Урок "Розв’язування задач на явище повного відбивання"

Про матеріал
Урок "Розв’язування задач на явище повного відбивання", для 11 класу, при вивченні розділу фізики "РОЗДІЛ ІІІ. ОПТИКА".
Перегляд файлу

1

 

11 клас Урок

ТЕМА:  Розв’язування задач на  явище повного відбивання світла

Мета уроку:

Навчальна. Закріпити знання за темою «Заломлення світла. Закони заломлення світла. Повне відбивання світла», продовжити формувати навички та вміння розв’язувати фізичні задачі, застосовуючи отримані знання.

Розвивальна. Розвивати уміння правильно розподіляти час; самостійність у навчанні; вміння самостійно застосовувати правила, закони.

Виховна. Виховання дисципліни, чесності, відповідальності.

 

Очікувані результати:

Знаннєвий компонент

Учень Оперує основними поняттями геометричної оптики: світловий промінь, закони відбивання та заломлення, показник заломлення, повне відбивання.

Діяльнісний компонент

Розв’язує задачі на застосування законів геометричної оптики.

Ключові компетентності: спілкування державною, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, іноваційність.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.

Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник.

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ.

 

1. «ШВИДКІСНИЙ ЕКСПРЕС»: ( швидкі запитання та відповіді, Завдання учня якомога швидше дати відповідь на запитання):

 1. За яких умов на межі двох середовищ спостерігається повне внутрішнє відбивання?

2. Що таке кут повного внутрішнього відбивання? Як він пов’язаний із показником заломлення?

3. Наведіть приклади застосування повного внутрішнього відбивання світла.

4. Записати на дошці кінцеву формулу та відповідь на завдання 3, впр. 26.

5. Записати на дошці кінцеву формулу та відповідь на завдання 5, впр. 26.

 

IІІ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ:

1. У дно водойми глибиною 2,5 м вбито стовп, причому верхня частина стовпа піднімається над поверхнею води на 1 м. Обчисліть довжину тіні на поверхні й на дні водойми, якщо висота Сонця над горизонтом 30°.

Дано:

Розв’язання

Довжину тіні на поверхні водойми знайдемо із прямокутного трикутника :

 

Довжина тіні стовпа на дні водойми дорівнює:

 

Кут падіння променя дорівнює:

 

 

За законом заломлення світла:

Із прямокутного трикутника маємо:

 

 

Відповідь: .

 

2. На дні посудини, заповненої водою на 20 см, розташоване точкове джерело світла. На поверхні води плаває кругла непрозора пластина, центр якої знаходиться над джерелом світла. При якому мінімальному радіусі пластини промені світла від джерела не вийдуть із води?

Дано:

Розв’язання

 

 

Відповідь:

 

3. На дні склянки, заповненої водою на 10 см, лежить монета. На якій відстані від поверхні води бачить монету спостерігач?

Дано:

Розв’язання

Розглянемо хід вузького вертикального пучка відбитих сонячних променів, що йдуть із точки (монета) на дні склянки.

Ці промені після заломлення на поверхні води створюють уявне зображення точки в точці .

– дійсна глибина водойми

– уявна глибина водойми

 

При малих кутах падіння (визначаються кутом зору):

 

Відповідь: .

 

IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ:

Рефлексія: «Дерево успіху» ( зелений лист – все зрозуміло, виконав без помилок, жовтий лист – не зрозумілі деякі моменти ,1 помилка, червоний лист –  більшість із завдань не зрозумілі, 2-3 помилки.)

 

V. Домашнє завдання

Повторити § 26,

Вправа № 26 (4, 6)

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
24 січня 2022
Переглядів
4954
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку