Математика 5 клас
Розділ. Дробові числа і дії над ними
Тема. Розв’язування вправ на додавання, віднімання та множення десяткових дробів. Урок-подорож «Сторінками життя та творчості Т.Г. Шевченка».
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого матеріалу
Мета:
Методи і прийоми: фронтальне опитування, бесіда, декламування, малюнки, портрети, відеоматеріали.
Елементи інноваційного навчання:
Обладнання: мультимедійна презентація, малюнки учнів до віршів поета, фотографії, відеоматеріали, виставка літератури.
Епіграф:
У росяні вінки заплетені суцвіття
До ніг тобі, титане, кладемо,
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
Тебе своїм сучасником звемо.
В. Симоненко
ХІД УРОКУ
Слайд 1
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Слайд 2
Усно знайти значення виразів:
При кожній правильній відповіді відкривається одна клітинка квадрату. З’являється частини портрету Т.Г.Шевченка (учні повинні самостійно відгадати про кого йтиме мова сьогодні на уроці математики).
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Слайд 3
Вступне слово вчителя
Тема сьогоднішнього нашого уроку «Сторінками життя та творчості Т.Г. Шевченка».
V. Мотивація навчальної діяльності.
Урок математики, який ми проведемо сьогодні буде надзвичайно цікавим. Ми зможемо узагальнити свої знання з теми додавання, віднімання та множення десяткових дробів, але разом з цим згадати про творчий шлях Великого Кобзаря, адже перша декада березня завжди присвячена вшануванню пам’яті Т.Г.Шевченка. Кожна вправа чи завдання з математики будуть пов’язані із повторенням та закріпленням відомостей про життя великого українського поета.
VІ. Засвоєння знань на основі широкої систематизації.
Слайд 4
Наше завдання правильно розв’язувати вправи і це допоможе нам подорожувати.
Перша станція «Народження»
Давайте пригадаємо, які є властивості множення (переставна, сполучна, розподільна).
Обчислити зручним способом:
При правильному розв’язанні прикладів одержуємо дату народження Т.Г.Шевченка.
Слайд 5
Повідомлення учнів:
9 березня 1814 року у селі Моринцях Звенигородського повіту Київської губернії у сім’ї кріпаків Григорія та Катерини народився син Тарас.
Слайд 6
Наступна станція «Дитинство».
Слайд 7-8
Повідомлення учнів:
Тарасик ріс розумною, допитливою дитиною. Мав щире серце і багату на добро душу. Перші скупі знання отримав з церковнослов’янських релігійних книг у школі сільського дяка, а разом з тим і суворі знущання вчителя.
У 9 років малий Тарас залишився без матері. В 11 він став круглим сиротою. Після батькової смерті почалися поневіряння хлопця по чужих людях.
І взяла доленька за руку
Малого хлопця, одвела
Його до школи – не в науку –
Носити воду школярам.
Так козаком хотілось стати,
Панів рубати на друзки…
А довелося – у палати
До Енгельгардта в козачки.
Слайд 9
Станція «Викуп з кріпацтва»
Розв’язати рівняння:
Слайд 10-11
Повідомлення учнів:
22 квітня 1838 року Тараса викуплено з кріпацтва.
У вільний від навчання час Шевченко ходив малювати у Літній сад. Тут він познайомився із талановитим земляком Іваном Сошенком та Карлом Брюлловим, які і викупити його з кріпацтва. День, коли його викупили з кріпацтва, став найщасливішим у житті Тараса Григоровича.
Фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія».
Слайд 12
Станція «Творчість».
Знайдіть букви, які відповідають правильності написання десяткових дробів. Складіть слово і ви дізнаєтеся назву відомої збірки Т.Г.Шевченка.(Кобзар)
Слайд 13-14
Повідомлення учнів:
1840 рік. У світ виходить перша збірка творів Т.Г.Шевченка «Кобзар». Її відкривала поезія «Думи мої, думи мої, лихо мені з вами». Збірку допоміг упорядкувати та видати український письменник Євген Гребінка.
Коли випала нагода побувати на Україні, то багато подорожував, знайомився з українськими діячами, малював, писав. Тут були написані вірш «Розрита могила», поема «Тризна». А ще 1845 року Шевченко створив свій вічний «Заповіт».
Слайд 15
Станція «Останні роки життя».
Задача.
В роки заслання 1848-1849р Тарас був запрошений художником взяти участь в морської експедиції, яка мала назву Аральска. Мандрівники були в дорозі 3 год рухалися зі швидкістю 36,1 км/год. Знайдіть відстань, яку вони подолали на шхуні? Відповідь: 108,3 год.
Слайд 16-17
Повідомлення учнів:
5 квітня 1847 року Тараса Григоровича було заарештовано. Засудили поета за участь у Кирило-Мефодіївському братстві, члени якого основне завдання своєї роботи вбачали у боротьбі за скасування кріпацтва. Шевченка заслали в оренбурзькі степи під найсуворіший нагляд із забороною писати та малювати. Для поета це було найгіршим покаранням.
10 березня 1861 року перестало битися серце Великого Кобзаря. Тіло поета поховали на Смоленському кладовищі в Петербурзі.
22 травня цього ж року домовину з прахом Т. Г. Шевченка перепоховано в Україні, на Чернечій горі поблизу Канева.
VІІ. Підведення підсумків. Оцінювання учнів.
Слайд 18
У кожного на парті лежить таблиця «Цікаво знати». Вам потрібно заповнити пропуски цифрами, які ви знайдете, коли розв’яжете вправи.
Тарас Шевченко із 47 років життя
_10_ років був на засланні,
_24_ років був – кріпаком,
І лише_13_ років – на волі.
Слайд 19
Давайте будемо прислухатися до мудрих порад Національного Пророка:
Учітесь, брати мої,
Думайте, читайте.
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Слайд 20
На знак любові і пошани до Тараса Шевченка давайте український віночок прикрасимо стрічками, що символізуватимуть часточки наших сердець і розуму, які ми готові об’єднати заради здійснення пророцтва Кобзаря.
Дякую всім за урок всі дуже гарно працювали.
VІІІ. Домашнє завдання: Збірник ст. 120-121 № 227 (1-3), № 229, № 227(4,5)*, № 233*.
Використана література:
http://litopys.org.ua/shevchenko/litop.htm
http://www.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869088/
http://uk.wikipedia.org/wiki/Шевченко_Тарас_Григорович