Тема. Розпізнаю слова – назви дії. Добираю дієслова. Використовую дієслова в мовленні.
Мета. надати знання про пряме і переносне значення прикметників; навчити розпізнавати пряме і переносне значення прикметників; розвивати, увагу, інтерес до навчання.
Обладнання. Компю’тер, мультимедійна дошка, презентація, відеоролик, плакати.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
-
Відкрийте зошит та запишіть сьогоднішнє число, класна робота.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Каліграфічна хвилинка.
-
Вирівняйте спини та сядьте рівно. Зараз ми будемо писати каліграфічну хвилинку.
1.1. Демострація букви.
-
Сьогодні ми пропишемо літеру Д. Ось так виглядає велика та мала прописні літери Д.
1.2. Пояснення з яких елементів вона складається.
-
Ця літера складається з овалу та петлі.
1.3. Письмо у зошиті.
-
А тепер візьміть ручку та пропишіть у зошиті половину рядка велику та малу літеру Д окремо, а останню половину з’єднуючи.
-
Наступний рядок запишемо слова. Знайдіть з них прикметники та іменники. Підкресліть прикметники хвилястою, а іменники звичайною лінією.
1.4. Робота з реченням.
-
Складемо речення використовуючи ці слова.
-
Запишемо його.
ІІІ. Повідомлення теми і мети.
-
На сьогоднішньому уроку ми вивчемо нову частину мови – дієслово.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
-
Пояснення вчителя.
-
Ми вивчили слова, що позначають назву предмета (іменники), слова, що позначають ознаку предмета (прикметники), а тепер вивчимо слова, що позначають дію предмета.
-
Дієслово – це слова, які називають дії предметів і відповідають на питання що робить?, що роблять?, що робити?, що зробити?. Наприклад, що робить білий ведмідь? (Плаває). Що робить тюлень? (Лежить) Що робить пінгвін? (Іде) Усі слова, які ви назвали є дієсловами. Запишемо запитання, на які відповідає дієслово.
-
Вправа 1.
-
Зверніть увагу на дошку. Нам дані іменники, а ми повинні підібрати до них дієслова з довідки нижче. Запишіть в зошитах вправа 1.
-
Комбайном - … Ножем - ...
-
Сокирою - … Фарбою - ...
-
Пилкою - … Олівцем - ...
-
Клеєм - … Лопатою - ....
-
Довідка: клеять, фарбують, пиляють, копають, косять, ріжуть, рубають, пишуть.
Фізкульхвилинка.
-
Вправа 2.
-
Наступна вправа 2. Ми повинні з кожного ряду вилучити зайвий іменник.
-
Ходити в + садок, школу, магазин, шафу.
-
Їсти + хліб, варення, морозиво, молоко.
-
Одягати + плаття, пальто, фартух, шарф, ранець.
-
Співати + пісню, мелодію, оповідання.
-
Ставити + хату, палатку, крісло, зошити.
-
Запишемо деякі словосполучення. Ходити в школу, їсти морозиво, одягати шарф, співати пісню, ставити крісло.
-
Вправа 3.
-
Зверніть увагу на вправу 3. Запишемо вірш та знайдемо в ньому усі частини мови, які ми вивчили. Підкреслимо їх. Іменники – однією лінією, прикметники – хвилястою, дієслова – двома прямими лініями.
Літо починається
Жайворонок в небі в’ється,
ясне сонечко сміється
і легка, немов пір’їнка,
десь розтанула хмаринка.
Ані вітру, ані туч.
Сонця золотий обруч
у воді купається.
А на хвилях
на грайливих
промені гойдаються,
жайворонок в вишині щось наспівує мені.
V. Заключна частина.
-
Підсумок уроку.
-
Про яку частину мови ми сьогодні вели розмову? (Дієслово)
-
Що вказують дієслова? (Дію предмета)
-
На які питання воно відповідає? (Що робить?, що роблять?, що робити?, що зробити?)
-
Як підкеслюються дієслова? (Двома прямими лініями)
-
Домашнє завдання.
с. 90 вправа 9.