Розробка уроку для 1 класу на тему "Кімнатні рослини" із застосуванням технології розвитку критичного мислення, а саме "Асоціативний кущ", "З-Х-Д", "Вірні-невірні висловлювання", "Мозковий штурм", "Робота в малих групах", "Займи позицію", "Установи відповідність".
1 клас.
Тема уроку: Кімнатні рослини. Як доглядати за кімнатними рослинами?
Очікувані результати уроку. Після цього уроку учні зможуть:
- називати сімейства та назви кімнатних рослин;
- відрізняти кімнатні рослини від інших рослин;
- пояснювати, навіщо вирощувати кімнатні рослини;
- визначати необхідні умови та догляд для тієї чи іншої кімнатної рослини;
- формулювати власне ставлення ретельного догляду за кімнатними рослинами.
План змісту уроку
1. Поява кімнатних рослин у домівках..
2. Родини кімнатних рослин.
3. Догляд за кімнатними рослинами.
Обладнання: маркер, ватман, «квіткова скринька», зображення кімнатних рослин, конверт з листом.
Роздаткові матеріали: сигнальні картки: червона та зелена, картки із завданням для роботи в групах, пам’ятка «Правила догляду за кімнатними рослинами».
Регламент уроку:
Вступна частина – до 6 хв.
Основна частина – до 25 хв.
Заключна частина – до 6 хв.
Організація пізнавальної діяльності учнів:
1. Вступна частина
Учитель пропонує учням висловити асоціації, які у них виникають, коли вони чують словосполучення «кімнатні квіти». Він записує 7-8 думок учнів на дошці. (Можливі варіанти відповідей учнів: приємний запах, красиві, хороший настрій, поливати тощо).
Далі вчитель ставить питання до учнів: «Що ви знаєте про кімнатні рослини?» Збираючи відповіді учнів у загальному колі, учитель заповнює першу колонку таблиці.
Знаємо |
Хочемо дізнатися |
Дізналися |
|
|
|
Учитель ставить ще одне питання до учнів: «А що б ви хотіли дізнатися про кімнатні рослини?» В ході висловлювань учнів, він коротко записує ідеї в другій колонці таблиці.
По завершенню роботи з другою колонкою, учитель оголошує тему уроку і очікувані результати.
2. Основна частина
Перед прослуховуванням легенди «Дивовижні рослини» учитель пропонує учням список тверджень, сформульованих на основі її змісту. Учні мають визначити правильні дані висловлювання чи ні.
1. Кімнатні рослини називають «дивовижними рослинами».
2. Кімнатні рослини – «прибульці».
3. Кімнатні рослини це ті, які ростуть на клумбі.
4. Кімнатні рослини не мають лікувальних властивостей.
5. Кімнатні рослини приносять користь.
6. Усі кімнатні рослини потребують однакового догляду.
Учитель почергово читає твердження. Кожен учень ставить позначки в таблиці: якщо твердження правильне – у відповідній колонці ставить знак «+», якщо ні – знак «-». Учитель з’ясовує думки щодо даного твердження кількох бажаючих учнів і просить їх обґрунтувати своє рішення.
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
|
|
|
|
|
|
«Дивовижні рослини»
Давним-давно жили король з королевою й юна принцеса. Дівчина мала добре серце і ніжно любила та доглядала зелені рослини в королівському саду. Цей сад був найквітучішим та найславнішим у всьому королівстві.
Та ось у королівстві настала велика посуха, і майже всі рослини загинули. А принцеса була такою засмученою, що захворіла, і ніякі ліки не допомагали їй....Король не знав що робити, і тоді наказав усім мореплавцям і мандрівникам привезти із-за моря дивовижні рослини та висадити їх у королівському саду.
- Хто виростить найкращі рослини, той і одружиться з принцесою! – сказав король.
Багато бажаючих відгукнулося, адже принцеса була неземної вроди. Принци привозили рослини з усіх-усюд та висаджували в королівському саду. Але земля була настільки змарнілою від посухи, що рослини гинули просто на очах. А принцеса ставала все далі сумнішою і немічнішою.
Одного дня на порозі королівства з'явився милий вродливий юнак з бідної сім’ї. Він тримав у руках горщики з незвичайними рослинами, які він дістав з різних куточків землі. Це були маленькі, але справжні рослини тропічних лісів Індії, Бразилії, пустель Африки, Мексики.
- Їх треба поставити у кімнаті – невпевнено промовив юнак.
Король з королевою переглянулися від подиву, але були такі зневірені, що послухали юнака і поставили квіти на підвіконні у кімнаті принцеси.
Минали дні…Юнак кожного дня доглядав за рослинами: поливав їх, підпушував землю, зрізав сухе листя. Квітам було затишно в кімнаті і радісно, що за ними так бережно доглядають і вони почали квітнути невіданою красою. Такої вроди рослин в тому королівстві ще не бачили.
Принцеса так зраділа й швидко одужала.
Молоді люди одружилися, зажили щасливо та мирно, навчаючи своїх дітей любити ці незвичайні й казкові маленькі рослинки та правильно за ними доглядати.
З того часу підвіконня кожного королівства стали прикрашати дивовижні рослини — прибульці з інших країн світу. Рослини, які росли у горщиках в кімнаті по всьому королівству стали називати кімнатними рослинами.
Після прослуховування легенди вчитель з учнями з’ясовують, які твердження виявилися правильними, а які ні.
Далі пропонує тим учня, у кого вдома є кімнатні рослини плеснути 1 раз в долоні, в кого не має – тупнути 1 раз. Він запитує, чи знають вони їхні назви, чи доглядають за ними.
Учитель ставить питання (записане на дошці) до учнів: «А навіщо люди вирощують кімнатні рослини? Яку користь вони приносять?» За допомогою мозкового штурму збирає думки учнів (відповіді учнів коротко записує на дошці). Учитель підсумовує, що кімнатні рослини приносять користь жителям будинку.
Користь кімнатних рослин: очищують повітря;зволожують повітря; збагачують повітря киснем; прикрашають кімнату; деякі мають лікувальні властивості; покращують настрій.
Учитель зазначає, що у кімнатних рослин, так як і в людей є свої родини, і зараз учні з ними познайомляться. Учитель об’єднує учнів у 5 груп. Кожна група учнів отримує завдання для дослідження родини кімнатних рослин. (Пропоновані родини кімнатних рослин для дослідження учнями: кактусові, бегонієві, товстянкові, орхідні, ароїдні).
Завдання для груп
1. Прочитати інформацію про родину рослин: Батьківщину рослин даної родини в тексті виділити червоним маркером; зовнішні ознаки - жовтим маркером; умови необхідні рослинам – зеленим маркером.
2. Розшифрувати анаграми - 3 назви кімнатних рослин даної родини.
3. Коротко представити класові родину кімнатних рослин відповівши на питання:
Звідки прибули ці рослини?
Які кімнатні рослини належать до даної родини?
За якими зовнішніми ознаками можна відрізнити дану родину від інших?
Які необхідні умови потрібно забезпечити цим кімнатним рослинам?
Спікери представляють результати роботи своєї групи. Зображення кімнатних рослин учні прикріплюють у «Квіткову скриньку» до відповідної родини кімнатних рослин.
Після представлення родин кімнатних рослини, групи отримують зображення рослини (не тієї родини, що досліджували), і повинні обговоривши в групі знайти родину цій рослині. Учитель з учнями обговорюють, чи дійсно дана рослина належить до цієї родини, і як вони дійшли рішення.
Учитель пропонує учням індивідуально ознайомитися з цікавими фактами про кімнатні рослини, обрати один факт, що найбільше їм сподобався і пояснити партнеру-партнерці, чому саме цей факт обрав. Після обговорення в парах, учитель пропонує бажаючим представити класу, який цікавий факт обрав їх партнер-партнерка і чому саме цей факт.
Цікавинки про кімнатні рослини
Далі вчитель створює ігрову ситуацію, що учням надійшов тривожний сигнал з космосу з невідомої планети Сумвар, і зачитує лист-послання.
Зміст листа: «Шановні жителі планети Земля!
Просимо вашої допомоги. У наших домівках стоять горщики з рослинами, але ми не знаємо що це за рослини і як за ними доглядати. Вони почали гинути…Нам їх шкода, адже вони дуже гарні. Допоможіть нам, будь ласка!»
Учитель пропонує учням зайняти позицію, щодо проблеми жителів планети Сумвар і відповідно просигналізувати карткою:
1. Зникнення кімнатних рослин не вплине на життя жителів планети - червона картка.
2.Зникнення кімнатних рослин змінить життя на планеті - зелена картка.
Учитель запрошує учнів до обговорення. Він просить учнів не лише висловити свою позицію, а й обґрунтувати її. Учні разом з вчителем доходять думки, що жителі справді потребують допомоги.
Вони з’ясовують, чому гинуть кімнатні рослини на планеті Сумвар наступним чином. Учитель пропонує дізнатися на що саме скаржаться кімнатні рослини невідомої планети. Почергово учні зачитують скаргу кімнатної рослини і, у загальному колі, бажаючі висувають припущення щодо причини їхніх скарг.
Скарги квітів
Я – крокус. Стою на підвіконні постійно і сонце обпалює мої тендітні листочки.
Я – пародія. Стою на балконі взимку і мені дуже холодно.
Я – фіалка. Я – чистулька – чепурулька, а мене постійно тримають у пильній кімнаті.
Я - алоє. Мені дуже тісно, моїм кореням вже нікуди рости.
Я – герань. Мене ніхто не поливав уже пів року. Я гину.
Після цього вчитель ставить питання учням: «Ви можете сказати, чому ж на планеті Сумвар почали гинути кімнатні рослини?» (Бажана відповідь учнів: бо за ними неправильно доглядають). Учитель продовжує: «Яку пораду ви дасте жителям?» (Бажана відповідь учнів: потрібно знати умови зростання та правила догляду за кімнатними рослинами).
Потім учитель об’єднує учнів в пари і пропонує з’єднати початок та закінчення речення, таким чином створивши правила догляду за кімнатними рослинами.
Пам’ятка «Правила догляду за кімнатними рослинами»
Щоденно доглядай |
ґрунт. |
Звільнюй |
у більші вазони. |
Поливай |
рослини від пилу. |
Підживлюй та розпушуй |
за кімнатними рослинами. |
Пересаджуй |
від сухого листя. |
Очищуй |
за потреби. |
Після виконання завдання, 2-3 пари учнів зачитують утворені правила догляду за кімнатними рослинами. І в загальному колі обговорюють доцільність даних правил.
Одну пам’ятку вчитель пропонує надіслати жителям планети Сумвар, щоб допомогти врятувати їхні кімнатні рослини. Учитель дякує учням за благодійну справу – врятовані кімнатні рослини на планеті Сумвар.
3. Підсумкова частина
Після цього учитель звертає увагу на останню порожню колонку таблиці «З-Д-Х»і ставить питання учням: «Що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?» Потім запрошує учнів до порівняння другої та третьої колонок. Якщо, залишилися нерозкриті питання, то вчитель разом з учнями, в ході обговорення, дають на них відповідь.
|
|
Дізналися |
|
|
|
На завершення уроку вчитель пропонує учням продовжити речення:
Тепер я знаю… .
Тепер я буду… .
Учні висловлюють свою думку за бажанням.