ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З АЛГЕБРИ ТА НАРОДОЗНАВСТВА В 10 КЛАСІ
СИМВОЛИ УКРАЇНИ
Тема уроку: ПЕРЕТВОРЕННЯ КОРЕНІВ. ДІЇ З КОРЕНЯМИ. (Слайд 1)
Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Перетворення
коренів. Дії з коренями». Закріпити навички і уміння перетворювати
(Слайд 2) вирази з коренями.
Розвивати критичне і логічне мислення, увагу, кмітливість.
Виховувати математичну культуру і культуру розумової праці; любов
до Батьківщини,її історії, та українських державних та народних
символів; прагнення до вдосконалення знань, умінь і навичок.
ЕПІГРАФ: «ЩО Є НАЙБІЛЬШИМ У СВІТІ? ПРОСТІР.
ЩО Є НАЙСИЛЬНІШИМ? (Слайд 3)
РОЗУМ.
ЩО Є НАЙПРИЄМНІШИМ?
ДОСЯГТИ БАЖАНОГО» ФАЛЕС
Обладнання: картки, презентація, український віночок, рушник.
ХІД УРОКУ
І.ОРГМОМЕНТ (Слайд 4)
Темою сьогоднішнього уроку є «Перетворення коренів. Дії з коренями».
Мета уроку: Закріпити вміння та навички перетворювання виразів з коренями п-го степеня. Ми знаємо, що математика серйозний предмет і ми постараємося зробити його цікавим, і тому ми пов'яжемо сьогоднішню тему уроку з державними і народними символами нашої Батьківщини.
Розпочнемо урок з маленького добре відомого оповідання Василя Сухомлинського «Без Батьківщини життя – не життя».
Журавлик народився на березі великого озера. Підріс, полюбив рідну землю. Але наближалася зима. Журавлик пристав до зграї інших журавлів і полетів далеко на південь. Там вічне літо, теплі води, яскраве сонце. У лісах зелені, сині, голубі папуги співають. А наш Журавлик прилетів, роздивився навколо і засумував. Ніщо його не радує – ні пташині пісні, ні привітне сонце. Ось одного разу підлетів до Журавлика Голубий папуга і запитав: - Чого сумуєш? Чом гнізда не мостиш, немовлят не виводиш? Мовчить Журавлик, нічого не відповідає, тільки на північ поглядає. Раптом насторожився, прислухаючись до чогось. Здалеку долинув журавлиний клич: - Час в дорогу! Змахнув Журавлик крилами.
- Куди ж ти летиш? – здивувався Папуга. – Адже там холодно. Поживеш там
кілька місяців та й знову до нас повернешся. І що там гарного на твоїй холодній
півночі?
- А хороше те, що я там народився,- відповів Журавлик. – Там моя
Батьківщина. А без Батьківщини життя – не життя. Сказав Журавлик і полетів доганяти своїх товаришів.
Є багато країн на землі,
В них – озера, річки і долини.
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди – Батьківщина!
Є багато квіток запашних
Кожна квітка красу свою має.
Та гарніша завжди поміж них
Та, що квітне у Рідному Краю.
Є багато пташок голосних,
Любі, милі співи пташині,
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті, що у Рідній Країні.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Кожна країна світу обов’язково повинна мати свої три символи. Що ж означає слово символ. Символ – це умовне позначення якогось предмета, поняття чи явища. Ось і ми зараз пригадаємо наші математичні символи.
УСНЕ ОПИТУВАННЯ. Технологія «МІКРОФОН» (Слайд 5 - 6)
1.Що називається коренем п-го степеня?
2.Дати означення арифметичним коренем п-го степеня?
3.Чому дорівнює добуток коренів п-го степеня з чисел а і в?
4.Чому дорівнює частка коренів п-го степеня з чисел а і в?
5.Як добути корінь із степеня?
6.Як піднести радикал до степеня?
7.Як добути корінь із кореня?
УСНИЙ РАХУНОК. «МОЗКОВА АТАКА» (Слайд 7)
1.Знайдіть площу прямокутника, якщо довжина і ширина виражаються числами:
1) і ; 2) і ; 3) 2 і 3.
2.Подайте у вигляді число:
1) ; 2) ; 3) ; 4) .
3.Винесіть множник за знак радикала:
1) , а0; 2) , в; 3) .
4.Внесіть множник під знак радикала:
1) 2; 2) - 3; 3) 5.
5.Чи існує вираз:
1) ; 2) ; 3) ; 4) .
На дошці домашні завдання з помилками «Лови помилку». Перевіряємо з олівцем.
Вистраждавши, виборовши волю, Україна має тепер свої державні символи. Назвемо їх.
Розв’язавши завдання ми дізнаємося що це за символ.
№ 71, ( 1,4,6,8) с 52. На картках записані відповіді, перевернути картки і слово ГЕРБ. (Слайд 8)
3.Розвязавши приклади, ми дізнаємося про третій державний символ. (Ці завдання із збірника ЗНО).
Спростити вираз: 1); 2); 3) +.
ПРАПОР . (Слайд10) Майже в усіх народів є улюблені рослини - символи. Це народні символи. Встановимо відповідність, знайдемо ці слова. (Слайд 11).
( Завдання на відповідність є в завданнях ЗНО, тому ми вчимося їх використовувати). (Усно)
1 |
|
Е |
|
2 |
|
Р |
- |
3 |
|
В |
a |
4 |
a |
А |
- b |
5 |
a, a0 |
А |
|
6 |
|
К |
|
7 |
÷ |
Л |
|
8 |
(n |
Б |
|
9 |
(n |
Н |
|
10 |
|
А |
(n |
11 |
(n |
И |
|
У нас це верба і калина. Про це говорить прислів’я «Без верби і калини нема України». (Слайд 12).
Калина – символ кохання, краси, щастя. Навесні вона вкривається білим цвітом, а восени палахкотить гронами червоних плодів. Верба – символ родинного вогнища.
Вчитель. Існує ще два основних народних українських символів це - Рушник і Віночок. В народі говорять: «Дім без рушників, як сім’я без дітей». Рушник – це старовинний оберіг дому. В український віночок вплітали багато квітів: вишні, ружі, безсмертник, барвінок, незабудки, чорнобривці, любисток, волошки, ромашки, мальви, калину, мак. Всього 12 квіток, і кожна – лікар і оберег.
Люблю тебе, моя Вітчизна мила
Твої полі і небо голубе
То як же не любить мені тебе!
Люблю тебе я, мила Україно,
І все зроблю щоб ти завжди цвіла
Я буду гідним своєму народу
Щоб мною ти пишатися могла!
Люблю твої ліси, струмки, джерельця
І все – усе що є в моїм краю!
Тепло долонь, і розуму, і серця
Я рідній Україні віддаю!
Ось ми повторили тему «Перетворення коренів. Дії з коренями» , узнали де що нове про державні та народні символи. Перевіримо наші вміння за допомогою тестової роботи. У кожного на парті лежать аркуші з тестовими завданнями, розв’язки і відповіді на окремих листках. (5-7 хв.)
Варіант 1 Варіант2
1.Обчисліть А) 7,2; Б)1,8; В)5,4; Г)3,6 |
1.Обчисліть А) 2; Б)1; В)4; Г)8 |
|
2.Розвяжіть рівняння х4 = 6 А) 1,5; Б); В) -;; Г) -1,5;1,5 |
2.Розвяжіть рівняння х5 = 6 А) 1,2; Б); В) -;; Г) -1,2;1,2 |
|
3.При яких значеннях а виконується рівність = - а? А) а Б) а≤0; В) а=1; Г) таких значень не існує |
3.При яких значеннях а виконується рівність = - а? А) а Б) а≤0; В) а=1; Г) таких значень не існує |
|
4.Обчисліть * - А) 1,5; Б)0; В)4; Г)2,5 |
4.Обчисліть * - А) 1,5; Б)0; В)4; Г)2,5 |
|
5.Спростіть вираз: А); Б); В); Г) ; |
5.Спростіть вираз: А); Б); В); Г); |
|
|
|
|
Підсумок уроку. – Які завдання здалися вам найскладнішими?
- Як ви вважаєте, чому?
- Умова яких завдань була не зрозумілою? Чому?
1 |
|
-1 |
К |
2 |
Х6= -4 |
10 |
Ю |
3 |
Х5= -1 |
2 |
Р |
4 |
|
8 |
И |
5 |
; |
4 |
Т |
6 |
|
-10 |
Д |
7 |
|
6 |
А |
8 |
|
Не має коренів |
Е |
Як відомо, французький учений Рене Декарт дав світу систему координат. Учений пов’язав алгебру з геометрією . Декарт був великим і різнобічним вченим. Він займався філософією, фізіологією, фізикою, математикою. Декарт першим запропонував сполучити риску над підкореневим виразом зі знаком кореня (. Потім Ньютон почав позначати показники коренів:
Домашнє завдання. Повторити п.п.4,5; виконати №5.18, №5.26, №5.32*, на
Повторення №5.34 (1,3,5)