Тема: Розв’язування задач. Площі поверхонь, об’єми тіл обертання.
Мета:
Тип уроку: застосування знань, вироблення умінь
Форма організації навчальної роботи: групова робота.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Вступне слово вчителя. Оголошення теми уроку. Інструктаж перед виконанням роботи. Учні об’єднуються в групи по 5-6 осіб (груп 4).
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Метод «Втрачена інформація» (учитель читає означення, а учні вписують лише «втрачені» слова).
Циліндром називають тіло _________, отримане в результаті обертання _____ навколо однієї з його сторін.
Сторона, навколо якої йде обертання, називається ____ циліндра.
Сторона, що обертається, утворює _____, який називається основою циліндра.
Переріз циліндра площиною, що проходить через діаметри його основ називається ______ перерізом циліндра.
Конусом називається тіло, утворене обертанням ______ трикутника навколо одного з ______ .
Сторону трикутника, навколо якої йде обертання називають _____, а інший катет _____ основи.
Гіпотенузу трикутника називають _______ конуса.
Куля це тіло утворене обертанням ______ навколо ______.
Сферою називають _____ кулі.
Переріз кулі площиною завжди є ______.
У кожній групі є консультант, який перевіряє роботи учнів своєї групи. І віддає вчителю. (Роботи консультантів перевіряє вчитель, поки діти працюють над виконанням наступних завдань).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Метод «Мозаїка». (Учні об’єдналися у групи. Кожна група має своє завдання).
Завдання учнів І групи: Виписати формули для знаходження площі бічної та повної поверхні циліндра, розгортка циліндра, площа його основи.
Завдання учнів ІІ групи: Виписати формули для знаходження площі бічної та повної поверхні конуса, розгортка конуса, площа його основи.
Завдання учнів ІІІ групи: Виписати формули для знаходження площі поверхні сфери, довжина великого круга кулі, дотична площина, властивість радіуса, проведеного у точку дотику площини та сфери.
Завдання учнів ІV групи: Виписати формули об’ємів циліндра, конуса, кулі.
Після того як інформацію виписано, представники груп обмінюються зібраною нею біля дошки з усіма іншими учнями. Формули усі записують у зошити.
ІV. Застосування знань, вироблення вмінь
Учні перегруповуються в інші групи і кожна з них отримує задачу для розв’язання.
І група: Висота конуса дорівнює 4 см, а радіус основи – 3 см. Знайдіть відношення площі основи конуса до площі його бічної поверхні. (Відповідь запишіть десятковим дробом).
ІІ група: Копиця сіна має форму циліндра з конічним верхом. Радіус основи копиці дорівнює 2 м, висота копиці – 3 м. Циліндрична частина має висоту 2,4 м. Знайдіть масу сіна у копиці, якщо маса 1 м3 сіна становить 30 кг.
ІІІ група: У нижній основі циліндра проведено хорду, яку видно з центра цієї основи під кутом 1200, а з центра верхньої основи – під кутом 600. Знайдіть площу повної поверхні циліндра, якщо довжина хорди становить 6 см.
ІV група: Довжина лінії перетину сфери і площини, яка віддалена від її центра на 12 см, дорівнює см. Знайдіть площу сфери.
Розв’язання задач кожної групи учні презентують біля дошки.
V. Підсумки уроку
Прийом «Рюкзак».(Кожен з учнів по черзі розповідає що він навчився, запам’ятав, розібрав і т.ін. на уроці)
VІ. Домашнє завдання
Повторити формули, розглянуті на уроці. Пройти тест за посиланням