ТЕМА. РОЗСЕЛЕННЯ СЛОВ'ЯНСЬКИХ ПЛЕМЕН НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ. СУСІДИ СХІДНИХ СЛО'ЯН
Мета: охарактеризувати становище слов'ян під час Великого переселення народів, утворення племінних союзів східних слов'ян на території України, роль міста Києва в утворенні держави східних слов'ян; визначати за картою територію розселення східних, західних і південних слов’ян, а також східнослов'янських племен, які проживали на території Русі-України; розвивати вміння критично мислити, аналізувати, порівнювати, працювати з історичними джерелами; формувати навички самостійної роботи на уроці.
Тип уроку: вивчення нових знань та вмінь.
Обладнання: Історія України : підруч. для 7 класу ЗНЗ/ О.В.Гісем, О.О.Мартинюк. – Х.: Вид-во «Ранок», 2020 ; атлас «Історія України. 7 клас», історична карта, ілюстрації до теми, відеоматеріали.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Повідомлення теми. Плану та мети уроку.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Завдання
Робота з схемою «Три гілки слов’янства»
Слухаючи розповідь учителя, учні повинні створювати схему
Слов’яни
Південні Західні
Східні
(З’ясовують до якої групт слов’ян належать українці)
Робота з картою
«Східні слов'яни у УІІ – середині ІХ ст.. на території України»
Робота з картою та підручником
Опрацювати матеріал підручника(с.8 ) про території розселення східнослов'янських племен у межах України, позначити їх на контурних картах.
Повідомлення вчителя
Вчитель розповідає про заснування Києва з використання відеоматеріалу.
«Коло думок»
Висловіть припущення про те, як склалися відносини слов'ян з сусідами.
Завдання
Прочитайте матеріал підручника (с. 10-11 ) і скласти у зошиті схему сусідів слов'ян.
Пропонована схема
«Метод Ривіна»
Метод допомагає формувати уміння сприймати й опрацьовувати нову інформацію. Абзац – частина тексту до 12 рядків, яка має завершену думку і зміст якої можна передати одним реченням (до 10 слів).
Учні читають інформацію в підручнику(с. 10, перший абзац) і виконують самостійно завдання.
ІІІ. Рефлексія
ІУ. Домашнє завдання
Прочитати матеріал підручника , дати відповіді на запитання після §2, опрацювати документ на с. 12.