Інгуло-Кам'янська філія комунального закладу «Новгородківський навчально-виховний комплекс заслуженого вчителя України П.Ф. Козуля «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Новгородківської районної ради Кіровоградської області
Урок з історії України
7 клас
Утворення Русі – України. Розселення східнослов’янських племен на території України. Господарство і суспільство слов’ян.
Вчитель: Дудник С.М.
Тема: Розселення східнослов’янських племен на території України. Господарство і суспільство слов’ян.
Мета: Визначити, які східнослов’янські племінні союзи є предками українців, територію та напрямки їх розселення, заняття; з’ясувати. Якими були суспільні відносини у слов’ян напередодні утворення держави; формувати вміння і навички роботи з історичною мапою, історичними джерелами, використовувати понятійний апарат;розвивати повагу до історії своїх предків.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь.
Обладнання: підручник « Історія України» для 7класу закладів загальної середньої освіти. О. Дудар, О. Гук (за редакцією О. Пометун): - Вид. дім. «Освіта», 2020; уривки історичних джерел, мапа « Слов’янські племена в VI – VIIIст.»
Хід уроку
I. Організаційний момент
Привітання. Психологічне налаштування класу.
II. Мотивація вивчення теми.
Вчитель: Зверніться до підручника (с.5), розгляньте світлину, прочитайте підпис під нею; дайте відповіді на запитання.
Ви вже зрозуміли, що ми простежимо подальшу долю слов’янських племен і дослідимо їхнє життя під час Великого переселення народів. З історією слов’ян ви знайомилися в 6 класі. Використовуючи технологію «Знаю-хочу знати-взнав» учні самостійно осмислюють тему, обговорюють в парах та заповнюють дві перші колонки, спираючись на запитання:1. Що ви запам’ятали із 6класу про слов’ян? 2. Які особливості життя слов’ян вас вразили або зацікавили? 3. Що вам би хотілося ще взнати з цієї теми?
А разом з тим нам потрібно подумати над проблемним питанням: «Поміркуйте, чи є підстави твердити, що східні слов’яни на теренах України у VIII-IXст. були близькі до утворення держави?»
III. Актуалізація опорних знань
IV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель: Слов’яни – найбільша в Європі група народів. У результаті Великого розселення слов’ян, а це відбувалося у V-VIIст. на території Європи виникла східна, західна і південна групи слов’янських племен.
Робота з настінною мапою.
Учні опрацьовують уривок із «Повісті минулих літ» (с.6 підручника). Визначають, які східнослов’янські племена жили в межах сучасної України.
(Користуються мапою атласу. Робота з контурною картою вдома.)
Оформляють виконане завдання у вигляді таблиці.(Робота в парах).
Назва східнослов’янського союзу племен |
Територія розселення |
Політичний центр |
|
|
|
|
|
|
Проводиться підсумкова бесіда.
Вчитель: 1. Пригадайте, якими були основні заняття східних слов’ян?
2.Чому розвиток господарства мав значний вплив на політичне життя племен?
Використовуючи технологію «Взаємні питання» учні опрацьовують текст підручника(с.7-8) та ставлять самі запитання (одна група-іншій). Підбиття підсумків.
Вчитель: 1. Як ви гадаєте, чому поява у сімей наділів призвела до появи майнової нерівності? 2. Поміркуйте, чому одні землероби ставали заможними, а другі – ні?
Учні самостійно опрацьовують текст підручника(с.9). Узагальнити знання учнів допомагає технологія «Незакінчене речення», а також учні заповнюють останню колонку таблиці « Знаю-хочу знати-взнав». Проводиться обговорення.
V. Підбиття підсумків уроку.
Обговорення проблемного питання.(Метод «Прес»).
VI. Рефлексія.
Створення сенкану . Учні складають п’ятирядковий неримований вірш на тему: « Східні слов’яни».
VII. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VIII. Домашнє завдання. Опрацювати §1. Опишіть свою мандрівку до слов’янського городища. Розпочати можна так «Підпливаючи човном до поселення, ми побачили…», виконати завдання до контурної карти.
Використана література: