Інгуло-Кам'янська філія комунального закладу «Новгородківський навчально-виховний комплекс заслуженого вчителя України П.Ф. Козуля «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Новгородківської районної ради Кіровоградської області
Урок з історії України
7 клас
Утворення Русі – України. Перші князі.
Вчитель: Дудник С.М.
Тема: Утворення Русі-України. Перші князі.
Мета: визначити, як відбувався процес формування території Русі-України; ознайомити учнів з внутрішньою і зовнішньою політикою перших князів;формувати вміння і навички роботи з історичною мапою та історичними джерелами, використовувати понятійний апарат, добирати факти для аргументації своїх суджень; виховувати в учнів почуття шани до вітчизняної історії.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, (О.Дудар, О. Гук (за редакцією О. Пометун). Історія України: підручник для 7кл.: - Вид. дім « Освіта», 2020), уривки історичних джерел, мапа «Утворення Русі-України. Перші князі.», комп’ютер.
Хід уроку
Привітання, установлення необхідного мікроклімату.
Вчитель: Розвиток цивілізації у східних слов’ян зумовив переростання союзів їхніх племен у державні об’єднання. Державу, яка виникла на території сучасної України, у писемних джерелах називають Русь або Руська земля. Тому її народ називали руським. Назва Руська земля в «Повісті минулих літ» уперше згадана в тексті про події 852року.
- Вчитель звертає учнів до підручника, на с.14(1й абзац §3), опрацьовується текст та обговорюються відповіді на запитання до нього.
- Скориставшись настінною мапою, «здійсніть подорож» територіями сусідів східних слов’ян.
Проблемне питання: « Який зв'язок може існувати між скандинавськими та східнослов’янськими землями?».
1 Що таке союзи племен?
2. Хто такі варяги?
3.Як називався один із головних торгових шляхів середньовіччя, що поєднував Балтійське та Чорне моря ?
4. Як впливали сусіди на життя східних слов’ян?
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми та очікуваних результатів.
Вчитель: Отже у Xст. назва Русь стала офіційною. Існує кілька версій походження цієї назви. Які?
Учні опрацьовують текст підручника на с. 15 та проводиться підсумкова бесіда, в ході якої визначається походження назви Русь та вказуються аргументи на її підтвердження. Оформляється у вигляді таблиці.
Походження |
Аргументи |
Скандинавське |
|
Слов’янське |
|
2. Князь Кий.
Вчитель: Попрацюйте із світлиною, текстом історичного джерела в підручнику на с. 15-16 та дайте відповіді на запитання до них. Після розгляду світлини та отриманої інформації із джерела пропоную провести обговорення використовуючи вправу «Коло думок» і заповнити таблицю «Перші київські князі». (Робота в парах).
Перші київські князі |
||
Князь |
Роки правління |
Внутрішня і зовнішня політика |
|
|
|
3.Князь Аскольд.
Вчитель: Не менш загадкова особистість, ніж князь Кий – легендарний діяч Русі-України IXст. – Аскольд. Вдалим походом на Візантію князь Аскольд відкрив середньовічній Європі молоду, але сильну державу – Русь-Україну. Пропоную вам детальніше ознайомитися з історичною постаттю князя Аскольда.
Завдання: 1. Уважно переглянути відеоролик «Князі Аскольд та Дір», звернути увагу на питання походження Аскольда та основні напрямки його діяльності. 2. Попрацюйте з історичними джерелами підручника на с. 16-17, дайте відповіді на запитання до них та обговоріть, використовуючи вправу «Коло думок», продовжте заповнення таблиці. 3. Дайте свою оцінку діяльності князів. (Робота в парах).
Повернення до проблемного питання та його обговорення.(Метод «Прес»).
Використовуючи прийом «Уявний мікрофон» закінчити речення.
«Мені було цікаво на уроці, тому що…»
«Мені було не цікаво на уроці, тому що…»
«На уроці я дізнався(лася) про…»
«На уроці я удосконалив(ла) вміння …»
Використана література:
https://www.youtube.com/watch?v=P43iQz6aghI&ab_channel=HistoryVerum