Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня в прозі». Деградація образу Скруджа, причини його духовного переродження»

Про матеріал
Допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа та мотиви його переродження; вдосконалювати навички характеристики літературного героя, виразного читання; вчити школярів підтверджувати свої думки художнім текстом; розвивати вміння аргументовано висловлювати власну точку зору при оцінюванні героїв, їх вчинків та фактів художньої реальності; з'ясувати сутність авторської точки зору на людину та її місце в суспільстві; формувати діалогічний тип мислення школярів; розширювати словниковий запас учнів; розвивати логічне мислення, творчу уяву, вміння порівнювати і робити висновки; виховувати людяність, доброту, милосердя, прагнення до самовдосконалення.
Перегляд файлу

Відкритий дистанційний відеоурок із зарубіжної літератури в 6-А класі на тему «Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня в прозі». Деградація  образу Скруджа, причини його духовного переродження».

 

Тема: Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

Мета: допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа та мотиви

            його переродження; вдосконалювати навички характеристики

           літературного героя, виразного читання; вчити школярів  підтверджувати свої думки художнім текстом;

 розвивати вміння аргументовано висловлювати власну точку зору при               оцінюванні героїв, їх вчинків та фактів художньої реальності; з'ясувати               сутність авторської точки зору на людину та її місце в суспільстві;               формувати діалогічний тип мислення школярів; розширювати               словниковий запас учнів; розвивати логічне мислення, творчу уяву,               вміння порівнювати і робити висновки;

 виховувати людяність, доброту, милосердя, прагнення до  самовдосконалення.

 Обладнання: презентація «Чарльз Діккенс. Динаміка образу Скруджа,  причини його духовного переродження. », текст повісті «Різдвяна               історія», хмаринки слів до повісті.

   Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи.

          Ч. Діккенс

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань. (Слайди 1,2)

1. Слово вчителя.

Наближаються світлі і радісні дні – Різдво, Новий Рік. У цей час відбуваються різні дива. Особливо повний чудес Святий Вечір. Звичайні в інший час предмети та речі набувають чарівних властивостей.

Різдвяний вогонь... У ньому очищення і таємниця. Вікна в будинках різдвяної ночі здаються сяючими дверцятами до неповторної казки, добра та радості.. У дні Різдва кожна людина чекає на диво, бо душа її потребує цього, адже людина живе мрією, надією, бо так прагне прекрасного.

2. Виконання творчого завдання

 – Висловіть слова побажань, які зазвичай зичили господарям на Різдво і подаруйте на згадку про вас своїм однокласникам, нашим гостям.               (Побажання учнів один одному та гостям).

 –  Отже, ви помітили, що здавна наші предки бажали один одному здоров’я, добробуту, миру й злагоди. Будь-який добрий господар з радістю зустрічав колядників і щедро наділяв їх гостинцями за щирі привітання.

 Різдво... В ці дні кожна людина очікує на свято, бо душа потребує дива і вірить у нього. Тому, мабуть, хочеться бути привітливішими, добрішими, чуйними, хочеться співати різдвяних пісень, хочеться робити добро...

   3. Учень читає монолог Скруджа :

 «Ну що ви говорите? Хочеться співати, хочеться робити добро...

Що за дурниці! « Радісне Різдво»! Не говоріть мені такого! На Різдво платять борги без грошей, воно показує, що чоловік став на рік старший і ні на одну годину багатший. Коли б я міг робити так, як я бажаю, то я б кожного дурня, що швендяє та славить Христа, зварив разом з його різдвяною стравою й поховав би, застромивши йому ялинку в серце!»

 – Хто може сказати такі слова? Яка ж це людина повинна бути?

Ебенезер Скрудж – людина, яка не святкує Різдва. (Слайд 3)

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. (Слайди 4,5)

1. Слово вчителя

 Сьогодні різдвяні вогні допоможуть нам наблизитися до розуміння таємниці життя Скруджа,  до людського життя взагалі – ми будемо говорити про казкове переродження Скруджа.  Спробуємо розібратись, чому  спокійний, самостійний хлопчина перетворився на злого, скупого «жмикрута». Кожна дитина приходить у цей світ доброю, адже людина – творіння Боже, а Бог – це добро. То звідки береться зло? Чому у світі так багато злих, недобрих людей? Чому добра від народження людина стає злою, безсердечною, бездушною особою? Саме ці проблемні питання ми намагатимемось розв’язати на прикладі Ебенезера Скруджа. А також вияснити значення слів: деградація, деградувати, переродження, переродитися.

ІІІ. Робота над темою уроку.

1. Робота з текстом. (Слайд 6)

— Зачитаймо портрет Скруджа й поміркуймо, чому автор дає такий  детальний опис героя. У чому полягають особливості цього портрета та яке значення він має для розуміння образу Скруджа як літературного героя?

Учні зачитують фрагмент від слів «О! Скрудж був справжній «жмикрут»...» до «йому навіть подобалося протовплюватися дорогами людського життя, нехтуючи людським співчуттям.» (стор. 86.)

2. У зошиті діти роблять запис.

Скрудж на початку твору

 Риси характеру й поведінка: «жмикрут» (пояснити значення слова);

«умів схопити людину як кліщами, придушити, скрутити» ; «старий грішник»; «заздрий, жадний» ; «твердий, як кремінь»;  «ніяке кресало не могло викресати з нього благородної іскри»;  «скритний, потайний, як той  слимак»;  «холод у душі».

 Зовнішність: «постать його немов заморозилася»; «ніс загострився»; 

«щоки зморщилися»;  «хода стала скутою»;  «очі почервоніли»;  «тонкі губи посиніли»;  «голос хитрий та прикрий скрипів»; «холодний іній лежав у нього на голові, на бровах і на сухім підборідді».

3. Робота з текстом. Учні зачитують уривок стор. 86.

«Скрудж всюди носив з собою холод...»

«Ніяка спека не могла зігріти Скруджа, ніякий холод не морозив його...»

«Не було вітру жорстокішого за Скруджа, снігу упертішого, дощу такого невблаганного, як Скрудж. Злива, град, сніг, сльота мали тільки одну кращу за нього прикмету, — вони бувають часами щедрі, а Скрудж - ніколи».

4. Бесіда.

 — Скажіть, з чого починає автор наше знайомство зі Скруджем: з його поведінки чи з його зовнішності? Чому?

(Відповіді учнів.)

Висновок. Автор знайомить нас зі Скруджем, починаючи із рис його характеру до зображення зовнішності, його вигляд безпосередньо пов'язаний з його способом життя. «Холодом душі» обумовлена його поведінка й зовнішність. Але проблема в тому, що зовнішність Скруджа не просто неприємна – вона є дзеркальним відбитком внутрішньої сутності Скруджа. Так автор використовує портрет для розкриття характеру героя.

 – Назвіть риси характеру, властиві Скруджеві до зустрічі з Духами. (Самотність, заздрість, жадібність, ненависть, злість, зневага, байдужість, холодність, скритність, скупість.)

5. Терези життєвих цінностей Скруджа. (слайд 7)

Там, де повинні бути найважливіші людські цінності  – дружба, любов, родинні почуття, співчуття бідним, щедрість, доброта –  пустота. Для Скруджа їх просто не існує. Головне – гроші! Але за законами Космосу все має бути в стані рівноваги. Не Можна будь-чому надавати перевагу, порушується гармонія, й людина деградує, якщо в її житті переважає матеріальне. Таких, як Скрудж, в реальному житті багато. Чарльзу Діккенсу, як людині віруючій, важливо було привернути увагу багатіїв до бідних, а також змусити їх замислитися над життєвими цінностями, над збереженням душі. Автор знаходить фантастичну можливість сказати Скруджу та іншим, таким як він, про те, що гроші не головне в житті, про те, що треба піклуватись про спасіння душі, поки ти живий.)

6. Побудуйте ланцюжок помилок Скруджа.

(Любов до грошей – жадібність – скнара - байдужість до оточуючих –жорстокість - зрада у коханні - зрада друзів - самотність)

7. Словникова робота

 Деградація – занепад.

 Деградувати – ставати гіршим, йти назад у розвитку, занепадати.

8. Чи можемо ми сказати про головного героя Скруджа, що він деградує, стає гіршим з року в рік?

Стратегія « Займи позицію».

 – Як ви ставитесь до Скруджа? Оберіть свою позицію і поясніть.

1. Засуджую Скруджа.

2. Співчуваю Скруджу.

  ІV. Мандрівка в просторі й часі. 

 – Щоб з’ясувати, чому Скрудж став черствим, байдужим до чужої біди, скнарою, потрібно проаналізувати все його життя від самого дитинства. У цьому йому допомагають Духи.  Вони впливають на героя, примушують його замислитись над своїм життям.

1. «Світло, подароване Духом Минулого Різдва». (Слайд 8)

 – Чи був Скрудж від народження черствою, бездушною людиною?

 – Що відкрило йому світло, принесене Духом Минулого Різдва?

(Ми бачимо, що Скрудж не завжди був «холодний», що він пережив долю покинутої дитини, що дитинство та юність подарували йому уроки щастя й добра, але в зрілому віці він віддав перевагу грошам і все зруйнував сам. Зі Скружем відбуваються завдяки згадці про минуле зміни: до нього повертаються такі звичайні людські почуття, як здатність переживати, плакати, радіти, розуміти цінність доброго слова, кохання, сімейного щастя. Його душа страждає, мучиться, Можливо, саме тому, не витримуючи цих сердечних мук, цього болю, він надіває гасильника на голову Духа.

Це перший крок до очищення Скруджа від «холоду душі», до його звільнення від влади грошей.)

 – Світло, подароване Духом Минулого Різдва, допомогло Струджу повернути картини його дитинства, юності, молодості, розворушили совість... А що ж було потім?

2. «Пурпурове серце домівки, відкрите Духом Теперішнього Різдва». (Слайди 9, 10)

 – Що відкрив Струджу Дух Теперішнього Різдва?

 – Яке значення вогню у третій строфі «Різдвяної пісні у прозі»?

(Мандрівка в теперішньому часі змінює ставлення Скруджа до святкування Різдва та до людей. Те, що не вдалося змінити в реальності (строфа І), стає можливим завдяки фантастиці. Скрудж здатен тепер на радість та співчуття. Він хоче бути разом з людьми. Він зрозумів, що радіти святу і бути щасливим можна і без грошей.)

 – Ч. Діккенс надзвичайно цінував тепло родинного вогнища, полум’я якого особливо яскраво палає на різдвяні свята, даруючи затишок і щастя.

Відчуття англійця, що його дім – фортеця, досить сильне в негожу зимову ніч, коли у фортеці опущено грати й піднято міст. У ній палахкотить вогнище, відкрите полум’я, пурпурове серце домівки.

3. «Таємниця променів Духа Майбутнього Різдва». (Слайд 11)

 – Що вразило вас в описі появи третього Духа?

— Чому Скрудж не відпускає Духа Майбутнього Різдва? Що дає йому сили його утримувати (згадайте, як він боровся з Духом Минулого Різдва)?               (Скрудж повністю змінився, зрозумівши, що смерть забере в нього можливість жити іншим життям, творити добро. «Я вже не той чоловік, що був раніше». «Я вже не хочу бути тим, чим я був». Дає шанс змінити життя.)

4. Яким став Скрудж? (Слайди 12, 13)

Робота з текстом.

Учні зачитують фрагмент від слів «Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім …» до слів «Ніколи ще ніяка прогулянка та й будь-що інше не робило його таким щасливим.) стор. 100-101. 

— З якою метою автор порівнює Скруджа з дитиною?

(«Я зовсім як дитина!... Я з охотою згоджуюся бути дитиною». Для Скруджа починається нове життя на основі любові й добра, для нього це зовсім не знайоме, нове, йому належить, як дитині, вчитися творити добро. А значить у нього попереду ще ціле життя!)

- Чи став він щасливим ? (Так, тому що навчився ділитися з людьми добром, радістю, робити їх щасливими).

Робота з хмаринками слів. (Слайд 14)

Ми багато говорили про Скруджа. Склалося враження, що у творі два герої, але з одним іменем. Так це чи ні? Давайте порівняємо, яким  був Скрудж до переродження і яким став після подорожей з Духами Часу.

Творча робота. (Слайд 15)

Сенкан. 

Скрудж до Різдва

Скрудж

самотній, скупий

ненавидить, зневажає, злиться.

Не любить відзначати свято Різдва.

Нелюд.

Скрудж після Різдвяної ночі

Скрудж

життєрадісний, щедрий

радіє, любить, допомагає.

Любить святкувати Різдво з родиною.

Людина.

V. Рефлексія.

1. Підсумкова бесіда. (Слайди 16, 17,18)

Стратегія  «Займи позицію».

 Чи змінили ви свою позицію, до запитання, яке прозвучало на початку уроку?

 – Чи здатні ви пробачити Скруджу?

  – Чи прощає йому автор?

   (Казкове переродження Скруджа, з одного боку, є характерною рисою різдвяної повісті, з другого – виявом віри письменника у добру сутність людини, яку можна вилікувати від зла. Переродження Скруджа спричинене не тільки страхом за своє майбутнє, різдвяними дивами, а й людьми, які живуть поряд, насамперед, з їхніми моральним якостями. Завжди є надія на духовне відродження. Треба прагнути робити людям добро.

Пам’ятайте слова Діккенса « Май серце, май душу і будеш людиною на всі часи»).

Продовжити речення. (Слайд 19)

Людяною називають людину, яка …

Для щастя людині потрібні …

VІ. Оцінювання.

Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру  « Не гроші роблять людину щасливою, а людяність».

 

Заключне слово вчителя

   Є народна мудрість: « Якщо у тебе горе, поділися ним із другом, і у тебе залишиться половина горя. Коли у тебе щастя, поділися з ним, і матимеш вдвічі більше щастя».

  Сьогодні ми подарували  один одному свято спілкування. Подарунок не завжди буває матеріальним. Подарувати можна посмішку, погляд, добре слово і цим зробити людину щасливою.

На уроці кожен з вас отримав «білети щастя», заплющіть очі і загадайте найзаповітніше бажання, вийдіть з уроку, посміхніться друзям, однокласникам, родичам, батькам, незнайомим людям, зробіть безліч добрих справ – і на Різдво ваше бажання обов’язково виповниться.

 

 

 

docx
Додано
26 березня 2023
Переглядів
611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку