ТЕМА. УТВОРЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ. ПЕРШІ КНЯЗІ
Мета:охарактеризувати теорії походження назви «Русь», «Русь-Україна»; внутрішню та зовнішню політику перших київських князів, визначати хронологічну послідовність їх правління; розкрити суть і значення реформ княгині Ольги; розвивати вміння робити висновки й оцінювати діяльність історичних осіб, формувати навички самостійної роботи на уроці, сприяти розвиткові критичного мислення учнів; виховувати почуття любові до минулого свого народу.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Обладнання: Історія України : підруч. для 7 класу ЗНЗ/ О.В.Гісем, О.О.Мартинюк. – Х.: Вид-во «Ранок», 2020 ; атлас «Історія України. 7 клас», історична карта, ілюстрації до теми.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми уроку. Разом з учнями визначення мети уроку.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Робота з підручником
Учні знайомляться за текстом у підручнику (с.23-24) з версіями походження назви «Русь».
Робота з таблицею
Треба утворити логічні пари між твердженнями в таблиці та нижченаведеними положеннями.
Соціально-економічні передумови виникнення держави у ІХ ст.. |
||||
Поширення орного землеробства |
Вдосконалення ремесел |
Розвиток зовнішньої торгівлі |
Розвиток міст, зростання їх ролі |
|
|
||||
Робота з історичним джерелом
Прочитати матеріал підручника (с.18-19) про Аскольда та Діра, дати відповіді на запитання.
Робота в групах
Завдання
Робота з ілюстрацією
Розгляд ілюстрацій: «Традиційний шлях полюддя», «Полюддя» в підручнику (с.21). Учні читають документ поряд ілюстрацій і усно відповідають на запитання . В зошити виписують поняття «полюддя».
Завдання
Назвіть відомі факти, що характеризують правління та особистість княгині Ольги.
Робота з поняттям
Реформа – докорінна перебудова; зміна, нововведення.
« Коло думок»
Чи можна назвати Ольгу реформаторкою? Свою точку зору обґрунтуйте ( використайте відомості з тексту с.26-27).
Робота з документами ( с.28, 31)
Прочитайте інформацію про князя Святослава і дайте відповідь на запитання.
ІУ. Закріплення вивченого матеріалу
У. Підсумок уроку. Домашнє завдання
Прочитати §3,4, відповідати на запитання, розпочати складання таблиці «Князі Русі» у зошиті.
Князь, роки правління |
Внутрішня політика |
Зовнішня політика |
Значення діяльності |
|
|
|
|
Користуючись додатковою літературою і ресурсами Інтернету підготуйте повідомлення:
А) «Зовнішньополітична діяльність князя Святослава».
Б) « Оцінка істориками зовнішньополітичної діяльності князя Святослава».