Урок "Розв'язування рівнянь та задач за допомогою рівнянь"

Про матеріал
«Подорож математичним океаном». Розв`язання рівнянь та задач за допомогою рівнянь. Вдосконалення вмінь учнів знаходити невідомі елементи рівняння та розв`язувати задачі за допомогою рівнянь;
Перегляд файлу

Тема. «Подорож математичним океаном». Розв`язання рівнянь та задач за допомогою рівнянь.

Мета: освітня:  вдосконалювати вміння учнів знаходити невідомі елементи рівняння та  розв`язувати задачі за допомогою рівнянь;

          розвиваюча: розвивати логічне мислення при знаходженні невідомого  або пропущеного елемента рівняння, культуру математичної мови і записів;

          виховна: виховувати самостійність, впевненість у своїх можливостях, інтерес до математики, взаємодовіру, вміння контролювати самого себе.

Тип уроку: урок-подорож.

Обладнання: картки самоконтролю, піктограми настрою, роздавальний матеріал, плакати з умовами задач, правила проведення вправи «Мозкова атака» ( пам`ятка ).

Епіграф уроку: Вчитися можна тільки весело… Щоб перетравлювати знання, потрібно  поглинати їх з апетитом.  А. Франс.

 

Хід уроку

1. Організаційний момент

Відомий французький письменник 19 ст. Анатоль Франс одного разу зауважив: «Вчитися можна тільки весело… Щоб перетравлювати знання, потрібно поглинати їх з апетитом». Ці слова ми візьмемо за епіграф нашого уроку, на якому ви не просто зможете повторити весь матеріал з теми «Рівняння», але й цікаво, я сподіваюсь, проведете час.

Відкрийте робочі зошити і запишіть дату та «Класна робота» .

Під час уроку я хочу стежити за емоційним станом класу. Для цього ви маєте піктограми настрою, після кожного завдання ви викладатемите картинку на край парти, що показує ваш настрій .

                                

         НАСТРОЇ

             ГАРНИЙ                           СЕРЕДНІЙ                            ПОГАНИЙ

74086bdd-8329-4185-adea-2468e3f112d4.jpg74086bdd-8329-4185-adea-2468e3f112d4.jpg74086bdd-8329-4185-adea-2468e3f112d4.jpg

        Сьогодні ми з вами вирушаємо у захоплюючу подорож математичним океаном. Для цієї подорожі нам потрібний корабель та екіпаж корабля: капітан, штурман, боцман та матроси. Давайте вирішимо, хто в класі найкраще підходить на роль математичного капітана… А хто стане штурманом… Кого ви запропонуєте на роль боцмана…

Капітану я вручаю морську мапу, на ній помічено острівці та порти, де будемо зупинятися. Маршрут складний, нам можуть зустрітися підводні рифи, айсберги, мілина, можуть захопити в полон пірати, може трапитися шторм. Сподіваюсь, що ці перешкоди не зіб`ють вас з дороги. Але, щоб взяти участь у подорожі, слід придбати путівки, вартість  яких визначається не грошима, а вашими знаннями.

2.Аукціон розпродажу путівок

За правильну відповідь, учні отримують «путівку» - лист самоконтролю.

 

  •                 Як знайти невідомий доданок?
  •                 Щоб знайти невідоме зменшуване, треба…
  •                 Як знайти невідомий дільник?
  •                 Якщо я від зменшуваного відніму різницю, що я знайду?
  •                 Що треба зробити, щоб знайти невідомий множник?
  •                 Як знайти невідомий дільник?
  •                 Якщо до різниці додати від`ємник, що знайдемо?
  •                 Що ти знайдеш, коли добуток поділиш на відомий множник?
  •                 Який елемент отримаємо, якщо від суми віднімемо доданок?
  •                 Учень ділене поділив на дільник, що він знайшов?
  •                 А інший учень  добуток поділив на множник, що він знайшов?
  •                 А що знайду я , коли поділю ділене на частку?

Ви довели, що гідні відправитися в подорож. Тож відпливаємо!

Капітан, боцман, штурман! Віддати кінці!  «Віддати кінці» ви зможете тоді, коли знайдете помилки у записі рівнянь.

3.Гра «Знайди помилку»

На дошці відкриваються розв`язані не до кінця рівняння. Учні знаходять помилки в записі розв`язання . Помилки на дошці виправляють капітан, штурман та боцман.

413-2х=336+41;                 5(х+10)=135;                  3(2х+4)=612;

413-2х=367;                        5х+10=135;                     2х+4=26;

…………………………………………………………………………………………………………………

Молодці керівники. З честю вивели наш корабель у відкритий математичний океан.

  1. «Підводні рифи»

Капітане, поглянь на мапу, що у нас по курсу?

Штурман: Ми наближаємось до підводних рифів! Тривога!!!

Капітан: Спокійно! Ми обминемо їх.

Вчитель: Кожен із рифів у нашому океані – це рівняння. Розв `язати рівняння правильно – означає оминути риф.

Учитель ділить клас на три гетерогенні групи навколо капітана, штурмана, боцмана              ( відповідно навчальним досягненням), роздає картки із завданнями. Учні, спілкуючись, розв`язують рівняння:

Група боцмана ( середній рівень) -  26х-9х=187.

Група штурмана ( достатній рівень) -  (41х+6):32=13.

Група капітана (високий рівень) – 1225:(41х-34х+35)=25.

Учитель збирає картки,  нагадуючи учням про піктограми: положіть на край парти той малюнок, який зображує ваш настрій у цю хвилину.

5.Рухавка «Відлуння»: учні разом повторюють рухи та звуки за вчителем :

1,2,3-встали;                                            1,2,3-хлопнули;

3,2,1-топнули;                                          3,2,1-топнули;

1,2,3-хлопнули;                                        1,2,3-сіли.

3,2,1-цокнули;

6. «У полоні в піратів»

Поки ми гралися, наш корабель захопили пірати. Заходить пірат – старшокласник, який потребує викуп. А викупом є задача: Я хочу, щоб ви мені наклали повну коробку піастрів. Але для цього треба знайти розміри моєї коробки. Відомо, що її довжина більша від ширини на 17 см. А периметр дорівнює 186 см.

Розв`язання: нехай ширина-х см, тоді довжина – (х+17) см. А периметр буде (х+(х+17))*2 см, що по умові дорівнює 186 см.

Складемо рівняння:  (х+х+17)*2=186;

                                          2х+17=186:2;

                                           2х+17=93;

                                             2х=93-17;

                                               2х=76;

                                                 Х=38(см)- ширина;

                                                 38+17=55(см) – довжина.

Задачу записує один учень на дошці, а інші в зошитах.

7. «Шторм»

Вчитель: Ура! Ми вільні! Але радіти зарано, море неспокійне – наближається шторм!!! Не будемо чекати, поки шторм атакує нас. Атакуймо його першими!

   Інтерактивна вправа «Мозкова атака» 

До дошки прикріплюється умова задачі:

Сума довжини й ширини прямокутника дорівнює 10м 80см. А також відомо, що довжина більша за ширину в 5 разів. Обчислити периметр та площу прямокутника.

Нагадаю вам правила:

  1.              Кажіть усе, що спаде на думку.
  2.              Не обговорюйте й не критикуйте висловлення інших.
  3.              Розширюйте запропоноване іншими.

Учитель заохочує до висловлення любих думок, приймаються всі ідеї, жодна не критикується і не відкидається. Всі ідеї записуються на аркуші паперу, прикріпленому на дошці. Під час обговорення кількість ідей повинна перейти в якість та правильне прокоментоване розв`язання задачі.

Нехай ширина прямокутника – х см, а довжина – 5х см, їх сума буде (х+5х)см, що за умовою дорівнює 180см.

Складемо й розв`яжемо рівняння:

Х+5х=180;

6х=180;

Х=30 – ширина,

Довжина – 30*5=150(см),

Периметр –P= ( 30+150)*2=360(см),

Площа –S= 30*150=450(см2) .

8. Підсумок уроку. « Дельта - плюс»

Ось і закінчилась подорож математичним океаном. Про ваш емоційний стан я можу судити з піктограм настрою. А тепер я хочу дізнатися, що вам сподобалось на уроці, а що можна змінити на краще. Відповідайте: «плюс», якщо сподобалось, пояснюйте-чому.

  1.              Сподобалась гра «Аукціон»?
  2.              А чи прийшлась до вподоби гра «Виправ помилку»?
  3.              Як ти думаєш чи вправно пройшли рифи наші керівники у вправі «Підводні рифи»?
  4.              Сподобалась вам задача, що приніс пірат7
  5.              Як вам вправа «Мозковий атаки»?

9.Самооцінка учнів

На початку уроку ви отримали картки самоконтролю. Заповніть їх, оцінивши свою роботу на уроці і виставивши собі оцінки від 0 до 3 балів за кожний із критеріїв.

10. Домашнє завдання

1. Підготуватися до написання контрольної роботи.

2.Виконати вправи № 516; 511; додатково № 1114.

 

 

 

 

                            

 

 

 

 

 

Додаток  ПРАВИЛА

 «МОЗКОВОЇ АТАКИ»

  •                    Кажіть усе, що спаде на думку.
  •                    Не обговорюйте і не критикуйте висловлення інших.
  •                    Розширюйте запропоновані ідеї.

ЗАДАЧА

                             B

 

a

 

b   a   в  5 разів;

a+b=10м 80см

Знайти  площу та периметр прямокутника.

 

                 М  А  П  А

.«   1.«Знайди помилку»

порт – старт

 

                     2. «Підводні рифи»

 

 

               «У полоні в піратів»

                  «ШТОРМ»

 

 

                «Атака» -ф

 

docx
Додано
20 лютого 2021
Переглядів
602
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку