Урок : "Розв'язування задач на відсоткові розрахунки"

Про матеріал

Розробка уроку з використанням інтерактивних технологій, STEM-технології, на розвиток ключових компетентнстей. Запропоновані різні види контролю: учень-учень, самоконтроль, учень - учитель

Перегляд файлу

 

 

Урок математики у 5 класі

 

 

Тема уроку:  Розв'язування задач на відсоткові розрахунки.

 

Навчальна  мета уроку: Формувати навички учнів розв'язування текстових                         задач  на  відсотки, удосконалювати вміння знаходити відсоток від числа,  числа за його відсотком та відсоткове відношення двох чисел.                                                                                                                              

Розвивальна мета уроку: Розвивати пізнавальну активність, творчі                            здібності, оперативну пам'ять, швидкість реакції, кмітливість, спостережливість,  інтуїцію.

 

Виховна мета уроку: Формувати уяву про здоров'я як найвищу людську                    цінність, потребу дбайливого і бережного ставлення дитини  до свого  здоров'я; розвивати стійкі мотиваційні установки за здоровий спосіб життя, як умову збереження і зміцнення  здоров'я; застерегти від негативних звичок.     

 

 Очікувані результати: 1. Поглиблення знань учнів при розв’язуванні задач на відсотки всіх трьох типів. 2.   Дбайливе відношення до свого здоров'я. 3.Запобігання шкідливим звичкам.

 

 Девіз уроку: "Якщо хочеш бути здоровим,  то будь ним"

Епіграф уроку:                          

 " Єдина річ цінується найбільше

Лише тоді коли, коли немає вже її

І гірше втрати ти не знайдеш іншої

Здоров'я найцінніше на землі "

 

Обладнання уроку:   1)  плакат із висловленнями: "Здоров'я – це сила і розум",                                       "Здоров'я – це краса", "Здоров'я – це найвище благо", "Здоров'я – це найбільше багатство", "Здоров'я – це те, що потрібно берегти!", 2)Таблиця "Основні задачі на відсотки"

План уроку

 

  1. Контроль, корекція, перевірка знань.
  2. Мотивація навчальної діяльності.
  3. Оголошення теми уроку і очікуваних результатів.
  4. Опрацювання матеріалу.
  5. Фізкультхвилинка.
  6. Закріплення вміння розв’язувати задачі.
  7. Підсумок уроку.
  8. Повідомлення домашнього завдання.

 

 

Хід уроку

 

І. Контроль, корекція,перевірка знань.

 

  • Перевірка домашнього завдання.

Учитель пропонує правильні розв’язування вправ з домашнього завдання,          заздалегідь записані на дошці. Учні перевіряють свої роботи, коментують      розв'язок.

 

  • Завдання для опитування. 

    Повторення питань теорії.

      1. Що називають відсотком?

2. Скільки відсотків становить  числа? числа?

3. Чи може будь – яке число становити 150 %; 200%; 1%.

4. Скільки існує основних задач на відсоткові розрахунки? Назвіть їх.

5. Що потрібно встановити в кожній задачі на відсотки?

 

  • Усні вправи:

 

     Записати заздалегідь на дошці.

                                                                                                                                                                                             1.Учні вибирають правильну відповідь. Дають відповідь на планшетах.                 Знайти 20 % від числа 300. (60)

    а) 60;  б ) 600;  в) 6;

2. Знайти число 20 % якого дорівнює 300 (1500)

   а)150; б) 1500; в)15;

3. Знайдіть вираз для знаходження 35 % від числа 1400. (1400:100 ·35);

     а)1400 : 35 · 100;  б)1400 : 100 · 35;  в) 35 % : 100 · 1400.

 

  • Дидактична гра "Знайти слово."

 

Спосіб гри.                                                                                                                             

 

1. Таблицю заздалегідь підготувати на дошці чи плакаті.

 

п/п

1

2

3

4

5

6

7

Буква

Я

З

О

О

Д

Р

В

Результат

2000

0,15

300

12,5

1,1

240

450

 

2. Запропонувати учням швидко відповісти на декілька запитань.

    Результати учні пишуть на планшетах, учитель коментує і записує правильну відповідь у таблицю.                                                                                     

 

Питання для гри:

  1. Знайдіть число 7 % якого становить 21 (300)?
  2. З 1200 цеглин 2 % виявили розбиті. Скільки було розбитої  цегли? (24)
  3. В школі 400 учнів. 60 учнів цієї школи навчаються на достатньому і високому рівні. Скільки відсотків учнів навчається на достатньому і високому рівнях? Запишіть відповідь у вигляді десяткового дробу. (0,15).

4)  Запишіть 1250 відсотків у вигляді десяткового дробу (12,5).

  1. Знайдіть 150 % від 300м (450м ).
  2. Знайдіть вартість товару, 14 %  якого коштує 280 грн. (2000 грн).
  3. Книжка  коштувала 6 грн. Після підвищення цін, вона коштує 6,6 грн.  Скільки відсотків коштує книжка? Відповідь запишіть у вигляді десяткового дробу. ( 1,1). 

 

3. Коли таблиця буде заповнена, учитель фронтально опитує учнів, пропонуючи розташувати числові відповіді у порядку зростання і записати  послідовність букв. Виходить слово "Здоров'я".

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

    Бесіда за запитаннями.

                                                                                                                                                           Вчитель: Яке слово ви отримали? Як  ви вважаєте - це важливе слово? Чому? Де ви його вживаєте? Від кого чуєте?

Що ж таке здоров'я? Здоров'я – це ... Хто найбільше слів придумає? Чому його називають безцінним? Можна показати плакат із висловами, щоб учні швидше

орієнтувалися.

 

Всесвітня організація охорони здоров'я дає таке визначення поняття здоров'я:

  " Здоров'я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя,

а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад"

 

 В Конституції України, стаття 6, записано: "Кожний громадянин України має право на охорону здоров'я"

 

Вчитель: Гарно бути здоровою людиною. Здоров'я з прадавніх часів вважалося основною цінністю і метою будь – якого суспільства, критерієм і мірилом соціального стану. Та найціннішим – здоров'я у кожної людини особисто. Саме від нього залежать можливості реалізації наших намірів, життєвих планів та сподівань.

Людина цінує здоров'я понад усе! Які найбільш впливові фактори на здоров'я людини?

 

Тут доцільно використати плакат.

 

Спадковість - ( на 20 % ). Рівень медицини - ( на 10 % ).                                               Екологія - ( на 20 % ). Спосіб життя - ( на 50 % ).

 

Отже, спосіб життя - це той чинник здоров'я, який майже цілком залежить від нашої поведінки. Так, що половина здоров'я залежить від тебе, своє здоров'я ти можеш покращувати або псувати!

 

ІІІ. Оголошення теми уроку і очікуваних результатів.

 

Вчитель   оголошує тему уроку, мету уроку і очікувані результати.

Сьогодні в нас незвичайний урок.

Він учить вас сказати: "Ні!" першій сигареті, сказати "Ні!" склянці вина, сказати "Ні!" жахливому наркотику!

Він хоче переконати вас боротися за здоровий спосіб життя! Не бути байдужим і до своїх друзів, рідних! Тільки спільними зусиллями ми відвернемо нещастя!

 

IV Опрацювання  матеріалу.

 

Вчитель:     

 

 Які шкідливі звички впливають на здоров'я?

Однією з найбільш шкідливих звичок є наркоманія.

 

 Розв'яжемо таку задачу:

 

Задача №1.

 

В Україні проживає близько 50 млн. людей, 0,8 млн. людей вживають наркотики. Скільки відсотків людей вживають наркотики?

Розв’язуємо задачу 1) 50 млн. : 100 = 0,5 млн.

                                  2) 0,8 млн : 0,5 млн = 1,6 %

                                 Відповідь: 1,6 % вживають наркотики.

Як ви вважаєте багато це чи мало?

 

Розв'яжемо задачу.

 
Задача № 2

 

В Україні 0,8 млн людей вживають наркотики. 90 % цих людей молодь до 30 років. Скільки молодих людей вживають наркотики?                                   Розв’язуємо задачу: 1) 0,8 млн : 100% = 0,008 млн.

                                    2)0,008 млн · 90% = 0,72 млн молодих людей.

Це - 720 000 чоловік.

 

Відповідь: 720 000 чоловік

 

Багато це чи мало? Давайте порівняємо, розв’язавши задачу.

 

Розв'яжемо задачу дуже просту, але важливу.

 
Задача №3

 

В Україні 720 000 молодих людей вживають наркотики. В нашому селі проживає біля 400 жителів. Скільки треба утворити таких сіл, щоб розселити цих людей?

Ров'язуємо задачу: 1)720000 людей : 400 людей = 1800 сіл.

 

Відповідь: 1800 сіл.

Вчитель:

Це, мабуть, багато!

 

Наркоманія - це безумство. Це небезпечна хвороба, що руйнує організм. Це соціальне зло, що нерідко тягне за собою тяжкі кримінальні злочини.

Чому ж люди стають наркоманами? Статистика свідчить, що 60 % молоді пристосувались до наркотиків через надмірне зацікавлення, слабку силу волі, страх відколотися від компанії, невміння відстояти свої погляди; через бездіяльність, відсутність повноцінного і змістовного життя; емоційну бідність, що породжує бажання повеселитись за допомогою алкоголю, підбадьоритися наркотиками.

 

V Фізкультхвилинка.

 

Хто ж там, хто ж там вже втомився

І наліво похилився.

Треба дружно всім нам встати,

Фізкультпаузу почати.

Руки вбоки, вгору, вниз,

Раз, два, три – не помились.

Ми руками – хлоп, хлоп, хлоп,

І ніжками топ, топ, топ.

Як годинник, всі отак –

Тік – так, тік – так,

А тепер всі сядьте тихо

І  продовжим  наш урок.

 

 

 

 

 

VI Закріплення вміння розв’язувати задачі на відсоткові розрахунки

 

Бесіда

 

Вчитель: "Діти, скажіть, із свого життєвого досвіду, які шкідливі звички є в багатьох людей нашого села, вашої сім'ї?"

Так куріння і алкоголь.

Я наведу статистичні дані нашого села, записані у вигляді задачі.

 

Задача № 4

 

В нашому селі живе 400 чоловік з них 6 % постійно вживає алкоголь, 30 % усіх людей – курці. Скільки людей не мають шкідливих звичок?

 

Розв’язуємо задачу:  1)  400 чол : 100 % = 4 чол.

                                    2)  4 чол · 6 % = 24 чол.

                                    3) 4 чол · 30 % = 120 чол.

                                   4)  24 чол + 120 чол = 144 чол.

                                   5) 400 чол – 144 чол = 256 чол.

Відповідь: 256 чоловік не мають шкідливих звичок.

 

Задача №5

 

В Україні живе біля 50 млн чоловік. З них 9 млн – курці.

Скільки відсотків людей не палять?

 

Розв’язуємо задачу: 1)50 млн : 100 % =0,5 млн

                                   2) 9 млн : 0,5 млн = 18%

                                   3) 100% - 18 % = 82%

 

Відповідь: 82% людей не палять.

 

Вчитель:

 

Куріння - велике лихо. "Тютюн завдає шкоди тілу, руйнує розум, отуплює цілі нації", - писав французький письменник Оноре де Бальзак. Злою, чорною, бісовою травою, породженням пекла називають тютюн. І в цьому немає перебільшення. У тютюновому димі виявлено 6000 найрізноманітніших компонентів. 30 із них належить до розряду натуральних отрут. Головним компонентом є нікотин. Заради нього й тягнеться людина до цигарки, позаяк у малих дозах нікотин викликає збудження. Людина один раз зазнавши "насолодження" від куріння назавжди лишається його рабом. В юності мало хто замислюється над тими наслідками, до яких може призвести тютюнопаління. А замислитися варто... Нікотин вбиває здоров'я людини поступово. Розплата за куріння – повільна, але неминуча. Вчені твердять, що одна випалена цигарка вкорочує вік людини на 15 хвилин, а систематичне куріння забирає майже 10 років життя. Тому ні за яких умов не беріть в руки цигарку! Пам'ятайте від цього залежить ваше здоров'я, щастя рідних і близьких!

 

Розв'яжемо задачу, яка не залишить вас байдужими!

 

Задача № 6.

 

Вік людини 70 років. Внаслідок куріння її вік скорочується на 10 років. На скільки відсотків вкорочується вік людини?

 

Розв’язуємо задачу: 1) 70 років : 100% = 0,7 років

                                    2) 10 років : 0,7 років ≈ 14,3 %

Відповідь: вік людини вкорочується на 14,3%

 

Вчитель:

 

Діти, тютюн завдає шкоди не тільки здоров'ю курця, а й впливає на достаток сім'ї. Курець відбирає кусок хліба у близьких. Адже, зарплати у людей зараз не високі. Мінімальна зарплата біля  _____ грн. Людина викурює за день одну пачку цигарок, а коштує вона біля _____ грн.

 

Розв'яжемо задачу,  яка нам покаже скільки хлібин забирає курець від сім'ї.

 

Задача № 7

 

Середня мінімальна зарплата людини ______ грн. 14% її  вона витрачає на купівлю цигарок. Скільки хлібин можна купити на гроші витрачені на придбання цигарок, якщо хлібина коштує ______ грн.?

 

 

Бесіда за запитаннями.

Вчитель може поспілкуватися з учнями що ще, крім хліба можна придбати

за ці гроші.

 

VII  Підсумок уроку.

 

Вчитель:

 

Діти, сьогодні наш урок був присвячений найбільш дорогому, найціннішому, що є у людини – здоров'ю. Прочитаємо ще раз епіграф уроку. Це рядки із вірша учениці 10 БХ – 1  класу спеціалізованої школи № 8 НМПК міста Кіровограда Марії Казначєєвої. Послухаємо його до кінця.

 

Вчитель  читає вірш:

 

Єдина річ цінується найбільше

Лише тобі, коли немає вже її,

І гірше втрати ти не знаєш іншої, -

Адже - це найцінніше на Землі

 

Подібного купити ти не в змозі,

І гроші влади вже не мають тут,

Це диво ти не знайдеш на дорозі,

Нестачу цю уже не віднайдуть.

 

Ти проміняв її на цигарковий попіл,

На пляшку та наркотиків дурман,

А схаменувшись, зрозумів лиш потім:

Життя своє ти зовсім занедбав ...

 

Ти винен не один і борг наш спільний.

Біда єдина нас усіх єднає:

Ми знищуєм живе, а значить гинем,

Лише провини власної не помічаєм.

 

Це помилка! Дорога наша хибна,

Панує тут жорстокість й забуття.

Невже для нас ім'я людини гідне,

Якщо не в змозі ми змінити це життя?

 

Можливо, людяність навіки загубили,

У серці лід, а на душі зима.

І тільки погляд хворої дитини

Від нас правдиву дійсність не схова.

 

Я вірю, в наших силах світ змінити,

Здоров'ю скажем "так!", хворобам "ні!"

І довго та щасливо будуть жити

Здорові люди на оновленій землі!

 

Єдина річ цінується найбільше

Лише тоді, коли немає вже її,

І гірше втрати ти не знаєш іншої, -

Здоров'я найцінніше на землі.

 

Вчитель:

 

Ми сьогодні розглянули лише декілька аспектів, які можуть зашкодити нашому здоров'ю. Хотілось, щоб ви в повній мірі усвідомили цінність цього багатства, дарованого нам природою. То ж девізом всього вашого життя нехай будуть  слова М. Горького:

"Нам дана жизнь с непременным  условием храбро ее защищать, а ради этого, ради здоровья и долголетия, ради великолепного счастья жить на Земле, стоит потрудится. Самый искусный врач не сможет сделать для нашего здоровья того, что в состоянии сделать мы сами".

 

Здоров'я вам усім, а значить, і щастя.

 

Можна  цей урок провести спільно із учителем  української  мови, де провести коротеньку бесіду по аналізу вірша, а  також  можна  залучити вчителя історії.
 

VIII Повідомлення домашнього завдання.

 

Параграф ______. Задачі № ______; № _____; № ______.

doc
Додано
13 жовтня 2018
Переглядів
1461
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку