Урок "Розв'язування задач"

Про матеріал
Конспект уроку Розв'язування задач за темою «Переміщення під час рівноприскореного прямолінійного руху. Рівняння координати»
Перегляд файлу

Тема. Розв'язування задач

Мета. закріпити знання за темою «Переміщення під час рівноприскореного прямолінійного руху. Рівняння координати», продовжити формувати навички та вміння розв’язувати фізичні задачі, застосовуючи отримані знання. Розвивати уважність, логічне мислення. Виховувати самостійність, наполегливість, грамотність в оформленні задач.

Прилади та матеріали.  підручник, збірник задач.

Тип уроку. Урок застосування знань, умінь, навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірити домашнє завдання.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Провести фронтальну бесіду за матеріалом

ІІІ. Мотивація вивчення нового матеріалу 

Запропонувати учням прокоментувати слова німецького професора експериментальної фізики Георга Крістофера Ліхтенберга: «Вивчай науки не з марнославства, а задля практичної користі».

IV.  Розв’язування задач

Якісні задачі.

1. Рух кулі в каналі ствола під час пострілу можна вважати рівноприскореним. На якому з етапів руху зміна швидкості кулі більша: під час проходження першої половини довжини ствола чи другої його половини? Свою відповідь поясніть.

2. Яке з двох тіл (див. рис.) пройшло більший шлях?

 

http://pidruchnik.info/lesson/physics/10klas_2/10klas_2.files/image119.jpg

 

3. Відеозапис «прокручують» у зворотний бік. Як при цьому змінюється напрям швидкості автомобіля на екрані? напрям прискорення?

4. Тіло здійснює прямолінійний рівноприскорений рух з певною початковою швидкістю. Яке переміщення тіла за 20 с, якщо його швидкість за 10 с після початкового моменту дорівнює 5 м/с?

Розв’язок

За наведеними в умові даними не можна обчислити ні початкової швидкості, ані прискорення тіла. Однак це не заважає відповісти на поставлене запитання. Переміщення дорівнює добутку середньої швидкості на момент руху. Оскільки швидкість рівноприскореного руху лінійно залежить від часу, середня швидкість за 20 с руху саме дорівнює швидкості за 10 с, тобто 5 м/с. (Відповідь: 100 м.)

Розрахункові задачі

1. З яким прискоренням рухалася кулька (див. рисунок, зроблений зі стробоскопічної фотографії), якщо проміжок між спалахами становить 1 с? Якою була початкова швидкість кульки?

 

http://pidruchnik.info/lesson/physics/10klas_2/10klas_2.files/image120.jpg

 

Розв’язування

Зауважимо: переміщення кульки пропорційне квадрату часу.

Отже, початкова швидкість руху дорівнює нулю. Щоб обчислити прискорення можна, наприклад, підставити у формулу http://pidruchnik.info/lesson/physics/10klas_2/10klas_2.files/image121.jpg значення s = 90 см і t = 3 с. (Відповідь: 20 см/с2; початкова швидкість дорівнює нулю).

2. З точки А виходить тіло, що рухається з початковою швидкістю 3 м/с і прискоренням 2 м/с2. За 1 с з точки В виходить інше тіло, яке рухається назустріч першому з постійною швидкістю 5 м/с. Відстань АВ дорівнює 100 м. Скільки часу рухатиметься перше тіло до зустрічі з другим? (Відповідь: 7 с).

3. Якою має бути довжина злітної смуги, якщо відомо, що літак для зльоту повинен набрати швидкість 240 км/год., а час розгону літака дорівнює приблизно 30 с? (Відповідь: ≈ 1 км).

4. Жолоб завдовжки 90 см розділений на три ділянки. Які довжини цих ділянок, якщо кулька, яка скочується без початкової швидкості, рухаючись рівноприскорено, проходить кожну з ділянок за однаковий час? (Відповідь: 10 см; 30 см; 50 см).

5. З якою початковою швидкістю потяг пройде шлях 1,26 км за 1 хв., сповільнюючи хід з прискоренням 1,5 м/с2? (Відповідь: 66 м/с).

Графічні задачі

1. За графіком проекції прискорення побудуйте графіки для координати та проекції швидкості.

 

image83

 

2 Початкова координата тіла, що рухається вздовж осі Ох, дорівнює -5 м. Опишіть рух і побудуйте графіки x(t), sx(t), l(t), якщо:

а) http://pidruchnik.info/lesson/physics/10klas_2/10klas_2.files/image033.pngx = 2t;

б) http://pidruchnik.info/lesson/physics/10klas_2/10klas_2.files/image033.pngх = 6 - 2t.

V. Підсумки

Оцінювання роботи учнів протягом уроку та виставлення оцінок до журналу та учнівських щоденників.

VІ. Домашнє завдання

Повторити параграф 29, ст. 192.

Вправа 29 № 3, 4.

Користуючись Інтернетом, дібрати цитату, афоризм, вислів видатної людини щодо навчання, розв’язування задач.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
3 квітня 2023
Переглядів
874
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку