Урок "Розв’язування вправ на всі дії з дробами (по біографії М.В.Остроградського)"

Про матеріал
Дана розробка буде в нагоді колегам при вивченні біографії М.В.Остроградського та закріплення знань про дроби
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 відкритий урок у 6 класі з використанням біографії М.В.Остроградського

 

 

З  досвіду роботи

вчительки математики Мариндич Лариси Миколаївни


Тема: Розв’язування вправ на всі дії з дробами.

Мета:  

-   виробляти вміння та навички розв’язування вправ на всі дії з дробами, поєднувати математичний та історичний матеріал, повторити та закріпити знання учнів про життя і творчість         М.В. Остроградського;

- розвивати логічне мислення, творчі здібності учнів; пошукову пізнавальну активність учнів, допитливість, уміння швидко орієнтуватись в ситуаціях, уміння мислити нестандартно;

- виховувати учнів справжніми громадянами своєї країни на прикладі життя і творчості М.В.Остроградського.     відповідальність за колектив, бажання прийти на допомогу тим, хто її потребує, згуртованість.

Обладнання: Портрет М.В.Остроградського, хронологічна таблиця, родинне дерево Остроградських, різноманітний роздатковий матеріал (кросворд, гра „Хто швидше”), висловлювання видатних діячів про великого вченого та його слова про математику.

Тип уроку: урок закріплення умінь та навичок

Девіз уроку: Його творіння у світі добре знані:

Десятки  теорем і формул, і думки,

Давно немає генія між нами...

Та в пам'яті він житиме віки!

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Урок сьогодні буде незвичайним. На ньому присутні гості.

Давайте з ними привітаємося.

ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфу уроку

Тема сьогоднішнього уроку: розв’язування вправ на всі дії з дробами з використанням біографії М.В.Остроградського. Його мета – удосконалювати вміння та навички виконання дій з дробами. Всі математичні дії ви будете виконувати, повторюючи і закріплюючі відомості про життя та творчість великого всесвітньо-відомого вченого, нашого земляка, чиє ім'я носить наша школа – Михайла Васильовича Остроградського.

 

ІІІ. Повторення та закріплення знань, умінь і навичок.

Розминка: на дошці записаний кросворд по темі „Звичайні дроби”. Запитання до кросворду допоможуть вам пригадати правила до цієї теми.

(кросворд додається)

Учитель: Слово надається нашому бібліографу, яка нагадає нам основні факти з життя та творчості М.В.Остроградського.

(На дошці вивішено хронологічну таблицю, за якою учениця будує свою розповідь)

Учитель: Отже, ви згадали основні моменти з життя та творчості великого вченого. Сьогодні ви будете розв’язувати вправи, відповіді на які пов’язані з життям і творчістю М.В.Остроградського.

Задача 1. Потяг проходить відстань між двома містами за 6 год. зі швидкістю 68 км/год. Скільки часу потрібно велосипедисту, щоб проїхати цієї відстані зі швидкістю 17 км/год.?                  (3)

Учитель ставить оцінки учням, які правильно розв’язали задачу, перевіряючи завдання в усіх.

Учитель: Це була не просто задача. У відповіді ви одержали число 3, що відповідає кількості козацьких родів з яких походить рід М.В.Остроградського. (Остроградський, Сахненко, Скоробагат, цікаво знати що дід Михайла служив козацьким сотником з 1691 року на Говтвянські Шар-горі (зараз с.Приліпка) з Успенської церкви на Шар-горі після її руйнації в 1936 році дерево продали в с.Михайлики на школу.  )

У кожного на парті лежить таблиця „Цікаво знати”. Вам потрібно заповнити пропуски цифрами, які ви знайдете, коли розв’яжете вправи.

Цікаво знати

Михайло Остроградський із

 ____ років життя

____ років був на навчанні в м. Полтаві і Харкові, 

____ років був на навчанні в м. Парижі,

____ років працював на науковій і педагогічній роботі

  1. Виконайте дії:

(1:)(7):2+20      (60)

  1. Знайдіть значення виразу

х+1, якщо х= 8,5      (12)

  1.               Розв’яжіть рівняння     (х-1)                            (6)
  2. Знайти число, якого дорівнюють 22        (33)

Задача 2. Скільки років було М.В.Остроградському, коли вийшла в світ перша його наукова праця. Якщо  цього числа дорівнює  6 ? (25 років)

Учитель: Як називається ця праця? („Мемуари про поширення хвиль в циліндричному басейні”)

Учитель: Зараз ми проведемо гру „Хто швидше?”. На дошці накреслено табличку із 11  клітинок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я запропоную вам одинадцять тестових завдань з математики. Відповідь кожного завдання ви будете по черзі записувати в клітинки таблички, знайшовши його в іншій колонці. Кожне число відповідає номеру букви алфавіту. Букви ви знайдете в табличці з алфавітом. Хто першим прочитає слово?

Учням роздають таблиці з алфавітом.

1

Вік батька дорівнює 3віку сина. Батькові 76 років. Скільки років сину?

16

2

Яке число є ні просте, ні складене?

3

3

Знайти значення виразу:  8,4:2

19

4

Розв’язати рівняння: 

15

5

У книжці 76 сторінок. Хлопчик прочитав 0.25 книжки. Скільки сторінок він прочитав?

31

6

Яке число є найменшим простим непарним числом?

1

7

Який найбільший дільник числа 22?

11

8

Яке із даних чисел 8,  15,   21,   31,   44,  90  є простим?    

20

9

Знайти більший вираз:     і   3

14

10

Назвати обернене число до

22

11

Знайти 0,5 від числа  28

3

Український алфавіт

1

А

2

Б

3

В

4

Г

5

Г

6

Д

7

Е

8

Є

9

Ж

10

З

11

И

12

І

13

Ї

14

Й

15

К

16

Л

17

М

18

Н

19

О

20

П

21

Р

22

С

23

Т

24

У

25

Ф

26

Х

27

Ц

28

Ч

29

Ш

30

Щ

31

Ь

32

Ю

33

Я

Учні називають прізвище Павловський.

Учитель: Ви правильно вгадали прізвище відомого викладача Харківського університету, на квартирі якого жив М.В.Остроградський, будучи студентом ІІ курсу цього університету. Павловський був широко освіченою людиною і намагався своє захоплення математикою передати молоді. Дуже швидко учень перевершив свого вчителя, про що той сказав такими словами: „Я скоро відчув, яка колосальна різниця між мною і Остроградським. Якщо я лише наполегливою працею добував знання, то мій учень, який від природи володіє блискучими здібностями, швидко засвоював готове і тут же творив своє. За три місяці занять Остроградський був уже в змозі спрощувати найскладніші математичні формули”.

Багато що з математики не лишається в пам'яті, але коли зрозумієш її, тоді легко при нагоді згадати призабуте.

М.В.Остроградський

Учитель: Наступне завдання – це приклад на всі дії зі звичайними і десятковими дробами. Перші три учні, які правильно розв'яжуть цей приклад, одержать оцінки.

            (60)

Учитель: З чим у біографії вченого пов’язане це число?   (60 років прожив великий вчений М. В. Остроградський)

Учитель: Молодці! Ви виявили не лише математичні здібності, але й історичні.

Згадаємо вислови М.В.Остроградського про математику.

Всі гадають, ніби математика – наука суха, що полягає вона тільки в умінні рахувати. Це безглуздя. Цифри в математиці відіграють наймізернішу, найостаннішу роль. Це – найвища філософська наука, наука найбільших поетів...

М.В.Остроградський

Якщо залишився час, можна пограти в гру „Ерудит”. Учні виходять до дошки і вчитель задає їм запитання.

 

Запитання до гри „Ерудит”

 

  1. 1.  Знайти від числа 10.         (4)
  2. 2. Яка була улюблена іграшка малого Михайла?    (мотузка з прив’язаним до одного краю камінцем, використовував Михайлик цю річ для вимірювання довжин, ширин, глибин різних предметів)
  3. Знайди число,   якого дорівнюють 3.
  4. Яке відношення мають нащадки Остроградського до Перлини Козельщини - ікони Козельщинської Божої Матері? (Софія Михайлівна Капніст (дочка видатного вченого-математика М.Остроградського), в спадок до її сім’ї яким перейшла родова ікона Козельських. Її тяжко хвора донька Марія зцілилась молячись перед іконою Божої Матері. 23 квітня 1885 році граф Капніст збудував капличку, а вже у вересні була збудована Свято-Богородицька церква.)
  5. Поділи 200 на половину.                                             (400)
  6. Скільки дітей було  у Михайла Васильовича?                                 .    (Троє, син Віктор, та доньки Ольга і Марія)
  7. Чому дорівнюють півтори третіх від 100?                  (50)
  8. З ким із українських поетів, письменників, композиторів товаришував М.В.Остроградський?  (українські: І.П.Котляревський, Т.Г.Шевченко, С.С.Гулак-Артемовський, М.В.Лисенко, М.П.Старицький;  російські: В.А.Жуковський, О.С.Пушкін.)
  9. Як слід сказати:  дорівнює 1  чи дорівнюють  1?                       (не дорівнює)
  10. Чому Михайло Васильович сидів на двох табуретах? ( Мав надлишкову вагу. Любив багато їсти, а особливо сало.)

 

Підсумок уроку:

 

Учитель підводить підсумок уроку, запитує в учнів, чи цікавим для них був урок та що нового вони дізналися на ньому.

 

ХРОНОЛОГІЧНА ТАБЛИЦЯ ЖИТТЯ М.В.ОСТРОГРАДСЬКОГО

24 вересня 1801 року

Народився М.В.Остроградський в сім’ї дрібних дворян в с. Пашенне Кобеляцького повіту Полтавської губернії

1809 рік

Поступив навчатися у „будинок для виховання бідних дворян” м. Полтава

1812 рік

Поступив навчатися у Полтавську гімназію

21 серпня 1816 року

Михайла зарахували вільно слухачем фізико-математичного факультету Харківського університету

1817 року

Михайла зарахували студентом фізико-математичного факультету Харківського університету

1820 рік

Закінчив Харківський університет, але атестат про закінчення не отримав

Серпень 1822 рік

Навчання в Парижі під керівництвом Лаплас, Коші, Ампер, Пуассон

1826 рік

Подав Паризькій Академії наук свою першу наукову працю „Мемуари про поширення хвиль в циліндричному басейні”

1828 рік

Прибув у Петербург

Грудень 1828 року

Петербурзька Академія наук обрала Остроградського ад’юнктом прикладної математики

1830 рік

Михайло Васильович одержав звання екстраординарного академіка

1831 рік

Михайло Васильович одержав звання ординарного академіка

З 1847 року протягом 15 років

Працював при штабі головного начальника закладів наглядачем за викладанням математики

20 грудня 1861 рік

Помер Михайло Васильович. Похований у с. Пашенному, в сімейному склепі Остроградських

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Число, записане під рискою дробу.                  (знаменник)
  2. Одна з дій першого ступеня.                             (віднімання)
  3. Числа, зображені двома натуральними числами, відокремленими горизонтальною рискою.             (дроби)
  4. Число, записане над рискою дробу.                   (чисельник)
  5. Дріб, у якого чисельник менший за знаменник. 

  (правильний)

  1. Знаменник, до якого зводять дроби з різними знаменниками.                                                         (спільний)
  2. Ділення чисельника та знаменника дробу на їх спільний дільник.                                                                (скорочення)
  3. Дробову риску можна розуміти як знак ...              (ділення)

 

У затемненому стовпчику учні прочитають слово „звичайні

doc
Додано
14 січня 2021
Переглядів
592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку