Матеріали на дистанційний семінар учителів математики з теми: «Сучасні підходи до формування позитивної мотивації учнів на уроках математики».
ІІ тема – «Застосування кейс-методу на уроках, як засобу розвитку мотивації пізнавальної діяльності»
Ландшафтний дизайн
Кейс-урок для учнів 6-го класу
Автор уроку: Павлова Оксана Іванівна, учитель фізики, математики Лукашівського НВК, спеціаліст вищої категорії.
Предмет: математика.
Клас - 6
Час заняття – 45 хвилин
Тип кейсу – аналітичний (Case-incident method)
Вид кейсу – навчальний
Тема уроку : Круг. Площа круга
Мета уроку:
Освітня:
продовжити формування знань про геометричні фігури на площині (коло,круг), їх властивості, а також умінь застосовувати здобуті знання у навчальних і життєвих ситуаціях;
Розвивальна:
сприяти розвитку умінь опрацьовувати математичні тексти, шукати і використовувати додаткову навчальну інформацію, критично оцінювати здобуту інформацію та її джерела, виокремлювати головне, аналізувати, робити висновки, використовувати отриману інформацію в особистому житті; прищеплювати навички інтелектуальної праці; а також уміння застосовувати здобуті знання у навчальних і життєвих ситуаціях. Сприяти формуванню в учнів предметної та ключових компетентностей: спілкування державною мовою, математичної, інформаційно – цифрової.
Виховна:
Викликати інтерес школярів до математики як науки, бажання до самостійного здобуття знань; виховувати пізнавальну активність, самостійність, відповідальність за результати своєї праці та здатність до колективної роботи; виховувати здатність вислуховувати альтернативну точку зору, і аргументовано висловлювати свою. Проведення профорієнтаційної роботи.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів: Учень (учениця)
Знаннєвий компонент:
розрізняє: коло і круг; розуміє, що таке: коло, круг, круговий сектор; знає формулу площі круга та одиниці вимірювання площі.
Діяльнісний компонент:
зображує та знаходить на малюнках: коло і круг, круговий сектор;
розв’язує вправи, що передбачають: знаходження площі круга, радіуса, діаметра;
користується найпростішими засобами вимірювання та побудови круга.
Ціннісний компонент:
усвідомлює значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві.
Тип уроку: урок закріплення знань з використанням кейс-методу
Випереджувальні завдання:
Учням завчасно повідомляють, що на наступному уроці математики будуть розглядати поняття круга в ландшафтному дизайні та застосування формули площі круга у життєвих ситуаціях.
Клас розбивають на 3 групи, які складає вчитель. У кожній групі є учні різного рівня підготовки. Учитель пояснює перебіг майбутнього уроку. Пропонує знайти інформацію з теми, необхідні факти, опрацювати терміни.
Обладнання: Комп'ютери або планшети для кожної групи, мультимедійний проектор або інтерактивна дошка, кейси для учнів, вислови видатних людей про математику
Місце проведення: кабінет математики (наявність комп’ютерів)
Оформлення дошки:
По центру: запис теми уроку.
Зліва: епіграф
«Те, що я встиг пізнати, - чудово.
Сподіваюся, таке ж чудове те,
Що мені ще доведеться пізнати» Сократ
Вислови на інтерактивній дошці:
(М. Лобачевський)
(М.Лобачевський).
План уроку
І. Мотиваційний етап
1. З’ясування емоційного настрою. Вправи «Асоціативний кущ», «Посмішка».
2. Актуалізація опорних знань учнів. (Експрес-опитування).
ІІ. Етап цілевизначення і планування діяльності.
1. Ознайомлення учнів із темою, вироблення разом мети уроку.
2. Робота з епіграфом.
3. Узгодження цілей і плану уроку. Метод «Прес»
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Отримання та обговорення завдання
2. Робота з кейсами
3. Представлення результатів роботи
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Бесіда.
2.Оцінювання учнів.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. З’ясування емоційного настрою. Вправи «Асоціативний кущ», «Посмішка»
Учитель. «Те, що я встиг пізнати, - чудово. Сподіваюся, таке ж чудове те, що мені ще доведеться пізнати», - сказав Сократ І справді, особливість будь якого математика, та й будь якої людини, що любить математику, не зупинятися на досягнутому. Якщо ти знаєш багато, то хочеш знати ще більше. Але не тільки знати, а й розуміти, пояснювати, застосовувати на практиці, тобто у житті.
Нам часом здається, що математика складна , іноді не зрозуміла наука. Але під час розв’язування задач ми з вами не раз пересвідчувалися, що вони тісно пов’язані з життям. І, прочитавши вислови відомих людей, ми зробимо висновок, що слова: математика , краса, гармонія, природа - співзвучні!
Давайте подумаємо, з якими сферами людського життя пов’язана математика? (виконання вправи «Асоціативний кущ»)
Отже, з певністю можемо сказати, що ми з вами живемо в світі, який тісно пов'язаний з математикою. І сьогодні ви ще раз у цьому переконаєтеся.
Для успішної роботи ви на передодні уроку об’єдналися у 3 групи, кожна з яких готувалася до виконання певного завдання.
Погляньте одне на одного й подаруйте посмішку. Візьміться за руки, відчуйте дотик тепла товариша і побажайте йому всього найкращого.
Подаруйте посмішку собі,
Один одному, мені.
Я дарую посмішку і вам,
Радість допоможе у роботі нам.
2. Актуалізація опорних знань учнів. Усний марафон
Учитель.
Сьогодні на уроці ми застосуємо відомий у світі «кейс – метод». І ви будете працювати з практичним кейсом (зображення кейсу на екрані – мал.1) Напередодні уроку кожна група отримала завдання ознайомитися з певним набором інформації, зокрема, теоретичної, що входить до складу окремо узятого деякого «кейсу». І сьогодні використовуючи цю інформацію та знання, які ви отримали на попередніх уроках теми «Круг. Площа круга» вам необхідно буде виконати завдання з метою розв’язання конкретної життєвої ситуації.
Мал.1
Перед тим, як приступити до роботи над кейсом, пропоную вам невеликий усний марафон , який допоможе актуалізувати опорні знання, необхідні для роботи з кейсом та за допомогою шифру розгадати ключове слово нашого уроку.
На мультимедійному екрані проектуються питання до класу:
1. Число Пі = ? ( 3,14 ) Л
2. R = 2 cм , D - ? ( 4 см) У
3. R = 3 cм , S - ? (28,26 см²) А
4. D = 16 см , R -? (8 см) М
5. R = 3 cм , С - ? (18,84 м) Б
6. S = 3,14 м² , R -? (1м) К
7. Як називається фігура на малюнку 2 ?
Мал.2
КЛЮЧІ ШИФРУ : Записати числа в порядку зростання і розшифруємо ключові слова нашого уроку КЛУМБА - КРУГ
ІІ. Етап цілевизначення і планування діяльності.
2. Узгодження цілей і плану уроку. Метод «Прес»
Висловіть, будь ласка, свої думки таким чином: «Я вважаю…», «Оскільки…», «Наприклад…», «Отже…» (учні висловлюють свої думки)
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Отримання та обговорення завдання.
Учитель.
Отож, ви вже знаєте ключові слова нашого уроку і в якій формі він буде проходити . Тісний зв’язок математики з природою дає змогу за допомогою математики розв’язувати не тільки математичні, але й життєві проблеми та задачі. Сьогодні мова піде про зв’язок математики і архітектури, зокрема, про ландшафтний дизайн, про який ви читали вдома.
ЗАВДАННЯ:
Адміністрація нашого НВК виділила кожному класу ділянку на пришкільній території для оформлення клумб – квітників. Класу треба розрахувати як, максимально використовуючи розміри ділянки, зробити клумбу форми круга і посадити квіти не менше трьох сортів з мінімальними затратами.
2. Робота з кейсом.
Для вирішення проблеми підготовлений кейс, в якому є елементарна інформація про ландшафтний дизайн, про розміри ділянки, про сорти квітів і вартості їх покупки. Учні повинні ознайомитись з інформацією і, спираючись на неї, зробити свої розрахунки.
Завдання для груп
Групова робота.
Групам пред’являються матеріали «кейсів», розміщені у планшетах або у роздрукованому вигляді в папці, які вони розглядають, вивчають та виконують відповідне завдання. Учитель може надавати консультацію.
Кейс 1.
Завдання:
1. Дізнатися, що таке ландшафтний дизайн (додаток 1)
2. Переглянути відео «Ландшафтний дизайн своїми руками»
http://bud-porada.in.ua/landshaftnyi-dizain-svoimi-rukami.htm
3. Ознайомитись з різноманітністю круглих клумб (додаток2) https://www.google.com/search?
4. Дізнатись перелік квітів та їх вартість ( додаток 3,таблиця)
5. Пригадати формулу площі круга та як обчислити кількість насіння на цю площу та вартість посадкового матеріалу
Завдання: Використовуючи завдання кейсу проведіть розрахунки, щоб дізнатися вартість покупки квітів, якщо клумбу розділити на 3 рівні сектори. Порівняти результат з іншими групами.
Кейс 2.
Завдання:
1. Дізнатися, що таке ландшафтний дизайн (додаток 1)
2. Переглянути відео «Ландшафтний дизайн своїми руками»
http://bud-porada.in.ua/landshaftnyi-dizain-svoimi-rukami.htm
3. Ознайомитись з різноманітністю круглих клумб (додаток2 ) https://www.google.com/search?
4. Дізнатись перелік квітів та їх вартість ( додаток 3,таблиця)
5. Пригадати формулу площі круга та як обчислити кількість насіння на цю
площу та вартість посадкового матеріалу
Завдання: Використовуючи завдання кейсу проведіть розрахунки, щоб дізнатися вартість покупки квітів, якщо клумбу розділити на 4 рівні сектори. Порівняти результат з іншими групами.
Кейс 3.
Завдання:
1. Дізнатися, що таке ландшафтний дизайн (додаток 1)
2. Переглянути відео «Ландшафтний дизайн своїми руками»
http://bud-porada.in.ua/landshaftnyi-dizain-svoimi-rukami.htm
3. Ознайомитись з різноманітністю круглих клумб (додаток 2) https://www.google.com/search?
4. Дізнатись перелік квітів та їх вартість ( додаток 3,таблиця)
5. Пригадати формулу площі круга та як обчислити кількість насіння на цю
площу та вартість посадкового матеріалу
Завдання: Використовуючи завдання кейсу проведіть розрахунки, щоб дізнатися вартість покупки квітів, якщо клумбу розділити на 2 рівні півкруги.. Порівняти результат з іншими групами.
- Релаксаційна фізкультхвилинка для очей.
3. Презентація результатів роботи груп.
Представники груп знайомлять усіх присутніх із результатами своєї роботи із «кейсом» (презентація, малюнки з розрахунками, таблиця з розрахунками – на вибір)
Приклад математичної складової презентації 1групи
S= Пі *R²
R = 5м R²= 25м² Пі= 3,14 S = 3,14*25=78,5м² - площа нашої клумби
78,5:3 =26,2=26 м² - площа одного сектора клумби
Вибрали квіти :
чорнобривці, цінія, іберіс (дані- матеріли кейсу)
чорнобривці - 10*26=260 шт. – потрібно для посадки
10шт. - 5грн.
260шт. - х грн.
х= 260*5:10=130грн. – вартість чорнобривців.
цінія – 10*26 = 260шт.- потрібно для посадки
10шт. – 7 грн.
260 шт. – х грн.
х =260*7:10=182 грн. – вартість ціній
іберіс - 12*26= 312шт. – потрібно для посадки
12шт. - 4грн.
312шт.- х грн.
х= 312*4:12= 104 грн.- вартість іберісів
Отже, 130 грн. + 182 грн. + 104 грн. = 416 грн.- потрібно для посадки даних квітів на круглу клумбу радіусом 5м.
ІY. Рефлексивно- оцінювальний етап
Учитель
Дякую всім за роботу на уроці. Я прошу лідерів груп визначитись і оцінити участь кожного в розв’язуванні кейсів, а кожного - оцінити роботу лідера з керівництва групою.
Дорогі діти! Чи досягли ви визначеної мети? (думка дітей)
І на мій погляд – так! Я вдячна керівникам груп, доповідачам, всім, хто приймав участь у обговоренні кейсів. Хочу звернути вашу увагу на вислови відомих математиків (на екрані).
Ми дійсно переконалися, що математичні знання нам дуже потрібні в житті. А,можливо, когось із вас зацікавить професія ландшафтного дизайнера!
Отже, ваш успіх попереду ! Важливо не втрачати шлях до нього!
(Учитель оцінює роботу кожного на уроці)
Д/З
Учитель.
І хочеться зкінчити урок словами великого математика М. Лобачевського
«Математику слід вивчати у школі ще й з тією метою, щоб одержані тут знання були достатні для звичайних потреб у житті»
Зміст кейсу
Частина 1 Інформаційний матеріал
Додаток 1
Що таке ландшафтний дизайн?
Ландшафтний дизайн - це мистецтво благоустрою, озеленення, організації садово-паркових насаджень, гірок, газонів, та малих архітектурних форм в будівництві.
Насправді, кожна людина, хоч трохи займається облагороджуванням своєї ділянки, створює на ній ландшафтний дизайн, в міру своїх знань, навичок і смаку. Навіть ті, хто використовує землю тільки для вирощування врожаю, так чи інакше планують, що де має рости і як має бути прокладена доріжка між грядками і клумбами. Правда, при городництві дизайн ділянки найчастіше продиктований прагматизмом - одні культури не можна вирощувати на одному і тому ж місці рік за роком, інші мають свої переваги в освітленості, вологості і т.д.
Справжній ландшафтний дизайн ділянки - це сплав мистецтва, науки і психології. Простіше кажучи: на ділянці гарно, всі рослини добре ростуть і квітнуть, а ви відчуваєте себе затишно і зручно.
Додаток 2 Різноманітність круглих клумб
https://www.google.com/search?
Традиційна клумба у формі круга
Додаток 3
Перелік рослин, рекомендованих для озеленення території навчально-виховних закладів
Квіти - один з основних засобів декоративного оформлення квітника. Існує безліч способів прикрасити клумби, зробити їх розкішними і прекрасними.
Квіти наповнюють сад калейдоскопом фарб і чаруючих ароматів. Не може обійтися без квітів жоден будинок, жодна школа яка має хоча б саму маленьку присадибну ділянку. Квіти створюють атмосферу свята, піднімають настрій. Але саджати їх у саду безсистемно не варто - вони повинні служити прикрасою саду, гармонійно доповнюючи навколишній ландшафт.
Однорічні - ці рослини мають насичені, яскравими фарби, їх цвітіння триває протягом досить тривалого періоду часу, приблизно з червня по жовтень, але висаджувати їх треба щорічно. Життя однорічних продовжується протягом одного вегетаційного періоду.
Багаторічні - такі рослини можуть кілька років поспіль рости на вибраному для них місці, добре переносять зимові холоди. Однак такого тривалого і яскравого цвітіння, як у однорічних, від них чекати не слід. Кожен з видів цвіте від декількох днів до місяця.
На прилавках магазинів зараз продається величезна кількість насіння всіляких квіткових рослин. Які ж з них найкраще підходять для створення клумб? В першу чергу, орієнтуйтеся на ріст і період цвітіння рослин, а також і на колір їх пелюсток.
Таблиця. Найпопулярніші види квіткових рослин для клумб.
Назва |
період цвітіння |
Висота, см |
На 1м²,шт |
Ціна,грн |
Лобелія |
Червень-вересень |
близько 15 |
10 |
9 |
Агератум |
Липень-жовтень |
15-70 |
8 |
5 |
Іберіс |
Червень-жовтень |
до 40 |
12 |
8 |
Чорнобривці |
Червень-вересень |
15-100 |
10 |
5 |
Настурція |
Червень-жовтень |
Стелеться до 400, кущова 50 |
8 |
6 |
Петунія |
Червень-середина жовтня |
15-80 |
12 |
6 |
Цінія |
Червень-жовтень |
20-70 |
10 |
7 |
|
Також до низькорослим однолітникам відносяться: карликова бегонія, віола, Лобулярія, астра карликова; до високорослим: люпин, півонія, астільба
Іберіс – https://agronomist.in.ua/prisadibna-dilyanka/kviti/iberis.html
Чорнобривці - http://poradum.com.ua/gardening/28471-chornobrivci-foto-kvitiv-opis.html
Цінія - https://kvitkainfo.com/roslini-vidkritogo-gruntu/ciniya-maiorci1.html
Петунія - https://kvitkainfo.com/roslini-vidkritogo-gruntu/petuniya.html
Настурція - http://zerept.com/kvitnikarstvo/1883-nasturcija-viroshhuvannja-dogljad-peresadka-i.html
Частина 2 Практична
Кейс 1.
Завдання:
1. Дізнатися, що таке ландшафтний дизайн (додаток 1)
2. Переглянути відео «Ландшафтний дизайн своїми руками»
http://bud-porada.in.ua/landshaftnyi-dizain-svoimi-rukami.htm
3. Ознайомитись з різноманітністю круглих клумб (додаток2) https://www.google.com/search?
4. Дізнатись перелік квітів та їх вартість ( додаток 3,таблиця)
5. Пригадати формулу площі круга та як обчислити кількість насіння на цю площу та вартість посадкового матеріалу
Завдання: Використовуючи завдання кейсу проведіть розрахунки, щоб дізнатися вартість покупки квітів, якщо клумбу розділити на 3 рівні сектори. Порівняти результат з іншими групами.
Кейс 2.
Завдання:
1. Дізнатися, що таке ландшафтний дизайн (додаток 1)
2. Переглянути відео «Ландшафтний дизайн своїми руками»
http://bud-porada.in.ua/landshaftnyi-dizain-svoimi-rukami.htm
3. Ознайомитись з різноманітністю круглих клумб (додаток2 ) https://www.google.com/search?
4. Дізнатись перелік квітів та їх вартість ( додаток 3,таблиця)
5. Пригадати формулу площі круга та як обчислити кількість насіння на цю
площу та вартість посадкового матеріалу
Завдання: Використовуючи завдання кейсу проведіть розрахунки, щоб дізнатися вартість покупки квітів, якщо клумбу розділити на 4 рівні сектори. Порівняти результат з іншими групами.
Кейс 3.
Завдання:
1. Дізнатися, що таке ландшафтний дизайн (додаток 1)
2. Переглянути відео «Ландшафтний дизайн своїми руками»
http://bud-porada.in.ua/landshaftnyi-dizain-svoimi-rukami.htm
3. Ознайомитись з різноманітністю круглих клумб (додаток 2) https://www.google.com/search?
4. Дізнатись перелік квітів та їх вартість ( додаток 3,таблиця)
5. Пригадати формулу площі круга та як обчислити кількість насіння на цю
площу та вартість посадкового матеріалу
Завдання: Використовуючи завдання кейсу проведіть розрахунки, щоб дізнатися вартість покупки квітів, якщо клумбу розділити на 2 рівні півкруги.. Порівняти результат з іншими групами.