візьмемо за основу притчу:
Йшов мудрець, а на зустріч йому три людини, які везли під палючим сонцем візок з каменями для будівництва.
Мудрець зупинив їх і поставив кожному запитання. У першого запитав: «Що ти робиш цілий день?» Той з усмішкою відповів, що цілий день возив прокляті камені.
У другого запитав: «А що ти робив цілий день?» Той відповів :»Я сумлінно виконував свою роботу».
А третій посміхнувся , його обличчя засвітилося радістю і задоволенням: «А я брав участь у будівництві храму».
Нехай кожен сам оцінить свою роботу на уроці.
- Хто працював як перша людина? Підніміть синю картку.
- Хто працював як друга людина?. Підніміть зелену картку.
- Хто працював як третя людина ? Підніміть червону картку.
Розв'язування неповних квадратних рівнянь
Цілі:
Навчальна: формувати вміння та навички розв'язування неповних квадратних рівнянь; формувати інформаційну та комунікативну компетентність ;
Розвивальна: розвивати логічне мислення ;
Виховна: виховувати культуру математичного мовлення; інтерес до вивчення математики.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Обладнання: картка математичного лото, мікрофон, презентація.
ХІД УРОКУ:
Девіз
Працюй для того, щоб насолоджуватися. Жан – Жак Руссо
Епіграф
Уся математика – це, власне, одне велике рівняння для інших наук. Новаліс
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
-Доброго дня, зичу вам доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння, гарного спілкування, зібратися з думками, бути уважними, активними. Скажіть будь ласка, які асоціації викликає у вас слово «урок»?
У – успіх, увага, усмішка..
Р – радість, результат, рівновага..
О – обдарованість, обізнаність, обмін..
К – компетентність, колективність, комунікативність, комунікабельність…
- Сподіваюсь сьогодні на уроці на нас чекають успіх, радість, обмін досвідом, зможете продемонструвати власну обдарованість і компетентність. Міркуйте, запитуйте, пропонуйте, адже дорогою до істини ми йдемо разом.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ФОРМУВАННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Притча – казка «Пряник»
Рано – вранці, до сходу сонця, взяла людина Пряник і пішла в поле, де росла пшениця, жито. Зірвала Колосок, витягнула з нього зернинку, покуштувала, посміхнулася. Поклала Колосок до кишені.
Зустрівся Колосок з Пряником.
- Хто ти такий?- запитав Пряник.
- Колосок!
- Ой, який же ти колючий! Чому ти такий? Яка від тебе користь?
Посміхнувся колосок, повернув вусами й говорить:
- Без мене не було б ні хліба, ні сухаря, ні тебе Прянику.
Здивувався Пряник, з повагою подивився на Колоска, поступився місцем.
- Отже, говорить Пряник, - усе від тебе.
а хто над тобою старший?
- Праця, - відповів Колосок, вона все створить. А праця – в руках Людини. Праця і Людина – ось що головне.
- Цю казку написав своєму синові, який навчався в школо, відомий педагог В. О. Сухомлинський. У житті людини головне – праця. Головне у вивченні алгебри- навчитися вільно розв'язувати рівняння, а це допоможе опанувати такі науки, як фізика, хімія. Отже сьогодні ми розв'язуватимемо з вами неповні квадратні рівняння.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Знання збираються по краплині, як вода в долині.
Учитель ставить запитання учням , яким запропоновано мікрофон. Учні відповідають і по черзі, передаючи мікрофон. Відповідає лише той, у кого мікрофон. Учні говорять швидко, відповідаючи на запитання або висловлювати свої думки.
Запитання до учнів
1)х²-4х+1=0; 2) 3х-х²-6=0; 3)2х²-7х=0; 4)х²-8=0; 5)11х²=0;
10. Розв'яжіть рівняння:
1)х²=4; 2)х²=2; 3)х²=0; 4)х²-3=0; 5)2х²-8=0; 6)х²+4=0;
7)х(х-1)=0; 8)3х(х+2)=0.
IV. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
Не достатньо мати лише добрий розум,
головне – це раціонально використовувати його. Р. Декарт
- На початку березня, в перший день весни , відзначають Всесвітній день котів. Фелінологія - наука про котів ( термін має латино – грецьке походження від латинського «фелінус» ( котячий) і грецького «логос»(наука)), стверджує, що кішки – дуже розумні тварини, я і якщо, на відміну від собак, вони не приносять господареві кинуту палку, то лише тому, що « кішка не вважає за потрібне виконувати накази людини».
- Прихильники фелінотерапії визначили, що кішки різних порід та кольорів лікують різні захворювання. Наприклад, якщо людина має проблеми з печінкою, нирками, хворіє на гастрит або коліт, краще завести короткошерстого або лисого улюбленця.
- Є також і статева спеціалізація: кішки краще лікують хвороби нервового походження, а коти - всі інші, зокрема, остеохондроз, радикуліт, артроз.
- Майже 2/3 доби кішки витрачають на сон. З 9 років життя коти сплять 6.
- Більшість кішок є правшами, а більшість котів - лівшами. Давньоєврейська легенда свідчить: у ковчезі Ноя розплодилися миші і щури, які знищували їжу. Ной почав молитися Богу, щоб той приструнив гризунів. Бог у відповідь на молитви змусив лева чхнути - і з пчиху лева з'явився кіт.
- У котів дуже своєрідний характер — вони кмітливі, незалежні, грайливі та допитливі, однак можуть також бути суворими або лагідними. Вміють дуже тонко відчувати настрій свого господаря. Зараз котів сприймають винятково як домашніх улюбленців, але так було не завжди. Приручати кішок почали приблизно 10-12 тисячоліть тому в близькосхідному регіоні. Тоді наші предки почали вже вести осіле життя та займатися землеробством. Зернові приваблювали до осель гризунів, а на них полювали кішки.
- В Давньому Єгипті кішок прирівнювали до божественних створінь через надприродну грацію і здатність бачити в темряві. З країни було заборонено вивозити котів, а вбивство тварини каралося смертю. Через любов до сну в сонячних місцях, єгиптяни вірили, що кішки мають зв’язок з самим богом Сонця — Ра. Також в пантеоні єгипетських богів була богиня Бастет з головою кішки. Вона була втіленням краси, родючості та радості.
- Довелося котам пережити і досить складні часи. В Європі у Середньовіччя чорних кішок вважали помічниками диявола, тому тварин масово вбивали. За це людям довелося дорого заплатити. 1348 року почалася епідемія чуми, яку, зокрема, пов’язують зі зменшенням кількості котів, що призвело до розмноження гризунів.
Отже сьогоднішній наш урок присвятимо вшануванню наших друзів, улюбленців – котів.
** Колективна робота
Для порівняння: собаки можуть видавати лише близько 10 різних звуків.
х²-225=0,
ми дізнаємось скільки в середньому живе домашній кіт. Це буде додатний корінь рівняння.
х²-5х=0.
7х²-1260х=0
дасть на це відповідь.
3х²-2=2х²+194.
*** Математичне лото
Учні одержують картки « Математичного лото», у комірках якого записані завдання, що необхідно виконати. Учні записують розв'язання в зошит, а знайшовши відповідь, накривають завдання карткою. На звороті кожної картки- слово або словосполучення. Таким чином, розв'язавши всі завдання, учні одержують вислів Віктора Гюго: »Розум людський має три ключі, які все відкривають: знання, думка, уява».
Знайти вільний член рівняння – 2х²+5х+3=0 |
Розв'яжіть рівняння 1, 8х²=0 |
Старший коефіцієнт рівняння -5х²+4х-11=0 |
Знайдіть корені рівняння 3х²-12=0 |
Квадратне рівняння називають зведеним, якщо перший коефіцієнт дорівнює… |
Другий коефіцієнт рівняння 7х²-8х+1=0 |
Розв'яжіть рівняння 2х²-3х=0 |
Складіть неповне квадратне рівняння, у якому старший коефіцієнт дорівнює 6, а вільний член -1 |
Складіть неповне квадратне рівняння, у якому старший коефіцієнт дорівнює 1, другий коефіцієнт дорівнює -8 |
Розв'яжіть рівняння 1-4х²=0 |
Розв'яжіть рівняння 6у-у²=0 |
Складіть квадратне рівняння, у якому старший коефіцієнт і вільний член дорівнюють3, а другий коефіцієнт дорівнює 0.
|
3 Розум |
0 людський |
-5 має |
-2; 2 три |
1 ключі, |
-8 які |
-1,5;0 все |
6х²+1=0 відкриють: |
х²-8х=0 знання, |
-0,5; 0,5 думка, |
0; 6 уява. |
3х²+3х=0 В. Гюго |
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Алгебра. 8 клас А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. §18, с. 141-143 ( означення квадратного рівняння, неповного квадратного рівняння); виконати №604№609; № 623**.
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
****РЕФЛЕКСІЯ
- Сьогодні на уроці ви були активними, уважними, кмітливими. Пропоную свою діяльність оцінити за допомогою карток трьох кольорів: червоного, синього і зеленого, які у вас лежать на парті.
Але спершу послухайте притчу.
Йшов мудрець, а на зустріч йому три людини, які везли під палючим сонцем візок з каменями для будівництва.
Мудрець зупинив їх і поставив кожному запитання. У першого запитав: «Що ти робиш цілий день?» Той з усмішкою відповів, що цілий день возив прокляті камені.
У другого запитав: «А що ти робив цілий день?» Той відповів :»Я сумлінно виконував свою роботу».
А третій посміхнувся , його обличчя засвітилося радістю і задоволенням: «А я брав участь у будівництві храму».
Нехай кожен сам оцінить свою роботу на уроці. ( Сигнальні картки)
- Хто працював як перша людина? Підніміть синю картку.
- Хто працював як друга людина?. Підніміть зелену картку.
- Хто працював як третя людина ? Підніміть червону картку.
- Я бажаю вам завжди працювати з радістю і задоволенням.
-
Знайти вільний член рівняння – 2х²+5х+3=0 |
Розв'яжіть рівняння 1, 8х²=0 |
Старший коефіцієнт рівняння -5х²+4х-11=0 |
Знайдіть корені рівняння 3х²-12=0 |
Квадратне рівняння називають зведеним, якщо перший коефіцієнт дорівнює… |
Другий коефіцієнт рівняння 7х²-8х+1=0 |
Розв'яжіть рівняння 2х²-3х=0 |
Складіть неповне квадратне рівняння, у якому старший коефіцієнт дорівнює 6, а вільний член -1 |
Складіть неповне квадратне рівняння, у якому старший коефіцієнт дорівнює 1, другий коефіцієнт дорівнює -8 |
Розв'яжіть рівняння 1-4х²=0 |
Розв'яжіть рівняння 6у-у²=0 |
Складіть квадратне рівняння, у якому старший коефіцієнт і вільний член дорівнюють3, а другий коефіцієнт дорівнює 0.
|