Тема. «Подорож математичним океаном». Розв`язання рівнянь та задач за допомогою рівнянь.
Мета: освітня: вдосконалювати вміння учнів знаходити невідомі елементи рівняння та розв`язувати задачі за допомогою рівнянь;
розвиваюча: розвивати логічне мислення при знаходженні невідомого або пропущеного елемента рівняння, культуру математичної мови і записів;
виховна: виховувати самостійність, впевненість у своїх можливостях, інтерес до математики, взаємодовіру, вміння контролювати самого себе.
Тип уроку: урок-подорож.
Обладнання: картки самоконтролю, піктограми настрою, роздавальний матеріал, плакати з умовами задач, правила проведення вправи «Мозкова атака» ( пам`ятка ).
Епіграф уроку: Вчитися можна тільки весело… Щоб перетравлювати знання, потрібно поглинати їх з апетитом. А. Франс.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Відомий французький письменник 19 ст. Анатоль Франс одного разу зауважив: «Вчитися можна тільки весело… Щоб перетравлювати знання, потрібно поглинати їх з апетитом». Ці слова ми візьмемо за епіграф нашого уроку, на якому ви не просто зможете повторити весь матеріал з теми «Рівняння», але й цікаво, я сподіваюсь, проведете час.
Відкрийте робочі зошити і запишіть дату та «Класна робота» .
Під час уроку я хочу стежити за емоційним станом класу. Для цього ви маєте піктограми настрою, після кожного завдання ви викладатемите картинку на край парти, що показує ваш настрій .
НАСТРОЇ
ГАРНИЙ СЕРЕДНІЙ ПОГАНИЙ
Сьогодні ми з вами вирушаємо у захоплюючу подорож математичним океаном. Для цієї подорожі нам потрібний корабель та екіпаж корабля: капітан, штурман, боцман та матроси. Давайте вирішимо, хто в класі найкраще підходить на роль математичного капітана… А хто стане штурманом… Кого ви запропонуєте на роль боцмана…
Капітану я вручаю морську мапу, на ній помічено острівці та порти, де будемо зупинятися. Маршрут складний, нам можуть зустрітися підводні рифи, айсберги, мілина, можуть захопити в полон пірати, може трапитися шторм. Сподіваюсь, що ці перешкоди не зіб`ють вас з дороги. Але, щоб взяти участь у подорожі, слід придбати путівки, вартість яких визначається не грошима, а вашими знаннями.
2.Аукціон розпродажу путівок
За правильну відповідь, учні отримують «путівку» - лист самоконтролю.
Ви довели, що гідні відправитися в подорож. Тож відпливаємо!
Капітан, боцман, штурман! Віддати кінці! «Віддати кінці» ви зможете тоді, коли знайдете помилки у записі рівнянь.
3.Гра «Знайди помилку»
На дошці відкриваються розв`язані не до кінця рівняння. Учні знаходять помилки в записі розв`язання . Помилки на дошці виправляють капітан, штурман та боцман.
413-2х=336+41; 5(х+10)=135; 3(2х+4)=612;
413-2х=367; 5х+10=135; 2х+4=26;
…………………………………………………………………………………………………………………
Молодці керівники. З честю вивели наш корабель у відкритий математичний океан.
Капітане, поглянь на мапу, що у нас по курсу?
Штурман: Ми наближаємось до підводних рифів! Тривога!!!
Капітан: Спокійно! Ми обминемо їх.
Вчитель: Кожен із рифів у нашому океані – це рівняння. Розв `язати рівняння правильно – означає оминути риф.
Учитель ділить клас на три гетерогенні групи навколо капітана, штурмана, боцмана ( відповідно навчальним досягненням), роздає картки із завданнями. Учні, спілкуючись, розв`язують рівняння:
Група боцмана ( середній рівень) - 26х-9х=187.
Група штурмана ( достатній рівень) - (41х+6):32=13.
Група капітана (високий рівень) – 1225:(41х-34х+35)=25.
Учитель збирає картки, нагадуючи учням про піктограми: положіть на край парти той малюнок, який зображує ваш настрій у цю хвилину.
5.Рухавка «Відлуння»: учні разом повторюють рухи та звуки за вчителем :
1,2,3-встали; 1,2,3-хлопнули;
3,2,1-топнули; 3,2,1-топнули;
1,2,3-хлопнули; 1,2,3-сіли.
3,2,1-цокнули;
6. «У полоні в піратів»
Поки ми гралися, наш корабель захопили пірати. Заходить пірат – старшокласник, який потребує викуп. А викупом є задача: Я хочу, щоб ви мені наклали повну коробку піастрів. Але для цього треба знайти розміри моєї коробки. Відомо, що її довжина більша від ширини на 17 см. А периметр дорівнює 186 см.
Розв`язання: нехай ширина-х см, тоді довжина – (х+17) см. А периметр буде (х+(х+17))*2 см, що по умові дорівнює 186 см.
Складемо рівняння: (х+х+17)*2=186;
2х+17=186:2;
2х+17=93;
2х=93-17;
2х=76;
Х=38(см)- ширина;
38+17=55(см) – довжина.
Задачу записує один учень на дошці, а інші в зошитах.
7. «Шторм»
Вчитель: Ура! Ми вільні! Але радіти зарано, море неспокійне – наближається шторм!!! Не будемо чекати, поки шторм атакує нас. Атакуймо його першими!
Інтерактивна вправа «Мозкова атака»
До дошки прикріплюється умова задачі:
Сума довжини й ширини прямокутника дорівнює 10м 80см. А також відомо, що довжина більша за ширину в 5 разів. Обчислити периметр та площу прямокутника.
Нагадаю вам правила:
Учитель заохочує до висловлення любих думок, приймаються всі ідеї, жодна не критикується і не відкидається. Всі ідеї записуються на аркуші паперу, прикріпленому на дошці. Під час обговорення кількість ідей повинна перейти в якість та правильне прокоментоване розв`язання задачі.
Нехай ширина прямокутника – х см, а довжина – 5х см, їх сума буде (х+5х)см, що за умовою дорівнює 180см.
Складемо й розв`яжемо рівняння:
Х+5х=180;
6х=180;
Х=30 – ширина,
Довжина – 30*5=150(см),
Периметр –P= ( 30+150)*2=360(см),
Площа –S= 30*150=450(см2) .
8. Підсумок уроку. « Дельта - плюс»
Ось і закінчилась подорож математичним океаном. Про ваш емоційний стан я можу судити з піктограм настрою. А тепер я хочу дізнатися, що вам сподобалось на уроці, а що можна змінити на краще. Відповідайте: «плюс», якщо сподобалось, пояснюйте-чому.
9.Самооцінка учнів
На початку уроку ви отримали картки самоконтролю. Заповніть їх, оцінивши свою роботу на уроці і виставивши собі оцінки від 0 до 3 балів за кожний із критеріїв.
10. Домашнє завдання
1. Підготуватися до написання контрольної роботи.
2.Виконати вправи № 516; 511; додатково № 1114.
Додаток ПРАВИЛА
«МОЗКОВОЇ АТАКИ»
ЗАДАЧА
B
a
b a в 5 разів;
a+b=10м 80см
Знайти площу та периметр прямокутника.
М А П А
.« 1.«Знайди помилку»
порт – старт
2. «Підводні рифи»
«У полоні в піратів»
«ШТОРМ»
«Атака» -ф