Тема: Хімічні властивості кислот. Дія на індикатори.
Мета:
-навчальна: продовжити формувати знання про хімічні властивості кислот, ознайомити учнів із впливом індикаторів на кислоти, сформувати поняття «індикатор»;
-розвиваюча: розвивати інтерес до вивчення нового навчального матеріалу,логічне мислення;
-виховна: формувати працелюбність, прагнення до вивчення нового.
Обладнання і реактиви: штатив з пробірками, хлоридна кислота (HCl), розчини індикаторів – лакмусу, метилового оранжевого, фенолфталеїну; розчини природних індикаторів – соку буряка, червонокачанної капусти, синьої цибулі.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Методи навчання: словесні (бесіда, розповідь, пояснення), наочні (демонстрації дослідів), практичні (робота біля дошки, робота в зошиті з друкованою основою)
Література:
Хід уроку
Перевіряємо задачу, яка була дана вам на самостійне опрацювання.
Можливо хтось виконав додаткове завдання і може нам його продемонструвати?
На попередніх уроках ми з вами почали розглядати хімічні властивості кислот, а саме їхні взаємодії з металами. Також ми експериментально розглянули реакції заміщення . І перш ніж перейти до сьогоднішньої теми, давайте пригадаємо те, що ви вже знаєте про кислоти.
Отже: перевірка попередньо вивченого матеріалуфронтальне опитування)
Розглянемо загальновідомий історичний факт,але поставимо собі за мету з’ясувати ,як саме робляться відкриття:
У XVII столітті в лабораторії англійського фізика і хіміка Роберта Бойля, як завжди, кипіла робота. До кабінету вченого заглянув садівник і поставив у кутку кошик з дивовижними темно-фіолетовими квітами. Бойль дуже любив фіалки, але на порядку денному було проведення досліду. Вчений взяв кілька квіток, понюхав, поклав на стіл і відкрив колбу з хлоридною кислотою, з якої заклубочилася їдка пара. Завершуючи дослід, Бойль краєм ока помітив, що квіти на столі димлять. Щоб врятувати їх, Бойль швидко опустив фіалки у склянку з водою. І тут сталося диво: фіолетові пелюстки змінили колір на червоний! Справжній учений не залишить таке явище без уваги, доки не знайде йому пояснення. Бойль наказав помічнику приготувати різні розчини, і улюблені квіти перетворилися на об’єкт дослідження. Занурюючи фіалки у розчини, Бойль зробив висновок: у кислому середовищі пелюстки фіалок забарвлюються у червоний колір, а в лужному – у синьо-зелений. А як щодо інших квітів? Експерименти тривали. Найкращі результати дали лакмусові лишайники. Бойль занурив у настоянку лакмусового лишайника звичайні смужки паперу, почекав, доки вони вберуть настоянку, а потім висушив їх. Так він отримав «розумні» папірці, які вказують на кислотність розчину, Бойль назвав їх індикаторними, що в перекладі з латини означає «вказівники».
Висновок: відкриття робляться під час узагальнення результатів спостережеь та експериментів .
Повідомлення теми:
Саме про ці «вказівники» ми сьогодні будемо з вами говорити. Отже давайте запишемо тему нашого уроку. А вона звучить так «Хімічні властивості кислот. Дія на індикатори».
Окрім цього, перед нами будуть стояти наступні завдання:
1.Поглибити знання про хімічні властивості кислот.
2.Ознайомитись з індикаторами та їхньою взаємодією з кислотами.
3.Розглянути природні індикатори.
На попередньому уроці ми з’ясували, що до складу неорганічних кислот входять атоми Гідрогену, що є спільним для цього класу сполук, і кислотні залишки. Атоми Гідрогену у молекулах кислот зумовлює їхні подібні властивості.З минулого уроку пригадаємо взаємодію кислот з металами.
Продукти такої взаємодії: утворюється сіль(для кожної кислоти відповідна) та виділяється водень. Але водень може виділятися й під час інших реакцій.
Як же нам можна визначати,що речовини з якими ми працюємо ,є кислотами? Саме тому ,ми і будемо розглядати дію кислот на індикатори.
Але для початку давайте вияснимо, що ж таке індикатори. Давайте запишемо. Індикатори –це органічні речовини, які можуть приєднувати йони H+ або OH-.
Якщо реакція пройшла, то ми можемо спостерігати зміну кольору індикатора. У хімії для визначення кислотного або лужного середовища розчинів використовують розчини індикаторів. У шкільних лабораторіях найчастіше використовуються: лакмус, метиловий оранжевий, фенолфталеїн та універсальний(паперовий) індикатори.
Дію розчинів кислот на індикатори будемо спостерігати, виконуючи наступний дослід (Демонстраційний дослід).
Лабораторний дослід №1
Мета: дослідити хімічні властивості кислот; встановити, чи всі індикатори можна використовувати для виявлення кислот у розчинах.
Хід досліду
Лакмус –фіолетовий,фенолфталеїн –безбарвний прозорий,метилоранж – яскраво жовтий.
Індикатори |
Хлоридна кислота (HCl) |
Лакмус |
Рожевий |
Метиловий оранжевий |
Червоний |
Фенолфталеїн |
Безбарвний |
Універсальний індикаторний папір |
Червоний |
Після виконаного досліду ми можемо сказати, що фенолфталеїн не змінює забарвлення в кислому середовищі. Усі інші індикатори, як ми можемо бачити, набувають червоного забарвлення різних відтінків. Тому, застосовуючи індикатори, можна розпізнати кислоти серед інших речовин.
Зараз розглянемо випадок ,коли хімічні індикатори відсутні,а встановити наявність кислоти необхідно.
Лабораторний дослід №2
Мета: дослідити хімічні властивості кислот; встановити, чи можуть індикатори природного походження використовуватись для виявлення розчинів кислот.
Хід досліду
Індикатори |
Хлоридна кислота (HCl) |
Сік буряка |
Темно-малиновий |
Сік червонокачанної капусти |
Яскраво-малиновий |
Сік синьої цибулі |
Малиновий |
В результаті виконаного досліду, ми простежуємо зміни індикаторів в кислому середовищі. Тому, можна сказати, що природні індикатори також підходять для виявлення кислот.
А для того, щоб краще закріпити сьогоднішній матеріал давайте напишемо невелику самостійну роботу/ ви дасте мені відповіді на декілька запитань.
1.Які індикатори використовуються найчастіше? (Лакмус, метиловий оранжевий, фенолфталеїн, універсальний індикаторний папір)
2.Що таке індикатори? (Індикатори –це органічні речовини, які можуть приєднувати йони H+ або OH-)
3.Перерахуйте будь ласка двоосновні кислоти? (H2SO4, H2S, H2SO3, H2CO3, H2SiO3)
4.Чи можна індикатори природного походження використовувати для виявлення розчинів кислот? (Так, можна)
Підсумки уроку:
Отже, сьогодні ми з вами продовжили знайомитись із кислотами та їхніми хімічними властивостями. Дізнались, яку дію мають розчини кислот на індикатори. Підтвердили це експериментально. Також в результаті проведеної лабораторної роботи №2 довели, що для виявлення розчинів кислот можна використовувати індикатори природного походження.Обговорення з учнями проблемних питань, чи були виконані поставлені завдання. Виставлення оцінок, аналіз відповідей учнів, оцінка їхньої активності.
Нова рубрика уроку : питання до вчителя(3-5 хвилин,доводить рівень усвідомленного засвоєння навчального матеріалу,можливе оцінювання питань)
Опрацювати §28 (Савчин М.М., 8 клас)