Тема. Природа у поетичних творах світової літератури.
Мета: розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву, образне та логічне мислення; виховувати любов до слова, до природи.
Обладнання: репродукції картин про природу; музичний фрагмент із циклу «Пори року» А.Вівальді.
Хід уроку
I. Організація початку уроку.
II. Оголошення теми і мети уроку.
- Яким ви би хотіли бачити наш урок? (цікавим, пізнавальним)
- Від кого це залежить? (від дітей, від вчителя, від співпраці)
- Що для цього потрібно? (слухати вчителя, слухати один одного, допомагати, слідкувати за мовою, використовувати свої знання).
III. Актуалізація опорних знань.
1. Вступне слово вчителя.
- Які ви знаєте поетичні твори зі світової літератури про природу?
2. Декламація віршів: П.Шеллі «Глянь за містом сонце стало», Р.Бернс «Моє серце в верховині»
- Скажіть, будь ласка, що використовують поети у віршах? (художні засоби).
- Які? (метафори, епітети, порівняння).
- Для чого? (щоб надати віршам емоційності, виразності, для поліпшення настрою у читача).
- Спробуйте самостійно, дивлячись на оточуюче середовище, підібрати образні вирази про природу, весну. (відповіді дітей).
3. Робота за картинами.
- Виходить, що краще ніж поети, ніхто про природу сказати не може. А хто може без слів показати красу природи? (художники).
- За допомогою чого? (фарби).
- Пропоную вашій увазі репродукції картин.
- Яка тема поєднує ці репродукції? (опис природи).
- Як називається зображення природи? (пейзаж).
Аналіз картин
- Які кольори використовує художник? (теплі чи холодні)
- Яка пора року?
- Що на це вказує?
- Якими фарбами він зобразив небо?
- Що можна сказати, якщо порівняти ці картини?
- А яке буває сонце весною?
- А тепер спробуйте описати рослини весною.
4. Слухання музичного фрагменту (уявне малювання)
- Поети пишуть вірші, письменники прозу, художники малюють картини, а хто передає настрій природи за допомогою музики? (композитори)
- Яких композиторів ви знаєте?
- Пропоную вам прослухати музичний фрагмент із циклу «Пори року» Вівальді. Під час прослуховування можна пофантазувати і зустрітися з весною.
- Якою ви її уявляете? (відповіді учнів).
5. Робота над твором
- Яка частина мови збагачує наше мовлення? (прикметник). Ці слова допомужть вам у написання твору.
- Самостійно або за якоюсь репродукцією складіть опис природи, намагаючись побачити і описати такі деталі, які ви раніше не помічали; використовуйте виразні образи, художні засоби. Можлива прозова або віршована форма. Для полегшення написання твору я пропоную вам опроні слова; небо, сонце, річка, дерева, струмок, рослини, птахи…
IV. Підсумок уроку
- Написання творів у чорновому варіанті та їх перевірка.