Завдання презентації:виділити способи розвитку творчих здібностей, активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики на основі вивчення основних методів стимулювання розумової активності у процесі вивчення фізики;визначити основні способи розвитку творчих здібностей та активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики;розробити рекомендації з активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики
Проблема та її актуальність. Активізація навчального процесу завжди була є і буде найактуальнішою проблемою педагогіки. Активна пізнавальна діяльність учнів визначаються вибірковістю підходів до об‘єктів пізнання, добором завдань і мети пізнання. Саме, активізація пізнавальної діяльності учнів є важливим засобом при вивченні фізики. Потрібно домогтися того, щоб учнів утримували знання не в готовому вигляді, а намагались одержувати їх самостійно. Адже відомо, що “ поганий вчитель повідомляє істину, хороший вчить її знаходити ” ( А. Дістервег). На даний час спостерігається зниження мотивації і пізнавальної активності учнів під час вивчення фізики, що вказує на необхідність вдосконалення методики навчання, використання інтерактивних технологій. В даний час явно позначилося протиріччя між сучасними вимогами до якості засвоєння певних знань, до сформованості логічно мислити, до умінь використовувати ці знання не лише в навчальній діяльності ,але і в реальному житті і реальною освітньою практикою підготовки учнів школи, спрямованої на формування наочних знань, умінь і навичок вчитися.
Проблема та актуальність Низька активність та низький інтерес до предмету фізики; невміння самостійно ставити цілі та їх досягати. Низький рівень пізнавальної активності та мотивації учнів до навчання; невміння формувати, висловлювати та відстоювати свою думку. Низький рівень діалогіації навчального процесу; Нездатність уважно слухати співрозмовника та вести дискусію
Що важливіше – нагодувати дитину з ложки чи навчити її їсти? ( Л. С. Виготський ) Розвиток творчих здібностей та активізація пізнавальної діяльності учнів реалізує три основні цілі: Допомагає сформувати в учнів необхідно систему знань, умінь і навичок. Дає можливість досягти високого рівня розвитку школярів, розвитку здатності до самонавчання, самоосвіти Формує особливий стиль розумової діяльності, дослідницьку активність і самостійність учнів.
Якісні показники. При використанні методів розвитку творчих здібностей та активізації навчальної діяльності учні є активними на уроках, беруть участь у досягненні мети, є більш ініціативними і відповідальними за власну роботу на уроці. А також вчаться уважно слухати співрозмовника та вести дискусію. Кількісні показники. Розширення кількості учнів у яких підвищується інтерес до вивчення фізики. Збільшення кількості учнів, що навчились практично застосовувати знання, отримані на уроках фізики.
Для учнів: Створити високий рівень мотивації до навчання. Навчитись вести наукову дискусію. Навчитись формувати, висловлювати та відстоювати власну наукову гіпотезу. Навчитись аргументувати свою думку за допомогою наукових фактів. Розвинути здатність знайти та оцінити різні шляхи вирішення проблеми, обравши оптимальний. Розвинути самостійність у здобуванні знань
Засоби реалізації інформаційних технологій на уроці фізики Серед величезного різноманіття навчальних мультимедійних систем умовно можна виокремити засоби, які є найбільш ефективними:комп’ютерні тренажери;автоматизовані навчальні системи; навчальні фільми;мультимедія-презентації;відеодемонстрації
Проблемний підхід. Основою методу проблемного навчання є створення та формулювання проблемних ситуацій. Суть проблемного навчання полягає в тому, що вчитель дає змогу школярам самим розкрити та подолати суперечності між наявними у них знаннями і можливістю розв’язати певну задачу. Рушійною силою при цьому стає невідповідність між життєвим досвідом, уміннями дітей і завданнями, що ставить перед ними вчитель
Проблемне навчання:забезпечує міцність засвоєння знань;робить процес навчання привабливішим і цікавішим;навчає застосовувати знання у практичній діяльності;розвиває аналітичне, логічне мислення учнів;формує учня як активного суб’єкта пізнання;сприяє творчому зростанню вчителя. Пояснювально-ілюстративний. Репродуктивний. Проблемне викладення. Частково-пошуковий. Дослідницький
Наприклад: При вивченні конденсаторів корисно запропонувати учням підрахувати ємність Землі. Знаючи, що ємність відокремленої кулі рівна вираженому в сантиметрах її радіусу, учні без особливих зусиль визначають ємність Землі. Після цього розрахунку показати учням конденсатор, розмірами монети, на якому вказана ємність 1000 мк. Ф – Протиріччя. –Як вдається одержати у малих за розмірами тіл ємність, рівну ємності Землі? Створена таким чином, проблемна ситуація, спонукає учнів до активного мислення у пошуках розв’язку поставленої проблеми.
При вивченні передавання електроенергії на відстань доцільно підрахувати переріз мідних проводів, задаючи потужність генератора Р=200000к. Вт, при напрузі V =220 В і допустимі втрати Рвт=0,1. При довжині лінії 200км переріз проводів одержується дуже великим – 12м кв. Такі мідні «бруски» радіусом 2м і проводами назвати неможливо. Створена проблемна ситуація – одержаний результат протирічить життєвому досвіду учнів.
Методи активізації пізнавальної діяльностіпроведення нестандартних уроків: урок – казка, урок – подорож, урок – змагання, турнір, КВК;проведення уроків – практикумів та лабораторних робіт;складанням та розв’язування кросвордів, чайнвордів, ребусів;проведення різноманітних ігор ( Доміно, Так – ні, Світлофор, Футбол, Лото, Хто швидше сяде в ракету, Мозаїка, Конкурс художників );робота в групах;створення проблемних ситуацій;взаємоперевірка школярів;використання історичного матеріалу;використання наочностей;проведення „ Тижнів фізики ” та інше
Прийом «обмін ролями» Прийом «еврика»Прийом «інтелектуальна інверсія»Дерево припущень. Прийом «Ехо»Навмисна помилка«Провали пам’яті»Прийом новизни. Асоціативний кущ. Метод «кроссенс»Методи та прийоми, які допомагають активізувати пізнавальну діяльність учнів Кластер Дерево припущень Таблиця «Знаю, хочу, вмію» Мозковий штурм Ментальна карта Кошик ідей Правильні не правильні судження Діаграма Венна Ромашка (куб) Блума …
Метод «Кроссенс»Кроссенс – асоціативна головоломка нового покоління. Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд», яке в перекладі з англійської мови означає «перетин слів». Цей вид головоломки винайшли зарубіжні педагоги в 2002 році. Ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору педагогічних наук, філософу і художнику Володимиру Бусленко. Ідея кроссенса проста, як і все геніальне. Це асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок.
Інтелект-карти, відомі також як ментальна карта або асоціативна карта – спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем. Ментальні карти можуть бути застосовані вчителем під час уроку як демонстраційний або роздатковий матеріал при узагальнюючому повторенні теми.
Шкільний курс фізики має величезні можливості для розвитку творчого мислення учнів. До системи завдань творчого характеру, яка здатна забезпечити активну роботу мислення, можна віднестиінтегровані задачі (на складання та розв`язання); задачі на варіації, що містять вимогу дати якомога більше варіантів вирішення проблеми; завдання відкритого типу, в яких конкретно не обговорені умови протікання процесу. Такі задачі мають декілька правильних розв`язків у залежності від умов, що можуть змінюватися; задачі з розвитком змісту (на складання з даної задачі декількох інших або придумування вимог до задачі); завдання на розвиток творчої уяви як елемента дивергентного мислення – вигадування загадок, складання опорних конспектів, написання фантастичних творів, “перевтілення”, малювання фізичних явищ та інші; завдання, в яких необхідно передати зміст фрази іншими словами.
Завдання для розвитку пошуково-дослідницьких здібностей учнів: Як бачать різні тварини і птахи?Під час виконання завдання учням пропонується дослідити особливості зору та сприйняття світлових явищ різними тваринами. Таким чином, учні не лише здійснюють пошук нової інформації, а й проводять проекцію знань з біології на фізичні категорії, що зумовлює розвиток їх творчих здібностей та стимулює мисленнєві процеси.
Складання тематичного кросворду Під час узагальнюючих занять з теми, пропонується робота в групах для складання тематичних кросвордів. При цьому групи складають тематичні кросворди, якими потім обмінюються з іншими групами. По завершенню уроку перевіряються правильні відповіді в усіх групах.
Підготовка доповідей на цікаві теми у межах шкільної програми. Для виконання цього завдання учні повинні обрати будь-яку тему, яка пов’язана не лише з фізикою, а й зачіпає інші сфери, та підготувати коротку інформативну доповідь. Такі завдання не лише розвивають пошуково-дослідницькі компетентності учнів, а й роблять заняття більш інформативними та цікавими для усіх учасників навчального процесу. Наприклад, у межах теми «Світлові явища», учні можуть дослідити історію життя та творчості сліпого художника Есрефа Армагана, який писав напрочуд насичені різноманітними кольорами картини.
Вивчення народної фізичної спадщини сприяє прищепленню учням загальнолюдських цінностей, вчить шанувати історію і культуру різних народів світу, дає змогу оцінювати, спираючись на сучасні знання, унікальність досягнень людської думки минулих століть, втілені у неповторні творіння людських рук
Фізична інтерпретація відомих прислів’їв і приказок. Удень і ліхтар не потрібен. Не все гріє що світить. Місять світить без тепла. Комар тоненький носик має, але боляче кусає (площа дотику носика комара дуже мала, тому тиск великий); Голими руками їжака не візьмеш (площа дотику руки до голок їжака дуже мала, тому тиск великий і можна поколотися);
Казки і байки на уроках фізикиІм’я казкової героїні, яке походить від одиниці вимірювання довжини. (Дюймовочка)Які види теплопередачі мали місце в казці “ Лисичка Сестричка і Вовчик Братик ” і чому лисичка завжди повторювала “ Ясні, ясні на небі зірки ”. Чому кіт “ випускав іскри ”, коли його гладили. На прикладі казки “ Ріпка ” проілюструвати поняття - Сили. На прикладі, якого казкового героя, кулястої форми ,можна проілюструвати поступальний, криволінійний рух з прискоренням?Куля ( Колобок )
При розвитку творчих здібностей учнів необхідно керуватись такими вихідними принципами:1. Знання - фундамент творчості. Будь-яка діяльність може бути реалізована тільки за наявності у особи певного набору знань та навичок. А тому, і, відповідно, творча діяльність учнів відбувається у межах наявних у них знань. Саме тому, для повноцінного розвитку творчих здібностей дитини, необхідно рівною мірою сприяти як розвиткові її творчих здібностей, так і отриманню нею нової інформації.
2. Відбір навчального матеріалу повинен здійснюватися прискіпливо. Сучасність характеризується неймовірною кількістю інформації, яка оточує дітей. Якщо раніше діти могли отримати певні дані з друкованих джерел, то зараз одним кліком вони можуть відкрити для себе будь-які бібліотеки світу. Але надмірна кількість інформації може негативно позначитись на процесі розвитку – пам’ять зберігатиме дані, які не несуть жодного змістовного навантаження. Тому в навчальному процесі потрібно дуже ретельно підбирати матеріал, виділяючи дійсно важливу та цінну інформацію, яка сприятиме розвиткові дітей.
3. Необхідність багаторазового повторення різним чином організованого навчального матеріалу. Цей принцип змістовно пов’язаний з попереднім і виник через надмірне інформаційне навантаження для дітей. Для повноцінного засвоєння і запам’ятовування корисними будуть періодичні повторення вже вивченого матеріалу (хоча б основної його частини) з тим, щоб діти могли вільно орієнтуватись у матеріалі та не запам’ятовувати його відокремленими частинами.
4. Важливість формування стійкого інтересу до навчання.Інтерес до вивчення матеріалу – це невід’ємна складова успішного розвитку дитини. При відсутності примусу до навчання, дитина почуватиме себе розкуто і впевнено на уроках, що дозволить їй повною мірою проявити свої творчі здібності.
5. Провадження різностороннього розвитку учнів. Як уже зазначалось вище, творчість – це комбінація багатьох процесів, а тому одночасний розвиток кількох здібностей учнів дозволить стимулювати їхню творчу діяльність6. Застосування індивідуального підходу до кожного учня. Найважливішим принципом у діяльності вчителя має залишатись уважне ставлення до кожної окремої дитини. Адже особистість – це окремий унікальний набір почуттів, вмінь і бажань. Тому застосування єдиного підходу до усіх учнів може мати наслідок ігнорування окремих дітей і, відповідно, неналежне забезпечення умов для їхнього розвитку.
Висновки. Потрібно гармонійно поєднувати, широко впроваджувати різнорівневі дидактичні матеріали з комплексним використанням наочних посібників, технічних засобів навчання;забезпечувати мотиваційну сторону навчальної діяльності, виробляти позитивне ставлення до того, що пізнається, і до самого процесу пізнання;викладати фізику як засіб мислення учнів;навчати успішно спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати особисті думки, переконувати і бути переконливими, ставити запитання і відповідати на них. Навчально-виховний процес повинен: бути імітацією того середовища, в якому перебувають учні; містити в собі конкретні цілі, завдання і проблеми громадської і трудової діяльності людини; забезпечити формування здібностей, розв'язувати практичні завдання, змінювати і покращувати той предметний світ, у якому живуть діти зараз і будуть жити в майбутньому