Інгуло-Кам'янська філія комунального закладу «Новгородківський навчально-виховний комплекс заслуженого вчителя України П.Ф. Козуля «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Новгородківської районної ради Кіровоградської області
Урок з історії України
7 клас
Утворення Русі – України. Сусіди східних слов’ян.
Вчитель: Дудник С.М.
Тема: Сусіди східних слов’ян.
Мета: Визначити сусідів та їх взаємини із східними слов’янами; формувати в учнів уміння аналізувати, зіставляти, робити висновки; продовжити формувати навички роботи з мапою; виховувати повагу до минулого своєї держави.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання: підручник, (О.Дудар, О. Гук (за редакцією О. Пометун). Історія України: підручник для 7кл.: - Вид. дім « Освіта», 2020), мапа «Утворення Русі-України. Перші князі.».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь.
Хід уроку
Привітання. Створення емоційного настрою в класі.
1.Витлумачте поняття: «Велике розселення слов’ян», «союзи племен», «городище», «князь», «дружина».
2. Які території заселяли східнослов’янські племінні союзи – предки українців у VIII-IXст.?
IV. Мотивація та вивчення нової теми.
Повідомлення теми та очікуваних результатів.
Вчитель: На долю східних слов’ян випало чимало випробувань. Їм доводилось боротися за території, відстоювати і захищати їх від нападників, а часто і самим ходити у походи. Слов’яни вели активну зовнішню політику. Сусідами давніх слов’ян були Скандинавія, Візантійська імперія, авари, болгари та Хозарський каганат.
Проблемне питання: « Поміркуйте над проблемою взаємовідносин між слов’янами та Візантією: чому ці відносини інколи були добросусідськими, а подекуди – ворожими? Від чого це залежало? Як ці відносини впливали на міжнародне становище Русі-України?»
Робота в міні –групах.
Завдання 1-й групі: 1.опрацювати п.1 «Візантійська імперія» та відповісти на запитання до п.1(с. 10-11); робота з мапою. Підбити підсумки щодо відносин з Візантійською імперією,використавши проблемне питання. (Метод « Прес»).
Завдання 2-й групі:1. опрацювати п.2 «Скандинавія» (с.11-12) та відповісти на запитання; 2. робота з мапою;
Завдання 3-й групі:1. опрацювати п.3 «Авари. Булгари та Хозарський каганат» та відповісти на запитання до п.3 (с.12-14); 2.робота з мапою; 3.розглянути зображення хозарського воїна та дати відповіді на запитання до зображення.
Лідери груп презентують підготовлені відповіді.
V.Підбиття підсумків уроку.
Гра «Снігова куля».
VI. Рефлексія.
Використовуючи прийом « Уявний мікрофон» закінчити речення:
«Сьогодні на уроці я дізнався(лася) …»
«Сьогодні на уроці я зрозумів(ла)…»
« Я навчився(лася)…»
«Мене здивувало…»
VII. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VIII. Домашнє завдання: опрацювати відповідний матеріал §2. Скласти ребуси або кросворд до вивченої теми.
Використана література: