Урок : "Розрахунки за рівняннями хімічних реакций"

Про матеріал
Урок містить елементи ігровихтехнологій "Лабіринт" , також елементи інтерактивних - робота в групах " Карусель", є алгоритм вирішення завдань для забезпечення ситуації успіху.
Перегляд файлу

ximiya.gifУрок

Тема: Розрахунки за рівняннями хімічних реакций.

Мета: Навчити проводити розрахунки маси, об `єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакції за хімічним рівнянням, продовжити формування вмінь складати рівняння реакцій, характерні для оксидів.

 

  • Виховувати активність, культуру хімічної мови; формувати навички зібраності, акуратності у роботі; організовувати діяльність з розвитку уваги, вміння виконувати, створювати ситуацію успіху для формування позитивного відношення до себе «я можу», « у мене все выйде»: виховувати навички колективної творчості та командного духу.
  •  Створення умов для профілактики захворювання органів зору та скаліозу.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності.

Структура уроку.

  1. Організаційний етап (1 хв)
  2. Перевірка домашнього завдання (8 хв).
  3. Актуалізація опорних знань (5 хв).
  4. Формування мети уроку (1 хв).
  5. Вивчення нового матеріалу (13 хв).
  6.  Формування умінь та навичок (14 хв).
  7.  Підбиття підсумків уроку (2 хв).
  8. Домашнє завдання (1 хв).

 

Хід уроку:

  1.                Організаційний етап.

Привітання, перевірка готовності до уроку.

  1.            Перевірка домашнього завдання. Гра «Хімічний лабіринт».

«Хімічний лабіринт»

missionpic.jpgУчням на столи заздалегідь раскладують «картки з грою «Хімічний лабіринт»», в файлах, маркери. Завдання виконуються парами. Учні записують на файлах свої прізвища і маркером відмічають обраний варіант руху до фінішу.

Тривалість роботи визначається музичним супроводом. За сигналом учителя роботи забираються на перевірку, а один з учнів за бажанням виходе до дошки і відзначає червоним маркером шлях свого руху до фінішу. Обговорюємо виконання завдання. Потім учитель пропонує підняти парам світлофори:

- з червоним сектором – тим, хто впорався із завданням;

- з синім сектором – тим, хто обрав правильний рух по лабіринту, хто не встиг досягти фінішу;

- з жовтим сектором – тим, хто припустив помилки при виконанні завдання.

  1.        Актуалізація опорних знань.

Бесіда:

- Що називається рівнянням реакції?

- Що можна визначити за коефіцієнтом у хім. рівнянні реакції?

- Що таке «моль» речовини?

- Що таке молярна маса. Наведіть формулу визначення молярної маси.

- Що таке молярний об'єм. Наведіть формулу визначення молярного об'єму.

- Користуючись законом збереження маси, розрахуйте масу алюміній сульфіду (Al2S3), який утворюється при повній взаємодії 27 г алюмінію і 48 г сірки.

-Чи можна обчислити масу алюмінію сульфіду, знаючи масу лише одного з реагентів?

Такі обчислення можна здійснити, використовуючи рівняння хімічної реакції. Вчитель називає тему уроку.

  1. Формування мети уроку.

Тема уроку сама собою створює мотивацію навчального процесу учнів та визначає мету уроку: навчитися вирішувати завдання, використовуючи рівняння хімічних реакцій.

  1.  Вивчення нового матеріалу.

Хімічне рівняння показує, які речовини та в якій кількості реагують один з одним, а також які речовини при цьому утворюються. і скільки кожного з них можна отримати.

Наприклад, рівняння реакції, взаємодії фосфор (v) оксида з водою:

P2O5+ 3H2O → 2H3PO4,

показує, що 1 моль P2O5 реагує з 3 моль води і при цьому утворюється 2 моль H3PO4, тобто речовини вступають у реакцію у кількостях, які пропорційні їх коефіцієнтам у рівнянні, тобто співвідношення реагентів та продуктів виглядає так:

n (P2O5) : n (H2O) : n (H3PO4) = 1: 3:2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача1.

Яка кількість води потрібна для отримання ортофосфатної кислоти кількістю 6 моль?

Послідовність дій

Рішення завдання

  1.  Написати рівняння реакції

P2O5+3H2O → 2H3PO4

  1. him_06.gifСкласти співвідношення речовин

n (H2O) : (H3PO4)= 362 або відношення кількості речовин до їх стехіометричних коефіцієнтів завжди рівні один одному:

n (H2O)=n(H3PO4)

     3                2

Отсюда, n (H2O)= n(H3PO4) =

                                      2

 3*5 = 15 = 7,5

   2       2  

Ответ: 7,5 моль H2O

 

 

 

Задача 2.

Обчисліть об `єм ( н. у.) кисню, що вийшов при розкладанні води кількістю 15 моль.

Послідовність дій

Рішення завдання

  1.  Написати рівняння реакції

2 H2O →2H2 +О2

  1.  Скласти співвідношення кількостей речовин

n (H2O): n (H2)= 2:1

або n (H2O) = n (О2)

             2             1

Звідси, n (О2) = n (H2O) *1 =

5937_1.jpg 15*1  =  7,5 моль (О2)

    2

 

 

 

  1.  Визначаємо обсяг за формулою

V (О2) = 22.4 л/моль * 7,5 моль = 168 л.

Відповідь: 168 л (О2)

 

Задача 3.

Обчислити масу сульфур (IV) оксиду, який можна отримати при спалюванні сірки 5 л кисню.

Послідовність дій

Рішення завдання

  1.  Визначити кількість кисню за формулою

n=   V                     n О2= 5л  

      Vm                  22,4  л/моль  

= 22 моль

  1. Написати рівняння реакції

S + O2→ SO2

  1.  Скласти співвідношення кількостей речовин

 n(О2) : n (SO2) = 1:1

або n(О2)  = n (SO2)

  1. 1

Звідси,  n (SO2) = n(О2) * 1

                                        1

= 0,22 *1 = 0,22 моль

         1

Відповідь: 0,22 моль SO2

 

 

 

 

VI. Формування умінь.

Для реалізації дидактичної мети уроку необхідно виконати завдання такого плану, використовуючи алгоритми вирішення завдань.

Робота в малих групах «Карусель».

Клас об'єднується в малі групи по 4 особи (1-а парта повертається до 2-ої парти, 3-я до четвертої. Виходить до 8-ми груп ). Кожна група отримує картку із завданням, котре необхідно заповнити. Після вирішення завдань, групи змінюються по колу картками. Друга група перевіряє роботу першої, вирішуючи невиконані завдання та оцінює роботу.

Розв'яжіть завдання

Учасники І групи

I задача

IIзадача

Ш задача

Визначити об `єм сульфур(iv) оксиду (н.у.) який при взаємодії з водою утворює 3 моль сульфітної кислоти.

Визначити масу гідроксиду натрій, що вступив з 5 г карбон (VI) оксидом.

Визначити кількість феррум (III) хлорида, який утворюється при взаємодії 2 моль ферум (III) оксиду з хлоридною кислотою.

Розв'язання задач

 

 

 

 

 

Оцінка:

(Оцінюється іншою командою, максимум 8 балів)

  1. Підбиття підсумків уроку.

Рефлексія.

Вчитель. Наш урок закінчився, подумайте, що ви дізналися на уроці, починаючи свою відповідь словами:

Я знаю, що…

Я добре знаю, що…

Я повинен знати, що…

  1. Домашнє завання:

185.jpg- Вивчити матеріал § 31

- Виконати вправи №3, 5с.168

- Творче завдання:

Підготувати презентацію в електронному варіанті чи на ватмані.

Завдання для:

  1. Поширення оксидів у літосфері.
  2. Використання оксидів у промисловості.
  3. Поширення оксидів в атмосфері та гідросфері. Негаттивний вплив на довкілля.

IV. Використання оксидів у силікатній промисловості. Дорогоцінні мінерали на основі оксидів.


docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
28 січня 2022
Переглядів
391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку