Тема: Розв'язування задач на відсотки
Мета: узагальнити й систематизувати знання з теми «Відсотки», удосконалювати навички розв’язувати задачі на відсотки, розвивати логічне мислення, вміння правильно і чітко виражати власні думки, сприяти розвитку варіативності мислення; виховувати увагу, залучати до творчої активності.
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація теми
ІІІ. Відтворення та використання опорних знань, умінь, навичок
Запитання учням.
Розрізняють три основних види задач на відсотки:
Під час розв’язування задач на відсотки застосовують три способи:
ІУ. Розв’язування задач
а) Знаходження відсотків від даного числа
Задача 1
Учні школи виготовили 24 шпаківні, 25% з яких були розміщені в шкільному парку. Скільки шпаківень розміщено в парку?
● 24 - 100%, 1 % стоновить 0,24;
25% становитиме 25 · 0,24 = 6 (шпаківень)
або 100 % - 24
25 % - Х
Відповідь : 6 шпаківень
Задача 2
В результаті послідовно виконаних очищення та сушіння насіння білої акації маса насіння зменшилася на 15%, а потім на 8%. Визначити на скільки відсотків зменшилася маса насіння.
● Початкова маса насіння становить 100%. Після очистки на 15% вона становитиме 100%-15%=85%. Знаходимо тепер 8%, або 0,08 від 85%.
85% · 0,08 = 6,8%.
Отже, усього маса насіння зменшилася на 15% + 6,8% = 21,8%.
Відповідь: 21,8%
б) Знаходження числа за даним числом відсотків
Задача 3.
Учні в шкільному парку розмістили 6 шпаківень, що становить 25% від усіх виготовлених шпаківень. Скільки шпаківень виготовили учні?
● 25 % - 6
100% - Х
(шпаківні)
Відповідь: 24 шпаківні
в) Відсоткове відношення двох чисел
Задача 4
Завдяки раціональному розкрою фанерного листа робітникові вдалося вирізати 35 деталей замість 20. Скільки відсотків економії фанери досягається при цьому?
● 1-й спосіб. Площу листа приймемо за 1. З нього за планом вирізають 20 деталей, тобто на одну деталь витрачають 1⁄20 листа. При раціональному способі розкрою на 1 деталь витрачається 1⁄35 листа. На кожній деталі заощаджують матеріалу 1⁄20 - 1⁄35 = 3⁄140 листа.
Знайдемо відсоткове відношення 3⁄140 до 1⁄20. Це становитиме:
Отже, економія становить 42,8%.
Для перевірки правильності відповіді варто спробувати розв’язати задачу іншим способом.
● 2-й спосіб. При новому способі розкрою листа матимемо ще 35-20=15 деталей. Ці 15 деталей будуть зроблені з матеріалу, який зекономили при розкроюванні.
На 35 деталей – 100% матеріалу,
15 деталей - х %
Відповідь: 42,8%
У. Підсумки заняття.
Зверніть увагу, діти, що всі задачі пов’язані з життям або з практичною людською діяльністю.
УІ. Домашнє завдання
Скласти задачі на відсотки та розв’язати їх, використовуючи місцевий природоохоронний матеріал