Луцик Марія Ігорівна
вчитель початкових класів
вища кваліфікаційна категорія
Королівська ЗОШ І-ІІ ступенів
Борщівської ОТГ
marylutsyk1972@gmail.com
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ З ЕЛЕМЕНТАМИ STEM – ОСВІТИ «МАЛЮЮ НОВОРІЧНУ ЯЛИНКУ»
Мета: Формувати компетентності.
Предметні: уміння складати речення та розповідь за опорними малюнками та групою слів, добирати влучні слова для передання власних спостережень , вражень, почуттів, збагатити словниковий запас учнів;
розвивати усне мовлення і мислення;
формувати початкові уміння складати зв’язне письмове висловлювання.
Ключові: спілкування державною мовою;
соціальну (уміння працювати в групі, надавати допомогу),
загальнокультурну ( бажання милуватися красою навколишнього світу, прагнення більше знати про рідну природу);
екологічну (виховувати бережливе ставлення до природи);
STEM – компетентності (наукову грамотність, конструкторську діяльність).
Обладнання: презентація, зошити з розвитку мовлення «Малюю словом» (К. Пономарьова), малюнок новорічної ялинки і прикрас з написами, кольоровий папір, ножиці, LEGO-цеглинки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Привітання.
Добрий день, малята,
Хлопчики і дівчата.
З давніх пір і понині
Кажуть у нас в Україні
Здоровенькі були!
Знову день почався, діти,
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити —
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні буде урок звичайний,
Та навчить багато нас чому.
Хай буде він для всіх повчальний!
За це подякуєм йому!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, відгадайте загадку і дізнаєтесь хто буде головною гостею у нас на уроці.
Слайд 1
Це дерево — мов їжачок,
Вбрання у нього з колючок.
Воно стріча щороку нас
Гірляндами рясними,
Веселим сяєвом прикрас,
Цукерками смачними.
Та всюди, в місті і в селі,
Несуть дорослі, ждуть малі
У кожному будинку
Прикрашену… (ялинку).
яблуньку сніжинку ялинку мандаринку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Очікування».
Вчитель: - Діти, серед поданих ялинкових прикрас виберіть ті, на яких є якості, що необхідні для уроку, і прикріпіть на ялинку.
(На дошці прикріплена ялинка, прикраси з буквами. Учні по черзі виходять, знімають прикрасу, на зворотньому боці читають слово).
(Додаток 1)
У – увага
С – старанність
Л – лінь
П – працьовитість
Б – байдужість
І – інтерес
З - злість
Х – хороший настрій
(Успіх)
- Які якості ви вилучили? (Лінь, байдужість, злість)
- Отже, на уроці нас чекає успіх!
ІV. Робота над темою уроку.
- Давайте пригадаємо:
2. Складання «асоціативного куща».
- З якими словами у вас асоціюється слово – ялинка ?
Слайд 2
Новий рік свято сніг
вірші ялинка зима
пісні веселощі подарунки
3. Робота у зошиті с.25. Завдання 1
Слайд 3
- Розгляньте малюнки. Чи пов’язані вони між собою? Поясніть чому?
4. Складання усної розповіді за серією малюнків учнями.
- Де росла ялинка?
- Опишіть, яка вона?
- Хто прийшов до лісу?
- Що зробив тато?
- Чому вся родина вирішила прикрасити ялинку?
- Чим прикрасили зелену красуню?
- Якою стала ялинка? Зробіть їй компліменти. Доберіть слова-ознаки.
- Хто зібрався біля неї?
- Чи були раді звірі такому вчинку?
- Як, на вашу думку, чи весело було б звірам, якби їхню красуню не забрали з лісу?
- Що роблять звірята?
- Поміркуйте, що можна зробити, аби в дітей на Новий рік була ялинка, і мешканці лісу не сумували?
5. Робота в групах. Вправа 4 с.26
Слайд 4
Група 1
Доберіть слова-назви предметів.
Група 2
Доберіть слова-ознаки до слова «ялинка».
Група 3
Доберіть слова-дії до слова «ялинка».
Запитання до груп:
- Прикріпіть ключові слова на дошці.
6. Складання письмової розповіді за запитаннями.
- Діти, а зараз ви будете малювати словам – складати письмову розповідь за допомогою запитань. Використовуйте ваш словник – ключові слова.
– Увага на екран. Прочитайте питання, дайте відповідь.
Слайд 5
1. Де росла ялинка?
2. Що зробив тато?
3. Що сталося з ялинкою вдома?
4. Якою стала ялинка?
(Записування речень коментовано з опорою на ключові слова)
Руханка-танок «Зима» Слайд 6
https://www.youtube.com/watch?v=3Os2JN-rvpI
7. Бесіда:
Ліс - чудовий дар природи. Але щороку перед новорічними святами в Україні вирубують приблизно 5 мільйонів ялинок. Треба пам’ятати: щоб дерево виросло красивим та могутнім, потрібен довгий час. Тому, перш ніж зрубати його, необхідно обміркувати, чи варто це робити.
8. Перегляд відео.
https://www.youtube.com/watch?v=YvfNEMIsr10
Слайд 7
- Як, на вашу думку, вирубка дерев позначиться на тваринах, рослинах?
- То яку ялинку краще поставити дома?
9. Робота над задачами.
Отже, ялинка за десять років виросте у зріст першокласника.
- Без ялинки дійсно складно уявити новорічні свята. Але вирубувати ці вічнозелені дерева тільки для того, щоб уже через пару тижнів викинути їх на смітник?!! Адже, щоб виростити замість однієї вирубаної двометрової ялини іншу, потрібно не менше 15 років.
- Заготовляють лісники ялинки для свят на окремих плантаціях. Новорічні красуні не вирубують серед лісу. За незаконно зрубану ялинку порушник сплачує штраф. Лісники помічають свої деревця бирками із штрих-кодом, у якому міститься вся необхідна інформація про дерево.
- Що ж робити – псувати природу або залишитися без свята? Вибирайте компроміс – створіть новорічну ялинку власноруч!
Ялинки можна виготовляти із дощику, серветок, паперу тощо. Навіть із пластикових пляшок, головне – мати бажання і фантазію.
10. Майстер – клас з виготовлення ялинки.
- А зараз спробуємо власними руками зробити ялинку з кольорового паперу та за кресленням і шаблоном.
- Якого кольору виберемо папір? Чому?
- Робимо розмітку як на шаблоні, вирізаємо. Згинаємо по лініях. Прикрашаємо свою ялиночку кульками різного кольору за власним бажанням.
(Додаток 2)
V. Підсумок уроку.
1. Сенкан.
Слайд 8
- Горить, блищить, красується ялинка лісова. Давайте спробуємо скласти про неї сенкан. А що таке сенкан? Повторимо. Слово сенкан походить від французького «п’ять». Це 5 рядків, що не римуються. Вони пов’язані спільною темою.
Що? Ялинка
Яка? Красива, яскрава.
Що робить? Сяє, горить, блищить.
Ставлення. Найкраща ялинка в новорічну ніч.
Синонім. Лісова красуня.
2. Рефлексія
- Діти, мені дуже сподобалося, як ви сьогодні працювали. Скажіть, а чи справдилися ваші очікування? Мої, наприклад, справдилися, бо ви навчилися точно і послідовно висловлювати свої думки, творчо працювати в групах. Ваше мовлення збагатилося новими словами. Ви зрозуміли, що не варто вирубувати ялинки задля кількох святкових днів, бо це шкідливо позначиться на природі рідного краю.
Нехай свято Нового року стане щасливим і радісним для кожної родини, і для казкових лісових звірят.
- Покажіть мені цеглинкою LEGO, як ви оцінюєте свій успіх на уроці?
Слайд 9
– мені було легко і все зрозуміло.
– мені майже все вдалося.
– було важко, відчуваю труднощі.
- Бережіть красу нашої землі, не рубайте ялиночки, залишіть їх у рідному лісі!
Слайд 10
Список використаних джерел та літератури:
https://naurok.com.ua/webinar/steam-aktivnosti-v-nush
https://www.youtube.com/watch?v=YvfNEMIsr10
https://www.youtube.com/watch?v=3Os2JN-rvpI
Додаток 1
Додаток 2