Інтегрований урок з природознавства, образотворчого мистецтва та української мови натему Наші проекти. Не зривай першоцвітів. Композиційні прийоми у графіці та живописі. Весна при

Про матеріал

Інтегрований урок з природознавства, образотворчого мистецтва та української мови на тему Наші проекти. Не зривай першоцвітів. Композиційні прийоми у графіці та живописі. Весна прийшла. Розвиток зв'язного мовлення. Складання казки за малюнком

Перегляд файлу

Інтегрований урок з природознавства, образотворчого мистецтва та української мови

 

Тема. Наші проекти. Не зривай першоцвітів. Композиційні прийоми у графіці та живописі. Весна прийшла. Розвиток звязного мовлення. Складання казки за малюнком

 

Мета. Вчити учнів розпізнавати першоцвіти; відтворювати глибину простору за допомогою кольору, деталізації переднього плану та методу загороджування; вчити учнів складати казку за серією малюнків, будувати речення і текст; розвивати спостережливість, кольоросприйняття ока, уяву, формувати естетичні почуття, смак; розвивати усне і писемне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати охайність при письмі, бережливе ставлення і любов до природи, охайність під час малювання фарбами.

 

Обладнання. Папір для малювання, гуаш, пензлі, ємності з водою, серветки для витирання рук та пензлів, репродукції картин (В. Бакшеєв «Блакитна весна», О. Шевельов «Весна. У садибі», І. Левітан «Квітучі яблуні»), запис шуму весняного лісу.

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Доброго дня! Сідає спочатку краса класу – дівчатка, а потім сила – хлопчики.

 

II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

 

1. Перевірка домашнього завдання

— Розкажіть про свої спостереження за працею людей навесні у нашій місцевості.

 

2. «Мозковий штурм»

-  Як ви вважаєте, чому з’явилися приказки та прислів’я, які я вам зараз прочитаю?

• Весна багата водою.

• Весна багата на квіти, а хліба в осені позичає.

• Весна — наші отець і мати: хто не посіє, не буде жати.

• Проспиш весною — заплачеш зимою.

• Весна красна квітками, а осінь пирогами.

• Весна кличе в поле.

• У весняну погоду і смутний веселим буває.

• Квітень — з водою, а травень — з травою.

• Травень ліси одягає — літа в гості чекає.

 

3. Слухання вірша

- Послухайте, як оспівують прихід весни поети.

ДЕ ПОДІЛАСЯ ВЕСНА?

Диво дивне, дивина —

Де поділася весна?

Ми гуртом її шукали

І до сонечка гукали:

«Подивись-но з висоти,

Де нам весноньку знайти?»

Каже сонце: «Ось вона!

Спить у пролісках весна.

По снігах вона блукала,

От у лісі й задрімала.

А тепер я залюбки

До весни зроблю стежки!»

Враз з’явилися струмочки,

Задзвеніли як дзвіночки

По долинах, по ярах

І весні вказали шлях.

(Л. Цілик)

 

ТАК ПОЧИНАЄТЬСЯ ВЕСНА

Знов починається весна!..

Знов починаються дива...

То серед двору із-під снігу

Раптово визирне трава,

То раптом лагідні веснянки

Засіють щоки та носи,

Чи розщебечуться —

Ще зранку! —

Птахи на різні голоси!

А вчора...

Вчора...

Що й казати!

Всі веселилися до сліз:

Славко —

Дражнило й задирака —

Наталці проліски приніс!..

І зовсім це не дивина:

Так починається весна!

(А Костецький)

 

- Як приходить весна, згідно віршів?

- Про які перші весняні квіти йдеться у віршах?

-  Які інші ранньоквітучі весняні квіти ви знаєте?

 

III. По відомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, чому не можна зривати першоцвіти, навчитеся малювати одного з них, а також створите казку про проліска.

 

 IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

— Перші весняні квіти називають «першоцвітами», або «очима землі». Справді, земля ніби розплющує їх, прокидаючись від зимового сну. Ледь пригріє у березні сонечко, як з’являються молочно-білі підсніжники, лазурові проліски, білий та бузковий ряст. Люди завдають чимало шкоди ранньоквітучим рослинам, особливо підсніжникам, проліскам, конваліям. Багато рослин стали рідкісними. Це проліски, фіалки, медунки, дзвіночки тощо. Найкрасивіша квітка — та, що квітує там, де зросла. Не губіть її! Такі квіти, як підсніжник звичайний, проліски, лілія лісова, конвалія, сон-трава, занесені до Червоної книги.

 

2. Споглядання картин художників

 

  • У кожної пори року свій аромат. Зима пахне свіжістю, осінь — прілим листям та дозрілими яблуками. А ось навесні повітря насичене ароматом землі та квітучих дерев.
  • З приходом весни наші українські сади потопають в запашних квітах. Здається, що весь сад укрито пухнастим білим, а іноді рожевим снігом.
  • Подивіться на роботи художників, які малювали квітучі сади. Як яскраво та соковито виглядають біли квіти на фоні землі та неба! (Аналізування наочності.)
  • Зверніть увагу на те, що в роботах художників крім яскравих насичених кольорів присутні й м’які, розбілені кольори (рожевий, світло-жовтий).
  • На картині Ісака Ілліча Левітана «Квітучі яблуні» ви можете побачити молоді яблуньки, вкриті квітами. Для того щоб передати простір на картині, автор зобразив квітучий сад. Яблуньки, які знаходяться ближче до нас, зображені більшими за розміром ніж ті, що далі. Зверніть увагу на квіти, якими вкриті гілки яблунь. На деревах, що ближчі до нас, квіти чіткіші, а ті, що далі, перетворюються на ніжні біло-рожеві хмаринки.

 

3. Інсценізація

— Квіти дарують нам насолоду, а також позитивні почуття. Які? (Радості, спокою, краси, загадковості, гарного настрою, любові, життя, ніжності, цікавості, свіжості, тепла)

— Але квіти теж хочуть сказати нам про свої почуття.

Учні виступають у ролі квітів.

П і д с н і ж н и к и. Ми з’являємося найпершими, коли ще лежить сніг. Нас вважають сміливими і сильними. Але тільки-но ми зацвітаємо, нас зривають. Нам сумно. Через те ми потрапили до Червоної книги України. Але від цього нас не стало більше. Ось чому ми не радіємо! Надія лише на тебе, друже!

П р о л і с к и

Іще сніг не зійшов із землі,

А ми вже визираємо,

Весняне сонечко вітаємо,

Синім цвітом зацвітаємо.

Якщо рідну природу ти знаєш,

То одразу нас ти впізнаєш.

— Ми — проліски. Нас теж стає все менше і менше. Нам сумно. Надія лише на тебе, друже!

С о н-т р а в а

Ллється зранку навкруги

Знов мелодія весни —

То у лісі жива

Гарна квітка сон-трава.

— Через красу та лікувальні властивості нас нещадно винищують. А як хочеться, щоб збереглися назавжди наші чудові фіолетово-лілові килими! Надія лише на тебе, друже!

Р я с т

Вітерець зиму розтряс.

І в лісочку на горбочку

Виріс ряст, синій ряст.

— Я дуже ніжний, швидко в’яну, тому не рвіть мене! А крім того мої квіти дуже люблять бджоли, та і людям я приношу користь: з моїх бульб виготовляють цінні ліки. Надія лише на тебе, друже!

К о н в а л і я

Ми квіточки ніжні,

Тендітні, білосніжні.

Послухай, як срібно

Дзвенить наш голосок:

«Не треба, не треба

Зривати квіток!»

— Надія лише на тебе, друже!

 

4. Вправа на релаксацію

- Уявіть собі галявинку, вкриту пролісками.

- Що вона вам нагадує?

- Чи не здається, що то весна зіткала яскравий килимок?

- А може то ніжна хмаринка впала на землю?

 

5. Інструктаж

 

  • Намалюйте синє озерце квітів. Доберіть до своїх малюнків заголовки.
  • Пам’ятайте, що предмети, які знаходяться ближче до нас, зображуються чіткішими, ніж ті, що розташовані вдалечині.
  • А ще важливим для зображення є те, що ближчі предмети завжди загороджують предмети, що знаходяться далі.

 

6. Самостійна практична діяльність учнів. Зображення весняного квітучого саду з урахуванням правил розміщення ближчих та дальших предметів на площині аркуша

 

7. Виставка робіт учнів

 

8. Динамічна пауза

 

9. Словесне малювання

 

  • Тепер пильно розгляньте один пролісок.
  • Який у нього листок?
  • Чому він довгий, гостренький?
  • Якого кольору квіточка?
  • Скільки в ній пелюсточок?
  • Чи має квіточка запах?
  • Чому не має?
  • На що схожий корінчик проліска?
  • Чому він схожий на цибулинку?
  • Чому пролісків не було взимку?
  • Чому проліски почали розвиватися весною?
  • Опишіть словами квітку проліска так виразно, щоб можна було відразу здогадатися що це за квіточка.

 

10. Читання вірша підготовленим учнем

 

  • Прослухайте вірш і подумайте, що снилося проліску взимку.

Я перша квіточка весни,

Я пролісковий цвіт.

Я пережив зимові сни

І знов родивсь на світ.

У мене очі голубі,

Такі, як неба синь.

Росту між кленів і дубів,

Люблю і сонце, й тінь.

Зелені рученьки мої

Листочками зовуть.

Я полюбив ліси, гаї,

Живу іздавна тут.

(Марія Познанська)

 

  • З чим порівнює поетеса квіти, листочки проліска?
  • Що снилося проліску взимку?

 

11. Колективне складання казки

 

  • Уявімо, що пролісок – це маленький хлопчик. У нього очі голубі, неначе неба синь, довгі зелені листочки – рученьки. Він відчуває тепло, холод, уміє розмовляти.
  • Як почнемо казку?
  • Хто пробудив квіточку від зимового сну?
  • Як це сталось?
  • Що промовив пролісок, усміхаючись до сонця?
  • Запиши колективно складену казку.

Був собі маленький пролісок. Зимою він спав у мерзлій землі. Йому було холодно. Снилася проліскові весна.

Одного разу пригріло сонечко. Земля відтала. Квіточці стало тепло. Прокинувся пролісок і потягнувся.

«Це , мабуть, весна!»- подумав він.

    Розкрив свої блакитні очі, усміхнувся і сказав:

  • Здрастуй, веснонько красна! Здрастуй, сонечко ясне!

 

  • Зачитайте казку вголос.

 

12. Руханка

- Уяви, що ти – пролісок. Передай рухами, як пробуджується квітка.

 

V. Узагальнення й систематизація знань.

 

1. Робота за підручником (с. 112–113)

— Доведіть, що першоцвіти потребують охорони.

 

2. Слухання вірша

 - Прослухайте вірш у музичному супроводі.

 

Я бачив, як зірниця впала,

Як на снігу вона палала,

Як сніг, біліший від лілеї,

Вночі іскрився біля неї.

 

Де і темноті зоря згоріла,

Зявилась вранці квітка біла,

І сонце стало ніби вище,

І сніг лежав, як попелище.

(Дмитро Павличко)

 

  • Якою уявляється поетові ніжна біла квіточка?
  • Як вона зявилася вранці?
  • Склади словесний малюнок того, що уявляєш.

 

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Які квіти приносять весну? Чому їх називають першоцвітами?

— Які квіти розквітають у кінці весни, в травні? (Конвалії, кульбаби, фіалки)

— Багато хто збирає навесні букети весняних рослин. Чи добре це? (Ні)

— Чому не слід рвати квіти?

— Які квіти занесені до Червоної книги?

— Чому потрібно оберігати ці квіти?

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кушнікова Надія Пилипівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Безлатня Олена Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 березня 2018
Переглядів
1255
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку