1
Тема уроку: Розвиток мовлення. Вчимося римувати. «Осінь».
Мета: вчити учнів зв’язно говорити , правильно будувати речення, добирати
риму до заданих слів, відчувати красу рідного слова. Розвивати вміння
дивуватися, мріяти, помічати прекрасне у навколишньому світі і радіти
йому. Виховувати любов до поетичного слова, вдячність Богу.
Обладнання: презентація, картинка «Дівчина-Осінь», сонечка для вправи
«Подяка», слова до вправи «Добери риму», вінок сухих кленових листків, накидка для Осені, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організація класу.
Холодно в полі, в саду, на городі.
Осінь мандрує по нашій господі.
Тепло і затишно в класі у нас
Доброго дня, я вітаю всіх вас.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Буде незвичний,
За змістом навчальний,
Характер – ліричний.
А що за урок
Я не буду казати.
Спочатку вам загадку
Слід відгадати,
А потім вже тему
Уроку узнати.
Прийшла дівчина до хати,
Узялась хазяйнувати:
Вправно скриню відімкнула,
В жовту свитку ліс вдягнула.
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця.
Дякую, мої ви гарні,
Я тримаю слово,
Тож сьогодні в нас урок
Із розвитку мови.
(Слайд 2)
Рідну мову ми вивчаєм,
Бути творчими бажаєм.
Будем гарно працювати,
Щоб навчитись римувати.
Дорогі діти! Людина відрізняється від всіх живих істот тим, що вміє творити, дивуватися, відчувати, милуватися навколишнім світом. Завжди краса природи надзвичайним чином впливала на людей і викликала бажання передавати своє захоплення через твори мистецтва. Художники малювали прекрасні картини, музиканти писали чарівну музику, а поети створювали шедеври за допомогою слова.
(Слайд 4).
Сьогодні ми найбільше уваги приділятимемо поезії. Будемо вчитися римувати, добирати потрібні слова, збагачувати свою мову. Я думаю впродовж уроку ви відчуєте різні емоції, і вкінці розкажете, які саме. Для цього я звертаю вашу увагу на таблицю почуттів та емоцій.
(Слайд 5).
ЗДИВУВАННЯ СОРОМ
РАДІСТЬ СУМ
ГНІВ ЗАХОПЛЕННЯ
СТРАХ ЩАСТЯ
ТРЕПЕТ НАСОЛОДА
Я знаю, що всі діти люблять казки. Чи хочете ви, щоб у нас відбулися чарівні перетворення?
(Вчитель одягає кленовий вінок із сухих листків і накидку).
Ви захотіли – все збулося:
Була я вчитель, а тепер вже Осінь.
Разом будемо ми плідно працювати,
Але треба вам про слово дещо пригадати.
1 учень. Буква до букви – слово вродилось,
Заусміхалось, заколосилось.
Сонце зраділо слову, як брату,
Слово – це щастя, слово – це свято.
2 учень. Ми знаємо, що кожне слово
Велику силу має.
І окрилює людину
І наповал вбиває.
3 учень. У мові солов”їній нашій
Чарівних слів багато,
Як людині кажеш їх,
В душі у неї свято.
4 учень. «Бог у поміч», «дякую»,
«вибачте», «будь ласка», -
Кажім завжди при потребі ,
І життя буде казка.
Осінь: Добре діти, добре милі,
Що ви їх згадали.
Я ж сьогодні, йдучи сюди,
Прикрощів зазнала.
Обзивали мене, Осінь,
Всіляко злостиво:
І холодна, і зла, мокра,
Без сонця, плаксива.
Ні словечка доброго
Я досі не чула.
Все погане. А про гарне
Геть усе забули.
То ж потіште хоч ви моє
Зболіле серденько.
Пригадайте усе добре
Про мене хутенько.
ІV. Робота з мовним матеріалом.
Красива |
|
Працьовита |
Барвиста |
Вродлива |
|
Золота |
Багата |
|
Багряна |
Щедра |
Осінь: Любі мої, добрі діти,
Ще разочок послужіть, -
Вірші про красуню-осінь
Пригадайте, розкажіть.
Із постелі виліз лис
І промовив:
— Лисенята,
Де це відра та лопата?
Швидше, швидше, любі діти,
Слід пожежу загасити.
Розсміялася сорока:
— Що у вас там за морока?
Де пожежу бачить лис?
То фарбує осінь ліс.
Добре, діти,
Ну, а зараз творчо попрацюємо.
Допоможете мені,
Разом поримуємо.
Мила , чарівниця, пані, заглядає, марнує.
Щира, трудівниця, лані, має, малює.
Хто там, хто там вже втомився,
І наліво похилився?
Треба всім нам швидко встати,
Фізкутхвильку танцювати.
Осінь тепла, люба, мила,
І багата, й дуже…
Осінь справжня чарівниця
І невтомна …
Злотокоса, добра пані,
Швидша від прудкої …
В кожен кутик заглядає
Повні міхи дарів …
Ні хвилинки не марнує –
Сіє, оре, ще й …
Наші предки осінь шанували,
Приказки й прислів’я про неї складали.
Ви із кошичка завдання виймайте,
В групи працюйте, прислів’я читайте.
Риму в реченні знайдіть,
Швидко ручки підніміть.
Тепер в конвертах віднайдіть завдання.
Між групами влаштуємо змагання.
Із слів швиденько речення складіть,
Слова, які римуються знайдіть.
V. Узагальнення отриманих знань.
Вірш записаний, як звичайний текст. Діти повинні розбити на рядочки.
Ходить осінь ріднокраєм, ходить лісом, полем, гаєм. По землі вона мандрує, багрянцем усе малює.
VІ. Підсумок уроку.
На завершення уроку звучить «Мелодія дощу» Бетховена. (Слайд 10)