Урок розвитку мовлення у 2 класі "Прогулянка зимовим лісом"

Про матеріал

МЕТА: Вчити дітей складати речення, відображаючи в них своє бачення краси зими; добирати ознаки предметів, необхідні для опису. Розвивати мовлення, спостережливість, увагу, вміння висловлювати свої думки і почуття. Виховувати любов до природи, бажання милуватися її красою.
МЕТОДИЧНО-ДИДАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: мультимедійна презентація, малюнки ялинок, звірів, картки із завданнями.

Перегляд файлу

Великодолинський НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ліцей»

 

 

 

 

 

Урок з розвитку

мовлення в 2 класі


«ПРОГУЛЯНКА ЗИМОВИМ ЛІСОМ»
 

 

 

Розробку уроку підготувала

вчитель вищої категорії

 Якуц Валентина Анатоліївна

 

 

 

 

МЕТА: Вчити дітей складати речення, відображаючи в них своє бачення краси зими; добирати ознаки предметів, необхідні для опису. Розвивати мовлення, спостережливість, увагу, вміння висловлювати свої думки і почуття. Виховувати любов до природи, бажання милуватися її красою.
МЕТОДИЧНО-ДИДАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: мультимедійна презентація, малюнки ялинок, звірів, картки із завданнями.

Етапи і зміст уроку

І. Організація учнів до уроку.
1 дитина. Холодно зараз в лісах і лугах.

2 дитина. Холодно зайцям, лисичкам, птахам.

Весь клас. Затишно й тепло в класі у нас.

Гостей вітає дружний наш клас!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
– Діти, чому ще сьогодні холодно надворі?

Цьогорічна зима нас неабияк дивувала. Було все: і тріскучі морози, і великі снігопади, і високі снігові кучугури, злі завірюхи, довгі блискучі бурульки. Сьогодні під час уроку ми спробуємо за допомогою влучного слова передати свої почуття від останнього милування зимовою природою цього року. Адже зима ось-ось закінчиться. І через деякий час ми, можливо, будемо за нею сумувати.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
– Щоб легше було спілкуватися під час  уроку, висловлювати свої думки і почуття, проведемо словникову розминку.
Словникова розминка

1.Назвіть слова які «живуть» тільки взимку (сніг, лід, мороз, санки, лижі, бурульки, Різдво, вертеп, Йордан, ковзани, Водохрестя, Снігуронька, Снігова Баба, Дід Мороз ... та ін.).
2. Придумайте слова, в яких заховались буквосполучення: сні (сніг, снігопад, снігур сніданок, сніп, рясні, чесні)

3. У зими є славний син. Щоб зрозуміти хто він прочитайте акровірш.

Малює квіти волохаті

Отам на шибі майстер-дід,

Роздягнуті не йдіть із хати –

Ох, ущипне сердитий Дід!

З ним жартувати ні - не слід!

  • Так, це мороз. Він усе вміє: щипати за щоки, забиратися під кожух, сковувати.
  • А ще він справжній майстер – художник. Він малює чудові візерунки, які ми можемо спостерігати на шибках вікон. Подивіться, які чарівні квіти намалював мороз. Що ви бачите на його малюнку? (Троянда).

Завдання – ми творці нових слів

(Придумайте нові слова використовуючи, літери з слова троянда)

Троянда – Яна, доня,Надя,трон,нора,рот,торт,яр, ядро,нота,Тоня, ряд,ярд,Дора.

6. Послухайте і скажіть про кого йдеться у цій загадці

НАША матінка завія

Нас із сита всюди сіє,

А, як сонце припече -

Ми струмочком потечемо. 

  • Звичайно, це сніжинки – маленькі донечки зими. Їх у неї дуже багато. Назлітаються вони і вкривають землю білою скатертиною.
  • З чим ще можна порівняти сніговий покрив землі?(Біла ковдра, перина, пух)
  • А на що схожі сніжинки? (Метелики,мухи,зірочки, пушинки)
  • Які вони?(легесенькі, білі,сріблясті,ніжні, лапаті, пухкі)

7.Скажіть одним словом:

падає сніг – снігопад
замерзла вода – лід
опадає листя з дерев – листопад.
IV. Основна частина уроку.
( На дошці прикріплені паперові ялинки, стрілочками показаний маршрут.)

Загадка.
Лід на річках, сніг на полях,
Віхола гуляє, коли це буває? (взимку)

Гра «І ми»
Вчитель. Сьогодні ми з вами здійснимо уявну прогулянку до зимового лісу. Коли я зроблю паузу під час розповіді, ви повинні сказати «і ми» там, де це потрібно. Але будьте уважні.
- Я вирішила здійснити прогулянку до зимового лісу («І ми»).

- Одяглась тепленько («І ми»).

- Сніг у лісі все вкрив білою ковдрою (...).

- Ось під снігом задрімала ялинка (...).

- На ялинці я побачила білочку («І ми»).

- Сидить білочка на дереві і ласує шишкою (...).

- Я сплеснула в долоні («І ми»).

- Білка злякалася і стрибнула з гілки на гілку (...).

- З гілки впало 2 шишки (...).

- Я почала збирати шишки в кошик («І ми»).

- Ось скільки ми разом з вами назбирали шишок. А що ми з ними зробимо? –(Пригостимо білочку та її діток).

Що ж, ось вам ще одне випробування.

  • Діти, нам їх треба змінити за зразком «один — багато».

Один ———- Багато

Шишка——-шишки

Холодний—-холодні

Замерзла—–замерзлі
– Пішла я далі («І ми»).
- Вийшла на галявину («І ми»).
- Кого ми там побачили? Зайчат.

 Граємо далі. Зайчата пропонують вам ще скриньку із загадками.

  На які запитання відповідають слова-відгадки у цих колонках?

Взимку, як дерева голі,

Він лежить, біліє в полі.

А як сонце припече,

Він заплаче і втече. (Сніг)

Ходить, блудить, мандрує,

Мости з льоду будує. (Мороз)

Крешуть лід, ріжуть лід,

Залишають дивний слід.

А які швидкі вони!

Це, звичайно, … (ковзани).

 

Доберіть до них зв’язні слова.

Назва—-Ознака——–Дія

Сніг —– пухнастий — падає

Мороз–міцний——-будує

Ковзани - швидкі—–ріжуть
Фізкультхвилинка «Сніжинки-Пушинки»

Продовження гри («І ми»)
- Пішла я далі лісом. («І ми»).
- Побачила серед лісу хатинку. («І ми»). А хто жив в хатинці ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.

Загадка про Лисенятко.
В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

Їй на місці не сидиться.

 Як зовуть її? (Лисиця)

  • Послухайте казочку, яка називається «Зимовий день» і ви дізнаєтеся, що трапилося із Лисенятком та його друзями.
    Того ранку Лисенятко прокинулося першим. Виглянуло у віконце своєї хатинки і завмерло:Ліс уночі вкрився білою шубкою. Лисенятко зателефонувало своїм друзям – Мишці та Зайчику.
    - Дивіться, яке все біле! – Захоплено говорило воно. І яким же було його здивування, коли воно почуло,що у Мишки за вікном все оранжеве,а у Зайчика – бузкове.
    А виявилося, що...
    Діти придумують продовження казки.
    Лисенятко визирнуло у вікно до сходу сонця. Мишка подивилася на вулицю, коли сонечко вже зійшло. А Зайчик так був заклопотаний, що побачив за вікном усе бузкове, бо сонечко почало сідати, і зимні тіні почали лягати на сніг.

Діти розказують вірші
«Кольоровий сніг».

Скажи, чи неправда, було б пречудово,
Щоб сніг кольоровим зробився раптово?
Чи то бузковим, чи то бордовим,
Чи то зеленим чи навіть беж?

Зима б зробилась дивом казковим!

А баби із снігу були б кольорові –

Чи то бузкові, чи то бордові,

Чи то зелені чи навіть беж...      (Г. Безпрозвана).
 

Гра «Погано чи добре».

- Ліс ще не закінчився, то я продовжую свою подорож. («І ми»).

- А хто це між деревами стоїть, та сперечається? Гляньте якісь маленькі чоловічки. (Малюнки веселого та сумного гномиків). Ви їх вгадали? Так це Гномики, але один веселий, а другий сумний, наляканий. Давайте допоможемо їм вирішити одну проблему.
Ось наляканий Гномик стверджує:
Зима – це погано, тому що...
( Холодно, слизько, морозно. Тому люди часто хворіють на застуду, грип. Бувають обмороження. Взимку є канікули, але це небезпечна пора. Розважаючись, діти часто травмуються. На ставку можна провалитися в ополонку,  зимуючі пташки страждають від холоду і голоду, після свята люди викидають новорічні ялинки, кучугури снігу на дорогах – важко ходити.
Міркування Веселого Гномика:
Зима – це чудово, тому що...
( Сніг вкриває землю білою скатертиною. Мороз розмальовує дивні візерунки. Навкруги, як у казці. Взимку дуже гарно. Зима багата на свята: Свято Миколая, Новий рік, Різдво, Старий Новий рік, Водохрестя. Діти ліплять снігову бабу, можна погратися у сніжки, катання на лижах, ковзанах, санчатах, зимова риболовля.
Вчитель. – Я сподіваюсь що ми переконали сумного Гномика, що зима, це чудова пора року.

Гра «Радіо» .
Вчитель. – Діти, поки ми тут з вами дискутували, а у нас загубився один  лісовий мешканець. Давайте послухаємо оголошення по радіо.
– Увага! Увага! Загубився мешканець лісу. В нього міцний кремезний тулуб, масивна голова з невеликими вухами та очима. Хвіст короткий, часто повністю прихований в шерсті. Лапи міцні, з великими кігтями довжиною 8—15 сантиметрів. Шерсть густа,  буро-коричнева. Взагалі,цю тварину у давні часи вважали священною!!!

Хто впізнав мешканця лісу, який загубився?

Завдання «Що приснилося ведмедику?»

Продовження гри «І ми»
- Переді мною густий ліс.
- Я пересуваюсь далі хащами(«І ми»).

- Тріщить мороз, гуляє віхола, а в барлогу ведмедика затишно і тепло. Спить Мишко і лапу смокче. («...»).
- І сниться йому...

- Як ви гадаєте, що сниться Мишкові? (Малина та мед).

 

Робота в парах за малюнками «Дівчинка – Зима», «Бабуся – Зима».
– Що зображено на цих малюнках? Часто поети і художники зображували зиму як живу істоту. На цих малюнках не просто дівчинка і стара жінка, а Дівчинка – Зима і Бабуся – Зима. На картках переплутались речення, за допомогою яких можна їх описати. Виберіть відповідні речення.

Опис Дівчинки – Зими.
– Зима – гарна, молода дівчинка, бажана, довгоочікувана дітьми. Одягнена у блакитну розкішну сукню. На ній ажурна накидка. В Зими довга, русява коса. Вона привітно усміхається.

– Скажіть про Зиму як істоту. Яка вона?
(Добра, гарна, ніжна, молода, радісна, привітна, весела, бажана).
Опис Бабусі – Зими.
– Зима – старенька бабуся. Вона зігнулась, тремтить, ледь іде. На ній хутряна шуба. В неї сердите обличчя. У руках Бабусі - Зими палиця.
– Скажіть про цю зиму як істоту. Яка вона?
(Стара, сердита, сива, сумна, стомлена, непривітна, небажана).
– А яка сьогодні зима надворі, як молода дівчина чи старенька бабуся? (Стара бабуся).

– Чому вона сердиться? Хто її проганяє?
– У народі кажуть «Лютий лютує, та весні дорогу готує».

V. Підсумок уроку (рефлексія).

– Довго я гуляла лісом, та ось повертаюсь додому. («І ми»).

– Діти підіб’ємо підсумок нашої прогулянки лісом.

«Мікрофон».

Продовжте речення:
– На уроці мені сподобалось...
– Цей урок мене навчив...
– Яка частина уроку вам найбільше сподобалось?
Вчитель. Діти, Зима прощається з вами і залишає в нашому класі останні сніжинки, на яких є поради і побажання для вас. Адже вона була з нами на уроці і слухала, як ви висловлювались, міркували.

Більше читайте, щоб збагачувався ваш словниковий запас.
Будьте спостережливими, дружіть з природою.
Намагайтесь висловлюватися чітко. зрозуміло, зв’язано.

– Діти, попрощаймося із Зимою.
(«Прощавай, чарівна Зимонько!»,
«До побачення, Білосніжко!»,

 «До зустрічі, Чародійко!»)

 

 

ЛІТЕРАТУРА

 1. Програми для середньої загальноосвітньої школи 1 – 4 класи К. «Початкова школа» 2011 р.

2. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи. К. «Початкова освіта» 2009 р.

3. О. Я. Савченко «Виховний потенціал початкової освіти». К. «Фенікс» 2009 р.

4. О.В. Стребна « Інтеракивні методи навчання в практиці роботи початкової школи». Х. «Основа» 2006 р.

 

1

 

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
1217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку