Тема: Генрі Лонгфелло “Пісня про Гайавату”. Образ Гайавати. Ідеї миру, національного єднання, служіння народові.
Вправа “Розв’яжи ребус”.
Завдання: Розв’яжіть ребус і дізнайтеся як перекладається ім’я Гайавата.
і
Вправа “Будьмо знайомі…” ( мозковий штурм)
1. Що ви знаєте про походження Гайавати?
2. Хто зростив Гайавату?
3. Як ви гадаєте, чому Гайавата був божественного походження?
4. Де проходило дитинство Гайавати? Яка роль природи в тексті?
Висновок: Всі стихії природи оточили любов’ю Гайавату, автор змальовує прекрасну місцевість, підкреслює, що природа чиста та незаймана. Світ, в якому народився й живе герой, — первісний і чистий.
5. Чому автор так детально описує колиску маленького Гайавати?
6. Чому перше, про що розповідала Нокоміс онукові, були історії про “Вояків відважних тіні”?
7. Які вміння мав Гайавата?
8. З якою метою Гайавата намагався знайти свого батька?
9. У чому полягала складність боротьби з Меджеківісом? Чи переміг його Гайавата?
10. Про що домовився Меджеківіс із сином?
11. Які подвиги Гайавати вам відомі?
(Гайавата виріс і здійснив багато подвигів в ім’я свого народу: переміг Меджеківіса, навчив свій народ вирощувати маїс, подолав Міше-Наму, величезного осетра, тим самим позбавивши свій народ голоду.)
12. Який подвиг виявився самим важким? Чому так важливо було Гайаваті вбити цього ворога?
(Цей ворог є уособленням самої смерті та хвороб. Подолати смерть і хвороби означало для індіанців стати багатими.)
13. Хто допоміг Гайаваті перемогти Перлисте Перо? У чому важливість цього епізоду?
14. Якими словами зустрічав Гайавату народ?
15. В чому автор вбачає головне призначення героя?
(Служити своєму своєму народові, нести радість та звільнення від усіляких бід.)
16. Чому автор протягом усього твору підкреслює зв’язок Гайавати з природою?
Герой як уособлення народу, нерозривно та гармонійно пов'язаний з навколишнім світом. Таким чином, в даному творі розкривається одна із провідних ідей поеми: природа та людина гармонійно пов’язані між собою.
Вправа “Гронування”
Завдання: На основі отриманих відповідей запишіть висновки про світ Гайавати, в якому він народився та жив.
Вправа “Цитатна доріжка”
Завдання: Уявіть, що ви створюєте відео за поемою, і вам потрібно підписати кадри. Але ваш менший братик переплутав готові матеріали. Що робити? Треба неодмінно все виправити! З’єднайте кадри до відео з цитатою, яка їм відповідає.
1. “Так навчилося хлоп'ятко / Розуміть пташину мову / І узнало всі їх тайни: / Як вони звивають гнізда, / Як живуть вони зимою. / Часто з ними розмовляло, /Звало всіх: «Мої курчата». / Потім став він розуміти / Мову звірів і дізнався / Про ім'я їх, про їх тайни.”
2. “І на бересті багато/ Він накреслив дивних знаків/ І фігур якихось таємних. /І ті знаки виявляли/ Всі слова наші і думи.”
3. “І підтятий, непритомно/ Впав могутній Меджісогвон /І не встав уже ніколи.”
4. “Ось він вбіг в свою оселю/ І угледів, як Нокоміс /Заливається сльозами./Вгледів він і Міннегагу /Нерухомою на ліжку...”
5. “Двох мав друзів Гайавата,/ Двох незмінних вірних друзів./ Серце, душу Гайавати/ Знали в радощах і в горі/ Тільки двоє: дужий Квазінд/ І музика Чайбайабос.”
6. “Батько в шану водоспадів/ Дав ім’я їй — Міннегага./ Хто розкаже, що ховає/ Молоде юнацьке серце, /Хто б сказав, про що в дорозі/ Мовчки марив Гайавата?”
Вправа “Хмаринка слів”
Завдання: Гайавата за наказом батька Меджеківіса об’єднав усі індіанські племена. Знайдіть та випишіть з поданої хмаринки слів назви племен, що населяли Америку.
Допитливим у наплічник знань…
Вправа “Поміркуймо разом”
Завдання: Доведіть, використавши додатковий матеріал, що колонізатори своїми діями фактично знищили корінне населення Америки.
Метод “Прес”
Вправа ”Несподіваний ракурс…”
Знищення корінного населення Америки принесло з собою нову проблему, що торкнулась усього населення Землі. Розшифруйте ребус і прочитайте слово, котре називає цю проблему.
Допитливим у наплічник знань…
Вправа “Коло думок”
Завдання: Дайте відповідь у малюнках на питання: ”Що несе планеті Земля глобальне потепління?” Створіть колаж на цю тему.
Орієнтовна робота
Мистецькі паралелі
Шоу-бізнес — не тільки про яскраві костюми, танцювальні кліпи, тексти про кохання та вірусні ролики. Виявляється, за допомогою музикальних кліпів можна говорити про важливе, робити гучнішими соціальні проблеми та виказувати свою суспільну позицію, так як це зробив Майкл Джексон. Ще до того, як в суспільстві гостро стала тема кліматичної кризи та глобального потепління, Майкл Джексон співав про те, як люди згубно впливають на Землю і руйнують природу. “Я щиро вважаю, що останні два сторіччя можуть стати останніми для людства на Землі, якщо ми не змінимо щось у нашому житті”
Вправа “Почни з себе… ”
Завдання: Роздивіться малюнки на плакаті та спробуйте написати Правила допомоги планеті Земля.
Вправа “Сенкан”
Завдання: Пригадайте всю інформацію, отриману на уроці, та створіть сенкан про Гайавату.
(зразок)
Гайавата
Сміливий, розумний.
Вчить, працює, захищає.
Люблячий чоловік і онук.
Вождь.