданням плану та направленням вірним шляхом.
2. Бесіда Слайд 18
Створіть літературний портрет Ліни Костенко за літерами її прізвища.
К-
О-
С-
Т-
Е-
Н-
К-
О- Слайд 19
VІ. ОЦІНЮВАННЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
15. Ковальова Т.В.:Тлумачний словник української мови.-Харків: Синтекс, 2005.-672с.
16. Андрусенко Валентина. Кодекс честі як імператив життя: На прикладі життя і творчості Ліни Костенко// Дивослово.—2003 .—3. –С .43—48.
17. Саєнко Валентина. У просторі метаісторії //Українська мова та література.—2003.—17.—С.8—12.
18.Савка Мар'яна ( Автор- упорядник. Концепція Олександри Коваль). Ліна Костенко//Усе для школи.—Київ—Львів: АртЕк, 2001.
19. Барабаш Світлана. Філософія осягнення світу. Про лірику Ліну Костенко// Дз він .—2003.—4.—С.142—145.
20. Клочек Григорій. Нескорена. Штрихи до життєвої і творчої біографії Ліни Костенко// Срібний птах.—К.,2004.—Ч.2.—С.245—252.
21. Шевченко Зоя. Виховання естетичних почуттів учнів засобами поетичного слова: ( Вивчення творчості Ліни Костенко) // Мистецтво та освіта.—1997.—3.—С.11—14.
22. Менько С. Ліна Костенко: Життєвий портрет поетеси. Розмаїття лірики// Все для вчителя.—2004.—№ 34—35.С.10—18.
23.Овдійчук Лілія. Вивчення творчості Ліни Костенко в школі: Посіб. Для вчителя// Овдійчук Лілія.—Тернопіль: Підручники і посібники, 2002.—78с.:іл.-(на допомогу вчителю)
24. Поезія Ліни Костенко в часах перехідних і вічних: ко.—К.: Вид. Дім „ Києво—Могилянська академія”, 2005.—