Метою уроку є вдосконалення знань, умінь та навичрк при розвязанні задач на складання рівнянь.продовжити формувати та удосконалювати вміння розв'язувати рівняння та задачі алгебраїчним способом; розвивати абстрактне мислення учнів, творчі можливості; виховувати впевненість у необхідності знань, активність, увагу, кмітливість.
УРОК № 82
Слайд 1
ТЕМА:Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками
В зошитах записали число: 12 лютого, класна робота.
Випрямили спинки, зручно сіли.
Пам’ятаємо про охайний запис в зошитах, дотримання культури математичних записів.
МЕТА: узагальнити і систематизувати знання з теми; удосконалювати вміння й навички виконувати додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками; сприяти виникненню інтересу до вивчення математики, життя і творчості Т.Г. Шевченка; розвивати логічне мислення, культуру математичної мови і записів; виховувати взаємодовіру, почуття любові до України, посилювати міжпредметну інтеграцію
ТИП УРОКУ: узагальнення і систематизація знань
ОБЛАДНАННЯ: презентація, картки із завданням
ЕПІГРАФ УРОКУ: знайомство з істинним талантом завжди дає відчуття радості. М. Аксакова
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Сьогодні ми проведемо незвичайний урок, а поринемо в світ української поезії мовою математики. А ви мене запитаєте, що може бути спільним між мовою математики і поезією. Зараз з’ясуємо. Але спочатку ми повторимо правила.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
СЛАЙД 2
1.Що таке звичайний дріб?
Перевірили правильність.
СЛАЙД 3
2. Що показує знаменник дробу?
Перевірили правильність.
СЛАЙД 4
3. Що показує чисельник дробу?
Перевірили правильність.
СЛАЙД 5
4. Сформулювати правило додавання двох дробів з однаковими знаменниками.
Перевірили правильність.
СЛАЙД 6
5. Сформулювати правило віднімання двох дробів з однаковими знаменниками.
Перевірити правильність.
СЛАЙД 7
6. Чому дорівнює різниця двох дробів з однаковими знаменниками, чисельники яких рівні?
Перевірили правильність.
ІІІ. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
5 карточок із завданням роздаю дітям.
К -1 1).
К -2К- 3 1)
К -4 1) ; 2) .
К -5 1) = 160
СЛАЙД 8
Гра «Відшукай літеру»
А зараз ми дізнаємося, про кого будемо говорити на уроці. Для цього необхідно виконати усно дії додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками та за відповіддю знайти заховану літеру і скласти слово.
; Ш - ;
Е -
3 + В -
Ч -
Е -
Н -
К -
О - .
СЛАЙД 9
Отже, сьогодні, крім виконання математичних вправ, вестимемо мову про видатного українського поета, письменника, художника Т.Г. Шевченка. Ви знаєте, що народився Т.Г. Шевченко 9 березня. А щоб дізнатися рік народження поета, вам потрібно знайти значення виразу і назвати чисельник отриманого дробу.
№ 1 . (чисельник – 1814, а знаменник – 2014)
( Учні самостійно виконують завдання. Один учень виконує це завдання на дошці, а виконавши , всі звіряють із записом на дошці).
А чому дорівнює чисельник дробу?
СЛАЙД 10
Тарас Григорович Шевченко народився 1814 року в селі Моринцях на Київщині в родині кріпака.
Чому дорівнює знаменник дробу?
Знайдіть різницю знаменника і чисельника цього дробу? (200)
Цього року ми відзначаємо 200 років з дня народження великого поета і цей рік проголошено роком Тараса Шевченка.
Незадовго їхня сім’я переїхала до сусіднього села Кирилівки, де жили раніше. Нині це село Шевченкове на Черкащині.
СЛАЙД 11
У якому році це сталося, ви дізнаєтеся, знайшовши невідоме в рівнянні:
№ 2 . ( Відповідь:1816)
То скільки років виповнилося тоді маленькому Тарасу? ( Два роки)
СЛАЙД 12
У Кирилівці, в убогій хатині й минуло тяжке дитинство поета. Саме тут прокинулася любов до книжки, пісні, малювання. Тарас Григорович написав багато віршів, поем, які є улюбленими творами мільйонів українців.
СЛАЙД 13
Зараз самостійно розв’язуємо приклади в зошитах.
Яке число треба підставити замість букви х, щоб рівність була правильною:
; 1
8
; 4
0
Розв’язавши приклади,звіримо їх правильність.
Підніміть руки, в кого правильно всі відповіді.
Ми дізналися в якому році збірник Т.Г. Шевченка «Кобзар» був початком нового періоду в історії української літератури
СЛАЙД 14
Кобзарем його ми звемо.
Так від роду і до роду
Кожен вірш свій і поему
Він присвячував народу
( М. Рильський)
(ФІзкультхвилинка)
Шевченко був художником. Перевіримо, яку уяву маєте ви?
Я малюю. Ось хатинка. ( рукою у повітрі малювати обриси
хатинки)
Над хатинкою хмаринка. ( руки догори, потягнутися, через
сторони опустити руки вниз)
А за хатою садочок, ( руки догори, нахили тулуба вліво,
вправо)
Там травичка й холодочок ( присісти, руки витягнуті перед собою).
СЛАЙД 15
Чи знаєте ви, якісь твори, які ввійшли до цієї збірки. Назвіть їх.
( називають)
Український народ шанує творчість Шевченка. Його вірші легко вчаться і багато хто з нас знає їх на пам'ять. Розглянемо задачу, як же вивчається поезія Тараса Григоровича.
СЛАЙД 16
Розв’язати задачу № 4. Вірш «За сонцем хмаронька пливе» вивчили напам’ять учні 5-х класів. За перший урок розповіло учнів, а за другий - учнів, а за третій урок – на більше від суми частин учнів за два попередні уроки. Яка частина учнів розповіла напам’ять вірш за 3 уроки? Скільки учнів повинні ще розповісти вірш напам’ять, якщо всього учнів 5-х класів у школі 48?
Розв’язання:
1) учнів за ІІ уроки
(ч) за третій урок
3) (ч) учнів розповіла вірш напам’ять за три уроки
4) (ч) учнів залишилося розповісти
5) 48 : 12 = 4 (учнів) розповісти вірш
Відповідь: 4 учні
Як бачите учні із завданням вивчення поезії письменника справилися добре.
А зараз розв’яжемо ще одну задачу, яка нам допоможе з’ясувати коли був написаний «Заповіт».
Задача № 5. Андрійко задумав деякий дріб, який спочатку збільшив на а потім зменшив на . У результаті він отримав Яке число задумав Андрійко?
( .
Відповідь: .
Назвіть чисельник дробу. 1845.
СЛАЙД 17
Отже, «Заповіт» написаний 1845 року. Усе життя Шевченка було сповнене любові до рідної землі, рідної мови, свого народу, а також болю, страждань за тяжке життя українців. Важко прожиті роки, туга за рідною Україною, з якою часто розлучала його доля, підірвали здоров’я Тараса Григоровича.
СЛАЙД 18
Знаменник нашого дробу є датою смерті Тараса Григоровича, який помер 10 березня 1861 року в Петербурзі – на чужині, де і був похований.
СЛАЙД 19
У своєму «Заповіті» Шевченко писав:
Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу у широкого
на Вкраїні милій….
СЛАЙД 20
Друзі поета здійснили цей заповіт: перевезли його тіло і поховали на Чернечій горі в Каневі. Це було 22 травня 1861 року.
Розв’язати № 1063 із підручника (50)
«Заповіт» закінчується:
СЛАЙД 21
І мене в сім’ї великій
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.
А для того, щоб бути гідними нащадками Тараса Григоровича вам сьогодні необхідно виконувати учнівські обов’язки, одним із них є виконання домашнього завдання.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити параграф 26.
Вик. № 1058 (Відкрийте підручник на сторінці 234 і перегляньте умову задачі, можливо в когось виникли запитання), творче завдання - скласти задачу на додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками)
Оцінки по критеріям оцінювання і їх коментар.
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
Сьогодні на уроці ми виконували різні вправи та задачі на додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками і ознайомилися з біографією Т.Г. Шевченка. Сподіваюсь, що вас зацікавила його творчість, а свої знання ви можете поповнити у шкільній бібліотеці.
Провіснику волі,
Великий титане!
Справдились думи пророчі твої.
Прийми ж данину любові і шани
Од вольних народів, нової сім’ї.
Покоління поколінню
Про тебе розкаже,
І твоя, Кобзарю, слава
Не вмре, не поляже.
До святкування 200 річчя з Дня народження Т.Г. Шевченка в акції «Добрі справи для Кобзаревої слави» учениця вашого класу написала вірша. То ж, будь – ласка, Настуню тобі слово.
Дякую вам за урок.
1