Урок удосконалення знань і формування вмінь. (На уроці вчитель виступає в ролі гіда). Форма проведення: урок-подорож. Методичні інновації: робота в парах, комп'ютерні технології, метод «Валіза», прийом «Впіймай правильну відповідь».
Тема. Розв’язування задач на використання закону збереження імпульсу.
Мета. Перевірити рівень засвоєння теоретичного матеріалу з теми «Закон збереження імпульсу». Навчити учнів використовувати закон збереження імпульсу для розв’язування задач різного типу.
Формувати вміння і навики розв’язування розрахункових та експериментальних задач; аналізувати й оцінювати відповіді однокласників.
Виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих; привчати учнів до взаємодопомоги та взаємоперевірки, справедливої оцінки.
Тип уроку. Урок удосконалення знань і формування вмінь.
Обладнання. Вимірювальні стрічки, кулі однакової маси, жолоби, роздатковий матеріал із завданнями різного ступеня складності, комп’ютери, мультимедіа.
Форма проведення: урок-подорож.
Методичні інновації. Робота в парах, комп’ютерні технології, метод «Валіза», прийом «Впіймай правильну відповідь».
Міжпредметні зв’язки. Хімія, інформатика, креслення.
Епіграф. «Єдиний шлях, що веде до знань – це діяльність»
Дж. Б. Шоу
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.1. Вступне слово вчителя.
Хто з вас не мріє винайти машину часу? То ж уявіть, що сьогодні ви маєте можливість скористатись нею, щоб побувати в найпрекрасніших і найзагадковіших куточках нашої планети. Чим активнішими ви будете, тим більше цікавого і таємничого відкриється перед вами. (На уроці вчитель виступає в ролі гіда).
ІІ. Старт. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
Створення ситуації успіху. Зверніть увагу на епіграф. Як ви розумієте ці слова?
ІІІ. Зупинка «Гімнастика розуму». Актуалізація опорних знань.
3.1. Перевірка домашнього завдання.
Два учні на зворотній стороні дошки виводять формулу закону збереження енергії.
3.2. Фізичний диктант.
1. Фізична величина, яка описує взаємодію тіл і дорівнює добутку сили та часу її дії, називається…
2. Яка одиниця вимірювання імпульсу сили в системі СІ?
3. Як спрямований імпульс сили?
4. Як позначається імпульс тіла?
5. Як спрямований імпульс тіла?
6. Записати закон збереження енергії з урахуванням швидкостей для випадків:
а) два тіла розлітаються в протилежні боки;
б) один візок наздожене інший.
3.3. Перевірка фізичного диктанту за допомогою мультимедіа.
IV. Зупинка «Фізичні вузлики розв’яжи». Розв’язування задач.
4.1. Розв’язування якісних задач. (Проводиться у вигляді гри «Щасливий випадок»).
1. З якого човна легше вистрибнути на берег: з навантаженого чи порожнього?
2. Чи можуть швидкість людини і човна, набуті внаслідок стрибка людини з човна, бути однаковими?
3. Чому під час пострілу гвинтівка і куля набувають різних швидкостей?
4. Метеор повністю згорів у атмосфері. Куди зник його імпульс?
4.2. Розв’язування задач за індивідуальними картками різного ступеня складності.
1. (1 бал). За якою формулою обчислюється імпульс тіла?
2. (2 бали). Відомо, що коли стріляють з рушниці, стрілок дістає поштовх у плече. На скільки великою буде сила цього поштовху, якщо будуть стріляти кулями 22 калібру, які мають масу 2 г і швидкість вильоту 340 м/с, а швидкість пострілу становитиме 4· с?
3. (3 бали). Кішка масою 3 кг, полюючи за птахами, вистрибує з балкона третього поверху, розташованого на висоті 9 м. Визначити швидкість кішки під час приземлення.
4. (4 бали). На атракціоні «Американські гірки» є «мертва петля» з радіусом 10 м. З якої мінімальної висоти над «дном петлі» має почати рух візок із людьми, щоб утриматися на колії у верхній точці петлі?
V. Зупинка «Експериментальна». Виконання експериментальних завдань.
1. Довести виконання закону збереження імпульсу при взаємодії куль (непружний удар).
2. Довести закон збереження імпульсу при взаємодії куль (пружний удар).
VI. Зупинка «Уважність».
Проводиться гра «Впіймай правильну відповідь».
Учитель зачитує питання і варіанти відповідей. Якщо відповідь правильна – оплески учнів.
кг·м;
;
Н·с;
кг·.
F;
р;
N;
R;
a.
VII. Зупинка «Урожайна». Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Метод «Валізи»
Збираючись у подорож країною Фізики, які знання, взяті на сьогоднішньому уроці, ви б поклали до валізи?
Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VIII. Фініш. Домашнє завдання.
Повторити § 36. Виконати вправу 36 № 5.