Мета: формування предметних компетентностей - актуалізувати знання учнів про відношення, пропорцію та їх властивості, поняття прямої та оберненої пропорційної залежності; формувати навички розв'язувати вправи і задачі за допомогою пропорції...
Урок розроблено згідно діючої програми, використано багато міжпредметних зв'язків, інтерактивні й нестандартні форми роботи, а також ІКТ. Презентація за посиланням: https://naurok.com.ua/publ/85499
Тернопільська класична гімназія
Тернопільської міської ради
Тернопільської області
Конспект уроку з математики на тему:
«РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ВПРАВ І ЗАДАЧ»
(«Пропорція. Пряма та обернена пропорційна залежність»)
6 клас
Учитель:
Атаманчук Ольга Іванівна
Тернопіль
2018
Тема. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ВПРАВ І ЗАДАЧ
Мета: формування предметних компетентностей: актуалізувати знання учнів про відношення, пропорцію та їх властивості, поняття прямої та оберненої пропорційної залежності; формувати навички розв’язувати вправи і задачі за допомогою пропорції; розвивати увагу, пам'ять, логічне та критичне мислення; виховувати старанність і охайність, розширювати кругозір;
формування ключових компетентностей: вчити учнів застосовувати отримані знання і вміння у життєвих ситуаціях; формувати усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві й успішного вивчення інших дисциплін; удосконалювати вміння грамотно вживати в мовленні математичну термінологію, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; співпрацювати в парах, команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі.
Тип уроку: формування компетентностей
Обладнання: конспект; презентація, комп’ютер, телевізор; магнітна дошка, картки з незакінченими реченнями; «листи» із скороченими записами задач і скриньки для них; пазл; плакат зоряного неба та кольорові наклейки зірок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Завдання від учителя: В магазині пропонують 6 цукерок за 10 грн. Скільки грошей потрібно, щоб купити кожному учневі Вашого класу по одній цукерці? (В класі 27 дітей, отже потрібно 27 цукерок)
Учитель допомагає учням прийти до висновку, що: звісно, можна знайти скільки коштує 1 цукерка, а тоді цю вартість помножити на 27. Проте при діленні 10 на 6 отримуємо нескінчений десятковий дріб, тож виникає певна суперечність, адже не можна за одну цукерку заплатити таку суму. Тому потрібен інший спосіб розв’язання задачі, а саме – дана задача розв’язується дуже легко за допомогою пропорції.
ІІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів
Учитель: Отож, сьогодні на уроці ми продовжимо формувати компетентності розв’язувати вправи та задачі за допомогою пропорції. Запишіть, будь ласка, в зошитах тему уроку: «Розв’язування вправ і задач». Попрацювавши активно на уроці, ми… (учитель запитує учнів чого вони очікують від уроку, при потребі коригує цілі).
Історична довідка. Слово «пропорція» походить від латинського «proportio», що означає співрозмірність, тобто «такий, що має правильне співвідношення між частинами і цілими». У стародавні часи пропорції відігравали значнішу роль тому, що більшість задач розв’язувались без рівнянь, а якраз за допомогою пропорцій. Крім того, в Стародавній Греції дроби вважалися не числами, а відношенням чисел. Тому дії над дробами теж приводились до використання пропорцій. Тим пояснюється значна увага, яку приділяли вивченню пропорцій, як у стародавні часи, так і в середні віки.
ІV. Актуалізація опорних знань
На заздалегідь підготовлених картках подано речення, котрі слід продовжити і у дужках відповіді до них. Учень обирає картку і друга, який відповідатиме. Той в свою чергу після відповіді обирає нову картку із незакінченим реченням та іншого друга, який відповідатиме, і т.д..
Завдання на картках:
V. Формування компетентностей
Групи отримують кілька «листів», котрі потрібно розсортувати у дві скриньки: «Пряма пропорційна залежність» та «Обернена пропорційна залежність». З кожної групи один учень оголошує в яку скриньку їхня група вирішила помістити кожен лист і обґрунтовує чому. «Листи»: І сторінка
ІІ сторінка
Price: 15 lollipops — 7 $ 5 lollipops — x $ |
Виорюють 17 га — 2 трактори х га — 3 трактори |
80 км/год — 6 год 75 км/год — х год |
There are x stars — in 2 posters 50 stars — in 3 posters |
Kosten 9 Bücher — 53 Euro x Bücher — 212 Euro |
Im 9 Mäppchen — 24 Stifte Im x Mäppchen — 36 Stifte |
Одне і те ж замовлення виконують 8 майстрів — 5 днів 6 майстрів — х днів |
40 km / h — 5 hours 60 km / h — x hours |
80 км — 6 год 75 км — х год |
Одне і те ж завдання виконують 5 робітників — 3 дні х робітників — 2 дні |
There are 805 pages— in 7 books 230 pages— in x books |
There are 24 chairs — in 6 rooms х chairs — in 7 rooms |
2 будинки — 30 квартир х будинків — 45квартир |
У магазині коштують 26 цукерок — 39 грн х цукерок — 6 грн |
There are 56 flowers — in 4 stickers x flowers — in 5 stickers |
Потрібно для оздоблення 5 вікон — 10 штор х вікон — 60 штор |
Потрібно квітів для 7 букетів — 49 троянд 3 букети — х троянд |
Одне і те ж поле виорюють 5 тракторів — за 3 год 2 трактора — за х год |
Розв’яжіть шість рівнянь, використовуючи властивість пропорції. Знайдіть аркуш із відповіддю і прикріпіть його на дошці у прямокутнику, номер якого співпадає із номером завдання. Якщо всі рівняння розв’яжете правильно — в результаті отримаєте цілісну картину. Прочитайте слова американського математика Но́рберта Ві́нера Чи згідні ви з ним? (Завдання 1 – 3 розраховані на виконання учнями із початковим та середнім рівнями знань, 4 – 6 достатнім і високим рівнями знань).
Рівняння:
1); 2); 3) ; 4) ; 5); 6).
Результат:
4 |
5 |
6 |
3 |
2 |
1 |
На екрані під музику появляються твердження, якщо учні згідні з ними, то стрибають і піднімають руки вгору, якщо ні – плескають двічі в долоні.
Твердження:
Задача 1. Для того, щоб зробити ремонт у кімнаті тато купив 6 кг фарби, заплативши 200 грн. Скільки ще доведеться витрати татові, якщо 1,5 кг фарби не вистачило?
Робота з підручником: № 615 (Обговорення задачі, складання разом скороченої умови для першої дії (з’являється на екрані), визначення виду пропорції, далі – учні працюють самостійно, сильніші учні допомагають слабшим. При потребі обговорюємо другу дію.
VІ. Підсумки уроку. Оцінювання роботи учнів. Рефлексія
Учитель: Пригадайте, які види зір бувають (за кольором і температурою).
Давайте утворимо наше «зіркове небо уроку». Наклейте на плакат зорі:
А поки на нашому небі засвічуються зірки похваліть себе за хорошу працю.
VІІ. Повідомлення та пояснення домашнього завдання
Повторити вивчені правила; розв’язати №581(4); 618; 620(1).
1